NVIDIA on ladellut näytönohjainvalmistajille ehtoja, jotka voi tulkita määräävän markkina-aseman väärinkäytöksi.

HardOCP-sivuston Kyle Bennett on julkaissut erittäin kriittisen kirjoituksen, joka käsittelee NVIDIAn uutta GeForce Partner Program -kumppaniohjelmaa näytönohjainvalmistajille. Vaikka yhtiön mukaan ohjelman on tarkoitus palvella kuluttajia, taustalta on löytynyt ehtoja, joita voidaan pitää ainakin joissain määrin kyseenalaisina.

Yhtiön omien sanojen mukaan GeForce Partner Program on suunniteltu varmistamaan, että näytönohjaimet ja ohjelmisto ovat pelaajille täysin läpinäkyviä ja kaikki tuotteet täyttävät varmasti annetut lupaukset.

Ympäripyöreästi selitettynä kumppaniohjelmassa NVIDIAn ja valmistajien brändit ovat yhtenäisiä ja kumppaneiden tuotteita markkinoidaan netissä, sosiaalisessa mediassa ja tapahtumissa. Lisäksi GPP-kumppanit pääsevät aikaisemmin käsiksi uusiin innovaatioihin ja työskentelevät läheisesti NVIDIAn insinöörien kanssa. Lopuksi NVIDIA ilmoittaa, että kumppaniohjelmaan liittyneet valmistajat voivat edelleen vapaasti myydä ja markkinoita näytönohjaimia myös muilta GPU-valmistajilta eli AMD:lta.

Bennett sai kumppanuuteen liittyvistä mahdollisista epäkohdista vihjeen AMD:lta ja lähti selvittämään asiaa omatoimisesti. Viimeisen kolmen viikon aikana hän oli yhteydessä seitsemään näytönohjain- ja OEM-valmistajaan, joista yksikään ei suostunut kommentoimaan asioita julkisesti. Anonyymisti kaikki olivat kuitenkin esittäneet huolensa siitä, että ohjelmassa on ehtoja, jotka ovat todennäköisesti laittomia, ohjelma tulee vaikuttamaan negatiivisesti kuluttajien valinnanvapauteen sekä näytönohjainvalmistajiin ja heidän mahdollisuuksiinsa tehdä bisnestä AMD:n ja Intelin kanssa.

Suurin epäkohta kumppanuusohjelmassa on vaatimus siitä, että näytönohjainvalmistajan pelibrändin tulee olla yksinoikeudella pyhitetty GeForce-näytönohjaimille, joilla on tällä hetkellä noin 70 % markkinaosuus. Tämä tarkoittaisi esimerkiksi sitä, että Asus ei saisi lanseerata ROG-brändinsä, MSI Gaming-brändinsä tai Gigabyte Aorus-brändinsä alla kuin GeForce-näytönohjaimia. Kaikilta kolmelta valmistajalta löytyy tällä hetkellä edellä mainittujen pelibrändien alaisuudesta myös Radeon-näytönohjaimia ja yhtiöt ovat käyttäneet miljoonia pelibrändiensä rakentamiseen ja markkinointiin.

Vaikka GPP-kumppaniohjelmaan liittyminen on valmistajille vapaaehtoista, liittyy siitä poisjäämiseen merkittäviä haasteita ja vaikeuksia esimerkiksi uutuusnäytönohjaimien lanseeraukseen liittyen. Näytönohjainvalmistajat, jotka eivät liity ohjelmaan, tulevat todennäköisesti kohtaamaan haasteita grafiikkapiirien saatavuuden ja määrien kanssa sekä menettävät samalla myynnin kannalta kriittisen markkinointituen tuotteilleen.

NVIDIAn näkökulmasta GPP-kumppaniohjelma varmistaisi sen, että jos se markkinoi esimerkiksi Asuksen ROG Strix -näytönohjaimia niin kyseisen pelibrändin alla olevat Radeon-näytönohjaimet eivät saisi osakseen pienentäkään hyötyä.

NVIDIA oli ilmoittanut ennen jutun julkaisua, että jos se julkaistaan, HardOCP:n ja NVIDIAn välit saattavat vahingoittua. Bennett toteaa, että hän on konsultoinut lakimiehiään ennen jutun julkaisua ja he ovat näyttäneet vihreää valoa, joten jutussa esitetyt asiat ovat todennäköisesti totuudenmukaisia. Lisäksi Bennett päättelee, että he tuskin saavat jatkossa NVIDIAlta näytönohjaimia testiin.

Huom! NVIDIA ei ollut toimittanut HardOCP:lle listaa näytönohjainvalmistajista, jotka ovat jo liittyneet GPP-kumppaniohjelmaan ja tässä uutisessa käytetyt yhtiöt ja pelibrändit ovat ainoastaan esimerkkejä.

Lähde: HardOCP

This site uses XenWord.