Uuden standardin toivotaan selkeyttävän VR-ekosysteemiä, joka on tällä hetkellä ohjelmistokehittäjien kannalta sietämätön sekamelska.

Useista avoimista rajapinnoista kuten Vulkan, OpenGL ja OpenCL tuttu Khronos on kertonut kehittävänsä uutta standardia. Tuleva OpenXR on virtuaalilaseille ja lisätyn todellisuuden laseille tarkoitettu standardi, jonka tarkoitus on helpottaa ohjelmistokehittäjien työtä.

Nykyisellään VR-, AR- ja MR-markkinat ovat varsinainen sekamelska, sillä renderöintimoottoreiden kehittäjät joutuvat rakentamaan tällä hetkellä tuen erikseen jokaisen valmistajan omille rajapinnoille. Khronoksen esimerkissä tuettavia rajapintoja on viisi, Steam VR, OSVR, Oculus, Samsung Gear VR ja Daydream, joista kaksi viimeisintä tukevat vain yhtä VR-lasityyppiä, Steam VR ja Oculus kahta lasityyppiä ja OSVR kolmea.

OpenXR-standardi tulee rakentumaan kahdesta osasta: ohjelmistorajapinnasta ja laiterajapinnasta. Ohjelmien ja renderöintimoottoreiden kehittäjien tarvitsee tukea vain OpenXR:n ohjelmistorajapintaa, kun laitevalmistajat huolehtivat laiterajapintatuesta omille VR-, AR- ja MR-laseilleen. Tällöin myös uusien lasien tukeminen on helppoa, kun valmistajalle riittää niiden lisääminen osaksi OpenXR:n laiterajapintaa. OpenXR-rajapintojen väliin jää vielä valmistajien omat suoritusympäristöt tiettyjen toimintojen suorittamiseen.

OpenXR:n kehitystyö on vasta alkutekijöissään ja Khronos muistuttaakin, että suunnitelmiin saattaa tulla vielä muutoksia. OpenXR-kehitysryhmässä ovat alusta asti mukana AMD, ARM, Collabora, Epic Games, Google, Imagination, Huawei, Intel, LG, LunarG, MediaTek, Mozilla, Nokia, NVIDIA, Oculus, Qualcomm, Razer, Samsung, Sensics, Sony, Starbreeze, Tobii, Unity, Valve, VeriSilicon ja zSpace.

This site uses XenWord.