Testissä NVIDIAn GeForce RTX 30 -sarjan toiseksi suorituskykyisin näytönohjain eli GeForce RTX 3080.
Saimme NVIDIAlta testiin yhtiön oman Founders Edition -mallin GeForce RTX 3080:sta, jolla testitulokset saa julkaista tänään 16. syyskuuta eli päivää aiemmin kuin näytönohjainvalmistajien omilla 3080-malleilla. Kaikkien GeForce RTX 3080 -näytönohjaimien myynti alkaa kuitenkin testitulosten porrastamisesta huolimatta 17. syyskuuta klo 16. Tutustumme tässä artikkelissa NVIDIAn oma GeForce RTX 3080 Founders Edition -näytönohjaimen ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu 3840×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Lue artikkeli: Testissä NVIDIA GeForce RTX 3080 Founders Edition
Edellisen sukupolven ökykortti maksaa/maksoi sen 3k € eli tuplat siitä kuin 3090. Eikös tämä ollut ihan nVidian omakin statement, että 3090 on uusi Titan, joten 2080 Ti vertaaminen 3090 kanssa ontuu. Anyway tuo n. 30 % suorituskykyparannus 2080 Ti -> 3080 on varsin normaali parannus edelliseen sukupolveen nähden. Ihmiset vaan tuppaa nykyään muistelemaan 980 Ti -> 1080 Ti parannusta, joka oli poikkeuksellisen kova, ja odottavat samaa edelleen. Nyt kun hinnatkin tippuivat inhimilliselle tasolle niin ihan onnistunut julkaisu.
Tuosta olen samaa mieltä, että nVidian prosenttileikki oli hyvin keinotekoisesti haettua ja meni monin paikoin aika pahasti metsään.
Omasta mielestä kuitenkin pääasia on se että virran kulutus ei sentään ollut ihan niin korkeaa kuin mitä alunperin puhuttiin. Epärealistisimmissakin tilanteissa "vain" noin 100w korkeampi, kuin 2080ti:n kulutus, joka ei sekään vaadi edes 850w virtalähdettä pyöriäkseen ongelmitta.
Huvittavahan noita oli lukea kun tuli jo ihan rapakon takaiset jutut mieleen kun hankitaan kilowatin poweria yhden GPU:n kokoonpanolle. Ehkä joku HEDT alusta ja customloopilla kaikki tappikellotettuna, mutta nuo nyt eivät ole peruspelaajan juttuja.
Ja noin yleisesti, testatkaa mahdollisuuksien mukaan jokunen simu myös VR:llä ja triploilla. Ne on kuitenkin ne millä tällaisten korttien ostajat noita simujaan pelaavat. Eli kiinnostaa miten paljon karkkia voi laittaa vaikka Indexeillä ACC:ta pelattaessa.
Minecraft RTX:ää testiin, DLSS:llä ja ilman jos mahdollista!
Sitä se olisi saanut olla jo pitkään, kun 4K-telkkaritkin on olleet täysin mainstreamiä vuosia.
edit: @Sampsa onko tulevaisuudessa tälläistä testiä tulossa?
Myös täältä iso peukku, jos ACC saadaan mukaan testeihin. Joskin toivoisin testejä mieluummin normikelillä, eikä sadekelillä, sillä 95% porukasta ajaa 95% ajasta kuivalla kelillä.
Samsungin Q950R 8K television kanssa taisi olla tulossa testi, mutta lienee kaupallinen yhteistyö (?)
LG:ltä jos saavat OLED:n pajalle testiin, niin voinee testejä odotella, mutta tuskin hankkivat laitetta pelkästään tuohon tarkoitukseen.
OLED-keskusteluun lienee luvassa kokemuksia kunhan kortteja saapuu, itsekin todennäköisesti tuota vähintään kokeilen ellen jopa päätä siirtyä kokonaan olohuonepelaajaksi.
On tulossa. Joskus illalla.
Eikö näitä voi tilata nVidian kaupasta?
Ei voi. Nvidia on suuressa viisaudessaan päättänyt olla myymättä FE kortteja Suomeen.
Kiitos tiedosta, tuo on mennytkin täysin ohi.
Nvidia on suuressa viisaudessaan päättänyt olla myymättä niitä koko Euroopassa. Seuraa twitter upotuksia. En referoi foliohatuille ja/tai it-vammaisille.
Huutonaurua. Aito paperijulkaisu siis kyseessä tolle FE mallille.
Nythän rapsahti myyntiin. Aivan jumissa tosin.
Ei mittään tarkempaa aikataulua ole tiedossa?
Tästä lainaukset kyseisistä twiiteistä, jos jollekin eivät näy:
Kyllä niitä tuli tilattavaksi asti. Mulla oli kortti korissa ja tilaus yhteenvetovaiheessa, mutta submit order-napin jälkeen sivu sekoili ja palautti yhden asteen taaksepäin, jossa osoitetiedot olivat hävinneet. Kun painoin edit-nappia syöttääkseni ne uudelleen, niin jumitti pitkän aikaa, kunnes tuli joku geneerinen error. Sen jälkeen menin uudelleen nvidia.com etusivulta lähtien, mutta kortti oli hävinnyt korista.
GG Nvidia! Hienosti vedetty siellä!
Olipas päivitys melkoinen pettymys. On kohtuu käsittämätöntä, että 2020 työnnetään ulos tuollainen kikkare ja noin vaiheessa. Oletettavasti tykittää edelleen yhden prossun tappiin ja siksi ei vain tulos parane edes nyt päivitetyllä. Kukahan ton koodasi ja varsinkin kuka sen pelin siellä testasi ja läpi päästi. Toihan on suoraan 2000-luvulta ton pelin koodi, ajalta ennen moniydin prosessoreita.
Toisaalta tarvitseeko FS mitään hirveitä feepsejä?
Taas nämä min fps.ssät 1440p resoluutio lähellä max 60fps, sulavaa menoa.
No ei niistä nyt mitään haittaakaan ole. Se ongelma kun ei ole edes ne FPS:t vaan se miten toi koko simu on rakennettu täysin yhdelle ytimelle ja eihän sellaisia pelejä/ohjelmia nyt pitäisi enää 2020 nähdä yhtään kappaletta. Eihän tuo varmasti saa näyttiksistä imettyä edes osia siitä tehosta irti kun CPU on sellainen pullonkaula ja mitään ei voi tehdä asialle, kun koko peli on koodattu päin pimpulaa.
DirectX 11 tuli ulos 2008 ja viimeisin suuri päivitys 2015. Vaikka yksi esitellyistä ominaisuuksista on "improved multi-threading support to assist video game developers in developing games that better utilize multi-core processors" niin ko. API tahtoo muodostua pullonkaulaksi jos CPU:n pitää syöttää GPU:lle paljon tekstuuridata yms. DirectX11:ssä nimittäin vain yksi thread kerrallaan voi jutella GPU:n kanssa kun taas esim. DirectX12:ssa ja Vulkanissa tälläistä rajoitetta ei ole.
Sitä voi toki ihmetellä että miksi DX11 on ylipäätään käytössä saati ainut tämän hetken tuettu API mutta pointtina että vaikka koodi olisi kirjoitettu minkälaisessa nirvanatilassa täydelliseksi ja optimaalisesti niin ko. CPU-pullonkaula olisi silti olemassa.
Toki olisi, mutta on DX11 tehty kuitenkin pelejä jotka toimii ilman ongelmia, että pelkän arkkitehtuurin taakse on minusta aika huono piiloutua. Kyllä siinä pitäisi tekijällä vähän raksutella pääkopassa kun yksi core paukuttaa satasta ja muut idlailee. Toki tämä nyt on hieman parantunut päivityksissä, mutta ei tuo hyvä ole vieläkään. Mutta alkaa menemään jo aika raaskisti off topiciksi tämä kun ei liity enää näytönohjaimeen kun CPU on se pullonkaula.
katso liitettä 447857
3080 pesee puoleen hintaan 2080ti:n
2080ti:llä varmaan näyttishistorian huonoin jälleenmyyntiarvo.
Jeps, 3080 suosiolla tilaukseen vaan . Olihan se tiedossa, että 2000-sarjalla oli oma aikansa, kuten kaikilla muillakin aikaisemmilla sukupolvilla tähän saakka, mutta serriputkeen sekin päätyy viimeistään nyt. Vaikkakin tässä transitiossa hintapelleilyt olivat suhteellisesti rajumpia. Turha sitä on kuitenkaan 2000-sarjalaisen omistajana jäädä vanhan serrin kanssa asemalle itkemään, 3000-sarjan suorituskyky nostaa taas hymyn huulille ja kultaa muistot.
Jos rahojaan arvostaa eikä 4k pelailua harrasta niin kyllä se varmaan 3070 kannattaa odottaa ennemmin, tai jos jaksaa niin todennäköinen 3060. Vaikka 3080 erinomaista arvoa tarjoaakin niin vähän epäilen että arkkitehtuurin rajat tekee pienemmistä korteista suhteellisesti vielä paremman 1080p/1440p resoluutioille.
Lähinnä se on CPU:sta kiinni eli ei ole riittävän tehokasta CPU:ta olemassa ja tuskin ihan hetkeen tulee joka pystyisi 1080p resolla pistämään 3080 polvilleen. Eli tosiaan jos ei 4K näyttöä omista eikä sellaista ole aikomus ihan hetkeen hankkia, niin 3080 ei ole se optimaalinen hankinta.
Gamers nexus + Stepongzi ajeli 14k tuloksen.
Harmi vaan ettei sli:tä 3080:ssä. 3d mark hall of fameja ei varmaan pariin vuoteen tarvi katella kun time spy johdossa on noi 4x1080ti/ 2x2080ti tulokset.
Kyllä tuo peli menee näyttävyys edellä. Ei tarvitse kilpapelata joka peliä max 400 fps:llä
Tähän olisi jatkokysymys nyt kun testit on ajettu Epic-asetuksilla ja Medium Rain -sateessa niin onko yleisesti käytössä 30 kilpailevaa autoa vai joku muu alhaisempi määrä (tuo tuntuu olevan pullonkaulana 3080 vs 3090 grafiikkasuorituskyvylle), kiitos.
Mainitsinkin jo tuolla aiemmin, että olisi parempi ajaa testit kuivan kelin asetuksilla, kun kuitenkin suurin osa porukasta ajaa suurimman osan ajasta kuivalla kelillä. Itse en esimerkiksi ikinä aja vapaaehtoisesti märällä kelillä.
Porukka varmaan laittaa AI autoja niin monta, kuin mitä oma kokoonpano antaa myöden. 25 olisi varmaan jo ihan hyvä määrä.
Vakio on 29.
Olisikohan tuo 29 autoa jokin normimäärä GT3 lähdöissä oikeassa elämässä? En saanut selville pikaisella Googletuksella. Enivei, ehkäpä sadekeli on sen verran raskas kokoonpanolle, että autojakaan ei pysty olla yhtä montaa samanaikaisesi radalla. Pelihän on tosi raskas ja porukka joutuu sitä hyvilläkin kokoonpanoilla optimoimaan. Esim. rajata näkyvien autojen määrää alle 20:n jne.
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä