Piiripulasta syytetään pääosin riittämätöntä valmistuskapasiteettia ja sen myötä eritoten markkinaykköstä TSMC:tä. Nyt yhtiön hallituksen puheenjohtaja Mark Liu on vierittänyt ainakin osan syystä asiakkaittensa puolelle.
Time-lehti on tehnyt artikkelin piiripulan keskiössä pyörivästä TSMC:stä ja haastatellut sen myötä muiden muassa Liuta. TSMC:n kerrotaan autovalmistajien valituksen jälkeen alkaneen tutkia, missä todelliset pullonkaulat piirien toimituksessa sijaitsevat. Autovalmistajat olivat Liuta lainaten yhtiön asiakkaiden asiakkaiden asiakkaita, joten yhtiö ei olisi edes voinut suoraan priorisoida valmistusta autovalmistajille.
Osassa tapauksissa pula oli aito, mutta joukosta löytyi myös yrityksiä, jotka panttasivat omia piirejään varastossa, vaikka niistä oli markkinoilla pulaa. Löydöstensä johdosta TSMC on priorisoinut tuotantoa yrityksille, joiden se on todennut kärsivän todella piiripulasta. Liu ei kuitenkaan määritellyt tarkemmin, missä kohtaa tuotantoketjua TSMC:stä eteenpäin piirejä panttaavat tahot ovat.
Lähde: TechPowerUp, Time
Koska myymällä ei-oota asiakkaille voi vaikka nostaa tuotteiden hintaa jos niitä ”ei ole kaupan juuri nyt” ? Kuullostaa ihan siltä mitä näytönohjaimia haluaville on selitetty jo aika tovi. Mutta kapitalismissa ja pandemian aikana kaikkihan on sallittua…
Ihan mielenkiintoista. Mutta onhan noi piiripulat totta myös silloin jos niitä sattuukin olemaan puolen vuoden tuotannon verran varastossa.
En tiedä miten Kiinassa mutta ei monilla yrityksillä ole vapautta irtisanoa työntekijöitä ihan sen mukaan mikä sattuu varastosaldot olemaan eri komponenteilla.
Millähän keinoilla TSMC selvittää muiden asiakasyritysten varastoja?
Saa nyt nähdä mihin suuntaan hinnat lähtevät kehittymään.. Kysyntä ei välttämättä laske vielä aikoihin, mutta tuleeko jossain vaiheessa ylitarjontaa komponenteista mikä sekin olisi huonoa bisnestä. Karmeinta hintoja nämä nykyiset vaan ovat, kun tässä on tottunut ajatukseen, että "noin tonnilla" päivittää koko koneen sisälmykset high settings pelaamiseen.
data-unfurl="true" data-result-id="235012" data-url="https://www.teslarati.com/tesla-q3-2021-delivery-chip-shortage-breakdown/" data-host="www.teslarati.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
'How did Tesla find chips?' Morgan Stanley breaks down impressive Q3 delivery performance
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.teslarati.com
Teslalla myös poistivat ominaisuuksia autoista jotka oli niillä myyty. Se ei vaan ole ollut perinteisillä autovalmistajilla tyyli.
Toivon että joku tutkiva taho todellakin selvittää näiden firmojen nimet ja tekee asiasta jonkun katsauksen.
Toinen ongelma omasta mielestä on se että jälleenmyyjilläkin on varastoa, mutta hinnat on niin törkeät että moni äänestää lompakollaan. Vaikea sanoa tuottaako sellainen firma mitään, jonka hyllyt on täynnä 3080 rtx -kortteja johonkin 1800€ hintaan. Jos tavara ei liiku, niin ei voi tulla voittoa.
Veikkaan että on tarjonnu piirejä ja ostaja on kertonu ettei tarvitse koska on varastossa.
Ehkä tässä on kyse samasta ilmiöstä kuin työvoimapulassa. Piirejä löytyisi kyllä, mutta ei niin halvalla hinnalla kun haluttaisiin.
Voitko tarkentaa missä tässä on kysymys?
Esimerkiksi pelkääjän puolen ristiselänsäätö katosi osasta automalleista, syyllä "ei sitä kukaan käytä". Itse nappula josta säätää löytyy kyllä, mutta se ei tee mitään.
A:ta ja B:tä on varastot täynnä ja tuotanto rullaa, tarjolla vaikka kuinka, C:stä ja D:stä on pulaa. Sitten tulee B:n ja C:n tarjoaja ja kyselee, että kuulemma on piiripula, haluatteko ostaa piirejä ja auto/hilavitkutinvamistaja toteaa, että meillä on varastot jo B:tä ja oikeastaan C:stäkään ei ole hyötyä jos ei saada myös D:tä, joten ei meitä oikeasta maksaa C:stä extraa saadaksemme sitä nopeammin, kun ei me niitä tuotteita saada kuitenkaan tehtyä kun D:stä on pulaa.
Tähän liittyenhän esim. Audi ja Volkswagenin toimitus menee tietyillä lisävarusteilla vuoden päähän ja tiettyjä lisävarusteita poistettu kokonaan listalta. Teslalla toki eri tyyli, kun autoissa ei ole lisävarusteita.
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä