
AMD:n toimitusjohtaja Lisa Su esitteli hieman yllättäen tammikuun alussa CES 2019 -messujen yhteydessä järjestetyssä keynote-esityksessä pelaajille suunnatun Radeon VII -näytönohjaimen. Vuosi sitten AMD kertoi, että fokuksena 7 nm:n Vega-grafikkapiirillä olisi pelaamiseen sijaan koneoppiminen, autoteollisuus ja runsasta laskentaa vaativat sovellukset, kuten syväoppinen (deep learning). Marraskuussa yhtiö lanseerasikin Vega 20 -grafiikkapiirillä varustetun Radeon Instinct MI60 -kiihdyttimen suorituskykyiseen laskentaan ja vuosi 2019 potkaistiin käyntiin uuden pelinäytönohjaimen lanseerauksella.
Radeon VII käyttää samaa Vega 20 -grafiikkapiiriä kuin Instinct MI60, mutta käytöstä on karsittu hieman stream-prosessoreita ja HBM2-näyttömuisti on puolitettu 32 gigatavusta 16 gigatavuun. AMD itse lupaili esittelyn yhteydessä Radeon VII:n tarjoavan noin 25 % paremman suorituskyvyn kuin Radeon Vega RX 64 samalla tehonkulutuksella ja kilpailevan suorituskyvyssä NVIDIAn uuden Turing-arkkitehtuuriin perustuvan GeForce RTX 2080:n kanssa. Erillisiä säteenseurantaa kiihdyttäviä RT-ytimiä Radeon VII:stä ei löydy, mutta toistaiseksi niiden hyöty pelikäytössä on ollut minimaalinen.
Radeon VII:n myynti alkoi 7. helmikuuta ja Yhdysvalloissa näytönohjaimen voi ostaa AMD:n kotisivuilta 699 dollarin verottomalla suositushinnalla, joka on 100 dollaria vähemmän kuin NVIDIAn oma Founders Edition -malli GeForce RTX 2080:stä. Euroopassa ja Suomessa näytönohjain on myynnissä esimerkiksi XFX:n tai Sapphiren malleina ja suositushinta Saksassa on 729 euroa ja Suomessa korkeamman ALV:n myötä 759 euroa.
Saimme io-techin testiin heti tuoreeltaan AMD:n Radeon VII -näytönohjaimen, jonka ominaisuuksiin tutustumme tässä artikkelissa. Mukana on suorituskykytestit 3840×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla, tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotus- ja alivoltitustestit.
7 nanometrin Vega 20 -arkkitehtuuri
Radeon VII:ssä käytössä oleva Vega 20 -grafiikkapiiri valmistetaan taiwanilaisen TSMC:n 7 nanometrin prosessilla ja se rakentuu 13,2 miljardista transistorista. Verrattuna 14 nm:n Vega 10 -grafiikkapiiriin, transistoreita on noin 720 miljoonaa enemmän, mutta piisirun pinta-ala on pudonnut 495 neliömillimetristä 331 neliömillimetriin eli noin 32 %.
Radeon VII:ssä ei ole käytössä täysi Vega 20 -grafiikkapiiri, kuten suorituskykyiseen laskentaan suunnatussa Radeon Instinct MI60 -kiihdyttimessä, vaan 64 NCU- eli Next-Generation Compute Unit -yksiköstä on karsittu pois käytöstä neljä kappaletta. Täyden grafiikkapiirin 4096 stream-prosessorin sijaan Radeon VII:ssä on käytössä 3840 stream-prosessoria, 240 teksturointiyksikköä ja 64 ROP-yksikköä. Grafiikkapiirin perustaajuus on 1,45 GHz ja sen hetkellinen huipputaajuus on 1,8 GHz.
AMD on perinteisesti käyttänyt grafiikkapiirin lämpötilana piiriin integroidun yksittäisen lämpödiodin arvoa ja erillisten lämpöantureiden verkoston maksimiarvoa on kutsuttu Junction-lämpötilaksi, joka on ollut vastuussa näytönohjaimen sammuttamisesta lämpötilan noustessa liian korkeaksi. Vega 20 -grafiikkapiirin lämpötila-antureiden verkostoon on lisätty kaksinkertainen määrä antureita ja niitä on käytössä yhteensä 64 kappaletta. Lisäksi AMD on siirtynyt käyttämään kellotaajuuden säätämiseen ja tuulettimien ohjaamiseen perinteisen lämpötila-arvon sijaan Junction-lämpötilaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että grafiikkapiirin kellotaajuutta ja tuulettimen kierrosnopeutta ohjaavat algoritmit perustuvat grafiikkapiirin lämpötila-anturiverkoston maksimilämpötilaan perinteisen lämpödiodin sijaan.
Testiemme perusteella Vega 20 -grafiikkapiirin perinteisen lämpötilan ollessa 3D-rasituksessa 74-76 astetta, Junction-lämpötila oli maksimiarvossaan 110 asteessa. AMD:n mukaan Junction-lämpötilan käyttämisestä on eniten hyötyä, kun grafiikkapiirin toiminta on lämpötilarajotteinen. Yhtiön omien testien mukaan Junction-lämpötilan käyttäminen kellotaajuuden säätämiseen tarjoaa noin 2 % parannuksen suorituskykyyn verrattuna perinteiseen lämpötilaan.
Vega 20 käyttää 2. sukupolven HBM- eli High Bandwidth Memory -näyttömuistia, joka integroidaan interposer-alustalle grafiikkapiirin välittömään läheisyyteen. Käytössä on neljä kappaletta neljän gigatavun muistipinoa eli yhteensä 16 gigatavua ja muistin kellotaajuus Radeon VII -näytönohjaimessa on 1000 MHz.
HBM2-muisteissa 1000 MHz:n kellotaajuudella siirtonopeus on 2 Gbps per pinni. Yhdessä HBM2-pinossa on yhteensä 1024 data- eli I/O-pinniä, joten yhden pinon kaistanleveys on 256 gigatavua sekunnissa (2 Gbps/pin * 1024 pinniä / 8). Neljällä 1000 MHz:n kellotaajuudella toimivalla HBM2-piirin pinolla muistiväylän kokonaiskaistanleveydeksi muodostuu 4 * 256 Gt/s = 1024 Gt/s eli 1 teratavu sekunnissa.
Näytönohjaimen esittely
Radeon VII on varustettu hopeanvärisellä alumiinisella ilmanohjaimella, johon on upotettu kolme 80 mm:n tuuletinta. Pituutta näytönohjaimella on 26,9 cm, leveyttä 12,1 cm ja korkeutta 3,8 cm, painoa on 1290 grammaa ja se haukkaa alleen emolevyltä kaksi korttipaikkaa.
Suomessa Radeon VII -näytönohjaimen pitäisi saapua myyntiin normaaliin tapaan jälleenmyyjien kautta ja maksaa 759 euroa. Toistaiseksi myynnissä on ainoastaan AMD:n omaan suunnitteluun pohjautuvaa mallia eikä näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin perustuvista malleista ole tietoa.
Näytönohjaimen takapuoli on suojattu tyylikkäällä ja rei’itetyllä hopeanvärisellä alumiinilevyllä. Se ei kuitenkaan ole kontaktissa piirilevyn takapuoleen grafiikkapiirin tai muistien kohdalta eli sen tarkoitus on toimia lähinnä suojana ja koristeena.
Piirilevy on varustettu kahdella 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä ja näytönohjaimen TDP-arvoksi on ilmoitettu 300 wattia. HBM2-muistien myötä virransyöttö sijaitsee ympäri grafiikkapiiriä ja on yhteensä 15-vaiheinen, josta 10 vaihetta pyhitetty grafiikkapiirille, kaksi vaihetta HBM2-muisteille, kaksi vaihetta Vegaan integroidulle SoC-järjestelmäpiirille ja yksi vaihe muistiohjaimelle.
Näyttöliittimistä löytyy kolme DisplayPort-liitintä ja yksi HDMI-liitin. Toinen korttipaikka on rei’itetty ja pyhitetty lämpimän ilman ulostulolle.
Vega 20 -grafiikkapiirin ja HBM2-muistien jäähdytyksestä vastaa alumiinirivaston alla sijaitseva suurikokoinen kuparinen höyrykammio, josta lähtee viisi litistettyä lämpöputkea kohti näytönohjaimen takaosaa. Virransyötön komponentteja jäähdytetään piirilevyn etupuolen peittävällä mustaksi anodisoidulla alumiinilevyllä, joka myös tukevoittaa rakennetta.
Vega 20 -grafiikkapiirin ja kuparisen höyrykammion välissä on käytetty Hitachin grafiitista eli hiilestä valmistettua HM03-lämpötyynyä. Tyyny on rakenteeltaan tahmean kiinteä eikä tahnamainen ja sen poistaminen onnistuu parhaiten esimerkiksi partaterällä. AMD ei ole kertonut tarkemmin syytä tai taustoja lämpötyynyn käyttämisestä, mutta todennäköisesti se tarjoaa hyvän suorituskyvyn verrattuna perinteisiin massatuotannossa käytettäviin tahnamaisiin lämpötyynyihin.
GPU-Z-ohjelman uusin 2.16.0-versio ei tunnistunut Radeon VII:n tietoja juuri lainkaan. Vega 20 -grafiikkapiiri on kuitenkin asetettu toimimaan 1400 MHz:n perustaajuudella, 1750 MHz:n Boost-taajuudella ja 1800 MHz:n Peak-taajuudella.
Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa keskimäärin 1743 MHz ja käväisi 10 minuutin aikana vain pariin otteeseen otteeseen 1800 MHz:n huippuarvossa. Yleisenä huomiona Radeon VII:n grafiikkapiirin kellotaajuus seilasi 3D-rasituksessa käytännössä koko ajan. Grafiikkapiirin lämpötila nousi 73 asteeseen ja Junction-lämpötila yli 100 asteeseen. Monitorointiohjelmat eivät toistaiseksi tunnistaneet tuulettimien kierrosnopeutta prosenteissa, mutta se nousi rasituksessa todella ääneekkääksi 2900 RPM:ään,
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä ensisijaisina vertailukohtina Radeon VII:lle ovat Radeon Vega RX 64 ja GeForce RTX 2080. Lisäksi ajoimme mukaan tulokset GeForce GTX 1080 Ti- ja RTX 2080 Ti -malleilla eli mukana ovat molempien valmistajien näytönohjaimien terävin kärki.
Testeissä mukana ollut GeForce RTX 2080 on MSI:n 900 euron hintainen Gaming X Trio -malli, GeForce RTX 2080 Ti on Gigabyten 1339 euron hintainen Gaming OC 11G -malli ja GeForce GTX 1080 Ti sekä Vega 64 ovat Asuksen ROG Strix OC -malleja.
Testit ajettiin 3860×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla. Radeon-näytönohjaimilla oli käytössä Adrenalin Edition 2019 Press -ajurit ja GeForce-näytönohjaimilla uusimmat viralliset 417.71-ajurit.
Hintataso Suomessa 7.2.2019
- AMD Radeon RX Vega 64: alkaen 449 €
- NVIDIA GeForce RTX 2080: alkaen 749 €
- AMD Radeon VII: alkaen 759 €
- NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti: alkaen 874 €
- NVIDIA GeForce GTX 2080 Ti: alkaen 1206 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi vesijäähdytetty Intelin 6-ytiminen Core i7-8700K -prosessori asennettuna ASRockin Z370 Taichi -emolevylle ja 16 gigatavua DDR4-3200-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Kingstonin 480 gigatavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.
- Intel Core i7-8700K (6/12 ydintä/säiettä, Turbo 4,7 GHz)
- ASRock Z370 Taichi (Intel Z370)
- 16 Gt AORUS RGB Memory 3200 MHz (16-18-18-36)
- Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe M.2 SSD
- Kingston 960 Gt HyperX Savage SSD
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- Cooler Master MasterLiquid Maker 240 -vesiijäähdytys prosessorille
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
GeForce 417.71 -ajurit:
- Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G
- MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio
- Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING
Adrenalin Edition 2019 Edition Press Jan 22:
- AMD Radeon Vii
- AMD Radeon RX Vega 64
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili.
99. persentiili (99th percentile) ilmoittaa muuttujan arvon, jota parempia ovat 99 % arvoista. Yksinkertaistetussa esimerkissä on 100 mitattua arvoa, jotka asetetaan paremmuusjärjestykseen. 99. persentiili jättää huomioimatta huonoimman eli 100. arvon ja ilmoittaa 99. parhaimman arvon. Käytännössä 60 sekunnin aikana renderöidään tuhansia ruutuja.
Kyseessä ei ole siis perinteinen ruudunpäivitystesteissä esitetty minimiarvo, joka voi olla vain yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu ja poikkeustapaus, vaan minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja on jätetty huomioimatta.
Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutiolla
Radeon VII oli noin 9 % suorituskykyisempi kuin MSI:n GeForce RTX 2080.
MSI:n GeForce RTX 2080 oli noin 14 % suorituskykyisempi kuin Radeon VII.
MSI:n GeForce RTX 2080 oli noin 3 % suorituskykyisempi kuin Radeon VII.
Radeon VII oli noin 4 % suorituskykyisempi kuin MSI:n GeForce RTX 2080.
MSI:n GeForce RTX 2080 oli noin 10 % suorituskykyisempi kuin Radeon VII.
Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla
Radeon VII oli noin 9 % suorituskykyisempi kuin MSI:n GeForce RTX 2080.
MSI:n GeForce RTX 2080 oli noin 13 % suorituskykyisempi kuin Radeon VII.
MSI:n GeForce RTX 2080 oli noin 2 % suorituskykyisempi kuin Radeon VII.
Radeon VII oli noin 1 % suorituskykyisempi kuin MSI:n GeForce RTX 2080.
MSI:n GeForce RTX 2080 oli noin 21 % suorituskykyisempi kuin Radeon VII.
Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla
Radeon VII oli noin 9 % suorituskykyisempi kuin MSI:n GeForce RTX 2080.
MSI:n GeForce RTX 2080 oli noin 13 % suorituskykyisempi kuin Radeon VII.
MSI:n GeForce RTX 2080 oli noin 6 % suorituskykyisempi kuin Radeon VII.
MSI:n GeForce RTX 2080 oli noin 2 % suorituskykyisempi kuin Radeon VII.
MSI:n GeForce RTX 2080 oli noin 26 % suorituskykyisempi kuin Radeon VII.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä.
Radeon VII -kokoonpanon tehonkulutus oli 3D-rasituksessa 40 wattia korkeampi kuin MSI:n GeForce RTX 2080:llä. Radeon VII:llä grafiikkapiirin kellotaajuus heitteli jatkuvasti noin 100 MHz:n haarukassa, joka vaikutti myös tehonkulutukseen ja se heitteli 360-380 watin välimaastossa.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin NVIDIAn näytönohjaimilla MSI:n Afterburner-ohjelmalla ja AMD:n näytönohjaimilla ajureiden Wattman-välilehden OSD-monitorointityökalulla. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä.
Radeon VII:n grafiikkapiirin perinteinen lämpötila nousi 3D-rasituksessa 73 asteeseen, mutta 64 lämpötila-anturiverkoston Junction-maksimilämpötila oli lähellä 110 astetta.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
Siinä missä näytönohjainvalmistajien omiin jäähdytysratkaisuihin perustuvilla malleilla kokoonpanon melutaso asettui 35-38 desibelin haarukkaan, Radeon VII oli selvästi testijoukon äänekkäin jopa 6-8 desibeliä korkeammalla melutasolla.
43,5 desibelin melutasolla Radeon VII:n tuottamaa ääntä ei voi sanoa edes siedettäväksi, vaan se on häiritsevä.
Ylikellotus- ja alivoltitustestit
AMD on muuttanut Radeon VII:n kohdalla grafiikkapiirin ylikellottamisen käyttöliittymää. Nyt tarjolla on seitsemän eri P State -tilan kellotaajuuden ja käyttöjännitteen sijaan X-akselilla kellotaajuus ja Y-akselilla käyttöjännite. Teoriassa grafiikkapiirin ylikellottaminen suoritetaan siirtämällä kellotaajuuden Max-arvoa oikealle ja käyttöjännitettä säädetään siirtämällä keltaista palloa ylös ja alas.
Vakiona Vega 20 -grafiikkapiirin maksimitaajuus on 1800 MHz ja io-techin testikappaleessa käyttöjännite oli 1,082 volttia.
Radeon VII:n ylikellotustestit olivat kuitenkin täydellinen katastrofi. Lehdistöajureissa ylikellottaminen ajureiden Wattman-välilehden kautta ei yksinkertaisesti toiminut kunnolla eikä AMD saanut aikaiseksi korjattua ajuriversiota ennen testien julkaisua. Turhauttavaa tilanteessa oli myös se, että ongelmat olivat ilmeisesti AMD:n tiedossa, mutta se ei aktiivisesti informoinut asiasta ennen kuin testajaat itse törmäsivät ongelmiin.
Ylikellottamista saatiin kuitenkin kokeiltua Radeon Overlay -ominaisuuden kautta, mutta kun peliä yritti pelata ja Radeon Overlay -näkymä sulkeutui, kellotaajuudet palasivat vakioksi.
Päädyimme lopulta tekemään ylikellotus- ja alivoltitustestit Battlefield V -pelillä siten, että seisoimme pelin lataamisen jälkeen paikoillaan ilman, että suljimme Radeon Overlay -näkymää. Kirjasimme ensin vakiona ylös ruudunpäivitysnopeuden, grafiikkapiirin todellisen kellotaajuuden, lämpötilan ja tehonkulutuksen. Tämän jälkeen ylikellotimme ensin grafiikkapiiriä ja sen perään HBM2-muisteja ja kirjasimme samat arvot talteen jokaisen korotuksen jälkeen.
Vakiona grafiikkapiirin käyttöjännite oli 1,083 volttia ja kellotaajuus vaihteli 1650-1754 MHz:n välimaastossa, grafiikkapiirin lämpötila nousi 76 asteeseen ja Junction-lämpötila 110 asteeseen ja GPU Power -tehonkulutus 298 wattiin.
Ylikellotustestit aloitettiin nostamalla Power Target- eli tehonkulutuksen maksimiarvo +20 % korkeammalle eli 300:sta 360 wattiin.
Tämän jälkeen grafiikkapiirin Max Frequency -taajuutta nostettiin ylöspäin aina 1924 MHz:iin asti ja tarkkailtiin todellista todellista kellotaajuutta. Parhaimpaan lopputulokseen eli korkeimmalle kellotaajuudelle päästiin, kun käyttöjännite tiputettiin 1,05 volttiin, jolloin grafiikkapiirin kellotaajuus huiteli parhaimmillaan noin 1890 MHz:n tuntumassa.
HBM2-muistit saatiin toimimaan ilman grafiikkavirheitä 1200 MHz:n kellotaajuudella eikä sitä pysty Wattmanista käsin korottamaan enempää.
Näillä asetuksilla Battlefield V:n ruudunpäivitysnopeus nousi paikoillaan seisoessa 66 FPS:stä 71 FPS:ään eli noin 7,5 % ja GPU Power -tehonkulutus maksimissaan 303 wattiin. Melutasoon ylikellottamisella ei ollut vaikutusta ja tuulettimet pyörivät samalla liki 3000 RPM:n kierrosnopeudella äänekkäästi kuin vakionakin. Kyseessä ei valitettavasti ole kovinkaan eksakti mittaustapa, mutta rikkinäisten työkalujen edessä jouduimme turvautumaan luovuuteen.
Suoritamme ylikellotustestit ja kokeilemme alivoltitusta uusiksi, kunhan AMD saa julki Radeon VII:n kanssa kunnolla toimivat ylikellotustyökalut.
Loppuyhteenveto
Radeon VII oli yllättävä julkistus AMD:lta ja herätti toiveita todellisesta kilpailusta näytönohjainmarkkinoiden terävimpään kärkeen. Se tuo mukanaan mielenkiintoisia teknisiä uudistuksia, kuten TSMC:n 7 nanometrin valmistusprosessin ja 16 gigatavua näyttömuistia, mutta taustalta löytyvä GCN- eli Graphics Core Next -arkkitehtuuri on pohjimmiltaan peräisin vuodelta 2011. NVIDIAn uusiin GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimiin verrattuna säteenseurantaa kiihdyttävät RT-ytimet ja DLSS-tekniikka kuitenkin puuttuvat.
Suorituskykyä AMD on saanut puristettua uuden valmistusprosessin myötä korkeammasta grafiikkapiirin kellotaajuudesta sekä tuplatusta HBM2-muistimäärästä ja niiden korkeammasta kellotaajuudesta. Radeon VII:n Vega 20 -grafiikkapiiri toimii 200-300 MHz korkeammalla kellotaajuudella kuin Radeon Vega RX 64:n Vega 10 -grafiikkapiiri ja muistiväylän kaistanlevys on yli kaksinkertaistunut jopa teratavuun sekunnissa. Poikkeuksellisen korkean muistisuorituskyvyn takia AMD markkinoi Radeon VII:tä pelaajien lisäksi myös tehokäyttäjille ja ammattikäyttöön.
Päällimmäisenä Radeon VII:stä nousee esille kaksi asiaa, toinen positiivisessa valossa ja toinen negatiivisessa. Suorituskyky on hyvällä tasolla markkinoilla vallitsevaan hintatasoon nähden ja vertailukohtana olleeseen MSI:n tehdasylikellotettuun GeForce RTX 2080 -näytönohjaimeen verrattuna, mutta näytönohjain on 3D-rasituksessa todella äänekäs. Tuulettimien kierrosnopeus nousee jopa lähes 3000 RPM:n nopeudelle ja melutaso oli 6-8 desibeliä äänekkäämpi kuin muilla testin näytönohjaimilla. Meillä ei ole käsissä valitettavasti NVIDIAn GeForce RTX 2080- ja 2080 Ti -näytönohjaimista yhtiön omia Founders Edition -malleja, mutta muiden testien mukaan niiden melutaso olisi ennemminkin hiljainen kuin äänekäs.
GeForce RTX 2080:een verrattuna Radeon VII oli suorituskyvyssä vahvoilla Battlefield V- ja Resident Evil 2 -peleissä, Forza 4 oli kohtalaisen tasainen ja Shadow of the Tomb Raider ja Assassin’s Creed Odyssey menivät RTX 2080:n nimiin. 4k UHD -resoluutiolla suurin ero Radeon VII:n hyväksi nähtiin Battlefield V:ssä noin 9 % erolla ja GeForce RTX 2080 oli puolestaan Shadow of the Tomb Raiderissa 14 % suorituskykyisempi. Alhaisemmille resoluutoille siirryttäessä GeForce RTX 2080 alkoi olla enemmän niskan päällä.
Tehonkulutuksen osalta Radeon VII haukkasi 40 wattia enemmän kuin MSI:n tehdasylikellotettu GeForce RTX 2080, grafiikkapiiri toimi 73-asteisena, mutta Junction-lämpötila kohosi lähelle 110 astetta ja kuten jo aiemmin mainittiin, melutaso oli häiritsevän äänekäs. Custom-loop-vesijäähdytystä harrastaville käyttäjille Radeon VII saattaa olla mielenkiintoinen julkaisu, sillä se tarjoaa hyvän suorituskyvyn kilpailukykyiseen hintaan ja vesijäähdytys poistaa näytönohjaimen isoimman ongelman eli melun.
Alustavissa ylikellotustesteissä Vega 20 -grafiikkapiiri saatiin toimimaan noin 1900 MHz:n kellotaajuudella ja HBM2-muistit 1200 MHz:n maksimitaajuudella, joilla suorituskyky parani noin 7,5 %. Odottelemme kuitenkin kunnolla toimivaa ajuripäivitystä, jotta voimme tehdä ylikellotus- ja alivoltitustestit kunnolla.
io-techin testeissä mukana ollut MSI:n tehdasylikellotettu GeForce RTX 2080 Gaming X Trio -malli maksaa Suomessa noin 900 euroa eli 140 euroa enemmän kuin Radeon VII. Lisäksi AMD tarjoaa julkaisun yhteydessä Radeon VII:n ostajille kylkiäisenä kolme peliä, jotka ovat rahanarvoinen lisäetu. Julkaisun yhteydessä Radeon VII:n saatavuus on hyvin rajoitettua ja nähtäväksi jää, kuinka nopeasti se mahdollisesti paranee. Näytönohjainvalmistajien omiin piirilevy- ja jäähdytyssuunnitelmiin perustuvat mallit ovat toistaiseksi täysi kysymysmerkki, joten niitä ei välttämättä kannata edes jäädä odottamaan.
Mitähän tuossa on rajoitettu vs Instinctit?
Heikompi perf/€ kuin 2080, joka sai kovasti kritiikkiä hinnastaan.
Ehkäpä Navi sitten jytkyttelee.
Sitten kun pääsevät tuosta GCN eroon ja saisi jotain tuoreempaa niin voisi olla jopa toivoa.
Liian äänekäs ja kallis. Ei jatkoon.
Mielestäni ihan hyvä julkaisu. Harmittaa vain rupelien huono laatu. Uskoisin, että ajuripäivityksien myötä suorituskyky nousee.
Double Precision ja ECC ilmeisesti:
The AMD Radeon VII Review: An Unexpected Shot At The High-End
Lupaavalta vaikuttaa, kunhan yli/alikellotus tulee toimimaan kuten kuuluukin ja sitten ehdottomasti kortti vesille eli blokkia odotellessa. Tämän jälkeen voi vakavasti harkita Vega64:sen tilalle 🙂
Mielenkiintoista tietoa kortin virransyötöstä.
5 vaiheinen tuplaajalla ja ihan tautinen owerkill virran syötön suhteen.
Kaveri videolla on ihan täpinöissään 😉
https://youtu.be/zx9rKmsxk00
Hyvä että tulee kilpailua, suurin miinus on jäätävä meteli, noh se varmaan korjaantuu custom jäähyillä.
Loppuyhteenveto tuli, mutta mihin alivoltitus jäi vai eikö vain osunut silmään?
Ylikellottaessa jännite laskettiin 1,083 -> 1,05V niin kellot nousi parhaimmin.
Ei tuolla voinut vielä kunnon alivoltitustestejä tehdä ja erilailla tuo joka tapauksessa käyttäytyy kuin Vega 56 & 64.
Ajurit muutenkin niin rikki ettei kellotus/alivoltitus toimi kunnolla, tulokset vaan huononee ja kellot/voltit näyttää mitä sattuu.
Tukeekos afterburneri tota vielä vaiko ihan watmanilla(vai mikä se nyt oli) tuota pitää kutitella.
Ei tukenut mikään 3. osapuolen softa ja ajureiden Wattman-välilehti tosiaan rikki/buginen. Ei voinut kuin päätä pyöritellä, varsinkin kun asia oli AMD:lla tiedossa, ongelmista ei kerrottu testaajille ja korjauksesta ei mitään puhetta ennen testien julkaisua.
Computerbase sai niitä hieman tehtyä, toimii translaten avulla. Sanoisin, että se on kattavin testi tähän mennessä ja gamersnexuxen testissä oli hyvää kontaktin tutkimiset.
Alivoltitetettuna saivat kuluttamaan 22W vähemmän mitä 2080. Toisin kuin perusvegassa alivoltitus ei tiputtanut samalla kelloja (joita vegassa piti paikata nostamalla tavoitekelloa). Ylikellotettuna saivat tasoihin 2080:n kanssa. Ajuribugit haittasi kyllä menoa aika tavalla. Vesillä ja sopiva voltti/kello yhdistelmä haettuna tuo on ihan mukava, kunhan ajuribugit korjataan. Edelleen 2080 toisi samat tehot halvemmalla, joten ei tuo sitenkään muutu hyväksi diiliksi.
Kovasti kinostais lämpötilat jollain kohtuullisella OEM-jäähyllä.
Oisko teidän mahdollista testata tuulettimien korvaamista esim. 120mm ropeleilla? Kuitenkin tuo siili on ihan kätevän kokoinen.
Tuli mieleen, että jos olisivat lanseeranneet 12 GB muistilla olis ollut ihan ok silti vielä. Kyllä sen virrankulutuksen pitäisi olla lähempänä 250W max kuin 300W ellei asu omakotitalossa. Tuleekohan tuosta joku kevyempi 8GB muisteilla versio. Itseäkin nyt kiinnostaa Nvidian 7nm RTX kortti. RTX-toiminallisuus lähinnä sen GPU raytracingin hyötyjen (3d softissa) takia. Eipä oo kiirettä tätä 1080-lankkua ruveta vaihtelemaan vielä.
Yhden louhintatestin vasta löytänyt, mutta jos tuo eth 90mh/s out of the box pitää paikkansa niin eiköhän tuo kortti kaupaksi mene. Speksit ovat kyllä aika kovat, mutta en kyllä ennen varmistusta uskoisi että yli 2x kovempi hash masiina kuin täysin optimoitu/kellotettu vega 56.
Stream-prosessoreiden, HBM2-muistin ja kellotaajuuksien suhteen tämä Radeon VII on hyvin pitkälle sama kuin tuo Instinct MI50.. eli kyllä tässä ennemminkin on taidettu hyödyntää jo olemassa olevaa tuotetta sen sijaan että olisi optimotu pelikäyttöön omaa esim. 12 Gt näyttömuistillista veriosta.
Kiinnostais myös testi jossa olisi kunnon thermal pastet välissä että miten vaikuttaisi lämpöihin.
Pisimmät palkit virrankulutuksessa ja melutasossa – Radeoni ei näissä asioissa petä koskaan 😆
Pisimmät palkit virrankulutuksessa ja melutasossa – Radeoni ei näissä asioissa petä koskaan 😆
TechPowerUp testasi tahnanvaihtoa, joka ei paljoa auttanut. Mutta mounttauspaineen lisääminen prikoilla laski Tjunctionia kymmenellä asteella.
AMD Radeon VII 16 GB Review
Jaa koskas Forza 4 on PC:lle julkaistu ja kumman heikot tulokset 7 vuotta vanhalle pelille.
Kyseessä on Forza Horizon 4, joka on julkaistu PC:lle 2018. Pahoittelut tästä harhaanjohtavasta otsikoinnista……
Njoo kyseessä on siis Forza Horizon 4, ei se iän vanha xbox peli.
Lisänä myöskin tuosta reviewistä, että samalla 2.16.0 versiolla millä meidäm miehet oli tehneet, niin näyttää kaikki tiedot CPU-Z:ssa olevan oikein ja näkyvissä.
Aikalailla sitä mitä tältä odotettiinkin vuotojen perusteella, mikä sinänsä on onnistuminen Amd:n osalta. Mutta tuo jäähy.. :facepalm: Ja juuri kun nvidia satsaa kunnolla "refun" jäähdytykseen tulee Amd:ltä tällainen ripuli. Asiallisella refulla olisivat saaneet kortin näyttämään hiukan houkuttelevammalta. Jotain muutenkin ollut pielessä jäähyn kanssa kun TPU:lla saivat junction lämpöjä alas 10 astetta lisäämällä aluslevyt jäähyn kiinnityksen yhteydessä ruuvien alle ja täten paremman kontaktin jäähyyn.
After completing all testing and photos, I reassembled my card and wondered if I could bring down Junction Temperature below the 110°C I've been seeing on the stock card. Changing the thermal paste didn't make much of a difference (barely 1-2°C better). My trick for such situations is increasing mounting pressure by adding little metal washers. Pictured above you see two of the washers: one to get a better look and a second one below one of the mounting screws, to indicate the location I placed it in. Of course you want to use a total of four washers — one for each screw.
With the washers installed, my Radeon VII Junction Temperature dropped by around 10°C to 100°C, which is a significant improvement.
Maksaa kohtuu uuden auton verran.. Ei puutu ku rahat.
Lämmöt tippuu hyvällä tahnalla sellaset viisi astetta noin, mitä olen lukenut.
Ostamalla radeon VII:sen saa samaan hintaan hyötykasvikuivurin. Pitää vaan virittää kuivausritilät ulostulo ilman kohdalle. .
Itse näin noin 2c tiputuksen. Kiinnostaisi nähdä miten käy lämmöille vaikka jollain AIO blokilla. Ei nyt suorituskyvyn takia, vaan ihan mielenkiinnosta ollaanko 7nm prosessissa jo tasolla, että pystytään tuottamaan liikaa lämpöä pinta-alaan nähden. Eli onko lämmön siirtyminen pullonkaula, eikä itse jäähdytys.
Tuo minua on aina mietityttänyt näiden AMD:n viimeaikaisten tekeleiden kohdalla. Onko siinä menty mainaus optimoinnit edellä. Se juna toisaalta meni jo.
Kun täälläkin tuosta lämmöntuotosta puhutaan niin ComputerBasen sample näyttäisi yltävän alivoltitettuna ihan Turingien tasolle perf/watt-asteikolla
katso liitettä 193240
AMD Radeon VII im Test (Seite 4)
Muistikaistaa on ainakin 2,5x Vega 56 verrattuna ja eikös se mainaus juurikin siitä ollut riippuvaista.
Muistikaistaa on ainakin 2,5x Vega 56 verrattuna ja eikös se mainaus juurikin siitä ollut riippuvaista.
Kun katsoo useampai testejä niin tuo Radeon 7 vois olla ihan hyvä mutta ryssitty jäähdytyssysteemi siinä aika lahjakkaasti ja se pilaa kokonaisuuden.
Korjasin. :tup:
Tosiaan vaikuttaa refujäähy ainakin noille kelloille ja volteille selvästi alitehoiselta kerran noin pahasti alkavat tuulettimet pyörimään. Odotellaan AIB-kortteja paremmilla jäähyillä ja mietitään tilannetta sitten uudestaan. Jytkyä tästä kortista ei tämänhetkisillä eväillä saa tähän hintaa tekemälläkään ellei ole joku tietty laskentakuorma joka sattuu sopimaan kortille.
Vastaavasti RTX 2080 Ti kortistakin saa niistettyä ~15% lisää PPW:a optimoimalla jännite.
4.7% parempi suorituskyky, 9% pienempi tehonkulutus.
Turing-Undervolting: 15 % geringere Leistungsaufnahme und dennoch leichtes OC – Hardwareluxx
Positiivinen yllätys tämä Radeon VII, tosin odotin kesympää julkaisua.
Saa nähdä miten kilpailijat (PowerColor, MSI, Asus jne) ratkaisevat lämmöt ja ylikellotukset…
Potentiaalia lienee jos TPU on saanut lämpöä 10 astetta alas, pelkillä prikoilla…
Ei voi ihan huippukortiksi sanoa kun virrankululutus olisi pitänyt ollla alempi 7nm takia eikä toisin päin jos vertaa vega64.
Kuitenkin hyvä että saivat jotain uudempaa markkinoille
Toivotaan että tuo pelien välinen suorituskyky vaihtelu hieman parantuu ajuripäivityksien jälkeen.
Kustom kortti on se paras ostosvaihtoehto kunhan tulevat kunnolla markkinoille tai sitten vesiblokki.
Tai voihan se käyttää muihin tarkoitukseen myös kuten FX5800.
https://www.youtube.com/watch?v=H-BUvTomA7M
Koneen täydellinen upgrade (=uusi kone) odottaa itseään nurkan takana, mutta pisti tämä hiljaiseksi (’pun intended) melun osalta. FreeSync näyttö, niin melko tiukasti on lukittu punaiseen leiriin, joksikin tuo nVidian antautuminen adaptiiviselle puolelle on tutkimisen arvoista.
Toivottavasti valmistajilta tulee jotain omia malleja, missä tuohon jäähdytykseen ja meluun ollaan kiinnitetty isosti huomiota.
Ja näistä yksi on ainakin tuotekoodit luonut jo customversioille
AMD laski että mieluummin kaikki suorituskyky ja vähän kulutustakin ylös kuin vain vähän nopeampi mutta vähävirtaisempi. Tosin jo nyt tiedetään, että ainakin osa yksilöistä voi tarjota alivoltittamalla ihan Turingien veroista perf/watt-suhdetta
Olisi kiva tietää miten tämä kortti ”pureskelee” 4K videota editti käytössä…
Periaatteessa virrankulutus parani huomattavasti, sillä Vega64 kuluttaisi Radeon 7 kelloilla melkoisesti.
7Nm mahdollisti kovemmat kellot ilman mahdottomia virrankulutuksia.
Radeon 7 ,Vega64 kelloilla laskisi kulutusta reilusti.
Mutta näytönohjainten äänekkään jäähdytyksenhän piti olla jo menneen talven lumia…
Ne ovat 1:1 reffukortteja sisäisesti. Ulkoinen väri voi vaihtua. BIOS:issa (ehkä) voi olla eroja. Nopeudessa, jäähyssä tuskin mitään.
Saksassa halvin RTX 2080 EX (KFA²) maksaa 649€
KFA² GeForce RTX 2080 EX [1-Click OC], 8GB GDDR6, HDMI, 3x DP, USB-C (28NSL6UCU9EK) ab € 649 (2019) | heise online Preisvergleich / Deutschland
Jos ei aja OpenCL-softia tai ole jotenkin naimisissa Radeon/FreeSyncin kanssa muusta syystä, niin en keksi heti hyviä syitä ostaa tällä jäähyllä ja hinnalla. YMMV.