Koduri on nimitetty Intelillä pääarkkitehdiksi ja johtamaan uutta grafiikkaan ja laskentaan keskittyvää Core and Visual Computing Group -osastoa.
Nimityksen yhteydessä Intel paljasti myös kunnianhimoisen suunnitelmansa laajentaa nykyisistä integroiduista grafiikkaohjaimista suorituskykyisempiin grafiikkapiireihin ja erillisnäytönohjaimiin.
Tarkempia yksityiskohtia ei vielä kerrottu, mutta lehdistötiedotteessa käytetty termi discrete graphics solutions kattaa esimerkiksi AMD:n Radeon- ja NVIDIAn GeForce-näytönohjaimet sekä aiemmin tällä viikolla esitellyn 8. sukupolven Core-H-sarjan prosessorin ja AMD:n HBM2-muisteilla varustetun grafiikkapiirin yhdistelmän samalla alustalla.
Koduri will expand Intel’s leading position in integrated graphics for the PC market with high-end discrete graphics solutions for a broad range of computing segments.
Erillisnäytönohjainten rinnalla Koduri tulee työskentelemään myös IP-lohkojen (Intellectual Property core) parissa, jotka tullaan yhdistämään ja skaalaamaan eri tuotesegmentteihin.
Under Koduri’s leadership, the company will unify and expand differentiated IP across computing, graphics, media, imaging and machine intelligence capabilities for the client and data center segments, artificial intelligence, and emerging opportunities like edge computing.
Todennäköisesti aluksi Inteliltä tullaan näkemään vastaavaa yhteistyötä AMD:n kanssa eli se ostaa semi-custom grafiikkapiirejä ja yhdistää niitä omiin prosessoreihinsa. Ajan kuluessa yritykseltä voidaan odottaa myös omaan suunnitteluun perustuvaa uutta suorituskykyistä grafiikka-arkkitehtuuria.
Ensisijaisesti Intel tulee kilpailemaan NVIDIAn kanssa, joka on viime aikoina kasvattanut merkittävästi datacenter-liiketoimintansa liikevaihtoa ja voittoa suorituskykyisen laskennan ja koneoppimisen ratkaisuilla.
Koduri aloittaa työt Intelillä joulukuun alussa.
Lisää aiheesta:
Jotenkin tulee mieleen että meinasikohan Amd myydä erillisnäytönohjain puolen Intelille ja keskittyy itse prossuihin ja niihin integroituihin näyttiksiin.
Jotain kauppaa on luvassa varmaanki, voi jopa olla että amd tulos on ollut vedätetty näyttämään korkeampaa tasoa ja kun koko vuosi vedetään kasaan ei näytönohjainpuoli tuota.
Voi olla että Intel ostaa täyden oikeuden AMD:näytönohjain tekniikkaan ja patentteihin näissä kevyemmissä ohjaimissa ja maksaa pari miljardia.
On huhuja, että Raja olisi yrittänyt pistää RTG:n myyntikuntoon Intelille.
Eihän tuossa olisi AMD kannalta mitään järkeä.
Vaikuttaa siltä, että Rajan loikkaus on hyvässä yhteisymmärryksessä tehty AMD:n ja Intelin kesken, koska ei Intel muuten olisi julkistanut samalla hetkellä mobiili Radeon yhteistyötä.
Joko siis Intel lisensoi AMD:ltä Radeonin, koska oman kehittämisessä ei ole mitään järkeä, tai AMD myy RTG:n Intelille ja lisensoi Radeonin Inteliltä. Intelillä enemmän resursseja kehittää Ratukkaa ainakin.
Voi veljet, Intelin näytönohjaimia kohta :tup:
Eli amd ei pääse kovin pitkään myymään omia ohjaimiaan Intelille vaan kohta amd sopimus saa kenkää, kun Intel saa omansa valmiiksi.
[kunhan pohdin]
Tässä jonkin aikaa pohdiskellut, että valmistettaisiinko sittenkin intelin tulevan läppäriprossun GPU ihan intelin omilla tuotantolinjoilla? Nyt kun vielä varmistui heidän aikomuksensa panostaa kunnolla GPU-puoleen ihan omallakin nimellä, niin tuotantolinjat varmaankin on kunnossa GPU-tuotantoakin varten ja tuolla RTG:n GPU:lla olisi varmaan hyvä "harjoitella".
Toki kai itse prosessissa ei ole mitään ongelmaa, vaan nimenomaan esim RTG:n suunnitteleman GPU:n sovittamisesta ko. prosessille?
[/kunhan pohdin]
Kyllä, eiköhän ole käytännössä integroitu samalle piirille.
Ei tuollainen GPU-arkkitehtuuri nopeasti ilmesty. Eikö nVidia ja AMD suunnittele keskimäärin ~4 vuotta uutta arkkitehtuuria?
Ei, mutta eivät välttämättä aloita tyhjältä pöydältä. Kokonaan uusi saattaa viedä sen nelisen vuotta, mutta joku Koduri tasoinen kaveri voi lyhentää sitä jonkin verran, varsinkin jos Intel on lisensoinut oikeita patentteja amd:ltä.
Intel myy nykyään piitä muillekin, eli GPU:n tuottaminen Intelin tehtaissa ei ole juurikaan kummempi aikaansaannos kuin sen tuottaminen TSMC:n tai Global Foundriesin tehtaissa.
Ja tokihan he omia iGPU-ratkaisujaan ovat tuottaneet iät ajat.
Ei jumalauta huhut pitivät paikkansa.
Mahtokohan ne huhut pitää paikkaansa, että Raja olisi irroittanut RTG:n AMD:stä kertomatta ensiksi Lisalle. Toinen huhu on myös, että Raja yritti pistää RTG:n myyntikuntoon Inteliä varten.
Kunnon Elop 2.0.
Ei oikein kuulosta edes Kodurin tehtäviltä, ainakaan perinteisesti arkkitehdin tehtävät ovat jossain ihan muualla kuin itse liiketoimintastrategiassa. Nämä ovat johtoryhmän asioita.
Raja oli RTG:n CEO.
Suuryritykset saa julkistettua mitään uutta. Kuhan varmistavat spekulaatioita 😀
Paljon suurempi uutinen tässä on tuo Intelin päätös haastaa viimeinkin NVIDIAn ja AMDn näytönohjainten saralla. Eli siitä pääuutinen ja Kodurin loikkaaminen olisi mainittu sitten alaotsikkossa.
Kuulostaa siltä, että Intelistä tulee nykyajan Matrox, erikoisempia näytönohjaimia erikoisempiin käyttötarkoituksiin (HPC, serverit, yms hooceempi touhu). Olisihan tuo toki jännä nähdä lisää kilpailua myös kuluttajapuolella.
Ajatteleeko muut silleen että nyt ei seuraa hyvää AMD.lle, ainakaan näyttis puolelle? Näin enne unen.. o_O
Loikkari mikä loikkari
Mutta nyt vähän järkeä käteen, vaikka toi Raja omistaisi täydellisen valokuvamuistin ja pystyisi replikoimaan AMD:n arkkitehtuurin niin ei ne sillä mitään tee koska tuolla on niin paljon patentteja AMD:lla ja NVIDIA:lla (ja muutamalla mobiilipuolen pelaajalla), että todella vaikea kehittää modernia näytönohjainta rikkomatta todella todella monta niistä ja vielä mahdottomampi kopioida toisten ratkaisuja.
Ja jos AMD / NVIDIA käyttää 4 vuotta uuteen arkkitehtuuriin niin niillä on siinä pohjalla kymmenien vuosien kokemus ja tieto-taito, ei sitä ikinä tyhjältä pöydältä tehdä.
Eli tämä on ollut työn alla jo pidempään koska se julkistettiin nyt? Vaikea uskoa, että Intel potkaisisi jotain Larrabee hypejunaa liikkeelle jostain piiristä, joka tulee ehkä 2025?
Jos Intteli lisensoisi AMD.ltä Radeonia niin tuon hepun olisi ollut sama pysyä AMD.llä. Joku tässä mättää, meni yöunet..
Ei yksi pääsky kesää tee. Jos Intel ei saa muualtakin tosi pätevää porukkaa GPU puolen kehitykseen, niin on ihan turha kuvitella heidän onnistuvan.
Ei tämä näyttistilanne voi ainakaan huonompaan suuntaan mennä kun AMD ei ole peleissä pystynyt Nvidiaa haastamaan pitkään aikaan niin ehkäpä Intel saa jotain aikaan. Ihan sama sitten mitä käy Radeonille.
Koduri ei ollut CEO.
Ja ei julkaistu samalla hetkellä vaan parin päivän viiveellä.
"ei ole mitään järkeä" väite 0-perusteluilla.
AMD ei lisensoi Intelille mitään mikä kilpailisi suoraan AMDn omia tuotteita vastaan.
Intel on kehittänyt omia näyttiksiään jo >15 vuotta. Nyt Intel vaan haluaa alkaa panostamaan niihin hiukan enemmän, ja tekemään parempia näyttiksiä hitaiden integroitujen sijaan.
Jos AMD olisi ollut myymässä yhtään mitään osastojaan Intelille, niin koduri olisi nimenomaan pysynyt Intelille ja mennyt sen kaupan mukana. Se, että Koduri erosi AMDltä ja sen jälkeen meni töihin Intelille nimenomaan varmistaa sen, että mitään osastokauppaa firmojen välillä EI OLE tapahtumassa.
Tuskin Intel lähtee yhtään mitenkään kilpailemaan erillisissä pelinäytönohjaimissa (pl. mobiilivehkeet ja mcm-blokit).
Sen sijaan saattaa markkinoille tulla Tesla-tyylisiä kortteja, joilla voi laskea trendikästä keinoälyä, robotiikkaa ja analytiikkaa. Eli Larrabee nousee haudastaan.
Vähän niinkuin Xeon, mutta GPU? Keksitäänpä nimi sille, Xeon phi kuulostaisi rouheelta, eikö?
Oho, niillä on jo! Xeon Phi – Wikipedia
Niin on niitä integroituja näytönohjaimiakin. Kumpi on todennäköisempää: Intel parantaa olemassaolevia tuoteperheitään ja tuo niihin uusia ominaisuuksia vai Intel lähtee kilpailemaan täysin uusille markkinoille, joissa kilpailijoilla on vuosien etumatka? VIA yritti jälkimmäistä ja kuinkas siinä kävi?
Tässähän on vielä se, ettei intel voi tehdä oikeastaan mitään rikkomatta joko AMD tai Nvidian patentteja (tai sen pitäisi keksiä GPU:n perusteet melkolailla uusiksi). Toki on intelillä lisensointisopimus AMD:n kanssa joistain asioista ainakin.
Mitä tuohon Koduriin tulee, voisihan kyseessä olla myös, se että AMD:llä näytettiin ovea, kun Vegakin oli hieman pannukakku tuotos. Tuolla tasolla ei taida olla kovin yleistä, että julkisesti potkuja annettaisiin (ellei tarvita syntipukkia jollekkin suuremman luokan epäonnistumiselle). Annetaan vain ymmärtää, että paree ois katella muualle, kun luotto on lopussa.
Sanoit
Fixed function rasterisointihardikselle ei taida olla käyttöä noilla trendikkäillä kuormilla, joten Larrabee pysyisi kuopattuna. Toisaalta nykyiset Xeon Phi:t ovat Larrabeen jälkeläisiä ja suunnattu noille trendikuormille, joten Larrabeeta ei ole koskaan haudattukkaan. Larrabeen ja Xeon Phi-linjan se suuri ero on minun käsittääkseni nimenomaan rasterisointihardis.
Nyt mennään kovasti, kovasti OT:n puolelle, mutta Xeon Phi on monta x86-atomia ja Larrabee oli GPGPU. En varsinaisesti pidä Xeon Phi:tä Larrabeen seuraajana, eikä Raja Koduri taatusti lähde piirtelemään montaa x86:sta rinnan. Ja GPU:ssa on paljon enemmän eroa x86-moniprosessoriarkkitehtuuriin kuin "rasterointihardis". Tuossa on jotain yleisellä tasolla:
https://www.quora.com/What-are-the-pros-and-cons-of-Intel-Xeon-Phi-in-comparison-to-Nvidia-GPGPU
Eikä ole.
Missään atomissa ei ole 512-bittistä SIMD-yksikköä, ja nuo 512-bittiset SIMD-yksiköt on koko Xeon Phin sydän.
Miten nyt määrittelet "GPGPU"n ?
… mutta xeon phi ei ole mikään "normaali x86-moniprosessoriarkkitehtuuri" vaan se nimenomaan sisälsi suuren osan niistä eroista, ja ne, mitä se ei sisältänyt, aiottiin myös larrabeessä tehdä softalla, eri tavalla kuin AMDn ja nvidian näyttiksissä.
Mitäs vittua? Larrabee oli monta x86-ydintä yhdessä (Muokattuja penttiytimiä, aivan kuten Atomitkin aikoinaan) + rasterisointihardis. Itse asiassa en ole edes kovin varma kuinka paljon rasterisointihardista edes oli.
Larrabee (microarchitecture) – Wikipedia
Larrabee was intended to differ from older discrete GPUs such as the GeForce 200 Series and the Radeon 4000 series in three major ways: