Applen Special Event -julkaisutilaisuus alkaa tänään tiistaina klo 20 Suomen aikaan ja luvassa on muun muassa uusien iPhone-mallien paljastus.
Seuraamme julkaisua kisastudiossa, joka lähetetään suorana live-streamina samanaikaisesti Twitchissä ja Youtubessa. io-techin streami alkaa klo 19:45. Lähetyksessä ovat äänessä parivaljakkko Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.
Applen oma livelähetys Youtubessa: Linkki
Upotamme striimiin myös Applen omaa live-videota tapahtumasta, mutta lähetys ei jää välttämättä jälkikatseltavaksi Youtubesta, sillä se tullaan todennäköisesti poistamaan palvelusta tekijänoikeusrikkomuksena.
Ennen julkaisutilaisuuden alkua keskustelemme odotuksista uusien iPhone-mallien suhteen. Applen tilaisuuden aikana kommentoimme reaaliaikaisesti tapahtuman antia ja katsojat voivat osallistua keskusteluun Twitchin ja Youtuben chatin välityksellä.
io-techin Live-lähetykset:
Onkos lähdettä näille väitteille?
Itse olen myös useammalta suunnalta jälleenmyyjiltä, tukkureilta ja operaattoreilta kuullut, että aikalailla Applen sävelen mukaan mennään, jos kyseisen firman tuotteita haluaa pitää valikoimissaan.
Mitä ne sävelet sitten on? Ei se nyt mitenkään outoa varmaan ole jos valmistaja ei halua että tuotteita kaupataan liian halvalla, mutta onko jotain muuta?
Tuo on kyllä hyvä tieto, että toimii ipad pro:n kanssa. Telian e-simmiä en ainakaan viime vuonna saanut siinä skulaamaan. Täytyypä kokeilla elisaa.
Tuo taitaa päteä aikalailla kaikkiin premium/öky/whatever brändeihin. Etenkin muotialalla ollaan aika tarkkoja millaisissa kaupoissa tai paikoissa omat tuotteet, tai brändi on esillä. Sama pätee esim hyllyihin, myyntihenkilöstöön (niiden ulkonäköön) jne, jne. Toiset arvostaa ja toiset ei, kuten kaikessa muussakin.
Kyllä toimii ainakin nykyisin myös Telian eSIM ipadeissä
No siis kaikki mahdolliset ehdot tuotteiden myymiseen, jakeluun ja toimituksiin, katteisiin yms liittyen. Neuvotteluvaraa ei ole. Suoranaisesta "liian halvalla kauppaamisesta" ei Applella myöskään liene vaaraa, kun firmalla on ylivoimaisesti alan suurin katetuottoprosentti toiminnassaan (taitaa edelleen olla yli 30 %).
Niin tarkotin siis sitä että Apple määrää hinnat millä myydään kaupoista ulos, ettei brändi luisu alaspäin jatkuvien alennuksien myötä. Moni brändi tekee samaa. Kyse ei ole katteesta.
Olis kiva kuulla näistä mahdottomista ehdoista lisää mutta mistään niitä ei sitten koskaan löydä, tai jos löytää niin ne on noita samoja mitä muutkin käyttää ja ihan aiheesta. Mitä ehtoja jakelussa ja toimituksissa vaikka on, jotka on jotenkin mahdottomia muihin valmistajiin nähden?
Ei ole antaa mitään tarkempia yksityiskohtia, mutta samaa virttä olen kuullut usealta suomalaiselta taholta. Pääosin on muistaakseni ollut puhe yleisellä tasolla sen tarkempiin yksityiskohtiin menemättä, että Apple käytännössä määrittelee pelisäännöt kaikkeen liittyen ja toisella osapuolella on sitten lähinnä ota tai jätä -tilanne. Neuvotteluvaraa ei siis oikeastaan ole, toisin kuin lähes kaikkien muiden valmistajien kanssa. Tuskimpa nuo on asioita, mitä toimijat lähtevät ainakaan omalla nimellään hirveästi huutelemaan.
Mulla ei nyt ole mitään kirjallisia todisteita asiasta, kunhan kerroin mihin itse olen törmännyt ja mitä olen kuullut, kun kuitenkin aika monien alalla toimivien tahojen kanssa on tullut oltua työn puolesta tekemisissä. Se on sitten jokaisen itsensä arvioitavissa mitä meikäläisen sana tässä asiassa painaa.
Ok. Täytyy olla aika helpot ehdot kun niin moni noita silti myy. Katteet jälleenmyyjille on ihan olemattomat noissa kumminkin, ja jotain roposia tekevät tarvikemyynnillä.
Asia olis vähän eri jos noita ei moni edes myisi ollenkaan. Nyt kuulostaa siltä että kun ei jm:n tai tukkurin omat näkemykset olleetkaan Applen mielestä niin hyviä niin itketään sitten siitä, purraan vähän hammasta ja otetaan sitten minimaalisella lisävaivalla ne Applen ”jotkut käytännöt” tältä osin käyttöön. Jos ne aiheuttaisi enemmän harmia niin eihän noita sitten myytäisi.
Taitaa Apple vaan olla niin suuri ja vahva brändi markkinoilla, että se on hyvä olla valikoimissa jo ihan imagollisista syistä, vaikka tuotteista ei juuri rahaa jäisikään kassaan. Tällaista muistan kuulleeni rivien välistä.
Saattaa olla. Mutta eipä noi ehdot kauheen pahoja voi olla, kerta ne kelpaa. Parempia tietoja odotellessa voi sanoa että sama se on muillakin brändeillä alalla kuin alalla.
Itse olen kuullut myös samanlaista puhetta useasta suunnasta. Esimerkiksi se, miten kyseisen yrityksen tuotteita ei olla nähty mm. kuluttajien testaamina tai kilpailuvoittoina ei kai ole vain puhdasta sattumaa. Jos ei Cupertinoa miellytä/heille tähdelliseltä vaikuta, niin ei sitten myöskään tapahdu. Sama tulee ilmi siinä, ettei lehdistö suuremmin kiinnosta.
Mutta lopulta, ei tuota jälleenmyyntiä kukaan tekisi jos se ei olisi kannattavaa. Ei jämy tee mitään imagoasioilla jos sen asiakaskunta ostaa pääasiassa jotain muuta -> se tietysti panostaa jossain vaiheessa enemmän siihen mistä se rahansakin tekee.
Ei jälleenmyyntiä tekevänä, mutta alaa sivusta seuranneena jo aikojen alusta, arvauksena Applen kamat varmaan tuovat semmoista melko taattua kassavirtaa, olkoonkin, että kontribuutio on pienempi euroissa ja kappaleissa kuin mitä piikkinä jollain muilla merkeillä, mutta tasaisuus lienee se avainasia, hinnan voi pitää lähes samana sen koko vuoden paria pikkualea jouluna ja Black Fridayna lukuunottamatta. Lisäksi porukan ostovoima on erilainen muuten kuin esim. satasen luuria hakevat joten siihen varmaan tarttuu mukaan muutakin kuin se puhelin ja/tai pädi jos asiakaskohtaamisessa onnistutaan hyvin.
Sanotaan nyt operaattoripuolen laitemyynnistä välikäden tietona, että eipä noissa muuta ehtoa ole juurikaan ollut kuin myynnin aloittamiselle tiukka asetus, laite ei saisi olla kenenkään käsissä ennen virallista myyntipäivää. Tästä tuli joku vuosi sitten sapiskaa kun Posti kerkesi toimittamaan osalle vuorokautta aiemmin ensimmäisen erän luureja kuin mitä olivat kertoneet julkistuksessa. Jälleenmyyjän panostus markkinointiin voi myös tuoda etuja kun ennakkoeriä jaetaan, ei niitä kaikille tule samaa määrää. Mutta muutenhan tuo on normaalia jälleenmyyntiä.
Muuten vaan maagisesti jostain syystä Applen palveluiden lanseerausta saa odotella parhaimmillaan vuosia (Apple Pay, eSIM tuki) kun esim. Samsungin tuotteisiin saa jokseenkin julkaisuhetkellä tai melkolailla pian sen jälkeen.
Ei ole mitään tarvetta sinänsä sinulle asiaa todistella. Nämä on juridisesti asioita joita ei muutenkaan huudella keskustelupalstoilla.
Itse puhuin ainakin laitemyynnistä…
En ole sotkenut mitään, sinä sotkit 🙂
Olen hitusen eri mieltä siitä.
Minä puhuin Kokkoselle.
Siinä tapauksessa ei kannata lainata minun viestiä ja vastata siihen. 😉
Lainasin ja vastasin vain ja ainoastaan Kokkoselle kunnes sinä tulit väliin selittämään jostain herttaisesta, että jos nyt vaan lopetat alkuunsa 🙂
Se, että Apple määrää tahdin palvelumyynnissäkin, tuo tietynlaista turvaa imagolle. Apple tietää varaosiensa laadun ja vastaa siitä. Kun taas tarvikevaraosat voivat olla laadultaan ihan mitä vain. Silti tarvikeosilla huolletun luurin pettäessä asiakas kohdistaa ensimmäisenä pettymyksensä luurin valmistajaan eli Appleen. Ei toki tarkoita, etteikö pettymyksiä voisi tulla myös Applen määrittämilläkin varaosilla, mutta riski on pienempi. Aika usein autoissakin käytetään mielummin alkuperäistä vastaavia varaosia ja autovalmistajat myyvät huoltofirmoille ne auton viralliset huoltomanuaalit/softat.
Toinen palvelumyyntiosio on sovellukset. Applella on sovellusten suhteen paljon tiukempi seula, mitä esimerkiksi Googlen Play -kaupassa. Ja tämäkin on ollut käyttäjän näkökulmasta pelkästään hyvä asia, sillä pääasiassa sovellusten iOS-versiot ovat olleet huomattavasti parempia, sulavampia ja käyttäjäystävällisempiä kuin Android-versiot. Yksi tärkeimpiä syitä, mikä saa minutkin vaihtamaan kerta toisensa jälkeen iPhonesta iPhoneen.
Tuli vaan vastaan uutinen. Applen uudet iPhone 11, iPhone 11 Pro ja iPhone 11 Pro Max tulevat myyntiin ympäri maailman useissa maissa tänään perjantaina 20. syyskuuta. Ennakkotilattavaksi 10. syyskuuta julkistetut iPhone-uutuudet tulivat viikko sitten 13. syyskuuta.
Uusien iPhone-mallien lisäksi tänään myyntiin tulee myös Apple Watch Series 5 -kello.
Kävin Tammiston Gigantissa eilen jossa on melko iso Apple osasto ja nämä uudet mallit esillä ainakin osittain. Arvatkaa kävikö kuhina siellä? No ei sitten yhtään. n. Klo 19 oli vain yksi asiakas koko osastolla… ja vertailun vuoksi muilla osastoilla oli paljon asiakkaita. Ei ole todellista…