Testissä MSI:n ja Aoruksen GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimet.

NVIDIA esitteli GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimen helmikuun lopulla ja yrityksen omaan referenssisuunnitteluun perustuva Founders Edition -malli saapui myyntiin 10. maaliskuuta. Huhtikuun alussa myynti alkoi myös näytönohjainvalmistajien omiin piirilevyihin ja jäähdytysratkaisuihin perustuvien custom-mallien osalta.

Saimme io-techin testipenkkiin ensimmäisenä Asuksen ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti -mallin, jonka testasimme jo pari viikkoa sitten. Nyt testiin on saapunut myös MSI:n ja Aoruksen GeForce GTX 1080 Ti -mallit.

Tällä hetkellä Founders Edition -näytönohjaimet maksavat Suomessa alkaen 830 euroa. MSI:n Gaming X -malli irtoaa 870 eurolla, kun taas Asuksen ja Aoruksen custom-malleista joutuu maksamaan noin 900 euroa.

 

Tutustumme tässä artikkelissa MSI:n ja Aoruksen näytönohjaimien ominaisuuksiin, vertaamme niiden suorituskykyä Asuksen ja NVIDIAn malleihin ja mittasimme tehonkulutuksen, grafiikkapiirin lämpötilan ja melutason. Mukana on myös ylikellotustestit.

Tämän artikkelin pohjille kannattaa lukea io-techin artikkelit NVIDIAn GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition- ja Asuksen ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimista.

 

MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

MSI:n Radeon GeForce GTX 1080 Ti Gaming X -mallissa on käytössä Twin Frozr VI -jäähdytysratkaisun järein 2,5 korttipaikan korkuinen versio, joka painaa 1252 grammaa. Musta-punaisella väriteemalla varustettuun muoviseen ilmanohjaimeen on upotettu kaksi 95 mm:n tuuletinta ja ne lähtevät pyörimään, kun grafiikkapiirin lämpötila nousee 63 asteeseen. Näytönohjain on 28 senttiä pitkä, 14 cm leveä ja 5 cm paksu.

Gaming X -mallin hintataso Suomessa on alkaen 875 euroa.

Takapuolella on rei’itetty alumiinilevy, jonka tehtävä on suojata piirilevyä sillä kaikki muistipiirit on sijoitettu piirilevyn etupuolelle. Yksi jäähdytysratkaisun ruuveista on suojattu tarralla, jonka rikkominen evää takuun.

Piirilevy on varustettu kahdella 8-pinnisellä PCI Express-lisävirtaliittimellä, jotka mahdollistavat yhdessä PCI Express x16 -väylän kanssa teoriassa 375 watin tehonkulutuksen (150 + 150 + 75 wattia). Kyljessä näkyvä MSI:n logo on RGB-valaistu, mutta valaistusta on hyödynnetty varsin heikosti ja näyttönohjainta hallitsee puna-musta väriteema.

Näyttöliittiminä tarjolla on yksi kaksilinkkinen DVI-liitin, kaksi kullattua HDMI-liitintä ja kaksi DisplayPort-liitintä.

2,5 korttipaikan korkuisessa Twin Frozr VI -jäähdytysratkaisussa grafiikkapiiri on kontaktissa nikkelöityyn kuparilevyyn ja sen läpi kulkevat viisi lämpöputkea kaksi erillistä jäähdytysrivastoa. Yksi lämpöputkista on 8 mm ja neljä muuta 6 mm paksuja. Vakiotahna vaikutti hyvälaatuiselta ja melko juoksevalta. GDDR5X-muistipiirejä jäähdyttää yli puolet piirilevyn etupuolesta peittävä alumiinilevy, joka samalla tukevoittaa rakennetta. Virransyöttöä jäähdytetään jäähdytysrivastoon liitetyllä nikkelöidyllä kuparilevyllä johon MOSFET-transistorit, draiverit ja ohjainpiirit ovat kontaktissa lämpöäjohtavien tyynyjen kautta.

MSI:n piirilevysuunnittelu ja komponenttien sijoittelu on erittäin selkeä ja suorastaan minimalistinen.  Piirilevy on varustettu yhteensä 10-vaiheisella virransyötöllä, josta kahdeksan vaihetta on pyhitetty GP102-grafiikkapiirille ja kaksi vaihetta GDDR5X-muisteille.

Virransyöttöä ohjataan On Semiconductorin NCP81274-ohjainpiirillä ja jokainen grafiikkapiirin vaihe rakentuu kahdesta Fairchildin FDOC5018SG MOSFET-transistorista (Dual-FET) On Semiconductorin NCP81274-draiverilla, SFC- eli Super Ferrite Core -kelasta ja japanilaisesta kondensaattorista.

Yllätykseksi testinäytönohjain oli asetettu toimimaan Gaming-tilassa, kuten kaupasta ostettavat näytönohjaimet. Gaming X -malli on asetettu toimimaan GP102-grafiikkapiirin osalta 1544 MHz:n perustaajuudella ja 1658 MHz Boost-taajuudella. 352-bittisellä muistiväylällä ja 11 Gbps:n siirtonopeudella toimivilla GDDR5X-muisteilla muistiväylän kaistanleveys on 484 gigatavua sekunnissa.

Todellisuudessa GP102-grafiikkapiirin kellotaajuus seilasi 3D-rasituksessa 1797-1835 MHz:n välimaastossa ja grafiikkapiirin lämpötila nousi korkeimmillaan 73 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeus nousi 10 minuutissa 65 %:iin (1721 RPM).

 

Aorus GeForce GTX 1080 Ti

Aoruksen GeForce GTX 1080 Ti -mallissa on käytössä 2,5 korttipaikan korkuinen versio Windforce-jäähdytysratkaisusta, joka painaa 1440 grammaa eli noin 200 grammaa enemmän kuin MSI. Musta-oranssilla väriteemalla varustettuun muoviseen ja RGB-valaistuun ilmanohjaimeen on upotettu kolme 100 mm:n tuuletinta lomittain ja ne lähtevät pyörimään, kun grafiikkapiirin lämpötila nousee 58 asteeseen.  Keskimmäisen tuulettimen lavat on muotoiltu siten, että näyttää kuin päällekkäin olisi pieni ja iso tuuletin. Näytönohjain on 29,4 senttiä pitkä, 14,3 cm leveä ja 6 cm paksu.

Näytönohjaimen hintataso Suomessa on alkaen 870 euroa ja saatavilla on myös korkeammalle tehdasylikellotettu Xtreme-malli, jonka hinta on noin 50 euroa kalliimpi.

Takapuolella on alumiinilevy, jonka tehtävä on suojata piirilevyä sillä kaikki muistipiirit on sijoitettu piirilevyn etupuolelle. Grafiikkapiirin kohdalla piirilevyn takapuolella on kuparinen jäähdytyslevy auttamassa jäähdytystä.

Piirilevy on varustettu kahdella 8-pinnisellä PCI Express-lisävirtaliittimellä, jotka mahdollistavat yhdessä PCI Express x16 -väylän kanssa teoriassa 375 watin tehonkulutuksen (150 + 150 + 75 wattia). Takapuolen ja kyljen Aorus-logo ja teksti ovat RGB-valaistu.

Näyttöliittiminä tarjolla on yksi kaksilinkkinen DVI-liitin, kaksi kullattua HDMI-liitintä ja kolme DisplayPort-liitintä. Lisäksi näytönohjaimen perästä löytyy kolmas kullattu HDMI-liitin. Samanaikaisesti on kuitenkin mahdollista käyttää vain joko DVI-liitintä ja yhtä HDMI-liitintä tai kolmea HDMI-liitintä ilman DVI-liitintä.

2,5 korttipaikan korkuisessa Windforce-jäähdytysratkaisussa grafiikkapiiri ja GDDR5X-muistit ovat kontaktissa isoon kuparilevyyn ja sen läpi kulkevat kuusi lämpöputkea taipuvat kahteen erilliseen jäähdytysrivastoon. Vakiotahna on hieman jähmeämpää kuin MSI:n käyttämä, mutta kuitenkin hieman notkeaa. Käytännössä kaikkia virransyötön komponentit ovat kontaktissa jäähdytysrivastoon lämpöäjohtavien tyynyjen kautta.

Aoruksen jäähdytysratkaisu on testijoukon isokokoisin, mutta sen valmistuslaatu näyttää ja tuntuu vähiten viimeistellyltä ja hieman kotikutoiselta.

Gigabyte on onnistunut ahtamaan piirilevynsä aivan täyteen pintaliitoskomponentteja ja piirilevysuunnittelu edustaa täysin eri koulukuntaa MSI:hin verrattuna. Piirilevy on varustettu yhteensä 12-vaiheisella virransyötöllä, josta 10 vaihetta on pyhitetty GP102-grafiikkapiirille ja kaksi vaihetta GDDR5X-muisteille.

Virransyöttöä ohjataan ensin uPI Semiconductorin 8-vaiheisella UP9511-ohjainpiirillä, josta lähtevät kuusi signaalia jaetaan kolmelle UP1911P-piirille (doubler) tuplattavaksi, kuten Asuksen ROG Strixissä. Jokainen grafiikkapiirin vaihe rakentuu Fairchildin Smart FDMF5823DC Power Stage -moduulista, johon on integroitu MOSFET-transistori ja draiveri, Magic R22 -kelasta ja tantaalikondensaattorista.

Aoruksen GeForce GTX 1080 Ti -malli on asetettu toimimaan GP102-grafiikkapiirin osalta 1569 MHz:n perustaajuudella ja 1683 MHz Boost-taajuudella. 352-bittisellä muistiväylällä ja 11 Gbps:n siirtonopeudella toimivilla GDDR5X-muisteilla muistiväylän kaistanleveys on 484 gigatavua sekunnissa.

Todellisuudessa GP102-grafiikkapiirin kellotaajuus seilasi 3D-rasituksessa 1683-1746 MHz:n välimaastossa ja grafiikkapiirin lämpötila nousi korkeimmillaan 74 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeus nousi 10 minuutissa 62 %:iin (1781 RPM).

 

Suorituskyky

Vertasimme MSI:n ja Aoruksen GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimien suorituskykyä aiemmin io-techissä testattuihin Asuksen ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti OC Edition- ja NVIDIAn Founders Edition -malleihin 4k Ultra HD- eli 3840×2160-resoluutiolla. Kaikilla näytönohjaimilla oli käytössä 381.65-ajurit.

Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Corsairin isohkon Obsidian 800D -kotelon sisälle, jonka pohjassa on yksi 140 mm:n kotelotuuletin ja testit ajettiin kylkipaneeli kiinni. Testikokoonpanona toimi Intelin 4,0 GHz:n kellotaajuudelle ylikellotettu 8-ytiminen Core i7-5960X -prosessori asennettuna Asuksen X99-Deluxe -emolevylle, joka on varustettu 16 gigatavulla DDR4-2800-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Kingstonin 480 gigatavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.

  • Intel Core i7-5960X (8/16 ydintä/säiettä, 4,0 GHz)
  • Asus X99-Deluxe (Intel X99)
  • 16 Gt Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-2800 (9-11-9-27 1T)
  • Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe
  • Corsair Force GT 240 Gt SSD SATA 6 Gb/s
  • Corsair HX1000 (1000W)
  • Microsoft Windows 10 Pro 64-bit

 

GeForce 381.65 -ajurit:

  • MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X
  • Aorus GeForce GTX 1080 Ti
  • Asus ROG Strix GTX 1080 Ti OC
  • NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

 

Näytönohjainten testimetodit

io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan kolmella eri tavalla. Mukana on täysin synteettinen 3DMark-testi, jonka grafiikkatesti antaa tuloksen pisteinä sekä pelejä, joissa käytetään omaa sisäistä benchmark-ominaisuutta antamaan keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden pelimoottoria hyödyntävässä valmiissa testirutiinissa. Tärkeimmässä roolissa ovat kuitenkin OCAT-sovelluksen avulla mitattu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili, kun peliä pelataan 60 sekunnin ajan.

99. persentiili (99th percentile) ilmoittaa muuttujan arvon, jota parempia ovat 99 % arvoista. Yksinkertaistetussa esimerkissä on 100 mitattua arvoa, jotka asetetaan paremmuusjärjestykseen. 99. persentiili jättää huomioimatta huonoimman arvon ja ilmoittaa 99. parhaimman arvon.

Kyseessä ei ole siis perinteinen ruudunpäivitystesteissä esitetty minimiarvo, joka voi olla vain yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu ja poikkeustapaus, vaan minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja on jätetty huomioimatta.

 

Battlefield 1

Battlefield 1 testattiin DirectX 11 -rajapinnalla, sillä DirectX 12 -rajapinnalla OCAT-sovellus ei jostain syystä tallentanut koko 60 sekunnin testisessiota. Erot custom-mallien kesken jäivät 1,6 FPS:ään eli käytännössä niiden ruudunpäivitysnopeus oli noin 70 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella noin 6 % parempi kuin NVIDIAn Founders Editionilla.

 

The Witcher 3

The Witcher 3:ssa erot custom-mallien kesken jäivät 2,1 FPS:ään eli käytännössä niiden ruudunpäivitysnopeus oli noin 75 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella noin 8 % parempi kuin NVIDIAn Founders Editionilla.

 

Tehonkulutus

Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Rise of the Tomb Raider -peliä.

Asuksen ja MSI:n näytönohjaimilla kokoonpanon tehonkulutus oli 350 watissa eli noin 30 wattia korkeampi kuin Aoruksella ja noin 75 wattia korkeampi kuin NVIDIAn Founders Editionilla.

 

Lämpötila

Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin EVGA:n Precision XOC -ohjelman Hardware Monitoring -työkalulla ja 3D-rasituksena käytettiin Rise of the Tomb Raider -peliä.

Kaikilla custom-malleilla GP102-grafiikkapiirin lämpötila oli 3D-rasituksessa 70-75 asteen välimaastossa. NVIDIAn Founders Editionilla grafiikkapiirin lämpötila oli noin 10 astetta korkeampi.

 

Melu

A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 32,6 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Rise of the Tomb Raider -peliä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.

Huom! Melu on logaritminen suure, jonka yksikkö on desibeli (dB). 3 desibelin muutos tarkoittaa melutason kaksinkertaistumista ja 10 desibelin muutos melutason kymmenkertaistumista. Tuulettimen melu voi olla silti häiritsevää, vaikka mitattu desibeliarvo jäisi alhaiseksi. Jokaisella tuulettimella on omanlainen äänensävy, joka on seurausta tuulettimen rakenteesta, kuten lavoista, moottorista ja osien laadusta.

Kaikilla custom-malleilla kokoonpanon melutasoksi mitattiin reilu 36 desibeliä ja eroa oli ainoastaan subjektiivisesti korvakuulolla arvioiden  tuulettimien äänensävyssä. Erinomaiseen suorituskykyyn suhteutettuna kaikilla custom-malleilla melutaso oli kiitettävän hiljainen verrattuna NVIDIAn blower-mallisella jäähdytyksellä varustettuun Founders Editioniin.

  • Asus: 47 % (1721 RPM)
  • MSI: 65 % (1721 RPM)
  • Aorus:  62 % (1781 RPM)
  • NVIDIA: 50 % (2400 RPM)

Tuulettimien kierrosnopeuksia tarkastellessa custom-malleissa tuulettimien kierrosnopeus oli rasituksessa 1700-1800 RPM.

 

Ylikellotustestit

Ylikellotustestissä MSI:n ja Aoruksen näytönohjaimet olivat asennettuna suljetun kotelon sisälle. Ylikellottaminen suoritettiin EVGA:n Precision XOC -ohjelmalla, josta säädettiin Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat maksimiin ja tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.

 

MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

MSI:llä Power Target on mahdollista nostaa 117 %:iin ja Temp Target 89 asteeseen.

GP102-grafiikkapiiri saatiin toimimaan vakaasti +130 MHz:n korotuksella eli 1788 MHz:n Boost-taajuudella, jolloin grafiikkapiirin kellotaajuus heitteli todellisuudessa 3D-rasituksessa 1962-2000 MHz:n kellotaajuudella. GDDR5X-muistit toimivat vakaasti +300 MHz:n korotuksella, joka tarkoittaa 11,6 Gbps:n siirtonopeutta.

Testikokoonpanon tehonkulutus nousi ylikellotettuna 410 wattiin eli noin 60 wattia. GP102-grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna 78 asteeseen eli 4 astetta. Näytönohjaimen tuulettimen kierrosnopeus nousi ylikellotettuna78 %:iin (2000 RPM) ja kokoonpanon melutaso 40,4 desibeliin eli 4 desibeliä.

 

Aorus GeForce GTX 1080 Ti

Aoruksella Power Target on mahdollista nostaa jopa 150 %:iin ja Temp Target 90 asteeseen. Tavallisesti GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimilla Power Target -asetuksen maksimi on noin 120 %.

GP102-grafiikkapiiri saatiin toimimaan vakaasti +80 MHz:n korotuksella eli 1763 MHz:n Boost-taajuudella, jolloin grafiikkapiirin kellotaajuus heitteli todellisuudessa 3D-rasituksessa 1949-1987 MHz:n kellotaajuudella. GDDR5X-muistit toimivat vakaasti +400 MHz:n korotuksella, mikä tarkoittaa 11,8 Gbps:n siirtonopeutta.

Testikokoonpanon tehonkulutus nousi ylikellotettuna 150 % Power Target -asetuksen myötä 453 wattiin eli noin 135 wattia. GP102-grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna 86 asteeseen eli 12 astetta. Näytönohjaimen tuulettimen kierrosnopeus nousi ylikellotettuna 83 %:iin ja kokoonpanon melutaso 40,1 desibeliin eli 3,3 desibeliä.

 

Suorituskyky ylikellotettuna

Battlefield 1:ssä keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani ylikellotetuilla custom-malleilla parilla FPS:llä 75 FPS:n tuntumaan.

The Witcher 3:ssa keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani ylikellotetuilla custom-malleilla parilla vajaaseen 80 FPS:ään.

Aoruksen korkeampien muistikellojen ansiosta sen suorituskyky ylikellotettuna oli testijoukon paras marginaalisella erolla muihin custom-malleihin.

 

Yhteenveto

MSI:n ja Aoruksen custom-mallit GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimista edustavat markkinoiden parasta pelisuorituskykyä. MSI:n näytönohjain on kompaktimpi ja piirilevy on siististi suunniteltu. Aoruksen näytönohjain on painavampi ja muutaman sentin joka suuntaan MSI:tä kookkampi. Sen piirilevy ahdettu täyteen pintaliitoskomponentteja ja jäähdytysratkaisu on hieman kotikutoisen oloinen.

Kun vertailukohdiksi otettiin mukaan io-techissä jo aiemmin testatut Asuksen ROG Strix- ja NVIDIAn Founders Edition -mallit, voidaan kaikkien näytönohjainvalmistajien omien custom-mallien todeta suoriutuvan testeistä samanveroisesti.

Perusasiat eli suorituskyky, grafiikkapiirin lämpötila ja melutaso oli kaikilla custom-malleilla samalla tasolla ja NVIDIAn Founders Editioiniin verrattuna suorituskyky oli noin 5 % parempi, grafiikkapiirin lämpötila 10 astetta viileämpi ja melutaso 2 desibeliä hiljaisempi.

Käytännössä eroja täytyy kaivamalla kaivaa ja puntaroida ostopäätöstä omien mieltymysten ja tarpeiden mukaan, kuten esimerkiksi näytönohjaimen fyysisen koon, värien ja RGB-valaistuksen, näyttöliittimien ja virransyötön jäähdytysratkaisun kautta.

Esimerkiksi Asuksessa virransyöttöä jäähdytetään vain ohuella alumiinilevyllä ja Aoruksella 150 % Power Target -asetuksen myötä ylikellottaminen nosti tehonkulutuksen aivan omille luvuille yli 450 wattiin. Aoruksen jäähdytysratkaisusta loppui ylikellotustesteissä puhti kesken ja grafiikkapiirin lämpötila nousi jopa 12 asteella 86 asteeseen. MSI:llä grafiikkapiirin lämpötila pysyi paremmin kurissa 78 asteessa, mutta molemmilla näytönohjaimilla melutaso nousi 40 desibeliin. Vertailun vuoksi Asuksen ROG Strix -mallilla grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna 76 asteeseen ja melutaso jäi pari desibeliä alhaisemmaksi 38 desibeliin.

GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimien käyttämä GP102-grafiikkapiiri tuntuu ylikellottuvan custom-malleilla järjestäen noin 1950-2000 MHz:n välimaastoon ja GDDR5X-muistit 11,6-11,8 Gbps:n siirtonopeudelle.  Ylikellottaminen parantaa suorituskykyä noin 5 % ja nostaa samalla grafiikkapiirin lämpötilaa noin 5 astetta ja melutasoa pari desibeliä äänekkäämmäksi.

This site uses XenWord.