Nokian uusi logo kuvaa valmistajan mukaan energistä, dynaamista ja modernia Nokiaa yhtiön kulttuuriin ja toiminta-ajatukseen pohjaten.
Kotimainen nykyisin verkkolaiteyhtiönä tunnettu Nokia on uudistanut ikonisen logonsa. Päivitetty logo erottuu varsin selvästi yhtiön vanhasta tyylistä, vaikka värimaailman osalta mukana onkin edelleen perinteinen sininen.
Valmistaja kertoo uuden logon kuvaavan energistä, dynaamista ja modernia Nokiaa yhtiön kulttuuriin ja toiminta-ajatukseen pohjaten. Sen lisäksi logo symboloi myös yhteistyötä, jota vaaditaan verkkojen potentiaalin täysimittaiseksi hyödyntämiseksi ja kestävän kehityksen tuottavuuden ja saavutettavuuden parantamiseksi.
HMD Globalin Nokia-merkkisiä puhelimia logouudistus ei koske. Sekä Nokia että HMD Global ovat vahvistaneet Nokiamob-sivuston mukaan, että Nokia-puhelimet jatkavat jatkossakin vanhan tutun Nokia-logon kanssa.
data-xf-init="lightbox"
data-lb-single-image="1"
data-lb-container-zoom="1"
data-lb-trigger=".js-lbImage-_xfUid-1-1677501573"
data-lb-id="_xfUid-1-1677501573">
Edit: Kuten joku Twitterissä mainitsi, tyhjiössä ihan kiva ja sinänsä moderni logo. Mutta.
Ihan 90-luvun alusta lähes näihin päiviin asti Nokian brändityöskentely on ollut melkeinpä malliesimerkki siitä miten huippubrändiä kuuluu hoitaa. Pitkäjänteinen ja tarkkaan harkittu kehitystyö pienin, evolutiivisin askelin – kaikista bisneksen kompuroinneista huolimatta – on mahdollistanut brändin pysymisen raikkaana mutta silti vahvana ja tunnistettavana. Nyt on päätetty laittaa kertaheitolla koko paletti uusiksi.
Perinteinen Nokian logo on ainakin itselleni symbolisoinut luotettavuutta, vakautta ja rautaista ammattitaitoa, mutta myös jatkuvuutta ja historiaa josta voi syystäkin olla ylpeä. Siihen nähden nyt esitelty uusi logo antaa lähinnä kepeän, triviaalin ja pikkunokkelan vaikutelman. On vaikea välttyä vaikutelmalta että samalla kun yritetään näyttää rohkealta ja dynaamiselta, heitetään pois todella paljon vaivalla, ammattitaidolla ja aikanaan kovalla rahalla rakennettua brändiä edes kunnolla ymmärtämättä sen arvoa.
Erityisen omituista tässä on miten samalla menetetään uskomaton määrä tunnistettavuutta joka Nokian logolla on ollut. Tässä suhteessa ei edes ole mitenkään liioiteltua verrata Nokian logoa esim. Niken tai Applen vastavaan. Vaikea kuvitella kummankaan firman heittävän logoaan tuosta vaan pois?
Nokia on nyt kuitenkin valinnut seurata MSI:n (nyk. IISI) jalanjäljissä ja aika näyttää miten se onnistuu.
En osaa sanoa kirjoittaako ihminen vai ChatGPT tällaisen haisevan läjän korporaatiojargonmarketinghypehäränpaskaa, jossa satuillaan parista viivasta yhtä paljon kuin energiakivien vaikutuksista.
Minuutin korjaus photarilla. Mihin osoitteeseen mokialle voin lähettää miljoonan euron laskun?
Firmojen muutospöhinä tapahtuu sentään markkinaehtoisesti, ja markkinaehtoisesti se myös kumotaan, jos meni pieleen. Enemmän vahinkoa syntyy, kun muutoskonsultit päästetään mellastamaan julkiselle puolelle.
Kuka täällä markkinoiden vastaanottavassa päässä pyysi tuota? En ainakaan minä.
Olisi kiva olla kärpäsenä katossa siinä kokouksessa jossa tuo valittiin, että millaiset ihmiset pitää tätä hyvänä. Vai oliko markkinointi osasto kaukaa viisas ja valitsi tarkoituksella niin huonon että kohta tulee pyyntö suunnitella uusi. Paljonhan tuolla sutaisulla oli hintalappua?
Täysin turhaa, mutta ehkä siellä joku Nokialla markkinoinnissa päätti että hänenkin tulee joskus tehdä jotain töitä ja tällaisen sai ylpeänä aikaan.
Onkohan toimarilta unohtunut että se B2C business loppui jo vuosikymmen sitten…?
Alkaen nyt vaikka tuosta Tampereen Arenan kylteistä.
Lähde: nokiamob.net
"Nokian logo uudistuu. Onko tämä myös uusi alku?"
"logo jo murenee, yhtiö perässä"
"Osoittaako nuoli nollaa."
"Uusi logo oli valitettava lapsus. Ei tämä "No CIA" sanaleikki Nokian verkkojen turvallisuuteen viitaten varmaankaan aukene kaikille. Luulevat, että painokoneesta loppui väri tai kirjaimet ovat japsien katakanaa."
Pakko myöntää että saatoin tirskahtaa kommenttien kohdalla.
äri että kirjamet ei voisi tulkita muuksi kirjaimeksi.
Silti, tuo on täysin epäonnistunut, mieleen tulee aavistus jostain Kreikasta löytyvästä rantaravintolasta.
Kuka mainostoimisto ottaa vastuun, onko tietoa kuka innovoinut paniikissa krapula-aamuna lautasliinaan?
Meinasin vitsailla noilla, mut onhan ne täysin erinäköisiä.
katso liitettä 1054249
katso liitettä 1054250
Mut joo, ROFL @ msi.
Kyllä sitä ahnetta ilman näkemystä olevaa johtoa, eli perinteistä suomalaista "liikemiestä" voi kehua tuosta.
Sun mielestä hmd globalin nokia-nimen päälle paskominen ei ole ollut merkittävää? Moni noiden kännyjen ostajista ja niihin pettyneistä eivät tajua, että noi ylihintaiset ja heikkolaatuiset bulkkikiinakännyt ja petetyt lupaukset päivityksistä eivät ole "nokian" firman aikaansaannoksia. Mielestäni nokia teki ison virheen hmd globalin kanssa ja nokian logo on sitä kautta erittäin paljon esillä. Onko tämä paska uusi logo toimenpide erottautua hmd globalista (jolle siis vanhan logon käyttö jää)? Häivytetään nokiaa nokiasta?
Säästäähän tuo painatuskuluissa, kun väriä menee vähemmän.
Juu ei tästä kyllä Nokia käy ilmi mitenkään, ruma ku petolinnun perse vastatuulessa.
Veikkaisin ennemmin perinteistä puppulausegeneraattoria.
”Ei tarvita syvällistä ymmärtämystä sen käsittämiseen, että uusi Nokian logo näyttelee keskeistä osaa pohdittaessa yleisesti sovittuja ja toimiviksi todettuja organisaatio- ja johtamismallin muodollisuuksia.”
”Tosiasia on, että uusi Nokian logo todistaa oikeaksi ilmiöiden liiallista nonfiguratiivisuutta.”
”Käytännön täytyy turvautua tarkoituksenmukaisiin keinoihin, jos uusi Nokian logo pakottaa kohderyhmää huomioimaan runsain määrin esiintyvää suurpiirteisyyttä sekä rauhattomuutta.”
Jos huomasit niin ilmaisu kuului "lähes näihin päiviin asti". Lisäksi brändinhallinta ja nimen alla myytävät tuotteet on kuitenkin aika eri asioita, vaikka pitkällä aikavälillä heijastuvatkin toisiinsa.
Pari ensimmäistä vuotta HMD:n Nokiatkin oli varsin asiallisia laitteita vaikka sittemmin kehityssuunta onkin ikävästi valunut kohti halpissegmenttiä. Ilmeisesti kyse on osittain taloudellisista realiteeteista ja koska nyky-HMD:llä ei yksinkertaisesti ole vanhan Nokian resursseja, paukut ei oikein enää riitä huippumallien kehittelyyn.
Mitään varsinaisia isoja möhläyksiä HMD ei kuitenkaan ole Nokian brändin kanssa tehnyt, ainakaan siinä mittakaavassa kuin esimerkiksi Elop muistioillaan. Ja jos oikein suurennuslasilla heikkolaatuisista tuotteista niin olihan siinä aika monen vuoden ajanjakso jolloin Symbianiakin käytännössä tekohengitettiin ihan puhtaasti Nokian brändillä vaikka toinen jalka oli jo haudassa. Samoin petetyt päivityslupaukset nähtiin jo aiemmin Windows Phonen kanssa.
Vaikka mullakaan ei ole mitään hyvien peruspuhelimien valmistusta vastaan, olen samaa mieltä että satasen Unisoc-luurien oksentaminen halpissegmenttiin ei ole pitkällä tähtäimellä kestävä strategia. Tuotevalikoiman laatua olisi parannettava jos puhelinbisnes halutaan pitää elinkelpoisena. Satunnaisia, pieniä hyviä signaaleita tuntuu vielä ajoittain tulevan kuten toissapäiväiset uutiset panostuksista laitteiden korjattavuuteen ja eurooppalaiseen laitevalmistukseen, mutta riittääkö nämä onkin asia erikseen.
– hyödyntävät kierrätettyvyys-trendiä (kuten nyt jo yrittävät)
– eivät yritä liikaa vedättää varaosien/akkujen hinnoilla. 50€ akku 3-4v vanhaan puhelimeen EI ole myyntivaltti!
– pidentävät ohjelmistopäivityksiä niin pitkään kuin mahdollista (jossa ikävä Google-ongelma)
– avaavat bootloaderin (!)
Nokian 7- ja 8-mallit olivat vielä jopa teknisesti kilpailukykyisiä, nykyiset eivät.
Kehittyvien maiden markkinoista en sano mitään kosken moisia juuri näe.
Voin kokemuksesta sanoa, että kyllä se ihan ihminen on ja erittäin hyvin palkattu sellainen vielä. Olen itsekin joskus moista soopaa kirjoitellut. Tärkeintä ei ole, mitä sanotaan tai edes onko sanomassa ylipäätään mitään järkeä vaan, että siitä löytyy oikeat trendisanat.
Tuosta tulee mieleen msi:n epäonnistunut IISI logo, joka nyttemmin vaihvihkaa muutettu selkeämpään ”msi”-muotoon 🙂
No tuo Nokian uusi logo on varmaan maksanut enemmän kuin tuo Viking Linen 2 kaljakoria (molempiin logoihin viittaava blogikirjoitus Nokia-logo – voiko sitä enää vaihtaa?).
Olihan networks puolella aikoinaan eri logo verrattuna puhelin puoleen, joten ei kai tuo nyt niin outoa ole
katso liitettä 1055080
Nokia ei myy mitään puhelimia mihinkään hintaan. Älä sekoita HMD Globalin Nokia-puhelimia Nokia-firmaan, kyse on vain lisenssistä valmistaa tuotteita. Vähän niin kuin telkkarissa jne.
Onko tämä nyt jotakin korkeampaa matematiikkaa?
On kyllä tyhmän näkönen. Toivottavasti konsulttitoimisto joka logon tehny laskutti yhtä järkyttävästi kuin miltä logo näyttää.
data-xf-init="lightbox"
data-lb-single-image="1"
data-lb-container-zoom="1"
data-lb-trigger=".js-lbImage-_xfUid-1-1677799905"
data-lb-id="_xfUid-1-1677799905">
Mitä seuraavaksi?
katso liitettä 1056128
Nokia Beacon 10, WiFi 6E reititin:
katso liitettä 1057192
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
https://www.nokia.com/about-us/news/releases/2023/02/28/nokia-introduces-beacon-10-its-first-wi-fi-6e-gateway-for-a-multi-gigabit-world-mwc23/
No Keijo!
-mutta keskimäärn pirun hyvä, onhan jo hevimusassa nyrkkisääntönä, että jos bändin nimen logosta tajuaa, on musa huonoa, ja jos fontti on järjellinen, musa on järjetöntä.
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä