GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjainten on havaittu kaatuvan noin 2050 MHz:n kellotaajuudella, jonka osa korteista voi saavuttaa jopa tehdasasetuksilla

NVIDIA julkaisi kuun alussa uudet Ampere-arkkitehtuuriin perustuvat GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet. GeForce RTX 3080:n saapuminen kahta viikkoa myöhemmin myyntiin ei sujunut kuitenkaan ongelmitta varastojen ollessa auttamattomasti liian pienet, mikä sai NVIDIAn varoittamaan RTX 3090:n pienistä varastosaldoista julkaisussa jo ennakkoon.

GeForce RTX 30 -sarjan julkaisun ongelmat eivät kuitenkaan ole rajoittuneet heikkoon saatavuuteen, vaan jokin aika näytönohjainten myyntiin saapumisesta käyttäjät alkoivat huomaamaan näytönohjaintensa kaatuvan tietyissä tilanteissa. ComputerBase koosti artikkelin aiheesta useamman eri keskustelupalstan ketjujen pohjalta, minkä jälkeen aihe on noussut polttavaksi puheenaiheeksi niin mediassa kuin muillakin keskustelupalstoilla. VideoCardzin koostaman aikajanan mukaan Colorful olisi kuitenkin varoittanut joitain medioita asiasta jo selvästi aiemmin, 15. syyskuuta, sekä kutsunut sen myötä arvostelukappaleensa takaisin.

Käytännössä ongelmasta on kyse siitä, että osa GeForce RTX 3080- ja RTX 3090 -näytönohjaimista saattaa kaatua 2050 MHz:n kellotaajuudella, joka on saavutettavissa hyvillä korttiyksilöillä jo tehdasasetuksilla. io-techin testaamista näytönohjaimista yksikään ei yltänyt kyseisille taajuuksille vakiona.

Tällä hetkellä ei ole täyttä varmuutta, mitkä kaikki tekijät vaikuttavat kaatumisiin. Muun muassa Igor’s Labin Igor Wallosekin analyysin mukaan piirilevyn takapuolella grafiikkapiirin kohdalla olevat kondensaattorit olisivat kuitenkin ratkaisevassa tai vähintään merkittävässä roolissa kaatumisten osalta. Tälle on saatu myös tukea useamman valmistajan taholta.

RTX 30 -sarjan näytönohjaimissa grafiikkapiirin takana käytetään SP-CAP- ja/tai MLCC-kondensaattoreita, joiden tehtävä on ruokkia grafiikkapiirin välitön tehontarve kulutuspiikeissä. Paikkoja kondensaattoreille on kuusi ja kuhunkin paikkaan menee joko yksi SP-CAP- tai kymmenen MLCC-kondensaattoria. EVGA kuitenkin kertoo huomanneensa omissa testeissään, ettei kuuden SP-CAPin konfiguraatio ollut täysin vakaa. Yhtiöltä ei lähtenyt myyntiin yhtään tällaista näytönohjainta, mutta osa näytönohjainten arvostelijoista sai esituotantomallin, jotka yhtiö tulee vaihtamaan tuotantoversioihin.

Todennäköisimmin kaatumisesta kärsivätkin kuudella SP-CAP-kondensaattorilla varustetut mallit, joita tiedetään olevan ainakin Zotacin Trinity- sekä Gigabyten Gaming-sarjan näytönohjaimet. Suurin osa näytönohjaimista käyttää sen sijasta joko viittä SP-CAPia ja yhtä kymmenen MLCC-kondensaattorin rypästä tai NVIDIAn Founders Edition -mallien tapaan neljää SP-CAPia ja kahta MLCC-rypästä. Asus on vienyt omat mallinsa äärimmäisyyksiin käyttämällä kuutta MLCC-rypästä ilman ainuttakaan SP-CAP-kondensaattoria. Eri malleissa käytettyjen kondensaattoreiden arvot voivat vaihdella.

Zotac on myös tiedostanut jo ongelman, mutta tällä hetkellä ei ole vielä täyttä varmuutta, miten yhtiö tulee näytönohjaimen jo ostaneiden kanssa toimimaan. Yhtiö kehottaa Facebook-viestissä GeForce RTX 3080- ja RTX 3090 -näytönohjaimen jo ostaneita olemaan yhtiöön yhteydessä erillisen kaavakkeen kautta, jonka jälkeen yhtiö tulee olemaan yhteydessä korttien omistajiin henkilökohtaisesti. Gigabyte, jonka Gaming-malleille on listattu niin ikään kuuden SP-CAP-kondensaattorin konfiguraatio, ei ole tiettävästi vielä kommentoinut asiaa. Lisäksi MSI:n tiedetään siirtyneen Gaming X Trio -malleissaan alun perin käytetystä viidestä SP-CAPista ja yhdestä MLCC-ryppäästä neljän SP-CAPin ja kahden MLCC-ryppään konfiguraatioon.

io-tech tulee seuraamaan tilanteen kehittymistä ja jatkaa tutkimuksia asian tiimoilta myös omalla tahollaan.

This site uses XenWord.