G-Sync Pulsar tuo ULMB-tekniikoista tutut ominaisuudet vaihtelevan virkistystaajuuden piiriin.

NVIDIAn keynote-esityksessä CES 2024 -messuilla huomio kiinnittyi luonnollisesti uusiin GeForce RTX 40 Super -näytönohjaimiin. Yhtiö esitteli Las Vegasissa kuitenkin myös joukon muita uusia teknologioita.

NVIDIA G-Sync on laajentunut vuosien varrella pelkästä virkistystaajuuden ruudunpäivitysnopeuteen sitovasta tekniikasta kokonaiseksi tuoteperheeksi joka sisältää paitsi perusmuotoisen G-Syncin, myös G-Sync Ultimaten kehittyneemmin ominaisuuksin, G-Sync Compatiblen eli NVIDIAn tuen Adaptive-sync-teknologialle sekä joukon erilaisia näitä tukevia teknologioita. Tuorein lisäys perheeseen on uusi G-Sync Pulsar.

G-Sync Pulsar lupaa poistaa kuvasta paitsi nykimiset, myös liikesumeuden. Käytännössä kyse on ULMB2:n (Ultra Low Motion Blur 2) yhdistämisestä G-Sync-teknologiaan. NVIDIA esitteli ULMB2-teknologian viime vuonna Computex-messuilla. Teknologia optimoi taustavalon välkytysten ajoitusta siten, että taustavalo välähtää päälle vasta pikseleiden saavutettua tavoitevärinsä. Voit tutustua teknologiaan tarkemmin aiemmassa uutisessamme aiheesta.

G-Sync Pulsar välkyttää taustavaloa ULMB2:n tapaan, mutta tekee sen yhteensopivasti vaihtelevan virkistystaajuuden kanssa, kun ULMB2 toimi vain lukitulla virkistystaajuudella. Pulsar yhdistää Variable Overdrivestä johdetun uuden Adaptive Overdriven Pulse Modulation teknologiaan ja optimoi paitsi taustavalon välkytyksen tahdin, myös kirkkauden ja keston eliminoidakseen sekä näytön että ihmisnäön osuudet jälkikuvista.

NVIDIA valitettavasti unohti kertoa, tuleeko Pulsar takautuvasti nykyisiin näyttöihin esimerkiksi firmwarepäivityksellä tai ajureiden kautta, vai koskeeko teknologia vain valikoituja tulevia näyttöjä.

G-Sync Pulsarin lisäksi yhtiö kertoi G-Syncin saapuvan GeForce Now -palveluun ja mahdollistavan sen hyödyntämisen striimatuissa peleissä ja sen pitäisi toimia kaikilla vaihtelevaa virkistystaajuutta tukevilla näytöillä. Cloud G-Synciksin kutsutun teknologian ja Reflexin yhdessä pitäisi varmistaa myös striimaaville pelaajille tasainen ruudunpäivitys ja entistä terävämpi kuva pienillä vasteajoilla, mutta blogissa ei valitettavasti kerrota miten teknologia käytännössä toimii käytännössä videona liikkuvan pelikuvan kanssa.

Lisäksi yhtiö kertoi julkaisevansa yhteistyössä Twitchin kanssa uuden Multi-Encode Livestreaming -teknologian. Teknologian avulla striimaaja voi lähettää striiminsä Twitchiin samanaikaisesti parhaimmillaan kolmella eri resoluutiolla ja/tai laadulla. Teknologialle on yhtiön mukaan kysyntää, koska nykyisellään striimaajat joutuvat lähettämään videonsa eetteriin matalammilla asetuksilla palvellakseen mahdollisimman laajaa yleisöä. Multi-Encode Livestreamingin avulla tehokkaampien laitteiden ja nopeampien yhteyksien ääressä olevat voida saada eteensä myös parempilaatuisen striimin.

Lähteet: NVIDIA (1), (2)

This site uses XenWord.
;