NVIDIA on maanantaina esittelemässä seuraavan sukupolven GeForce-näytönohjaimet ja tuoreet vuodot paljastavat, että terävimpään kärkeen on luvassa GeForce RTX 2080- ja 2080 Ti -mallit. Kyseisissä malleissa on todennäköisesti käytössä eri grafiikkapiiri, kuten nykyisissä GeForce GTX 1080- ja 1080 Ti -näytönohjaimissa (GP104 & GP102).
GeForce RTX 2080 korvannee markkinoilla tällä hetkellä noin reilun 500 euron hintaisen GeForce GTX 1080 -mallin ja GeForce RTX 2080 Ti puolestaan noin 800 euron hintaisen GeForce GTX 1080 Ti -mallin.
Aiemman piirilevyvuodon perusteella GeForce RTX 2080:ssä on käytössä Turing-arkkitehtuuriin perustuva TU104-grafiikkapiiri, 256-bittinen muistiväylä ja kahdeksan gigatavua GDDR6-näyttömuistia. GeForce RTX 2080 Ti:ssä on oletettavasti käytössä isokokoisempi TU102-grafiikkapiiri ja 352-bittisen muistiväylän jatkeena on 11 gigatavua näyttömuistia.
Videocardz-sivusto on saanut käsiinsä ja julkaissut kuvat MSI:n ja Palitin itsesuunnittelemista GeForce RTX 2080- ja 2080 Ti -näytönohjaimista ja niiden myyntipakkauksista, jotka vahvistavat mallinimet ja näyttömuistien koot. MSI:ltä on tulossa myyntiin kolmella tuulettimella, RBG-valaistuksella ja alumiinisella takalevyllä varustetut Trio-mallit. Palit on puolestaan tuomassa myyntiin kahdella tuulettimella varustetut GamingPro-mallit.
Lähde: Videocardz
Jännä kyl, et tulee TI malli suoraan. Mikähä se välimalli sit tulee olemaan vuoden päästä, RTX TITI nalle.
Ei se on sitten RXT TIp malli
Mielenkiintoista, onko sieltä tulossa Ti samantien myyntiin?
Keksivät pari uutta kirjainta ja problem solved. Ti on muutenkin aika vanha keksintö eikä joskus kauan sitten ollut edes huippumallin merkintätapa.
Ai että, yksi MSI:n RTX 2080 Ti tänne kiitos!
Nvidialla on ollut aikaa vaikka kuinka paljon kun kilpailua ei ole ollut huippumallien saralla sen takia varman tuovat Ti mallin.
Hieno uutinen! Ti-malleja käytelly 780 Ti:stä lähtien ja niistä seuraavaan aina päivittänyt. Se ”kitu puolikas” (n. 6kk) mitä XX80 jälkeen on aina menty on riipiny hermoja 😀
Hyvä näin, pääsee high-endikin päivittämään samaan aikaan mid-tierin kanssa 🙂
Mutta pyöriikö crysis? Ei vaan kyllähän alkoi uudet kiinnostaa, jospa jättäis 1070 eläkkeelle.
Samaa täällä mietin. Olis 4 kpl MSI:n 1070:siä joutilaana sen jälkeen;)
Ei se crysis koskaan ole m ikään hyvä testi ku peli koodattu päin vittua
Niin siis uudelleennimetäänkö GTX-sarja RTX-sarjaksi ray tracingin takia vai tuleeko erilliset GTX 2080 ja RTX 2080?
En usko että tulee erillisiä eli RTX 2080 se on
Joidenkin huhujen mukaan mukaan 2070 ja 2080 olisivat RTX:ää ja 2060 GTX:ää.
Titan T ja onhan siellä vielä vanha kunnon Ultra.
Ostin Rx Vegan tällä viikolla ja taitaa mennä vituiksi jos noilla hinnoilla julkaisevat… verkkiksessä 1080ti maksaa kyllä sen 980€
Se että se korvaa mallin X ei tarkoita että se maksaisi sen verran kuin malli X nyt on. GTX 1080:sen mrsp oli jotain $599-$699 joten sitä luokkaa tulee myös olemaan tuo rtx 2080:nen. Sen verran isoja möhköjä nuo piirit noissa(pienempi niistä on isompi kuin gtx1080tin gp102:nen) että tulevat olemaan lähtöhinnaltaan kalleimpia ikinä.
Joo-o, aina pitää tehdä jotain ikävää. Nyt päättivät, että GTX 2070 ja GTX 2080 ovatkin RTX 2080 ja RTX 2080 Ti, jotta saadaan hintaa tarpeeksi korkealle..
Pari vuotta sitten olisi julkaistu ihan reilusti vaan xx70- ja xx80-malli ja hintaluokka olisi ollut edellisten xx70- ja xx80-mallien tasolla.
Tottakai sitä tehoa tulee lisää, mutta nyt tuli hintaakin. Kilpailun puutteessa näytönohjainten keskihinnat jatkavat nousuaan..
Tilanne on nyt se mikä on ollut prossu puolella vuosia… Luulen että Nvidia kusee itseään kintuille jossain vaiheessa mutta ei se ole pöljä joka pyytää vaan joka maksaa. Jos kukaan ei vedä osto housuja jalkaan noiden kanssa niin kohta hinnat tippuu. Niin se vaan menee…
Geforce 9800 oli samankokoinen..
Täytyy kyllä sanoa että tälleen näytönohjaimia muuhunkin kuin pelaamiseen käyttävänä nuo tensor coret muissakin kuin ammattikorteissa on aika jees vaikka hintaa tuleekin lisää. Pelaajille, joita suurin osa asiakkaista varmasti on, tuo tietenkin on vähän nihkeää, etenkin näin ensialkuun kun mikään peli ei sitä säteenseurantaa edes tue. Jos veikkaisi että 2080 Ti MSRP olis 1500 dollaria, niin meneeköhän pahasti pieleen…
Quadrot on aina olleet reilusti ylihinnoiteltuja, niin veikkaan MSRP $1000. Olen aina välillä väärässä.
Öö ei lähellekkään. Vai tarkoititko 600mm² gtx980ti:tä. Tuo RTX 2080ti on oletettavasti se iso möhkö 754mm² ja rtx2080 pikkumöhkö ~550mm².
Ehkä ne speksit ja suorituskykyerot kannattaa kuitenkin odottaa nähtäväksi ennenkuin julistaa tällaista. Tuskinpa esim. 2080:ssä on vähemmän cuda coreja 1080:iin verrattuna, kuten 980 vs 1070 kohdalla. Suorituskykynumerot toki oleellisemmat, mutta nehän ovat vielä täysin pimennossa.
Ei vaan nyt luodaan taas ongelma siitä, että ei mitään traditiota nimeämisessä ja muutaman mallisarjan päästä tehdään revamppi ja kerrotaan uutena se, että mallinimet yksinkertaistetaan ja karsitaan turhat ultrat TITITitanit yms. pois. Ja sit taas kohta on uudestaan ultraa ja turboa ja TI:tä ja FE:tä yms. yms.
Titan mallistoa lukuunottamatta, nää mallit on kuitenki olleet jo pitkään suht vastaavasti nimetty
GTX x60, x70 x80 ja x80TI. Pascalissa tuotiin jo x70TI sekoittaan pakkaa. Onkohan nyt sit tarkotus, että tuonne loppupäähän ei tule mitään parempaa paitsi sit Titan nimellä.
No niin alkaa näyttää siltä että 670 pääsee eläkkeelle 🙂
No niin alkaa näyttää siltä että 670 pääsee eläkkeelle 🙂
Eikös p viitannut Pascaliin
Yup, Titan Xt. Nvidialle tulee dilemma tuon kanssa, kun painottivat titanit omaksi kategoriakseen ja ettei se ole GTX näyttis. Voivatko siten sanoa RTX näyttikseksi, mahdollisesti kyllä kun kerta quadrotkin sellaisia ovat.
En. Tarkoitin Geforce 9800:aa, niinkuin sanoin. Älä ota nollia pois lopusta omatoimisesti.
TU104 ~550mm², g92 324mm², g92b 260mm². En edelleenkään ymmärrä mitä tarkoitat sanomalla:
Sitten olen katsonut väärin. Olet oikeassa. Ja alkoholilla oli osuutta asiaan.
Luin /r/hardware:sta, että 2070:stä ylöspäin on RTX-sarja ja 2060:stä alaspäin on GTX-sarja.
Jos tämä on totta niin oi Nvidia, miksette vain pitäneet GTX-nimeä high endeissäkin? Perus kuluttajalle, jolla on varaa ja haluaa ostaa high-endiä, tämä vain luo turhaa hämmennystä.
Omasta mielestä tuo on kyllä ihan hyvä juttu erottaa nuo säteenseurantaraudalla varustetut näyttikset omaksi RTX-sarjakseen.
Olen samaa mieltä. Erottuvat helpommin niistä malleista, joissa tuota säteenseurantaa ei ole!
Tai sitten olisivat lyöneet koko pakan uusiksi. GTX-mallinimi tuli aikanaan 7800 GTX:n myötä ja oli tehokkain malli, noudatti samaa mallia 8800 GTX:n myötä (kunnes tuli 8800 Ultra), sittemmin 9800 GTX ja GTX+ (55nm dieshrink, kovemmat kellot), GTX:stä tehtiin koko mallinimi (GTX260-1080 Ti), ja nyt taas joku uusi mallinimi. Mitä vittua Nvidia?
Aikanaan oli helpompaa. Jos halusi budjettikortin, osti GF 6200 sarjasta, jos halusi halvalla tehoa, osti joko 6600:n tai 6600 GT:n, ja jos budjetti oli hieman enemmän niin osti joko 6800 LE:n, 6800:n, 6800 GT:n tai 6800 Ultran. Noina hyvinä aikoina vielä budjettimalleja pystyi softamodaamaan paremmaksi.
Tuleekohan näistä refu/blower jäähyllisiä malleja ollenkaan.
Sitten vain odotellaan.
Eikös tuo pikemminkin selkeytä asiaa jos tosiaan RTX sarjalaisissa on raytracing rautaa ja GTX sarjalaisissa ei?
No ne, jotka ray tracinginstä välittää, varmasti tietävät, missä korteissa on RT eli 2070+.
Ja mitä porukka näillä pelaa, jotain Fortniteä tms? 😀
Windowssin minesweeppiä ja pasianssia tietty… Mitä ihmiset oikein kuvittelee?
Eiköhän ne pelaa simulaattoireita 3 näytöllä jne…Kyllä ainakin mulle kelpaa teho näiden lentovehkeiden ja IRacingin pyörittämiseen. Ei vielä kertaakaan ole tullut vastaan liikaa ”voimaa”…
Taitaa TRlle mennä Aorus Extreme ostoon niin hyvin jos käy niin pian saa mätsäävän TI-kortin:cigar:
Vähän sellainen kutina että maanantaina julkistetaan myös muutama vielä tämän vuoden aikana julkaistava peli joissa hyödynnetään RT-rautaa.
Kannattaa äänestää lompakollaan. Kukaan noita ei pakota ostamaan.
Crysis on silti se peli jolla ekana testaan uuden näyttikseni.
Ainakaan omaan makuun tänä vuonna ei julkaista muuta hyvää kuin Life is Strange 2 ja Shadow of the Tomb Raider, kerta Doom Eternalillekin lupailevat ensi vuotta julkaisuksi. Ei nappaa noi Ass Creedit sun muut paskat joita joka vuosi tulee hieman kiillotettuna.
Sinällään vähän hypeä nähdä, että mihin tasolle taas rima nostetaan näytönohjaimissa ja onko 4k 144hz tai 1440p 240hz realistisempaa näiden korttien kohdalla.
Sitten taas herää se kysymys, että mikä peli ei nykyiselläni kellotetulla 980 TI edes pyöri tarpeeksi hyvin? Niin… Juu, ainakin yksi peli tulee mieleen.. eikun hetkinen…
Nojoo, eiköhän näillä toivon mukaan nosteta rimaa ja pelit sekä näytöt tulee sitten perässä, toivon mukaan.
Tensor-ytimillä voi tehdä muutakin kuin raytracingiä. Eli sitä Machine Learning, AI, Deep Learning, mikä on nyt trendikästä.
Vähän houkuttelisi itsekin tuohon käyttöön.. Minua oikeasti kiinnostaa pari tensor-ydintä, jos vaikka joskus joutuu noita AI-hommia tekemään.
Tensor Cores in NVIDIA Volta GPU Architecture
Juu, tiedän varsin hyvin, mitä noilla voi tehdä.
Eipä noita neuroverkkolaskuihin tarkoitettuja ytimiä toki tässäkään yhteydessä juuri muuhun mainosteta käytettävän, kuin tosiaikaisella säteenseurannalla renderoitujen kuvien häiriönpoistoon. Perus kuluttajalle tuskin kuitenkaan sanoo yhtään mitään, mutta raytracing sentään vielä saattaa jotain kelloja kilkutella ja näistä näkee nyt selvästi, että mistä vehkeistä löytyy rt-rautaa.
No miksi Nvidia olisi erityisen looginen nimeämisissään tulevaisuudessakaan 😉
Titan X (Maxwell) -> Titan X (Pascal) -> Titan Xp (Pascal), niin en nyt tiedä onko tuo niin selkeää… varmasti on jotain Uuno-Pettereitä jotka vaan ostaa sen nopeimman ja eivät tiedä kortin sisuksista mitään.
Sitten tuossa on vielä yksi pahempi sekaannus mahdollisuus, nimittäin nyt on sekä RTX etä RX näytönohjaimia markkinoila mutta niillä ei ole mitään tekemistä keskenään.
Valmistajia tuskin kiinnostaa. 15 vuotta sitten Nvidialla GT oli hyvä asia, ATI:lla ei. 6800 GT oli tehokortti, X800 GT halpiskortti. Tai XT. ATI:lla X800 XT oli tehomalli, Nvidialla FX 5900 XT halpismalli.
Paskamainen homma sille perus sukankuluttajalle, mutta minkäs teet.
testejä odotellessa .. mutta eiköhän tuo nykyinen 1080 ti vielä jaksa pyörittää tuleviakin pelejä 🙂
Se nyt riippuu ihan resosta ja vaadittavista ominaisuuksista. Jos noissa on raytracing lisukkeita ja niitä käytetään, niin 1080 Ti hyytyy täysin. Normi kikoilla 1080 Ti tuntuu rittävän toistaiseksi hyvin fullhd resolla ja melkohyvin yleisimmällä 1440 resolla. 4K:lla hyytyy huomattavan pahasti..
Ennen kuin kukaan nyt liikaa noista RT-seteistä innostuu, niin esimerkiksi Epic on tuomassa tuen Unreal Engineen vasta loppuvuodesta ja sen mukaan pelejä joissa sitä käytetään voi odotella ehkä 2019 lopulla
Ilmeisesti Metro Exodus olisi 22 helmikuuta launchissa käyttämässä ko. tekniikkaa.
En jaksanu yhtään lukia edellisiä kommenteja, suoraan vaan asiaan…Hankala nähdä että Nvidia löis kaiken käteen ku tarvetta ei ole AMD rämpii suossa