Testissä NVIDIAn GeForce RTX 30 -sarjan toiseksi suorituskykyisin näytönohjain eli GeForce RTX 3080.
Saimme NVIDIAlta testiin yhtiön oman Founders Edition -mallin GeForce RTX 3080:sta, jolla testitulokset saa julkaista tänään 16. syyskuuta eli päivää aiemmin kuin näytönohjainvalmistajien omilla 3080-malleilla. Kaikkien GeForce RTX 3080 -näytönohjaimien myynti alkaa kuitenkin testitulosten porrastamisesta huolimatta 17. syyskuuta klo 16. Tutustumme tässä artikkelissa NVIDIAn oma GeForce RTX 3080 Founders Edition -näytönohjaimen ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu 3840×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Lue artikkeli: Testissä NVIDIA GeForce RTX 3080 Founders Edition
Sanoisin näin testejä ajavan näkökulmastq, että ideaa on, mutta aivan liian työlästä, jotta ehtisi artikkeliin. Nuo optimoidut pitäisi sitten ajaa jälkikäteen, mutta esimerkiksi nyt näiden 3000 -sarjalaisten julkaisussa saa jo heti alkaa ajamaan seuraavia testejä kun edellisistä on päästy. Näin ollen nämä "optimoidut" tulokset jäisi mitä todennäköisimmin nii myöhäiseksi ettei valtaosaa enää välttämättä edes kiinnosta.
Worst case siinä mielessä ok, että kaikki graafiset asetukset kaakossa. Mutta tuo sadekeli on autopeleissä vähän pöljä homma testeissä. Monelle – kuten myös itselleni – on täysin yhdentekevää, että onko FPS Assetto Corsa Competizionessa (tai missään muussakaan autopelissä) sadekelillä 1 vai 100. Suorituskyky niissä olosuhteissa, missä 99% ajasta tulee pelattua, on tietenkin se ainoa merkitsevä asia.
Joku toki saattaa tykätä sadekelistäkin, mutta testaaminen vain sillä olisi vähän sama kuin testata jokin peli vain 8K resoluutiolla. Sitten pitäisi arvailla, että mitäköhän FPS on niillä resoluutioilla, mitä porukka oikeasti käyttää.
Edit: Niin ja unohtu sanoa se tärkein, kiitokset hyvästä artikkelista jälleen.
First, last week, we questioned whether the GPU would report total memory requested (which is what tools like GPU-Z do) or actually report total memory utilized. Here??s what Microsoft had to say:
The memory information displayed comes directly from the GPU video memory manager (VidMm) and represents the amount of memory currently in use (not the amount requested). Because these are exposed from VidMm this information is accurate for any application using graphics memory, including DX9, 11, 12, OpenGL, CUDA, etc apps.
Aika hauska, että kerrankin ei tarvitsisi lähteä merta edemmäs kalaan ja sitten todella moni rautasaitti testailee ja käyttää milloin mitäkin ohjelmaa näkemään vain se allokoidun, kun Windowssissa itsessään olemassa ohjelma mikä näyttäisi todellisen. Ei ole isotkaan sivustot siis oikeasti edes selvittäneet saati ymmärtäneet, että mitä ovat tekemässä ja oletuksena tietysti vielä kaikilla, että pitää olla joku ulkopuolinen softa kun eihän Windows osaa.
Ihan samat luvut löytyy kyllä ainakin HWiNFO:sta, siellä tosin luke "D3D" mutta eiköhän se ole legacy nimi tai jotain ja samasta asiasta kyse.
DX11 peli päällä nuo Windowsin luvut löytyy ilman pyöristyksiä nimillä (suluissa task managerin nimitys):
Taitaa se perimmäinen ongelma silti säilyä, mistään ei näe että jos peli pyytää 8 gigaa muistia ja puolet onkin kirjoitettu täyteen nollaa ja pidetään "kaiken varalta" mutta jota ei ikinä käytetä (ja oikea aktiivinen muistintarve onkin 4 gigaa). Tällöin 4 gigan kortti ei häviä ollenkaan suorituskyvyssä vaikka niin voisi luvuista kuvitella.
Eli kyllä se taitaa se suorituskykytestaaminen eri muistikoolla olla ainut 100% tapa tietää pelien todellinen raja missä muisti alkaa vaikuttaa suorituskykyyn.
Artikkeli aiheesta:
data-unfurl="true" data-result-id="85961" data-url="https://www.igorslab.de/en/what-real-what-can-be-investigative-within-the-crashes-and-instabilities-of-the-force-rtx-3080-andrtx-3090/" data-host="www.igorslab.de" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
The possible reason for crashes and instabilities of the NVIDIA GeForce RTX 3080 and RTX 3090 | Investigative | igor´sLAB
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.igorslab.de
Ehkä tässäkin olisi aihetta uutiseen?
Sen jälkeen, kun on oikeita faktoja saatavilla eikä pelkkää spekulaatiota….
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä