
Ennakkovuodot pitivät paikkaansa niin mallinimien kuin ominaisuuksienkin osalta. NVIDIA esitteli kolme Turing-arkkitehtuuriin pohjautuvaa uuden sukupolven pelinäytönohjainta, jotka ovat GeForce RTX 2080 Ti-, 2080- ja 2070. Uusien näytönohjaimien suorituskyvystä ei esittelyn yhteydessä vielä kerrottu juurikaan mitään.
GeForce RTX 2080 Ti
Suorituskykyisin lippulaivamalli on GeForce RTX 2080 Ti, jonka grafiikkapiiri on varustettu 4352 CUDA-ytimellä ja se toimii NVIDIAn omassa Founders Edition -mallissa 1350 MHz:n perustaajuudella ja rasituksessa 1635 MHz:n Boost-taajuudella. 352-bittisen muistiväylän jatkeena on 11 gigatavua GDDR6-muistia, joka toimii 14 Gbps nopeudella ja muistiväylän kaistanleveys on 616 Gt/s. Founders Edition -näytönohjaimen TDP-arvo on 260 wattia ja se on varustettu kahdella 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä.
NVIDIAn oma GeForce RTX 2080 Ti Founders Edition -malli saapuu myyntiin 20. syyskuuta ja sen veroton hinta Yhdysvalloissa on 1199 dollaria. Suomessa hinta on 1299 euroa.
GeForce RTX 2080
GeForce RTX 2080:n grafiikkapiiri on varustettu 2944 CUDA-ytimellä ja se toimii NVIDIAn omassa Founders Edition -mallissa 1515 MHz:n perustaajuudella ja rasituksessa 1800 MHz:n Boost-taajuudella. 256-bittisen muistiväylän jatkeena on 8 gigatavua GDDR6-muistia, joka toimii 14 Gbps nopeudella ja muistiväylän kaistanleveys on 448 Gt/s. Founders Edition -näytönohjaimen TDP-arvo on 225 wattia ja se on varustettu 6- ja 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä.
NVIDIAn oma GeForce RTX 2080 Founders Edition -malli saapuu myyntiin 20. syyskuuta ja sen veroton hinta Yhdysvalloissa o hinta on 799 dollaria. Suomessa hinta on 869 euroa.
GeForce RTX 2070
GeForce RTX 2070:n grafiikkapiiri on varustettu 2304 CUDA-ytimellä ja se toimii NVIDIAn omassa Founders Edition -mallissa 1410 MHz:n perustaajuudella ja rasituksessa 1710 MHz:n Boost-taajuudella. 256-bittisen muistiväylän jatkeena on 8 gigatavua GDDR6-muistia, joka toimii 14 Gbps nopeudella ja muistiväylän kaistanleveys on 448 Gt/s. Founders Edition -näytönohjaimen TDP-arvo on 175 wattia ja se on varustettu yhdellä 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä.
NVIDIAn oma GeForce RTX 2070 Founders Edition -malli saapuu myyntiin myöhemmin ja sen veroton hinta Yhdysvalloissa o hinta on 599 dollaria. Suomessa hinta on 659 euroa.
Founders Edition -mallien jäähdytysratkaisu on kokonaan uudistettu ja varustettu kahdella tuulettimella. Piirilevyn takapuoli on peitetty kokonaan alumiinilevyllä. 2080- ja 2080 Ti -malleissa näyttöliittimien joukosta löytyy kolme Displayport-liitintä, yksi HDMI-liitin ja USB Type-C -liitin VirtualLink-tuella seuraavan sukupolven virtuaalilaseja varten. 2070-mallissa ylimmän Displayport-liittimen tilalla on DVI-liitin. Displayport-liittimet tukevat 1.4- ja HDMI-liitin 2.0b-standardia. 2080- ja 2080 Ti -mallien piirilevyltä löytyy uusi NVLink SLI -liitin, jonka avulla kaksi näytönohjainta voi kytkeä toimimaan rinnakkain.
Lähde: NVIDIA
Ei siihen softaa tarvitse kehittää jos kortti osaa vanhat temput tarpeeksi paljon nopeammin. Resoa ja FPS:ää on vielä varaa nostaa siitä mitä 1080ti tällä hetkellä jaksaa pyörittää.
Eikö nvidian markkinaosuus ala olla sellainen, että ominaisuuksia kannattaa hyödyntää, vaikka AMD-leiriläiset eivät niitä pääsisikään hyödyntämään?
Kokonaisuutena ehdottomasti on tällä hetkellä, mutta RT:n suhteen ongelma on se, että se on vain nyt uusissa korteissa, joiden markkinaosuus on vielä muutama vuosi olematon.
MUTTA jonkun räytyy jokatapauksessa tuoda tuo yleisesti saataville ja PC puolella MS ja Nvidia toivat nyt ilmeisesti oikeasti käyttökelpoisen ratkaisun.
Jos meinaat tekoälyvartijat niin ei ne kauheasti taida grafiikasta katsoa mitä näkevät. Ihan vain määritelty mihin suuntaan ja minkä sektorin "näkevät", oli sitten valossa tai varjossa.
Yksi peli jonka haluaisin käyttävän tuota sädeseurantaa olisi Shattered Horizon. Siinä oli jo perinteisellä rendauksella todella tehokaat valot ja varjot. Varjossa saattoi oikeasti olla ilman että sinua nähtiin. Tuntui vain että oli liian vaikea peli suurimmalle osalle pelaajista, eli onlinessä ei enää pitkään aikaan ketään. :/
Joita ei makseta netistä tilattaessa. Joskus voi samaan osavaltioon myytäessä joutua sen muutaman prosentin ALVin maksamaan mut seki harvinaista.
Nämä ovat olleet viimeiset 20 vuotta ihan jokaisessa ajopelissä, jossa on takapeili ja/tai sivupeilit. Ei ole mitään uutta ja mullistavaa ja ihan samalla tavalla sen olisi voinut toteuttaa halutessaan myös FPS-peleihin..
Eikös heijastus ajopeleissä taka- ja sivupeileissä ole nykyään staattinen, ei dynaaminen kuten RTX:n demoissa?
NVIDIAn säteenseurantasetit pyörivät DXR:n päällä, ei ole mitään syytä olettaa etteikö ne toimi valmistajasta riippumatta kunnes toisin osoitetaan.
Varmasti voidaan – joskus tulevaisuudessa. Nyt RTX-korttien markkinaosuus on tasan 0,00%.
Voi olla että jossain jo kirjoitettu, mutta piti vielä kysellä että oliko näihin RT ominaisuuksiin nyt joku (avoin) standardi vai onko tämä joku Nvidian proprietary tekniikka taas?
Olet todella lyhyt näköinen kun et ota olenkaan huomioon Nvidia GTX 1060, 1070, 1070Ti, 1080, 1080Ti ja Titan malleja jotka on jo myyty tai/ja tullaan myymään.
Et myöskään ottanut huomioon tulevia Nvidia GTX 2060 malleja joita tullaan myymään paljon eikä niissäkään ole säteenseurantakykyä.
Eli sillä mikä AMD markkinaosuus on ei ooe mitään merkitystä kun tällähetkellä myynissäoletvat ja suurinosa ensivuonna myytävistä Nvidia korteista ei tue säteenseurantaa.
On todella yksioikoista fanipoikuutta kuvitella että tämä koskisi vain AMD kortteja, varsinkin kun AMD:lla on omaan säteenseuranta kykyä tulossa korteileen.
Tällähetkellä ja ensivuonna tämä koskee nimenomaan suurintaosaa myytävistä korteista jotka on Nvidia kortteja (koska Nvidialla on suurin markkinosuus ja suurinosa Nvidia korteista ei tue eikä tule tukemaan säteenseurantaa).
On pahimman luokan haloefekti vihersilmäisyyttä ostaa GTX 2060 kortti ja kuvitella että nyt on mahtava valaistuis peleissä kun mulla on uusi Nvidia kortti koneessa.
Mutta eikös se DXR (ts DX12 säteenseuranta) ole siinämielessä poikeukselline DX ominaisuus että siihen tuli eriksen Nvidia versio ja AMD versio sisään ja ne ei tue toisiaan ristiin ts pelintekijän tarvii täysipainoisesti säteenseurantaa hyödyntäessään tehdä peliisä polut sekä Nvidia versiolle että AMD versiolle siitähuolimatta että käyttää sitä DX12 DXR ominaisuutta.
Ts tuo DXR on poikkeama aikaisemmista DirectX ominaisuuksista siinä että se ei ole täysin valmistajariipumattomasti geneerinen toteutus.
Jos olen väärässä niin korjatkaa.
Olet väärässä, on vain yksi DXR-rajapinta, ei mitään valmistajakohtaisia versioita. RTX on vain kasa NVIDIAn työkaluja pyörimässä sen päällä
2070 on niin karvalakki että ei tue montaa näyttistä samaan aikaan.. Näillä näkymin
No tämä on juurikin se Nvidian lähes monopoliaseman tuoma vääristymä. Ideana on se, että saat enemmän samalla hinnalla tai edullisemmin kuin ennen ja siis selkeästi. Toisin sanoen jos kilpailu olisi tervettä hintojen nousua ei pahemmin nähtäisi tai se olisi hyvin paljon maltillisempaa ja low/medium/high-end-luokat pysyisivät suunnilleen samoina mutta tehonkasvu säilyisi. Autoissa riittää kun vertaa sitä 80-luvun golffia nykyversioon. Intelhän teki tätä aivan samaa kunnes AMD onnistui pääsemään rinnalle; vuosi vuoden perään tuli hieman tehokkaampi prosessori, joka maksoi hieman enemmän, mutta kun kilpailua tuli, niin yhtäkkiä pystyttiinkin parantamaan nopeus/euro-mittaria huomattavasti. Puhelinpuolella kiinalaiset valmistajat kaivavat kuoppaa taas kovaa vauhtia Samsunging ja muiden perinteisten valmistajien jalkojen alta tuomalla melkein puoleen hintaan vastaavia ominaisuuksia luureihinsa jeeänee. Ja koska kilpailua ei ole, niin on pakkohan se on niellä jos haluaa keikkua siellä aallon harjalla…"nymmä saan vähän enemmän, niin täytyyhän mun maksaa lisää" on enemmänkin jotain lohdutusselittelyä itselle/lompakolle kuin validi perustelu itse tilanteelle.
No seurasin tuota piikkiä hyvin tiiviisti kun oma näytönohjainpäivitys ajoittui sille jaksolle ja sain odotella turhankin kauan aikaa että oli järkeä ostohousut vetää jalkaan. Silti alkuhintoihin verrattuna, ei Pascal-näyttisten hinnat pahemmin muuttuneet edullisemmiksi ajan saatossa. Ti:t, XP:t tuli, mutta vaan kalliimmalla kuin vanhat sen sijaan että edellisten huippumallien hinnat olisivat laskeneet ja uudet mallit olisivat tulleet vanhojen huippumallien hintalapuilla. Ja kun miettii paljonko nyt oikeasti jonkun Titanin valmistaminen poikkeaa jo tutulla valmistustekniikalla vaikka 1080:stä, niin puhdasta rahastustahan tuo on.
Mainitsin nuo saannot yms, koska niihin monet vihreitä laseja käyttävät tukeutuvat perustellakseen näitä poskettomiksi kasvaneita hintoja.
Nyt olet sinäkin asian ytimessä. On tapahtunut selvä hintavääristymä, mikä tarkoittaa sitä, että uudessa näytönohjainsukupolvessa aina Nvidian 700-sarjasta lähtien (Maxwell 1.) ei olla saatu kovin merkittäviä teholisäyksiä muuta kuin huippupäähän. Huippupään kortit tekevät tämän lähes poikkeuksetta aina virrankulutuksen kustannuksella, eli ei ole mitään nerokasta kakkospiiriä parhaita kortteja varten. Pascal oli siinä määrin merkittävä, että se hillitsi virrankulutusta, ettei se nouse enempää nostattaessa vähän tehoja joka tuotesegmentissä; Turing taas ei ole tällainen sarja mikä hillitsee virrankulutusta, koska ilmeisesti läpimurtoja tällä saralla ei ole nyt saavutettu.
On kumminkin fakta, että Nvidia on tarjonnut tuolta GTX 700-sarjasta lähtien joka sukupolvessa hieman enemmän tehoa samalla hinnalla, joten kuluttaja ei sinänsä häviä mitään, mikä on minusta tärkeää muistaa ennen Nvidian suuntaan loan heittämistä (en ole ihan satavarma 700- ja 900-sarjan välisistä hinnoista tosin). Nvidia siis pitää maineensa kohdillaan sillä, että taas saa satasen, ehkä jopa kahdella sadalla halvemmalla saman tehon mitä edellisessä sukupolvessa ja minusta tämä on täysin positiivista. Nehän tässä eniten kyräilevät, jotka haluavat huippukorttinsa perään vielä lisää tehoa ja tästä joutuu sitten pulittamaankin, jos ei halua tyytyä johonkin reilu 10 % parannukseen.
Lainasin sinua, koska käytit ensimmäisenä tuota 'vääristymä' termiä ja se on oikein; jos nyt ja aikasemmin olisi ollut kilpailua, niin meillä olisi myös se hintakilpailu, että seuraavasta sukupolvesta voisi jopa saada halvemmalla reilusti enemmän tehoa mitä sai edellisestä. Hyvä huomio myös ettei Pascalien hinnat tippuneet ajan kanssa oikein yhtään. Taisivat nyt vasta kesän kuluessa tippua varastojen tyhjennyksen takia muutamia kymppejä. Se joka ostin aikanaan GTX 780 Ti:n voi pelata sillä aika hyvin edelleen, mutta luonnollisista syistä tuosta nyt haluaa päivittää ennemmin tai myöhemmin.
Noiden vanhempien korttien käyttäminen edelleen on vammaista myös Nvidian grafiikkamuistin määrän takia: se joka osti GTX 770:n tai GTX 960:n 2 GB muistilla on nyt auttamattomasti jäämässä jalkoihin. AMD tarjosi kummallekin vastinetta suuremmalla muistilla. Saa nähdä tarjoaako myös seuraavassa sukupolvessa. GTX 1060 6 GB muistillaan ei riitä parhaille tekstuureille edes 1080p-resoluutiolla Titanfall 2 ja Rainbow Six Siege peleissä, kun taas RX 480:n 8 GB riittää. Kannattaa miettiä ostaessa tuota muistin määrääkin, näin kaikille yleisesti.
Tosin myös se fakta kannaattaa muistaa, että ennemmin nautittiin "ilmaisia lounaita", kun viivanleveys pieneni, niin saatiin lisää trankkuja ja lisää suorituskykyä vaikka kehitystä ei niinkään muuten tapahtunut.
Nyt tuosta edusta on pitänyt luopua miltei kokonaan ja tilanne vaikeutuu kokoajan lisää.