Tänään julkaistun Amnesia: Rebirth -pelin järjestelmävaatimukset ovat ensimmäinen tapaus, kun Xe-HPG on ilmestynyt Intelin esitelmien ulkopuolella.

Intel toi Xe-arkkitehtuuriin perustuvat näytönohjaimet jo markkinoille Tiger Lake -kannettavissa, mutta muita malleja joudutaan odottamaan ensi vuoteen asti. Xe-perheeseen kuuluu neljä mikroarkkitehtuuria: integroiduissa ja mediapalvelimissa käytettävä Xe-LP, pelikäyttöön erillisnäytönohjaimissa suunnattu Xe-HPG, datakeskuksiin suunnattu Xe-HP ja supertietokoneisiin tarkoitettu Xe-HPC.

Intelin Xe-HPG-arkkitehtuurista tiedetään virallisesti tällä hetkellä sen verran, että se yhdistelee pelikäyttöön parhaita ominaisuuksia kaikista muista Xe-arkkitehtuurista, tukee säteenseurannan kiihdytystä ja se tullaan valmistuttamaan ulkopuolisella puolijohdevalmistajalla, todennäköisesti TSMC:llä. Ensimmäiset GDDR6-muisteilla varustetut Xe-HPG-näytönohjaimet ovat luvassa ensi vuoden aikana.

Nyt Steamiin on ilmestynyt mielenkiintoinen yksityiskohta. Amnesia Rebirth -pelin järjestelmävaatimuksissa on listattu paitsi AMD:n ja NVIDIAn, myös Intelin näytönohjaimet. Pelin minimivaatimuksista löytyy tuttu HD Graphics 630 -grafiikkaohjain, mutta suositeltujen näytönohjainten puolelta löytyy tarkemmin määrittelemätön Intel Xe-HPG. Pelin muut suositellut näytönohjaimet ovat AMD:n Radeon RX 580 ja NVIDIAn GeForce GTX 680.

Hätäisimmät spekuloijat ovat tulkinneet tämän tarkoittavan ainakin yhden Xe-HPG-mallin olevan samaa nopeusluokkaa edellä mainittujen AMD:n ja NVIDIAn näytönohjainten kanssa, mutta tällaiset johtopäätökset ovat hätiköityjä ja vailla todellissia perusteita. Käytännössä se tarkoittaa vain sitä, että Xe-HPG-sarjan näytönohjaimet tulevat olemaan vähintään samaa nopeusluokkaa kyseisten näytönohjainten kanssa tässä nimenomaisessa pelissä. Frictional Games ei ole itse kommentoinut tapausta toistaiseksi.

Lähde: Amnesia: Rebirth @ Steam

This site uses XenWord.