NVIDIA julkaisi tänään odotetusti uuden Ada Lovelace -arkkitehtuurin ja ensimmäiset siihen perustuvat näytönohjaimet. Ensimmäiseen aaltoon nahkatakkisen toimitusjohtaja Jensen Huangin povarista kaivettiin GeForce RTX 4090, 4080 16 Gt ja 4080 12 Gt.
Ada Lovelace -arkkitehtuurin suurin AD102-siru rakentuu noin 76 miljardista transistorista ja se valmistetaan samalla TSMC:n 4N-prosessilla kuin H100-laskentasiru. Uudet SM-yksiköt tukevat nyt käskyjen uudelleenjärjestelyä, eli käytännössä prosessoripuolelta tuttua Out-of-Order Execution -mallia, mikä parantaa käyttöastetta etenkin säteenseurannassa. 3. sukupolven RT-ytimet tarjoavat kaksinkertaista säde-kolmio-törmäystarkistusnopeutta ja 4. sukupolven Tensoriytimet ovat tuttuja Hopper-laskentapiiristä. Lisäksi mukana on päivittynyt Optical Flow Accelerator -yksikkö. Paneudumme arkkitehtuurin uudistuksiin tarkemmin lähitulevaisuudessa erillisessä artikkelissa.
GeForce RTX 4090 -näytönohjaimen AD102-grafiikkapiirissä on käytössä 128 SM-yksikköä eli 16 384 CUDA-ydintä. NVIDIA ei maininnut tensoriydinten tai RT-ydinten määrää, mutta mikäli suhde on sama kuin aiemmissa sukupolvissa, pitäisi piirissä olla yhteensä 512 tensoriydintä ja 128 RT-ydintä. Muistiväylä on 384-bittinen ja sen jatkeena on 24 Gt GDDR6X-muistia, mutta NVIDIA ei toistaiseksi ole hihkunut niiden nopeudesta.
RTX 4090:n perus- ja Boost-kellotaajuudet ovat 2,23 ja 2,52 GHz, mikä tuottaa maksimsisaan 82,6 TFLOPSin edestä FP32-laskentavoimaa. Jensen kuitenkin kehaisi, että yhtiö on jo ylikellottanut piirin jopa 3 GHz:iin. Tensoriytimet yltävät nyt jopa 1321 TOPSiin, mutta vain FP8-tarkkuudella ja viime sukupolven kanssa vertailukelpoisella FP16-tarkkuudella nopeus on 661 TOPSia. Näytönohjaimen TBP- eli Total Board Power -arvo on ainakin FE-mallille 450 wattia.
GeForce RTX 4090:n suositushinta on NVIDIAn omassa verkkokaupassa 1999 euroa.
GeForce RTX 4080 16 Gt perustuu ennakkotietojen mukaan AD103-grafiikkapiiriin, jossa on käytössä 76 SM-yksikköä eli 9728 CUDA-ydintä. Samalla tensori- ja RT-ydinten logiikalla niitä pitäisi olla käytössä 304 ja 76. Näytönohjaimen muistiväylä on 256-bittinen ja sen jatkeena on, kuten nimikin jo kertoo, 16 Gt GDDR6X-muistia.
RTX 4080 16 Gt:n perus- ja Boost-kellotaajuudet ovat lähellä isoveljeä, eli 2,21 ja 2,51 GHz. Ne tuottavat maksimissaan 48,7 TFLOPSia FP32-suorituskykyä ja 390 TFLOPSia FP16-tensorisuorituskykyä. Näytönohjaimen TBP-arvo on 320 wattia. RTX 4080 16 Gt on hinnoiteltu NVIDIAn kaupassa 1509 euroon.
GeForce RTX 4080 12 Gt:n nimeä on vaikea ymmärtää, sillä se on hyvin eri tuote 16 Gt:n mallista. Näytönohjaimessa on käytössä 60 SM-yksikköä eli 7680 CUDA-ydintä ja tiettävästi piirikin on eri, AD104. Tensoriytimiä pitäisi olla käytössä 240 ja RT-ytimiä 60. Muistiväylä on leikattu 192-bittiseksi ja sen jatkeena on 12 Gt GDDR6X-muistia.
RTX 4080 12 Gt lyö tauluun astetta kovemmat kellot 2,31 GHz:n perus- ja 2,61 GHz:n Boost-kellotaajuuksilla, mikä tuottaa 40,1 TFLOPSin teoreettisen FP32-suorituskyvyn ja 319 TFLOPSia FP16-matriisinmurskausta. TBP-arvoksi on asetettu 285 wattia. NVIDIAn verkkokaupassa RTX 4080 12 Gt:n hintalappuna komeilee 1129 euroa.
Suorituskyvyn osalta NVIDIA ei ole paljastanut vielä liikoja. Yhtiön omissa testeissä verrokkina kaikille kolmelle on GeForce RTX 3090 Ti. Resident Evilissä, Assassin’s Creed Valhallassa ja The Division kahdessa meno on vielä suht maltillista: RTX 4080 12 Gt jää kahdessa ensimmäisessä muutamia prosentteja 3090 Ti:n jälkeen ja kolmannessa ne ovat käytännössä rinta rinnan. RTX 4080 16 Gt on noin 15 % nopeampi kuin RTX 3090 Ti kaikissa kolmessa pelissä. RTX 4090:n suorituskyky on Assassin’s Creedissä noin 50 %, Division 2:ssa 60 % ja Resident Evil Villagessa 60 % parempi kuin 3090 Ti:n.
Warhammer 40K: Darktidessä ja MS Flight Simulatorissa meno muuttuu: RTX 4080 16 Gt peittoaa 3090 Ti:n noin 45 %:n erolla, RTX 4080 16 Gt 80 % erolla ja RTX 4090 jopa 105 % erolla Warhammerissa, kun Flight Simulatorissa kaikki kolme ovat 90-95 % nopeampia kuin 3090 Ti. Erikoisiin lukuihin löytyy selitys DLSS 3:sta, jota tuetaan vain RTX 40 -sarjan näytönohjaimilla. Se parantaa suorituskykyä sekä prosessori- että näytönohjainrajoitteisissa tilanteissa laskemalla ylimääräisiä ruutuja oikeasti skaalattujen ruutujen väleihin. Palaamme teknologiaan tarkemmin erillisessä uutisartikkelissa.
Seuraavan sukupolven peleiksi NVIDIA laski keynotessakin esitellyn Portal with RTX:n, Racer RTX:n ja Cyberpunk 2077:n uuden RT Overdrive -tilan, jossa on maksimoitu pelin säteenseurantaefektit. Kaikki kolme tukevat myös DLSS 3:a ja sen Frame Generation -ominaisuutta, joten ero viime sukupolven lippulaivaan räjähtää käsiin. RTX 4090:n luvataan peittoavan RTX 3090 Ti:n Portalissa noin 2,8-kertaisella, Racer RTX:ssä noin 4,2-kertaisella ja Cyberpunkissa jopa 4,3-kertaisella suorituskyvyllä. Löydät tarkemmat luvut yllä olevasta graafista.
Lähde: NVIDIA
3080 oli julkaisussa vielä sidettävien rajoissa ja moni niistä innostui, mutta nyt taitaa moni kortti jäädä hylylle pölyttymään.
Laskin joskus minkä verran näytönohjaimen tehonkulutuksen tuplaantuminen vaikuttaisi sähkölaskuuni vuodessa ja tulos oli alle 5€. Työpöydällä ja webbia selatessa nuo kuluttaa luokkaa <20W, sen parin tunnin päivittäisen pelisession aikana voi näyskänderi puolestani vaatia vaikka oman erillisen 16A sulakkeen.
Tehonkulutus ei kiinnosta itseäkään rahallisesti vaan jäähdytystarpeen ja sen äänenvoimakkuuden takia.
ok. Eli täydessä 4080ssä todennäköisesti 128 ROPia (33% enemmän kun 3080ssä, n. 1.95x enemmän raakaa pikselinpiirtonopeutta) ja tuossa 12 GiB rampautetussa versiossa todnäk 96 ROPia (n. 1.5x enemmän raakaa pikselinpiirtonopeutta kuin 3080ssä).
Odotan punaisen leirin vastinetta yhä suuremmalla mielenkiinnolla.
Juu, lankesin tässä ilmeisesti Nvidian markkinointiosaston ansaan. Tuolta siis tuo suora tuplanopeus, mainittuna suoraan noiden CUDA-ytimien alla: NVIDIA Ada Lovelace for Professional Visualization
AMD:ltä marraskuussa ulos 4080 16 Gb nopeuksinen malli ja hintaa 700€ niin suhina kävis kaupassa. Ainahan sitä saa haaveilla. AMD olis nyt paikka iskeä.
96MB l2 cachea ad102:ssa. 16x enempi kuin 3090 piirissä. Toivottavasti on wccftechin tiedot oikein, eikä jotain väärinymmärrystä/spekulaatiota välissä
piirin koko 602mm2, 76miljardia transistoria
NVIDIA Details Ada Lovelace GPU Block Diagram, Streaming Multi-Processor, DLSS 3 & GeForce RTX 40 Founders Edition Cooler
wccftech.com
Paikallinen sähköyhtiö päätti hiljattain nostaa sähkönhintaa kevyet 200%, niin kummasti alkoi ensimmäistä kertaa kiinnostaa sähkönkulutus. kodin kaikki kolme pelipc:tä meni ensimmäisenä ecomoodiin, kellotukset pois prossuilta ja niin alas voltit kun pystyi jokaseen, näyttiksille sama homma. Aika näyttää näkyykö missään, toki muitakin optimointeja on tehty kotona, mutta noista oli helpoin alottaa.
Tuskin on äänen kans ongelmaa muutako hinnat alkaen malleissa.
Alla vertailua ga102 vs. ad102 yksiköt ja transistorimäärät
Joo-o vaikuttaa itselle kyllä että aika turha päivittää 3080.
Jos nyt haluaa jonkun prosentin tehoja lisää niin 3080 ti tai 3090 kun alkavat olla alessa.
Hinta kallis ja veikkaan että reaalinen teho/fps lisäys ei ole sen arvonen, olihan tuo 1080 -> 3080 päivitys aika pläjäys pelitehoihin, sais periaattessa olla samanlainen, kun GPU päivitys tulisi ajankohtaiseksi.
2v jos jaksais odotella 5000 sarjaa, ja onhan AMD kortit tulossa.
Ihanan halpaa.
"Tuotteiden hinnat eivät ole lopullisia ja muuttuvat ennen julkaisua."
Kasvaneet kustannukset koko tuotantoketjussa, hullujen markkinoiden räjäyttämä hintataso, markkinajohtajan asemassa ei paineita kilpailla hinnalla, uusia ekslusiivisia ominaisuuksia… Miksi hinnat olisi ollut mitään muuta?
3070Ti 600$ -> satku kustannuksia, satku markkinahintaa, satku markkinajohtajuutta -> 3080 12GB 900$
Ei ole montaa vuotta kun hyvän/parhaan näytönohjaimen sai noin 500e hintaan ja tästä satanen-kaks pois niin sai sellaisen jonka raaski ostaa.
Nopeasti kattelin Jimmsin sivuilta että 3060ti on ensimmäinen kategoria mistä löytyy 5xx Eur hintoja ja sellainen näyttis mikä kannattaisi tehojen puolesta ostaa on tonnin.
Uusien julkaisujen myötä hintakehitys ei kyllä tuo minulle enää ikinä uutta näytönohjainta. Alle tonnilla ei enää saa mitään ja lähentelee kahta tonnia että saa "sopivan" nykysukupolven kortin. Huoh!
Ite odotin näiden 4070:n & 4080:n hintojen olevan alempia kuin mitä nyt ovat, koska markkinat eivät ole enää niin hullut ja mm. AMD on ennustanut PC-myynnin vähenevän merkittävästi. Kysyntä laskenut merkittävästi. Toisaaltahan Nvidia suoraan sanoi että nämä tulevat vanhan malliston päälle, niin olisi kai sitäkin puhetta kannattanut kuunnella.
Sen verran kouppaan edelleenkin, että oletan tämän genin hintakehityksen olevan päinvastaista kuin viime genissä. Eli alas tullaan tuntuvasti kunhan aikaa vähän kuluu. Veikkaan, että näillä Euroopan alveilla ja tän hetkisellä EUR/USD kurssilla myynti on aika heikkoa.
Kolmella jaollinen määrä vihjaisi siihen, että määrä skaalautuu muistiohjainten mukana, jolloin täydessä 4080ssä olisi todennäköisesti 64 megaa ja cripplatussa 4080ssä 48 megaa.
Tarkoittaa, että suurilla resoluutioilla raa’assa rasterointinopeudessa cripplattu 4080 tulee todennäköisesti olemaan pahasti muistinkaistapullonkaulainen, ja täysikin 4080 jossain määrin muistikaistapullonkaulainen.
Kyllä aikaisemmin on ollut FE:t, jotka on maksaneet enemmän kuin varsinaiset kortit (MSRP) ja niillä on otettu löysiä pois early adoptereilta..
Lisäksi Nvidia ei kai tee FE:tä 4080 12GB:lle (4070), niin sen hinta voi laskea ihan sen takia. Julkaisuun vaan pitkä aika. Jos on uutta konetta kokoamassa, niin lupauksella loppuvuoden julkaisusta ei saa hyvää joululahjaa, jos niistä vielä tulee pulaa..
—
Itsestä tuntuu siltä, että on puoli vuotta tiedossa varastojen dumppausta, ja joskus Q2/23 nähdään uusia 4000-sarjalaisia vasta. Ja tässä tulee välimalleja , vaikka 3080 12GB uudestaan. Mahdollisesti 3070 Ti 16GB.
4080 ei vaan välttämättä ole mikään leikattu GA102, vaan GA103/GA104 (muistimäärän mukaan). Wikipedia sanoo, että tämä on Nvidian sivuillakin , mutta en sieltä löytänyt vahvistusta.. Täällä on kuitenkin lähdetty siitä, että 4080 12GB on GA104 ja 4080 16GB on GA103.
Juu, lienee eri piiri, mutta jos se L2-välimuisti on organisoitu ada-arkkitehtuurissa yleisesti ottaen siten että se on muistiohjainten yhteydessä, skaalautuu sen määrä myös niissä muissa piireissä muistiohjainten mukaan => täydessä 4080ssä täytyy olla 2:lla jaollinen määrä ja cripplatussa 4080ssä kolmella jaollinen määrä välimuistia.
Onhan se toki mahdollista, että sitä onkin AD103ssa tuplamäärä/muistikanava, eli täydessä 4080ssä 128 megaa ja cripplatussa 96 megaa, mutta pidän tätä melko epätodennäköisenä. Vallalla on kuitenkin liikaa ajattelutapa että kalliimman ja järeämmän mallin pitää olla kaikessa järeämpi
Onkohan AD104 sitten myös 4070 ti? Ja AD106 perus 4070 ja 4060 ti?
Joo, hintakehitys on varmasti normaalimpi jos ei mitään globaaleja katastrofeja satu tähän väliin. Mutta 30-sarjan hinnathan ei euroopassa tai ainakaan suomessa ole vielä edes siellä msrp:n tienoilla niin ei mitään syytä odottaa hirveän nopeaa muutosta näillekään.
Markkinat nyt vaan on edelleen täysin sekaisin, mutta kyllä varmaan odottavien aika palkitaan sitten joskus kun taas 500€ saa hyviä näyttiksiä. Sen enempää en itse aio GPU:hun investoida tulevaisuudessakaan, mutta en enää usko että kovin paljon halvemmalla saisi järkeviä upgradeja ainakaan omalla kohdalla.
Niin, eihän se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa.
Mun puolesta saavat jäädä kaupan hyllylle.
Kyllä Jimmsillä halvimmat 30-sarjalaiset on jo siellä USD MSRP:n tuntumassa, 3080 Ti ja sitä korkeammat ovat alle sen. Kurssi vaan nostaa noita hintoja.
Onko noin?
3050 249$ -> 390€ (x1.56)
3060 330$ -> 450€ (x1.36)
3060ti 400$ -> 500€ (x1.25)
3070 500$ -> 610€ (x1.22)
3070ti 600$ -> 700€ (x1.16)
3080 700$ -> 880€ (x1.25)
No onhan siellä tosiaan USD+alv hintoja ihan pohjalukemissa, mutta ei ole paljon malleissa valinnanvaraa siihen hintaan. Vaikuttaisi olevan aika tuore pudotuskin, en vissiin sitten viimeiseen kuukauteen ole kurkkinut listauksia ihan pohjahinnoista.
Ja kurssin "nostolla" tarkoitat varmaan että valuutta-alea ei ole, koska euro ja dollari on aika lailla 1:1 tällä hetkellä.
Tuosta puuttuu kätevästi se kaikista tärkein tieto. 4090 die size on 608 mm², 3090 die size on 628.4 mm². Ja 4090 ei ole edes kyseisen sirun suurikokoisin piiri, eli sitäkin on jo leikelty. 4080 (AD103) 380 mm², 3080 on 608 mm². 4070 on 300 mm²(?), kun 3070 on 392 mm².
nVidian nousseisiin valmistuskustannuksiin vetoaminen on luultavasti 4090:aa lukuunbottamatta osin puutaheinää. Valuuttakurssien muutokset selittävät toki osan. Paljolti on kyse siitä, että nahkatakkimies jälleen kerran teki epäonnistuneet kryptobumtsibum-betsit, joiden takia käsiin jäi valtava varasto, jonka myymistä ei voi kannibalisoida uusilla julkaisuilla. Samalla saavat innokkaimmilta nyhdettyä kovalla katteella rahat pois, ja pisteenä i:n päälle kuluttajien vedetys 12 GB "4080":lla.
katso liitettä 954945
NVIDIA Research and Development Expenses 2010-2022 | NVDA
http://www.macrotrends.net
Onneksi elektroniikkaa voi ostaa käytettynäkin. Eiköhän sitä jouluksi irtoa joku 3070 alta viidensadan.
Sama sivu kertoo myös, että tuon kokoluokan kehitys-/valmistuskulujen nousu on kuin kärpäsen paska Nvidialle.
katso liitettä 954961
Häh?
TSMCn N4 lienee pinta-alaa kohden n. tuplasti kalliimpaa kuin Samsungin 8N-prosessi.
Joten 608mm^2 N4sta maksaa melkein tuplasti enemmän valmistaa kuin 628mm^2 8N:ää.
Typerää tässä on lähinnä se, että valmistetaan piirejä, jotka on liian kallita että niiden ostamisessa olisi mitään järkevä. Mutta ei tyhmä ole se, joka pyytää, vaan se, joka maksaa. Tällä pallolla on edelleen ihan liikaa ihmisiä, joilla on liikaa rahaa ja jotka haluaa käyttää sen siihen, että FPS-laskuri näyttää 250 sijasta 350.
608mm^2 N4sta tarkoittaa valtavia valmistuskustannuksia, ei valtavaia katteita.
Kustannukset ovat myös inflaation takia kalliimmat. Inflaatio vaikuttanut ihan kaikkeen ruuan ja ruuvien hinnoista lähtien. Asiaa ei ole auttanut komponenttipula, jonka takia tähän ada-julkaisuun on jouduttu valmistautumaan komponenttipulan aikana jolloin hintakilpailu raakaa-aineista ja osista ja rahdeista oli kovempaa kuin nyt,…
Täh? 16Gt RTX 4080 onkin paljon pienempi kuin RTX 3080, vain 380mm^2. Eli vaikka prosessi olisi tuplasti kalliimpi, kortin hinnan ei silti pitäisi olla tuplat vanhasta mallistosta: 380mm^2/608mm^2 * 2 * $699 = $874. Oikeastihan sen suositushinta on $1199…
Niin.
AMDn osalta tosiaan tilanne se, että AMDn näyttisten muistiohjainpiilastusta ilmeisesti suurin osa on välimuistia(SRAM) ja loput lähinnä PHYitä.
SRAMin pinta-ala-skaalauskerroin TSMCn virallisen PRn mukaan N7 => N5-välillä on n. 1.4x, mutta tuo AMDn muistiohjainpiiri valmistetaan N6lla eikä N5lla, eli SRAMin osalta tiheysero N6=>N5-välillä jäänee jonnekin 1.25x luokkaan (koska N6n pitäisi olla reilut 10% tiheämpi kuin N7).
Ja ne PHYt taas on käytännössä (melkein) samankokoisia kaikilla prosesseilla.
Eli kaiken valmistaminen N5:lla mahdollistaisi tuolle muistiohjainpiilastun osuudelle ehkä n. 10-15% paremman tiheyden kuin N6, mutta hintaero N6n ja N5n erolla lienee aika paljon suurempi kuin 10-15%.
Halvin RTX 3060 on Jimmsillä 400€, hieman vajaa MSRP + alv.
Halvin RTX 3050 puolestaan Proshopilla 300€, sekin vähän vajaa MSRP + alv.
Sama täällä. Vaikea ilman myyntilukuja arvioida, mutta sen voi ainakin sanoa että markkina on edelleen täynnä kortteja, Ethereum muutoksen takia Ebay jne. tulvii high-end kortteja, moni pelaaja on korttinsa jo päivittänyt 3000-sarjaan, joten saapas nähdä että kenelle noita kortteja myydään 5 kuukauden päästä noilla hinnoilla.
Ne jotka tarvii päivittää heti, ja 4090 menee varmasti kaupaksi tuollakin hinnalla, mutta veikkaan kans että tällä kertaa high endin hinnat tulee alaspäin paljon nopeammin, markkina rauhottuu ja Nvidia saattaa joutua leikkaamaan hintoja, jos tarkoitus on valmistaa isot määrät high endiä.
Yllä mainitut seikat valmistuskustannuksista pitää varmasti paikkaansa, paluuta halpaan high endiin ei ole olemassa eikä se ole Nvidian ilkeyttä, mutta ehkä siellä on kuitenkin läskiä sen verran katteessa, että voidaan alkuhuuman jälkeen leikata.
AMD:n markkinalla olo ei näytä vaikuttavan Nvidian hinnoitteluun käytännössä ollenkaan, mutta aina voi toivoa että tässä genissä AMD toisi jotain hintasodan tapaista. Hieman halvemmalla myynti ei näytä riittävän, Nvidian brändi myy aina enemmän vaikka AMD olisi halvempi. Jos TMSC:ltä siruja puskee hyvin ulos, niin kaiken järjen mukaan Nvidia joutuu leikata hintojaan, kuten se teki myös Ampere kohdalla (vasta lopussa).
Mistäs tämä tieto löytyy? Melko villiltä kuulostaisi, kun joka ikinen muutos liikkeessä aiheuttaisi artifaktin. Ja puhutaan kuitenkin pelaamisesta, joka tapahtuu yleensä hiirtä heiluttelemalla.
Jep, näytönohjaimet sekä pelit ovat aika kalliita.
Ser-jätteellä olen mennyt mutta krypto aikana ne olivat myös ylihintaisia niin tuli sitten hankittua rtx 3050
Ehkä paras ostos mikä mulla on ollut oli 560ti 448. Taisin maksaa jotain 30€ ja oli monta vuotta käytössä.
Ihan NVIDIAn dioista tai vaikka meidän DLSS-uutisesta. Se arpoo motion vectoreista ja oman optical flow acceleratorinsa kanssa joka toisen framen. Ja kyllä, siitä tulee artifakteja joka toiseen frameen.
Pelit eivät ole kalliita jos ei osta aina uutuuksia suoraan julkaisusta. Siinähän joutuu myös toimimaan betatestaajana ja kärsimään kaikista bugeista ja ostamaan lisäksi vielä pikkuhiljaa julkaistavat dlc:t. Kannattaa mieluummin odotella vuosi-pari niin saa steamin joulualennuksesta -70% collectors editionin jossa on kaikki sisältö ja korjaukset. Ja pyörii sillä edellisvuoden näyttikselläkin ultralla.
4080 on tietty kalliimpi suhteessa 3080:n MSRP-hintaan, mutta 3080 olikin alihinnoiteltu ja sen takia sitä ei saanut mistään ostettua.
Otin vain niitä millä on varastosaldoa, olemattomia kortteja tilatessa voi kysyä kokemuksia niiltä jotka osti 3080:n launchin aikoihin. Tai siis tilas, ostaessa yleensä saadaan tuotekin.
Tarkemmin: AMD:n hinnoittelu ei ole vaikuttanut. Jos sieltä tulisi nyt RDNA3 mutta hinnat roimasti (kymmeniä prosentteja) saman teholuokan vihreitä kortteja halvempia niin markkinaosuus kasvaisi varmasti. Mutta edellisen releasen perusteella ei varmaan ole syytä odottaa tällaista.