NVIDIA esitteli GP102-grafiikkapiiriä käyttävän GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimen helmikuun lopulla ja yrityksen omaan referenssisuunnitteluun perustuva Founders Edition -malli saapui myyntiin 10. maaliskuuta.
Testasimme io-techissä Founders Editionin heti tuoreeltaan ja ensimmäisenä custom-mallina testiimme saapui Asuksen omaan piirilevysuunnitteluun ja jäähdytysratkaisuun perustuva ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING-näytönohjain.
Esittelemme tässä artikkelissa näytönohjaimen ominaisuudet, ajamme suorituskykytestit ja mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit. Odotamme parhaillaan testiin saapuvaksi myös MSI:n ja Gigabyten GeForce GTX 1080 Ti -malleja.
GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition -näytönohjainten hintataso Suomessa on tällä hetkellä alkaen noin 815 eurosta ylöspäin. Custom-malleista suomalaisilla jälleenmyyjillä on tällä hetkellä listattuna valikoimissaan ainoastaan Asuksen Turbo- ja Strix-mallit, joiden hintataso on alkaen 900 ja 949 eurosta.
Huom! Asus ilmoitti tänään (30.3.2017), että se on laskenut ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti OC Editionin suositushinnan Suomessa alkuperäisestä 990 eurosta 949 euroon.
Näytönohjaimen esittely
Ulkomitoiltaan Asuksen ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti OC Edition on massiivinen järkäle. Se on 2,5 korttipaikan korkuinen ja 30 cm pitkä ja painaa 1269 grammaa. Se on haukkaa yhden korttipaikan enemmän, on 6 cm pidempi ja painaa reilu 200 grammaa enemmän kuin NVIDIAn GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition -malli.
Muovinen ilmanohjain on väriltään musta, mutta RGB-valaistuksen ansiosta näytönohjaimen saa loistamaan kotelossa halutulla tehostevärillä.
Asus on luopunut jäähdytysratkaisussaan DirectCU III -markkinointinimestä ja samalla suunnitellut jäähdytyksen kokonaan uusiksi. Ulkoisesti jäähdytys näyttää kuitenkin samalta kuin aikaisempi DirectCU III -jäähdytys ja käytössä on tutut kolme kappaletta 85 mm:n tuulettimia upotettuna ilmanohjaimeen. Tuulettimien lavat on muotoiltu uusiksi ilmanvirtauksen parantamiseksi, tuulettimilla on IP-5X-luokitus pölysuojaukseen ja tuulettimet alkavat pyöriä vasta, kun grafiikkapiirin lämpötila nousee yli 57 asteeseen.
Takapuolta peittää alumiinilevy, joka ensisijaisesti suojaa piirilevyä sillä kaikki GDDR5X-muistipiirit on sijoitettu piirilevyn etupuolelle. Alumiinilevyyn on leikattu ROG-tehostelogo, joka on RGB-valaistu.
Toisin kuin NVIDIAn Founders Editionissa, Asuksen näytönohjaimessa on edelleen käytössä kaksilinkkinen DVI-D-liitin. Koska Asus ei käytä radiaalituuletinta ja suurin osa tuulettimien puhaltamasta ilmavirrasta palaa takaisin kotelon sisälle kiertoon, ei näyttöliittimien viereisillä lämpimän ilman ulostuloaukoilla ole niin suurta merkitystä kuin blower-mallisessa Founders Editionissa.
Alarivistä löytyy kaksi HDMI 2.0b -liitintä VR-lasien ja HDMI-liitäntäisen näytön samanaikaista käyttöä varten sekä kaksi DisplayPort 1.2 -liitintä.
2,5 korttipaikan korkuisessa jäähdytysratkaisussa on Asuksen mukaan 40 % aiempaa enemmän jäähdytyspinta-alaa lämmön haihduttamiseksi. Punnitsimme Asuksen Strix GeForce GTX 1080 -näytönohjaimen, joka painoi 1043 grammaa eli uusi ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti OC Edition on reilu 200 grammaa painavampi. Grafiikkapiiri on kontaktissa nikkelöityyn kuparista valmistettuun lämmönlevittäjään, jonka kautta kulkee yhteensä kuusi lämpöputkea, jotka ovat yhteydessä kahteen erilliseen alumiinirivastoon.
NVIDIAn Founders Editionin jäähdytyksessä grafiikkapiiri on kontaktissa höyrykammioon, jonka päällä on alumiinirivasto. Radiaalituuletin imee ilmaa kotelon sisuksista ja puhaltaa suurimman osan alumiinirivaston läpi ulos kotelosta näyttöliittimien viereisistä rei’istä
Piirilevyn etupuolella on alumiininen tukikehikko, joka toimii samalla GDDR5X-muistipiirien ja virransyötön komponenttien jäähdytyksenä. Virransyötön komponenttien kohdalla tukikehikossa on lämpöä johtavaa tyynyä kaksin puolin ja kehikko on sen kautta kontaktissa myös alumiinirivastoon.
NVIDIA ilmoittaa GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimen TDP-arvoksi 250 wattia, mutta Asus käyttää omassa mallissaan kahta 8-pinnistä PCI Express -lisävirtaliitintä, jotka mahdollistavat teoriassa yhdessä PCI Express x16 -väylän kautta 375 watin tehonkulutuksen (75 + 150 +150 wattia). NVIDIA suosittelee käytettäväksi vähintään 600-wattista virtalähdettä.
Näytönohjaimen takaosasta löytyy kaksi FanConnect II -tuuletinliitintä, joihin on mahdollista liittää PWM- ja DC-tuulettimia. Tuulettimien kierrosnopeus on mahdollista asettaa säätymään automaattisesti prosessorin tai grafiikkapiirin lämmön mukaan tai kiinteästi tietylle kierrosnopeudelle.
Virransyöttö on yhteensä 12-vaiheinen, josta kymmenen vaihetta on pyhitetty GP102-grafiikkapiirille ja kaksi vaihetta GDDR5X-muisteille.
Virransyöttöä ohjataan uPI Semiconductorin uP9511-ohjainpiirillä (8 Phase Buck Controller) ja jokainen grafiikkapiirin vaihe rakentuu Infineonin IR3555-PowIRstage-piiristä, johon on yhdistetty MOSFET-transistori ja draiveri (DrMOS – Driver-MOSFET), Super Alloy Power II -kelasta ja japanilaisesta kondensaattorista (10K black-metallic).
Asus on asettanut ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti OC Edition -mallissa GP102-grafiikkapiirin toimimaan 1569 MHz perustaajuudella ja 1683 MHz:n Boost-taajuudella eli 100 MHz korkeammalla kuin NVIDIAn omassa Founders Editionissa.
352-bittisellä muistiväylällä ja 11 Gbps:n eli 11000 MHz:n tehollisella kellotaajuudella toimivilla GDDR5X-muisteilla muistiväylän kaistanleveys on 484,4 gigatavua sekunnissa.
Todellisuudessa GP102-grafiikkapiirin kellotaajuus seilasi 3D-rasituksessa 1848-1860-1873-1886 MHz:n välimaastossa ja grafiikkapiirin lämpötila nousi korkeimmillaan 71 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeus nousi viidessä minuutissa 45 %:iin, mutta pari minuuttia myöhemmin lopulta korkeimmillaan 47 %:iin (1721 RPM).
Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset
Vertasimme Asuksen ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti OC Edition -näytönohjaimen suorituskykyä ensisijaisesti 4k Ultra HD- eli 3840×2160-resoluutiolla NVIDIAn Founders Edition -näytönohjaimeen.
Testeissä oli mukana myös NVIDIAn Titan X (Pascal) ja GeForce GTX 1080 Founders Edition -näytönohjaimet, Asuksen tehtaalla valmiiksi ylikellotetut ROG Strix GeForce GTX 1080- ja Strix GeForce GTX 980 Ti -mallit sekä AMD:n tämän hetken suorituskykyisin Radeon R9 Fury X.
Kaikilla muilla GeForce-näytönohjaimilla oli uusimmat 378.78-ajurit paitsi aiemmin testatulla Titan X :llä, jolla oli käytössä pykälää vanhemmat 378.49-ajurit.
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Corsairin isohkon Obsidian 800D -kotelon sisälle, jonka pohjassa on yksi 140 mm:n kotelotuuletin ja testit ajettiin kylkipaneeli kiinni. Testikokoonpanona toimi Intelin 4,0 GHz:n kellotaajuudelle ylikellotettu 8-ytiminen Core i7-5960X -prosessori asennettuna Asuksen X99-Deluxe -emolevylle, joka on varustettu 16 gigatavulla DDR4-2800-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Kingstonin 480 gigatavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.
- Intel Core i7-5960X (8/16 ydintä/säiettä, 4,0 GHz)
- Asus X99-Deluxe (Intel X99)
- 16 Gt Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-2800 (9-11-9-27 1T)
- Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe
- Corsair Force GT 240 Gt SSD SATA 6 Gb/s
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
GeForce 378.78 -ajurit:
- Asus ROG Strix GTX 1080 Ti OC
- NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti
- Asus STRIX-GTX980TI-DC3OC-6GD5-GAMING
- NVIDIA GeForce GTX 1080
- Asus ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING
GeForce 378.48 -ajurit:
- NVIDIA Titan X
Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.3.1
- AMD Radeon R9 Fury X
Suorituskyvyn skaalautuminen resoluution mukaan
Vertasimme Asuksen ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti OC Editionin, GeForce GTX 1080 Ti:n ja GeForce GTX 1080:n suorituskyvyn skaalautumista Full HD-, QHD- ja Ultra HD -resoluutioilla Battlefield 1 -pelillä. Full HD- ja QHD-resoluutioilla käytössä oli Ultra-tason ja Ultra HD -resoluutiolla High-tason kuvanlaatuasetukset.
Asuksen Strix GTX 1080 Ti OC oli Full HD -resoluutiolla 8 %, QHD-resoluutiolla 10 % ja Ultra HD -resoluutiolla 6 % suorituskykyisempi kuin NVIDIAn GeForce GTX 1080 Ti.
Asuksen Strix GTX 1080 Ti OC:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus laski noin 31 %, kun resoluutio nostettiin Full HD:sta QHD:ksi ja 30 %, kun resoluutio nostettiin QHD:sta Ultra HD:ksi. Käytännössä peli on 2560×1440-resoluutiolla hyvinkin pelattava parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla, mutta 3840×2160 -resoluutiolla kuvanlaatuasetukset on syytä laskea High-tasolle tai muuten ruudunpäivitysnopeus laskee 50 FPS:n tienoille.
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan kolmella eri tavalla. Mukana on täysin synteettinen 3DMark-testi, jonka grafiikkatesti antaa tuloksen pisteinä sekä pelejä, joissa käytetään omaa sisäistä benchmark-ominaisuutta antamaan keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden pelimoottoria hyödyntävässä valmiissa testirutiinissa. Tärkeimmässä roolissa ovat kuitenkin OCAT-sovelluksen avulla mitattu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili, kun peliä pelataan 60 sekunnin ajan.
99. persentiili (99th percentile) ilmoittaa muuttujan arvon, jota parempia ovat 99 % arvoista. Yksinkertaistetussa esimerkissä on 100 mitattua arvoa, jotka asetetaan paremmuusjärjestykseen. 99. persentiili jättää huomioimatta huonoimman arvon ja ilmoittaa 99. parhaimman arvon.
Kyseessä ei ole siis perinteinen ruudunpäivitystesteissä esitetty minimiarvo, joka voi olla vain yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu ja poikkeustapaus, vaan minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja on jätetty huomioimatta.
[read more=”Klikkaa ja lue lisää 99. persentiilistä” less=”Piilota teksti”]
Näytönohjaimen ruudunpäivitysnopeutta mitattaessa 60 sekunnin ajan, mitattuja arvoja kertyy useampia tuhat kappaletta. Jos mitattu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus on tasan 60 FPS (ruutua sekunnissa), se tarkoittaa että yhden ruudun renderöintiin kulunut keskimäärin 16,67 millisekuntia ja testijakson aikana ruutuja renderöidään yhteensä 3600 kappaletta. Joku ruuduista on saatettu renderöidä hitaammin esimerkiksi 33,33 millisekunnissa (30 FPS) ja joku ruuduista nopeammin esimerkiksi 11,11 millisekunnissa (90 FPS).
Käytännön esimerkissä DOOM-pelissä ruutuja on renderöity 60 sekunnin aikana 3986 kappaletta ja kuten kuvaajasta voidaan nopealla silmäyksellä todeta, että joukossa on muutamia yksittäisiä heikompia renderöintiaikoja.
99. persentiilissä kaikki 3986 ruudun renderöintiaikaa järjestetään ensin paremmuusjärjestykseen. Kun 1 % eli 40 ruutua jätetään huomioimatta, 99. persentiilin arvo on 3946. nopeimmin renderöidyn ruudun renderöintiin kulunut aika eli 19,301 millisekuntia. Tästä saadaan laskettua ruudunpäivitysnopeus kaavalla 1000/aika eli 51,8 FPS.
Esimerkkinä käytetyssä tapauksessa huonoin ruudun renderöintiaika on 24,374 millisekuntia eli 41 FPS ja 2. huonoin ruudun renderöintiaika on 22,182 millisekuntia eli 45 FPS.
Yksittäisten hitaampien renderöintiaikojen huomioimatta jättämisen lisäksi 99. persentiilin avulla pystytään hahmottamaan mahdollisia ongelmia, jos kahdella eri näytönohjaimella on mitattu sama ruudunpäivitysnopeus, mutta toisella pelikokemus tuntuu hitaammalta. Tällöin toisella näytönohjaimella saattaa olla joukossa enemmän hitaasti renderöityjä ruutuja, joka ilmenee korkeampana 99. persentiilin arvona.
[/read]
3DMark Fire Strike Ultra
3DMarkissa Asuksen Strix GTX 1080 Ti OC:n grafiikkatulos oli 339 pistettä eli 5 % parempi kuin NVIDIAn GTX 1080 Ti -näytönohjaimella.
Battlefield 1
Battlefield 1 testattiin DirectX 11 -rajapinnalla, sillä DirectX 12 -rajapinnalla OCAT-sovellus ei jostain syystä tallentanut koko 60 sekunnin testisessiota. Asuksen Strix GTX 1080 Ti OC:n ruudunpäivitysnopeus oli 3,9 FPS:ää eli noin 6 % parempi kuin NVIDIAn GTX 1080 Ti:llä.
The Witcher 3
The Witcher 3:ssa Asuksen Strix GTX 1080 Ti OC:n ruudunpäivitysnopeus oli 5,6 FPS:ää eli noin 8 % parempi kuin NVIDIAn GTX 1080 Ti:llä.
Deus Ex: Mankind Divided
Deus Ex: Mankind Dividedissä Asuksen Strix GTX 1080 Ti OC:n ruudunpäivitysnopeus oli 4,4 FPS:ää eli noin 7 % parempi kuin NVIDIAn GTX 1080 Ti:llä.
Doom
Doom testattiin NVIDIAn näytönohjaimilla OpenGL-rajapinnalla, sillä se on GeForce-näytönohjaimilla suorituskykyisempi kuin Vulkan-rajapinta, jota käytettiin Radeon R9 Fury X:n testaamiseen.
Asuksen Strix GTX 1080 Ti OC:n ruudunpäivitysnopeus oli 8,1 FPS:ää eli noin 9 % parempi kuin NVIDIAn GTX 1080 Ti:llä.
Gears of War 4
Gears of War 4:n sisäisessä testissä Asuksen Strix GTX 1080 Ti OC:n ruudunpäivitysnopeus oli 8,2 FPS:ää eli noin 11 % parempi kuin NVIDIAn GTX 1080 Ti:llä.
Total War: Warhammer
Total War: Warhammerin sisäisessä testissä Asuksen Strix GTX 1080 Ti OC:n ruudunpäivitysnopeus oli 2,3 FPS:ää eli noin 4 % parempi kuin NVIDIAn GTX 1080 Ti:llä.
Blender 2.78c
Ajoimme Blenderillä suositut BMW Benchmark CUDA-testit Asuksen Strix GTX 1080 Ti OC:n, GeForce GTX 1080 Ti:n ja 1080:n kesken.
Asuksen Strix GTX 1080 Ti OC suoriutui BMW Benchmark -renderöintitesteistä noin 1,5-3 % nopeammin kuin NVIDIAn GTX 1080 Ti.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Rise of the Tomb Raider -peliä.
Asuksen Strix GTX 1080 Ti OC -näytönohjaimella kokoonpanon tehonkulutus oli 75 wattia korkeampi kuin NVIDIAn GTX 1080 Ti Founders Edition -referenssinäytönohjaimella.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin EVGA:n Precision XOC -ohjelman Hardware Monitoring -työkalulla ja 3D-rasituksena käytettiin Rise of the Tomb Raider -peliä.
Asuksen uudistetulla jäähdytysratkaisulla GP102-grafiikkapiirin lämpötila nousi 71 asteeseen eli se toimi 13 astetta viileämpänä kuin NVIDIAn referenssijäähdytyksellä varustetun Founders Editionin grafiikkapiiri.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 32,6 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Rise of the Tomb Raider -peliä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
Huom! Melu on logaritminen suure, jonka yksikkö on desibeli (dB). 3 desibelin muutos tarkoittaa melutason kaksinkertaistumista ja 10 desibelin muutos melutason kymmenkertaistumista. Tuulettimen melu voi olla silti häiritsevää, vaikka mitattu desibeliarvo jäisi alhaiseksi. Jokaisella tuulettimella on omanlainen äänensävy, joka on seurausta tuulettimen rakenteesta, kuten lavoista, moottorista ja osien laadusta.
Asuksen Strix GTX 1080 Ti OC -näytönohjaimella tuulettimet pyörivät 3D-rasituksessa 47 % eli 1721 RPM:n kierrosnopeudella. Kokoonpanon melutaso oli kaksi desibeliä hiljaisempi kuin Founders Editionilla ja uudistetun jäähdytysratkaisun ansiosta samalla tasolla kuin Asuksen vanhalla DirectCU III -jäähdytyksellä Strix GTX 1080 -näytönohjaimella.
Subjektiivisesti arvioiden Asuksen kolmen 85 mm:n tuulettimen tuottama äänensävy oli huomattavasti miellyttävämmän kuuloista kuin NVIDIAn yhden radiaalituulettimen tuottama ääni.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä Asuksen Strix GTX 1080 Ti OC -näytönohjain oli asennettuna suljetun kotelon sisälle. Ylikellottaminen suoritettiin EVGA:n Precision XOC -ohjelmalla, josta säädettiin Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat maksimiin ja tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Toisin kuin NVIDIAn Founders Editionilla, Asuksen Strix GTX 1080 Ti OC -näytönohjaimella lämmöt pysyivät hyvin kurissa eikä tuulettimien kierrosnopeudet lähteneet käsistä.
GP102-grafiikkapiiri saatiin toimimaan vakaasti +110 MHz:n korotuksella eli 1793 MHz:n Boost-taajuudella, jolloin grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa todellisuudessa pelistä riippuen 2000-2025 MHz.
GDDR5X-muistit toimivat vakaasti +300 MHz:n korotuksella, joka tarkoittaa 11,6 Gbps siirtonopeutta eli 11610 MHz:n tehollista kellotaajuutta. EVGA Precision XOC -ohjelma ilmoittaa ylikellotettujen GDDR5X-muistien kellotaajuudeksi 5805 MHz ja GPU-Z-ohjelma puolestaan 1451 MHz.
Testikokoonpanon tehonkulutus nousi GeForce GTX 1080 Ti ylikellotettuna 354 watista 384 wattiin eli 30 wattia. GP102-grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna 71 asteesta 76 asteeseen eli 5 astetta. Näytönohjaimen tuulettimen kierrosnopeus nousi ylikellotettuna 47 prosentista 56 %:iin (2000 RPM) ja kokoonpanon melutaso 36,2 desibelistä 38,2 desibeliin eli Founders Editionin vakiotasolle.
Battlefield 1:ssä keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani ylikellotetulla Asuksen Strix GTX 1080 Ti OC:lla 4,4 FPS:ää eli noin 6 %.
The Witcher 3:ssa keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani ylikellotetulla Asuksen Strix GTX 1080 Ti OC:lla 4,6 FPS:ää eli noin 6 %.
Yhteenveto
Asuksen järkälemäisellä 2,5 korttipaikan korkuisella jäähdytyksellä varustettu ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti OC Edition oli testeissä erittäin vakuuttava. Näytönohjain tarjoaa tällä hetkellä markkinoiden parasta suorituskykyä pelaamiseen ja järkälemäinen jäähdytysratkaisu piti lämmöt kurissa ja melutason samalla tasolla kuin Asus Strix GeForce GTX 1080 -näytönohjaimella. Ennen ostopäätöstä kannattaa kuitenkin tarkistaa näytönohjaimen fyysiset mitat, jotta se varmasti mahtuu koteloon.
Founders Editioniin verrattuna Asuksen Strix GTX 1080 Ti OC oli pelitesteissä 4-11 % suorituskykyisempi, grafiikkapiiri toimi 13 astetta viileämpänä ja kokoonpanon melutaso oli kaksi desibeliä alhaisempi. Kokoonpanon tehonkulutus oli Asuksella 75 wattia korkeampi kuin Founders Editionilla.
Ylikellottamalla näytönohjaimesta saatiin puristettua vielä 6 % parannus suorituskykyyn, mutta samalla grafiikkapiirin lämpötila nousi 5 asteella, tuulettimen kierrosnopeus nousi 47 prosentista 56 %:iin ja kokoonpanon melutaso 36,2 desibelistä kahdella desibelillä samalle tasolle kuin Founders Edition vakiona.
Asuksen Strix GTX 1080 Ti OC maksaa Suomessa julkaisun yhteydessä 949 euroa eli se on noin 135 euroa kalliimpi kuin edullisin Founders Edition -malli. 4K-resoluutiolla yhdestä lisä-FPS:stä joutuu maksamaan Asuksen custom-ratkaisulla noin 1,3 euroa ekstraa ja Full HD -resoluutiolla FPS:n hintaero kaventuu noin 50 senttiin.
EVGAa tulossa testiin? :vihellys:
En tiedä, ehkä, eivät operoi täällä Suomessa kovinkaan aktiivisesti, mutta koitetaan saada tuo niiden huippumalli kunhan julkaistaan.
Kiitokset jälleen loistavasta revikasta!
Vertailun ja tasapuolisuuden vuoksi myös AIO ja/tai blokillinen malli myös testiin?
Katsellaan sitä mukaan kun eri malleja saapuu myyntiin ja on mahdollisuus testata. MSI:n ja Aoruksen mallit ovat jo matkalla, joten ne seuraavaksi 🙂
Kolossaalinen sekä mitoiltaan että hinnaltaan. Hyvä artikkeli jälleen kerran.
Pahoittelut grammarnazi toiminnasta, mutta
😀
Nämä revikat vaan paranevat ja paranevat.
Hyvä kortti tuo strix 1080ti, jäähdytys on kunnossa.
Huvittavaa kuinka Fury noin lussu ja syö vielä enemmän watteja, on AMDeellä kirittävää.
Hyvä artikkeli taas kerran 🙂 Varsinkin kun vertailussa on mukana 1080:sta custom malli eikä pelkästään FE mallia, näkee suoraan oikeat erot 1080 malliin (aika harvassa on FE kortit).
Kiitti korjattu :tup:
Pari vielä löytyi. 😳
Tästä jäi ehkä uupumaan joku sana?
Ja tästä
Joku numero. 😳
Kerrassaan loistavasti tehty artikkeli jälleen. Kiitokset siitä suuresti.
On kyllä kortissa tehoa. Hyvin parannusta refukorttiin verrattuna ja toki kellotukset päälle. Pysyy viileänä ja on hiljainen. Mitäpä muuta voisi enää toivoa. Nooh hinta ahterista mutta sille nyt ei mitään mahda enää nykypäivänä jos sitä tehokkainta halajaa.
Se on haukkaa yhden korttipaikan enemmän, on 6 cm pidempi ja painaa….
toinen grammarnazi ilmoittautuu 😀
Varmaan pitäs olla 85 mm eikä 100 mm 🙂
Syöttääkö nuo lisätuuletinliittimet oikeaa, vai feikki-PWM:ää?
@Hetukkam Ihan oikeaa PWM:ää. Ainakin GTX 1080 kortissa näin, joten varmasti 1080 Ti:ssäkin.
Asus' ROG Strix GeForce GTX 1080 graphics card reviewed
Kiitos huomioista, korjattu :tup:
Maininta Fanconnect II:sta olikin unohtunut itseltä artikkelista, nyt päivitetty ja lisätty tieto siitä kuvan kera.
Jälleen hyvä artikkeli. :tup: Ei ainakaan hillinnyt ostohaluja.
Laadukasta luettavaa jälleen kerran. Kiitokset mainiosta artikkelista :tup:
Ei näemmä ylikellotettuna ole kovin suurta nopeuseroa kellotettuun FE-korttiin verrattuna. Äänekkyydessä sitten taitaakin olla aika hurjat erot, kun kellot on tapissa.
Lämmöt ja melutaso ne suurimmat erot. Kellotettu FE huutaa tosiaan hoosiannaa ja vaikea tuota on kenellekään pelikäyttöön suunnitella jos ei sitten kuulokkeilla pelaa ja melutaso ja ilmaston lämpeneminen muutamalla asteella ei haittaa.
Yksi asia, joka jäi hieman puuttumaan mukavasta artikkelista, niin olisi ollut tehonkulutus prosenteissa vs. hyöty (The Witcher 3:ssa keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani ylikellotetulla Asuksen Strix GTX 1080 Ti OC:lla FPS:ää eli noin 6 %.) eli siis paljonko kulutus oli verrattuna ilman kellotusta. Tai sitten olen laiska enkä jaksa/pysty laskemaan, koska minulla ei ole samaa laitteistoa ja voisi vielä tehdä vertailun antiikkiin esim. i7 2700K, 3770K, 4770K, koska harvalla on käytössä i7-5960X
Ei siinä mitään huvittavaa ole. Kohta 3v vanha kortti ja oli jo silloin sen ajan nopeinta 980TI:tä jäljessä.
Vaikuttaa ihan loistavalta kortilta. Tuota noin kun nyt näyttää noita gtx1080ti:tä kasautuvan, tuleekos mahdollisesti sli artikkelia?
"järkälemäinen jäähdytysratkaisu piti lämmöt kurissa ja melutason samalla tasolla kuin edellisen sukupolven Asus Strix GeForce GTX 1080 -näytönohjaimella"
Eikös tuo 1080 ole kuiteskin samaa sukupolvea. 🙂
Olipas taas hyvä artikkeli. 5/5 :tup:
Tappiin kellotettu jo tehtaalla, jos noin vähän sai puristettua lisää tehoa kellottamalla. Ja vielä noin hyvän jäähdytyksen voimin. Nvidia pelaa varman päälle Vegaa odotellessa 😉
Tulikin tuosta Doom testistä mieleen, että onko nvidian OpenGL vs. Vulkan tilannetieto kuinka ajantasainen? Vieläkö uusimmilla näytönohjaimilla ja tuoreimmilla ajureilla (ja pelin päivityksillä?) OpenGL on parempi mitä Vulkan?
Minä olisin halunnut nähdä testitulokset ennemmin 1440p-resoluutiolla ja mieluiten kaikilla kolmella merkittävällä resoluutiolla (1080p,1440p,4K). GTX 1070 SLI ja GTX 1080 SLI -setit myös verrokiksi.
Monelle kaltaiselleni pelaajalle 60FPS ei todellakaan riitä, joten alemmat resoluutiot ovat täysin relevantteja myös nopeimmilla näytönohjaimilla.
Hyvä artikkeli. Lisää vertailukohtia olisi toki mukava nähdä mutta niitähän kertyy koko ajan kun saatte kortteja testattua.
Ainakin omissa testeissä parin kuukauden takaa NVIDIAlla OpenGL parempi kuin Vulkan ja Radeoneilla Vulkan parempi kuin OpenGL
Tuleehan niitä lisää, mutta kyllä toisaalta me pyritään täällä io-techissä siihen resurssien, ajankäytön ja hyödyn näkökulmasta että vertailukohtina olisi ennemminkin aina relevantit verrokit vs mahdollisimman paljon vertailunäyttiksiä.
Kun ajurit päivittyy, pelit päivittyy, käyttöjärjestelmä päivittyy niin noita jo ajettuja tuloksia on mahdoton "raahata" mukana loputtomiin.
Tässä verrokiksi toisen suomalaisen tietotekniikkasivuston vertailukohdat näytönohjainartikkelissa:
Testissä Asus GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition | Page 4 of 5 | Muropaketti
Toki, mutta testien ajaminen kolmella resoluutiolla ei oikein ajankäytöllisesti ole mahdollista kaikilla testipeleillä, vaan pyrimme ajamaan testit sillä resoluutiolla, mille näytönohjain on ensisijaisesti suunnattu ja lisäksi tarjoamme mielestäni varsin selkokielisen graafin kuvaamaan suorituskyvyn skaalautumista eri resoluutioilla:
SLI-testit ajamme vielä varmasti myöhemmin.
Kelloja siellä tuskin on hirveästi varaa nostaa, ainoastaan lanseerata esim. GP102-grafiikkapiiri kaikki 3840 CUDA-ydintä käytössä, JOS Vegan suorituskyvyn suhteen tarvitsee ylipäätään mitään reagoida. Veikkaisin, että AMD tulee ensisijaisesti kilpailemaan hinnalla.
Viittasin tuolla vähän kankeasti edellisen sukupolven jäähdytykseen (mielestäni muokkasin tämän jo yöllä, oliko sulla artikkeli ladattuna välilehteen tms?) :kahvi:
Tulee.
Siinäpä se ensisijainen syy korkealle hinnalle, AMD:llä ei ole vielä vastausta.
Pyöräytäs veistä vielä vähän:tup::D.
Joo saattoi olla, että oli jo illalla ladattu puhelimen selaimeen tuo artikkelil. 😀
1080 540€? Mistä tuo hinta on Suomessa?
Tuolla itseasiassa viitataan vaan halvimpaan GeForce GTX 1080 -näytönohjaimeen, kun tuota FE:tä ei oikein ole enää myynnissä:
KFA2 GeForce GTX 1080 EX OC, 539€ | Hinta.fi
Näytönohjaimet | Hinta.fi
Vaikka tuo on yksi suurimpikokoisia näytönohjamia, niin silti se on 135mm leveydellään yksi kapeimmista custom-malleista, mukaan lukien 1080-malli kuiten MSI 1080 (Ti) Gaming X (leveys 140mm) ja Gigabyte AORUS 1080 (Ti) (leveys 142mm).:geek:
Kiitos taas hyvästä arvostelusta.
Itse pisti silmään tuo paljon suurempi virrankulutus verratuna perus GTX1080Ti.
Eli toivotaan että tulee joku toinen versio missä suorityskyky/virrankulutus on paremmin hoidettuna.
Itsekin odotan EVGA versiota missä voi lätkäistä blokin paikalleen ilman ongelmia takuu asioissa jos sattuu jotain tapahtuu vaikka onkin harvinaista nykyään.
Tuo ero johtuu siitä että Founders Editionissa GPU:n kellotaajuus laskee lämpötilan noustessa ihan tuonne 1500 MHz tuntumaan, kun taas Asuksessa se pysyy koko ajan vakaasti 1850 MHz:n tuntumassa.
Kiitos sampsalle hyvästä artikkelista jälleen kerran. Itsekin toivoisin EVGA:lta jotakin mallia testiin. Jos EKWB lähtisi mukaan niin ois mukava OC -testejä lueskella vedellä ajettuna. :tup:
Fyysiset mitat olisi aina kiva saada tarkempina. Paksuuskin on sellainen tekijä, joka voi kokoonpanossa tehdä tiukkaa, joten PxLxK olisi aina kiva tietää ihan milleissä.
Klikkaa ja lue lisää 99 persentiilistä-linkki ei toimi.
Kiitokset hyvästä artikkelsita, tilaukseen lähti tuollainen viime viikonloppuna. Jospa sitä pääsisi itsekin hypistelemään ennen vappua…
Sellainen kysymys vielä tuli mieleen tuohon korttiin liittyen, muistatko havainneesi tuossa testaamassasi Strix -yksilössä minkäänlaista coil whinea?
Ainakin 1080 Strixissä on ihan kohtuullinen coil whine, ainakin 144hz näytöllä pelatessa. Olikohan virransyötössä samantyyliset komponentit?
Joop mietinkin tässä, että mikä olisi hyvä ja realistinen skenaario ottaa käyttöön, jolla todeta onkoa coil whinea vai ei. Normikäytössä en havainnut, mutta esim The Witcher 3 alkuvalikoissa sitten FPS nousee satoihin ja siinä ininää esiintyy kortilla kuin kortilla.
Folding@Home gpu-laskenta saa ainakin oman 1080 Strixin vinkumaan, vaikkei se pelatessa ääntä pidä.
Kiitos vastauksesta. Luultavasti coil whine ei varmaankaan tule olemaan itselleni kovin merkittävä ongelma, kun pelaan pelini 3440×1440@60Hz näytöltä pääsääntöisesti Vsyncin kera joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Ellei sitten satu tulemaan eteen todella pahasti inisevä yksilö.