Testasimme mielenkiinnosta nopeasti uuden näytönohjainten testikokoonpanon kasauksen yhteydessä, minkälainen vaikutus pelisuorituskykyyn 16 vs 32 gigatavun keskusmuistin määrällä nykypäivänä on. Testit ajettiin usealla pelillä Full HD- ja 4k-näyttöresoluutioilla kahdella G.Skillin 8 gigatavun Trident Z- (2 x 8 Gt) ja kahdella Corsairin 16 gigatavun Dominator Platinum RGB -muistikammalla (2 x 16 Gt). Keskusmuistin määrän lisäksi G.Skillin 8 gigatavun muistikammat ovat rakenteeltaan single rank eli muistipiirit ovat yhdellä puolella muistikampaa. Corsairin 16 gigatavun muistikammat ovat rakenteeltaan dual rank eli muistipiirit sijaitsevat molemmilla puolilla muistikampaa.
Merkittävin ero testeissä nähtiin Microsoftin uudessa Flight Simulator 2020 -pelissä, jossa 32 gigatavun muistimäärä ja dual rank -muistit tarjosivat noin 10 % paremman suorituskyvyn kuin 16 gigatavua single rank -muistia. 4k-resoluutiolla keskusmuisti ei vaikuttanut Flight Simulatorissa suorituskykyyn mitenkään.
Lue artikkeli: 16 vs 32 gigatavua keskusmuistia pelikäytössä
data-unfurl="true" data-result-id="79420" data-url="https://bbs.io-tech.fi/threads/mitae-mieltae-32gb-pelikoneeseen.260299/" data-host="bbs.io-tech.fi" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Mitä mieltä 32GB pelikoneeseen?
bbs.io-tech.fi
Hienoa kyllä, kun tämä on nyt tutkittu ja tultu päätöksiin.
Ryzen master screenshottia SR js DR mielellään vielä näkyville. The devil is in the details
4x kammalla olisi myös mukava testata, koska netissä liikkuu tietoa suuntaan jos toiseen. Jotkut sanoo että 4x kampaa hidastaa ja toiset testanneet että peli fps nousee 4x kammalla, vaikka on vain dual channel prosessori/emo.
TechSpot testasi 8GB ja 16GB:lla
data-unfurl="true" data-result-id="79458" data-url="https://www.techspot.com/article/1971-more-ram-modules-better-for-gaming/" data-host="www.techspot.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Are More RAM Modules Better for Gaming? 4 x 4GB vs. 2 x 8GB
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.techspot.com
Tämä itseäkin kiinnostaisi. Saattaa vaikuttaa kyllä mutta mahdollisesti huomattavasti vähemmän…
Jos nyt lisään toiset 2 kampaa noita B-die muisteja niin silloinhan se on neljällä kammalla automaattisesti dual rank.
Eikös siinä ole se juttu, että muistit eivät välttämättä kellotu yhtä ylös kuin 2 kammalla.
taustalla on auki pelin kanssa yhtä aikaa mm.
1) selain jossa auki pari ikkunaa ja 50tabia, joista osassa esim pausetettuja youtube-videoita yms.
2) joku streamaussofta joka streamaa peliä nettiin
3) musiikkisoitinsofta?
ja voisiko keskimääräisen fpsn sijasta
1) verrata enemmän sitä kuinka usein tulee yksittäisiä hitaita frameja
2) pelin ja sen kenttien latausaikaa
Joo, mulla on 32 gigaa muistia juuri tuota uutta Microsoft Flight Simulatoria varten. Task Managerin mukaan on vienyt sitä pelatessa enimmillään 18 gigaa keskusmuistia.
Nuo taustaprossessit on melkolailla mahdotonta vakioida niin, että benchmarkki on oikeasti toistettavissa. Nettisivut eivät ole staattisia ja taustalla oleva youtube voi vaikka vaihtaa videoformaattia, siellä voi pyöriä mainoksia tai olla pyörimättä ja muutenkin taustaprosessien hallinta on todella hankalaa.
Väittäisin, että testien toistettavuus kärsii tosi paljon jos taustalla ajetaan jotain satunnaista loadia, kuten intertnet vähän väkisinkin on.
Sen sijaan 99%-low mittaaminen kuulostaa oikeinkin fiksulta.
Flight Simulator 2020 ja Star Citizen pelit sitten alkaa jo vaatimaan 32gt muistia.
Mitä ohjelmia ja paljon on tabeja auki? 32 GB on ihan hyvä sijoitus, mutta että 16 GB loppuisi nykypäivänä pelatessa kesken, jos kuuntelee musiikkia, on parikymmentä välilehteä ja pari softaa taustalla auki?
Aika pitkälti kuten ajateltukin, 16GB riittää, jos ei tee yhtään mitään muuta.
Testiin päivitetty mukaan Flight Simulator 2020 ja eroa tuli tosiaan Full HD -resoluutiolla ja Ultra-asetuksilla 10 %
data-xf-init="lightbox"
data-lb-single-image="1"
data-lb-container-zoom="1"
data-lb-trigger=".js-lbImage-_xfUid-1-1599657382"
data-lb-id="_xfUid-1-1599657382">
(4k-resoluutiolla keskusmuistilla ei vaikutusta, edes minimiin)
Ei se sinällään lopu 16gb:llä. Mutta kyllä sen huomaa pelatessa, että ei ole pelivaraa muistin osalta pahemmin tuolla 16gb määrällä jos taustalla muutakin auki. 32gb jää käytettäväksi reilusti enemmän, joten ei tarvitse miettiä miten onko joku ohjelma taustalla auki vai ei. 32gb tainnut käydä muistin käyttö joillakin peleillä/ohjelmilla noin 15gb korvilla parhaillaan.
njoo, ihan hyvä testi, onhan noita netissä pilvin pmein,mutta olis voiniu testata myös intelin prossuilla.
no, kait se suurin piirtein on ok.
joo,muutenkin seuraava kone saa 32gb muista, aka 2x16gb palikat.
Ja mitä olen testannut Tomb raider,The division 2,3dmark niin eroja ei hirveästi tullut ehkä minimi ruudunpäivitys hieman nousi.
Myös tuli ongelmia saada muistikitti pyörimään 4000mhz taajuudella ja ainostaan 3900mhz toimi ilman virheitä myös 4100mhz taajuudella kone käynnistyi mutta karhun ramtestillä tuli virheitä.
4000mhz xmp asetuksella tuli bios code error.
Syy päivittämiseen oli mahdollisuus säätää muisteja hieman kun 3200 kitillä ei pystynyt.
Molemmat kitit ovat samsungin B-Die piireillä. ja emolevyn QVL listassa.
data-unfurl="true" data-result-id="79613" data-url="https://premiumbuilds.com/features/microsoft-flight-simulator-2020-performance-benchmark-analysis/" data-host="premiumbuilds.com" data-pending="true">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Lataa
premiumbuilds.com
Tuolla 16Gb vs 32Gb FS Flight Simulatorilla ei juurikaan eroa. Se käy kuitenkin selväksi, että mikäli muistia enemmän on, niin sitä myös enemmän varataan (sen reilu 18Gb, jos 32Gb muistia on). Eroa tulee toki yhden ja kahden kamman vertailussa eli mahdollista on, että single ja dual rankilla on suurempi merkitys kuin tuolla muistin määrällä.
@Sampsa Eli molemmissa seteissä (16 / 32Gb) oli manuaalisesti asetettu kaikki noin 70-100 eri asetusta identtisiksi?
Muuten ei ole testinne vertailukelpoinen koska muuten 16Gb setti on varmasti ollut tiukemmilla, vähintään loppupään asetuksilla kuin 32Gb setti. Niin secondary, thirdiady ja 4thiary asetuksilla.
Ihan omana akateemisena arvauksena, pelit "käyttävät enemmän", jos/kun muistia on enemmän. Se ei ole sinänsä ihme, että välimuistina käytetään ylimääräistä muistia. Artikkelista kävi jo ilmi, ettei mikään peli vaadi 32GB.
Testi tehtiin ilmeisesti kiireessä mielenkiinnosta mutta vähän kyllä silti häiritsee ettei tämän pohjalta voi sanoa esim. MSFS:n eroista onko kaksi vai kahdeksan prosenttia 10% erosta dual rankin vai muistimäärän tuplaantumisen ansiota. Lisäksi ainakin Gamers Nexuksen muistitestien perusteella myös sillä on ollut kohtuullisen paljonkin väliä onko muisti emon QVL -listalla vai ei johtuen ilmeisesti emovalmistajien optimoimista latenssiasetuksista. Lisäksi tosiaan Ryzeneillä tolla kellotaajuudellakin on väliä 1:1 FCLOCKin takia mutta se tässä olikin huomioitu. Jos nyt jotain jatkotestejä tehdään niin olisi kiva jos noi kaikki seikat huomioitaisiin niin näkisi mistä erot oikeasti tulee.
Minulla loppuu kesken jo pelkällä Chromen käytöllä 16GB kesken, puhumattakaan jos taustalla olisi vielä jotain suorittumassa..
Kuinkahan runsas osuus nykyisistä 16 gigatavun muistikiteistä 2 x 8 Gt on single rank ja kuinka runsas osuus 2 x 16 Gt dual rank? Väittäisin että hyvin iso.
On se 32 GB boosti suhteessa aika kova, kun 16 GB:llä käyttis haukkaa siitä muutamien taustalla olevien ohjelmien kera karkeasti sen puolet. Voisi siten ajatella, että saa yli 300 % lisää muistia softille ja peleille 32 GB kitillä.
16 GB määrää ei mielestäni kannata lähteä vertaamaan sillä olettamuksella, että siellä taustalla pitää olla AE ja PR + yms., kun mättää ruumiita pinoon toisessa todellisuudessa. Käyttis swappaa tarvittaessa sitä muistia, mikä on ihan OK (jos SSD:n ylimääräisiä kirjoituskertoja ei huomioida) niin kauan, kun pelisessioiden aikana ei näitä sovelluksia käytetä tai ne eivät toimi taustalla aktiiviisesti. Striimatessa tarvitsee paljon resursseja, mutta suurin osa ihmisistä ei sitä kuitenkaan tee.
Näin kuriositeettina, niin RTX3070Ti threadissa keskusteltiin myös siitä, että onko 10 GB VRAM:ia riittävästi vai ei. Sen saa täyteen tai lähes täyteen tarpeettomilla asseteilla ja Kaotik höpötti jotain eroista, että muistin varaus ja sen varsinen käyttö ovat kaksi täysin eri asiaa. Asiaa voinee jossain määrin soveltaa myös keskusmuistin käyttöön, sikäli kun se on kohtuudella tehtävissä. Kohtuus perustuu omaan käyttötarpeisiin, tottumukseen ja siihen, että swappausta ilmenee vain harvoin ja se ei ole häiritsevää. Sinun tapauksessa 16 GB:n kipuraja on siis tullut vastaan ja siitä ei käy kieltäminen.
Hyvää tietoa sain tästä artikkelista ja kuvittelin, että dual rank olisi jotekin huonompi vaihtoehto muistiohjaimen ja kellojen suhteen. Eipä siinä, seuraava kitti on varmasti 32 GB ja hyvin pitkälle future proof satunnaisten työaskereidenkin parissa.
Omassa setupissa kotona 20c/128GB rammia ja töissä 128c/256GB. Sanoisin että keskusmuistin määrään vaikuttavat enemmän CPU ydinmäärä sekä näytönohjaimen muistimäärä. Kohtuu toimivaksi yhdistelmäksi vuosien varrella on havaittu keskusmuisti jota on 2xytimien määrä+näytönohjaimen muistin määrä. Pelikäytössä ei kotikoneessa nouse muistin käyttö yli 20GB. Sitten kun rakentaa isompia softia tai ajaa useampaa virtuaalia niin kaiiki menee mitä on saatavilla 🙂
On kyllä premium-muistit
Eikö se 4×8 muistikonfiguraatio ollut ryzen2 prosessorin kanssa toimivin minimi fps osalta?
Muistissa on taannoinen hintatilanne kun piti maksaa pitkälti yli 200€ hyvästä 16GB setistä…
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä