Valmistajan mukaan näytönohjain tarjoaisi jopa GeForce RTX 3060 Ti -tasoista suorituskykyä, mutta tästä ei ole todisteen puolikkaaksi edes yhtiön omia testejä.

Kiinan pyrkimykset saavuttaa omavaraisuus tietotekniikassa ei ole salaisuus kellekään. Yksi pyrkimysten tämän hetken keihäänkärjistä on Moore Threads, joka suunnittelee kotikutoisia grafiikkapiirejä.

Nyt Moore Threads on julkistanut seuraavan sukupolven näytönohjaimensa, pelikäyttöön suunnitellun MTT S80:n ja palvelinpuolelle suunnatun MTT S3000:n. Valmistajan itsensä mukaan sen uutuudet kilpailevat suorituskyvyssä jopa GeForce RTX 3060 Ti:n kanssa, mutta edes yhtiön omia suorituskykyvertailuja ei tiettävästi ole ollut esillä vaan suorituskykydiat ovat rajoittuneet yhtiön edeltävään sukupolveen vertailuun. Pelikäytössä eroa aiempaan GPU:hun on yhtiön mukaan DirectX:llä 3,4-kertaisesti ja OpenGL:llä jopa 5-kertaisesti

MUSA-arkkitehtuuriin perustuva Chunxiao-grafiikkapiiri sisältää yhteensä 4096 MUSA-ydintä, jotka toimivat 1,8 tai 1,9 GHz:n kellotaajuudella. GPU:ssa on lisäksi 128 matriisikiihdytintä (vrt tensori- ja XMX-ytimet), 256 teksturointiyksikköä ja 256 ROP-yksikköä. GPU:n 256-bittisen muistiväylän jatkeena on 14 Gbps:n GDDR6-muistia ja tietokoneen kanssa keskustellaan PCI Express 5.0 x16 -liitännän yli. Myös SR-IOV-virtualisointi löytyy ominaisuuslistalta ja GPU voidaan jakaa 32 eri instanssiin.

GPU on muutoinkin kaikin puolin moderni ja se tukee yhtiön oman MUSA-rajapinnan lisäksi DirectX-, Vulkan-, OpenGL- ja OpenGL ES -rajapintoja, joskin tarkemmat versiot rajapinnoista tai ominaisuustasoista jäävät vielä epäselviksi. Myös mediayksikkö on ajan tasainen tukien AV1-, H.265- ja H.264-koodekkien purkua ja pakkausta.

Moore Threads tuo MTT S80:n myyntiin 16 Gt:n muistilla varustettuna, kun palvelinpuolen MTT S3000:ssa muistia on 32 Gt. Pelimallin GPU-kellotaajuus on edellä mainittu 1,8 ja palvelinmallin 1,9 GHz. Näytönohjainten pitäisi tulla saataville tänään Kiinassa.

Lähteet: Tom’s Hardware, VideoCardz

This site uses XenWord.