Seuraavan sukupolven PlayStation-konsolista tulee löytymään kahdeksan AMD:n Zen 2 -arkkitehtuurin prosessoriydintä ja säteenseurantaa tukeva Navi-arkkitehtuuriin perustuva grafiikkaohjain.

Spekulaatio seuraavan sukupolven konsoleiden ominaisuuksista on käynyt jo pitkään vilkkaana eri keskustelualueilla. Seuraavan sukupolven PlayStation-konsolin osalta käytännössä varmana, että sen sisältä tulee löytymään AMD:n rautaa ja nyt asialle on saatu myös virallinen vahvistus.

PlayStation-pääarkkitehti Mark Cerny on antanut Wiredille haastattelun, jossa hän varmistaa useita yksityiskohtia seuraavan sukupolven konsolista. Laitteen sydämenä tulee sykkimään kahdeksan AMD:n Zen 2 -arkkitehtuuriin perustuvaa 7 nanometrin prosessoriydintä sekä Navi-arkkitehtuuriin perustuva grafiikkaohjain. Cerny ei kuitenkaan varmistanut tullaanko konsolissa hyödyntämään pikkupiirejä (chiplet) vai täyskokoista APU-piiriä, jossa kaikki on integroitu yhteen siruun.

Cerny mainitsi myös erikseen konsolin grafiikkaohjaimen tukevan säteenseurantaa. Itsessään lausunto ei vielä kerro kuitenkaan juuri mitään, sillä säteenseurantaa on voitu toteuttaa näytönohjaimilla jo vuosikausia. Keskustelualueilla ehdittiin jo innostua, kun Sonyn Naughty Dog -studion valaistustaiteilija Boon Cotterin twiittasi innoissaan rautakiihdytetystä säteenseurannasta, mutta mies kommentoi ihmisten reaktion huomattuaan uudella twiitillä että kyse on vain hänen olettamuksestaan, ei sisäpiiritiedosta miten säteenseuranta tullaan tulevalla PlayStationilla toteuttamaan.

Konsolista tulee lisäksi löytymään 3D-äänille pyhitetty yksikkö, jonka Cerny uskoo mullistavan äänenkäytön mahdollisuudet peleissä. AMD:n piireistä on aiemmin löytynyt mm. Cadence Tensilican DSP-yksiköitä äänen prosessointiin, mutta viimeisimmässä TrueAudio-sukupolvessa prosessointi siirrettiin grafiikkaohjaimen laskentayksiköille, joten viitteitä Sonyn ääniyksikön toteutuksesta ei voi suoraan johtaa lähihistoriasta.

Yksi asia, missä seuraavan sukupolven PlayStation tulee ottamaan Cernyn mukaan jättiharppauksen on tallennusmedia. Se tulee siirtymään perinteisistä kiintolevyistä SSD-aikaan rytinällä, sillä tulevan konsolin SSD-aseman siirtonopeuksien kerrotaan ylittävän nopeimmatkin nykyisistä PC-käyttöön tarkoitetuista SSD-asemista. Käytännön nopeuden osoitukseksi Cerny esitteli Spider-Man-pelin pikamatkustustoimintoa PS4 Pro -konsolilla ja tulevan sukupolven kehityskitillä, jonka kuvailtiin olevan aikaista, hidasta versiota kehityskitistä. Siinä missä PS4 Pro:lla uuteen sijaintiin siirtyminen vei 15 sekuntia, selvisi uuden konsolin kehityskitti urakasta 0,8 sekunnissa.

Seuraavan sukupolven PlayStationin julkaisuaikataulu on edelleen hämärän peitossa, mutta Wiredin mukaan konsolia on turha odottaa markkinoille kuluvan vuoden aikana.

Lähde: Wired

This site uses XenWord.