
AMD esitteli lähes vuosi sitten kesäkuussa 2021 Computex-messuilla Ryzen-prosessorin prototyyppiä, jossa CCD- eli Core Chiplet Die -piirien päälle oli pinottu ylimääräistä SRAM-muistia. Sen avulla L3-välimuistin koko oli saatu kolminkertaistettua ja yhtiö lupasi prosessorin tarjoavan Full HD -resoluutiolla jopa 15 % parempaa pelisuorituskykyä. Tammikuussa yhtiö lanseerasi 3D V-Cache -teknologiaa hyödyntävän Ryzen 7 5800X3D -prosessorin, joka saapui myyntiin 20. huhtikuuta 499 euron hinnalla.
Saimme AMD:lta uutuusprosessorin testiin heti tuoreeltaan ja tutustumme tässä artikkelissa sen ominaisuuksiin ja suorituskykyyn. Mukana on myös tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset, mutta ylikellotustestejä emme valitettavasti vielä ehtineet suorittaa.
3D V-Cache -teknologia
3D V-Cache -teknologiassa CCD- eli Core Chiplet Die -prosessoriydinpiirien päälle on pinottu 64 megatavua ylimääräistä SRAM-muistia. Sen avulla Ryzen 7 5800X3D -prosessorin L3-välimuistin koko on saatu kolminkertaistettua alkuperäisen 5800X:n 32 megatavusta 96 megatavuun (32 + 64 Mt). SRAM-muistipiiri valmistetaan samalla TSMC:n 7 nanometrin prosessilla kuin CCD-piiri ja sen koko on virallisesti 41 neliömillimetriä eli noin puolet CCD-piirin pinta-alasta. SRAM-muistipiiri on liitetty CCD-piiriin Through Silicon Vias -tekniikan avulla (TSVs) ja sen molemmin puolin on korotuspalat, joilla hiotun CCD:n korkeus saadaan nostettua alkuperäiseksi. Prosessori on rakenteeltaan täysin vastaava muiden Ryzen 5000 -sarjan prosessoreiden kanssa. AMD:n mukaan prosessoreissa ja CCD-piireissä on ollut alusta alkaen tuki 3D V-Cachelle, mutta se päätettiin ottaa käyttöön vasta nyt.
AMD mainosti etukäteen Ryzen 7 5800X3D:n olevan maailman suorituskykyisin peliprosessori ja ruudunpäivitysnopeuden paranevan peleissä Full HD -resoluutiolla ja High-kuvanlaatuasetuksilla keskimäärin 15 % Ryzen 9 5900X:ään verrattuna.
Prosessorin esittely
Ryzen 7 5800X3D:n veroton suositushinta Yhdysvalloissa on 499 dollaria eli saman verran kuin 5800X:n julkaisuhinta marraskuussa 2020. Suomessa prosessori saapui myyntiin Jimm’sissä 499 euron hinnalla, mutta julkaisuerän loputtua hinta nousi 15 eurolla 514 euroon, eikä lisäerien saatavuutta ole toistaiseksi vahvistettu. Myyntipakkauksen mukana ei toimiteta jäähdytysratkaisua, vaan se täytyy ostaa erikseen.
5800X3D vaatii optimaalisesti toimiakseen BIOS-version, jossa on mukana AGESA V2 PI 1.2.0.6b -päivitys. Prosessori toimii BIOS-päivityksellä myös vanhemmilla 300- ja 400-piirisarja emolevyillä, joten se on oiva päivitys vanhempien Ryzen-prosessoreiden ja AM4-emolevyjen omistajille.
Prosessorin perustaajuus on 3,4 GHz ja Boost-kellotaajuus voi nousta maksimissaan 4,5 GHz:iin. 5800X:ään verrattuna 5800X3D:n perustaajuus on 400 MHz ja maksimi Boost-taajuus 200 MHz alhaisempi. L3-välimuisti on kasvanut 3D V-Cachen myötä 32 megatavusta 96 megatavuun. TDP-arvo on sama kuin 5800X:llä eli 105 wattia.
CPU-Z:n mukaan 5800X3D:ssä Stepping on päivittynyt 5800X:n 0:sta 2:een ja Revision VRM-B0:sta B2:een.
AMD:n mukaan Ryzen 7 5800X3D:tä ei pysty ylikellottamaan, joka tarkoittaa ettei sen kerrointa tai käyttöjännitettä pysty nostamaan. Parempaa suorituskykyä on mahdollista hakea nostamalla Infinity Fabric -väylänopeutta ja DDR4-muistien kellotaajuutta sekä kiristämällä muistilatensseja. Ensimmäisten raporttien mukaan ylikellottaminen olisi kuitenkin mahdollista 100 MHz:n referenssitaajuutta korottamalla.
Testikokoonpano
Testit ajettiin Ryzen-prosessoreilla Asuksen X570-piirisarjaan perustuvalla ROG Crosshair VIII Extreme -emolevyllä, johon oli päivitetty maaliskuussa julkaistu 0606 BIOS-versio (AGESA V2 PI 1.2.0.6b) ja käytössä oli 32 gigatavua Corsairin DDR4-3600-nopeudella ja 16-18-18-36-latensseilla toimivaa muistia.
Intelin Core i9-12900K:lla käytössä oli Asuksen Z690-piirisarjaan perustuva ROG Maximus Hero -emolevy, joka oli varustettu 32 gigatavulla Team Groupin DDR5-6000-nopeudella ja 40-40-40-82-latensseilla toimivia muisteja.
Prosessoreita jäähdytettiin avonaisessa testipenkissä Noctuan NH-D15 chromax.black -coolerilla ja näytönohjaimena testeissä oli käytössä NVIDIAn GeForce RTX 3080 Ti. Testit ajettiin Windows 11 Pro -käyttöjärjestelmällä.
Hintataso Suomessa 22.4.2022
- Ryzen 7 5800X: alkaen 380€
- Ryzen 7 5800X3D: alkaen 515€
- Core i9-12900K: alkaen 628€
- Ryzen 9 5950X: alkaen 630
AMD Zen 3 -kokoonpano
- Asus Crosshair VIII Extreme Wi-Fi (X570, AM4-kanta)
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 3600 MHz (16-18-18-36)
Intel Alder Lake -kokoonpano
- Asus ROG Maximus Z690 Hero (Z690, LGA 1700 -kanta)
- 32 Gt Team Group T-Force Delta RGB DDR5 6000 MHz (40-40-40-82)
Muut komponentit
- Noctua NH-D15 chromax.black -prosessorijäähdytys
- NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti -näytönohjain
- Corsair MP600 Pro XT 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Fractal Design Ion+ 860W Platinum
- Microsoft Windows 11 Pro 64-bit
Prosessoritestit
Cinebench R20:n kaikkien ytimien testissä 5800X oli 5 % ja yhden ytimen testissä 7 % suorituskykyisempi kuin 5800X3D.
Blender-renderöintitestissä oli käytössä legendaarinen BMW Benchmark -testi ja ohjelma osaa hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä. 5800X oli 9 sekuntia nopeampi kuin 5800X3D.
Handbraken x264-videoenkoodauksessa 5800X oli marginaalisesti 1 FPS:n eli noin 2 % suorituskykyisempi kuin 5800X3D.
Adobe Lightroom Classicilla exportattiin 250 kpl RAW-kuvia JPG-formaattiin, kuvat pienennettiin 1920×1080-resoluutiolle ja tallennettiin. Operaatioon kulunut aika mitattiin sekuntikellolla. 5800X3D oli 11 sekuntia nopeampi kuin 5800X.
DaVinci Resolve 17:llä renderöitiin 10 minuutin mittainen editoitu 3840×2160-resoluution videoprojekti H.264-enkoodauksella videotiedostoksi 10000 kbps bittinopeudella. 5800X oli 15 sekuntia nopeampi kuin 5800X3D.
AIDA64:n muistitestin tuloksissa 5800X3D:n ylimääräinen L3-välimuisti ei näy, vaan keskusmuistin ja välimuistien nopeudet ovat hieman paremmat sekä viiveet alhaisemmat kuin 5800X3D:llä.
Pelitestit 1920×1080-resoluutiolla
Assetto Corsa Competizione testattiin Epic-kuvanlaatuasetuksilla, Medium Rain -sadeasetuksella ja 29 kanssakilpailijalla. 5800X3D oli jopa 57 % suorituskykyisempi kuin 5800X ja 29 % suorituskykyisempi kuin 12900K.
The Witcher 3 testattiin Novigrad-kaupungissa parhailla kuvanlaatuasetuksilla. 12900K oli 2 FPS:ää eli noin 1 % suorituskykyisempi kuin 5800X3D, joka oli 13 % suorituskykyisempi kuin 5800X.
Cyberpunk 2077 testattiin Ultra-kuvanlaatuasetuksilla. 12900K oli 5 % suorituskykyisempi kuin 5800X3D, joka oli 16 % suorituskykyisempi kuin 5800X.
Far Cry 6 testattiin Ultra-kuvanlaatuasetuksilla. 12900K oli 7 % suorituskykyisempi kuin 5800X3D, joka oli 10 % suorituskykyisempi kuin 5800X.
Watch Dogs Legion testattiin Ultra-asetuksilla. 12900K oli 1 FPS:n eli vajaan prosentin suorituskykyisempi kuin 5800X3D, joka oli 6 % suorituskykyisempi kuin 5800X.
Counter Strike: Global Offensivessa oli Full HD -resoluutiolla käytössä alhaiset kuvanlaatuasetukset ja käytimme FPS Benchmark -testiä keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden mittaamiseen. 12900K oli 18 % suorituskykyisempi kuin 5800X3D, joka oli 2 % suorituskykyisempi kuin 5800X.
Total War Saga: Troy -peli testattiin pelin sisäisellä Battle-benchmarkilla. 12900K oli 18 % suorituskykyisempi kuin 5800X3D, joka oli 5 % suorituskykyisempi kuin 5800X.
Pelisuorituskyvyn skaalautuminen eri resoluutioilla
Assetto Corsa Competizionessa Epic-kuvanlaatuasetuksilla 1080p-resoluutiolla 5800X3D oli 29 % ja 1440p-resoluutiolla 24 % suorituskykyisempi kuin 12900K. 4k-resoluutiolla asetelma kääntyi ja 12900K oli 7 % suorituskykyisempi kuin 5800X3D.
Cyberpunk 2077 -pelissä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 1080p-resoluutiolla 12900K oli 5 % suorituskykyisempi kuin 5800X3D. 1440p-resoluutiolla ruudunpäivitysnopeus oli tasoissa, mutta minimi 12900K:lla 6 % parempi. 4k-resoluutiolla ruudunpäivitysnopeus oli molemmilla sama.
Tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset
Tehonkulutus- ja lämpötilamittauksissa prosessoreita rasitettiin Cinebench R23 -testillä ja Cyberpunk 2077 -pelillä Full HD -resoluutiolla. Kaikkia prosessoreita jäähdytettiin avonaisessa testipenkissä Noctuan NH-D15 chromax.black -coolerilla.
5800X-kokoonpanon tehonkulutus oli kaikkien ytimien täydessä rasituksessa Cinebech R23 -testissä 14 wattia ja Cyberpunk 2077 -pelirasituksessa 13 wattia korkeampi kuin 5800X3D:llä.
5800X3D:n lämpötila nousi kaikkien ytimien täydessä rasituksessa Cinebech R23 -testissä Noctuan järeästä NH-D15-coolerista huolimatta nopeasti 90 asteeseen. Lämpötila oli Cinebech R23 -testissä 4 astetta ja Cyberpunk 2077 -pelirasituksessa 5 astetta korkeampi kuin 5800X:llä.
Huom! Suora lämpötilojen vertailu Intelin ja AMD:n prosessoreiden kesken ei ole mahdollista, sillä mittausprosessiin liittyy liian monta muuttujaa kahdella täysin erilaisella alustalla, vaikka käytössä on sama cooleri. Tulokset ovat suuntaa antavia.
Ylikellotustestit
Ryzen 7 5800X3D:ssä on estetty prosessorin ylikellottaminen kertoimen avulla ja käyttöjännitettä ei pysty nostamaan yli 1,35 voltin. Testaamme myöhemmin prosessorin ylikellottamista 100 MHz:n referenssiväylätaajuutta nostamalla.
Loppuyhteenveto
AMD on hehkuttaa Ryzen 7 5800X3D:n olevan maailman suorituskykyisin peliprosessori, mutta testiemme perusteella näin voidaan kuitenkin todeta vain yksittäisissä peleissä. Intelin uusi Alder Lake -koodinimellinen Core i9-12900K tarjoaa DDR5-muisteilla maustettuna tällä hetkellä markkinoiden parasta suorituskykyä niin hyötyohjelmissa kuin peleissä.
Tästä huolimatta Ryzen 7 5800X3D on erinomainen prosessori monelta eri kantilta katsottuna. Se tarjoaa lähes vastaavan pelisuorituskyvyn kuin 12900K edullisemmalla hinnalla ja energiatehokkaammin. Tärkein hyöty on kuitenkin sen tarjoama erinomainen päivitysmahdollisuus vuosiksi eteenpäin vanhemmille AM4-kantaisille 300- ja 400-sarjan emolevyille BIOS-päivityksellä. Vastaavasta päivitysmahdollisuudesta Intel-alustojen omistajat voivat valitettavasti vain haaveilla.
Testeissä 5800X3D:n suorituskyky jäi prosessoritesteissä hieman alhaisempien kellotaajuuksien myötä 5800X:n taakse, mutta peleissä se tarjosi Full HD -resoluutiolla parhaimmillaan Assetto Corsa Competizionessa jopa 57 % parempaa suorituskykyä kuin 5800X, mutta pääsääntöisesti ero oli 5-16 % 5800X3D:n hyväksi. Prosessori toimii todella kuumana ja Noctuan järeällä NH-D15-coolerilla kaikkien ytimien rasituksessa lämmöt nousivat nopeasti 90 asteeseen ja peleissä vajaaseen 80 asteeseen. Vanhempien emolevyjen virransyöttöjen riittävyyden puolesta pelkäävien helpotukseksi 5800X3D:n tehonkulutus oli noin 15 wattia alhaisempi kuin 5800X:llä.
AMD on estänyt 5800X3D:n ylikellottamisen, joka käy jo vakiona todella korkeiden lämpötilojen myötä järkeen. Ylikellottaminen on mahdollista 100 MHz:n referenssitaajuutta nostamalla, mutta palaamme aiheeseen myöhemmin.
Uudet Zen 4 -prosessorit julkaistaan jo syksyllä, mutta samalla AMD siirtyy uuteen AM5-kantaan ja DDR5-muisteihin, joten 5800X3D tulee elämään vielä pitkään AM4-kannan viimeisenä päivityskohteena parempaa pelisuorituskykyä haluaville päivittäjille. Ryzen 7 5800X3D osoitti, että 3D V-Cache -välimuisti on valmis tuotantoon, joten tulemme aivan varmuudella näkemään tulevaisuudessa Zen 4 -prosessoreita samalla teknologialla varustettuna.
Ihan fiksu X570-emolevy on 99€ tällä hetkellä tarjouksessa (kts. Hyvät Tarjoukset-alue), niin en kyllä edes miettisi, koetanko ajaa vanhalla mopolla emolevyllä. Vähintään menettää PCIe 4.0-tuen, mutta muutakin kivaa voi jäädä saamatta (ARGB, USB-C, ..). Itse myyn B450:n tämän alta pois ja päivitän B550:een.
Hyvä päivitysprossa jos ennestään AMD:n kone, muutoin tuhnu.
Kerrotko mitä tuhnua tuossa on kun käytännössä samat tehot kuin i9-12900K + DDR5 muisteilla ja vielä 150€ edullisemmin?
Käytännössä samat tehot saapi 12600K + DDR4 kanssa.
12900K on vertailussa koska 12600K häviäisi selkeästi ja vertailussa on molempien valmistajien parhaat peliprosessorit.
" Vanhempien emolevyjen virransyöttöjen riittävyyden puolesta pelkäävien helpotukseksi 5800X3D:n tehonkulutus oli noin 15 wattia alhaisempi kuin 5800X:llä. "
Onko tämä nyt kiukaampi vai ei
Watit on ok, lämpöasteita on enempi koska huonompi lämmönjohtavuus siruilta siileen. Eli sähkölaskun kannalta ihan sama, eikä lämmitä huonettakaan sen enempää kuin 5800X. Tämän kanssa kiinnostaisi nähdä testejä nestetypellä tai vaikka sillä peltier-jäähyllä, että saadaanko prossu boostaamaan kun pakotetaan kontaktipinnan lämpötila tarpeeksi alas.
5800X ja 5800X3D olivat lipsahtaneet väärinpäin, päivitetty. Eli 5800X3D hieman alhaisempi tehonkulutus.
Häviää selkeästi gearit, silti voittaa 5800X kolmedeenaucachet.
Kyllähän tuo on erinomainen prossa pelikäyttöön!
Mutta jos tuolle lämmönjohtavuudelle ei voi tehdä mitään, niin ei stäkkäämisestä ihan arkista ole tulossa aikakausiin. Luultavasti yksi erikoismalli per prosessoriperhe jatkossakin.
Aika jännä tuo ultra verrattuna high-asetuksiin:
katso liitettä 843079katso liitettä 843080
Olisi kiva nähdä testi siitä miten pelien asetukset vaikuttaa eri prossujen suoritukseen, arvaisin että suurin ero tulee juuri high ja ultra välillä. Mutta voi sieltä tulla muutakin eteen. Ultrassa selvasti jotain joka hillitsee X3D:n menohaluja, siksi AMD:n dioissakin high-asetukset käytössä.
Wccftech Reader Tunes His AMD Ryzen 7 5800X3D Into a Efficiency Monster With Undervolting: Same Performance at 1V, 57W Peak Power at Sub-1V
wccftech.com
Ihmetyttää vain miten kaveri tämän sai aikaiseksi. Ehkä joillakin emolevyllä pääsee sittenkin voltteihin käsiksi? Vai onko sitten joku softapuolen ratkaisu?
Onpa kiva lukea testiä missä ei ole niin yksiselitteistä voittajaa. Kertoo kasvaneesta kilpailusta, tästä hyötyy vain kuluttaja.
Onnistuisiko ihan Ryzen masterilla, jotain tuolla oli zen 3 kellotusketjussa että ainakin pbo:ta voisi säätää sillä yms.
Käy kattoo.
Toisaalta jos vertaat normaalin 5800X graafeja, niin niissä ultra/high on käytännössä aika lähellä toisiaan io-tech/nexus? Poislukien minimifps, joka sampsalla on kyllä korkeammalla kaikissa.
Lähinnä herää kysymys, olisiko siellä jokin muu säätö mikä nyt vaikuttaa vain 5800X3D:n kohdalla. Tai sitten Ultra asetus Far Cry:ssä tekee jotain jänskää, esim. onko siellä jokin asetus mikä laskee fysiikkaa cpu:lla tai jotain joka hyötyisi enemmän vain kellotaajuudesta?
Techspotilta myös pientä vertailua eri muisteilla, jossa näkyisi aika iso ero DDR5 muistien hyödyksi 12900K:lla, jonka mukaan taas DDR4 muisteilla intelin häviäisi aina niiden graafeissa.
Sitten täytyy unohtaa kyllä täysin hinta/laatusuhde intelin valittaessa, jos siis pelkästään pelaamisesta vaan kyse. Eli jos noihin uskoo, niin siihen nähden aika kilpailukykyinen kivi tarjoamaan 12900K tasoista pelisuorituskykyä, jos ei ole valmis panostamaan kalliisiin DDR5 muisteihin.
AMD Ryzen 7 5800X3D Review: Gaming-First CPU
http://www.techspot.com
Far Cry 6:ssa on myös sisäänrakennettu benchmark, joka on aivan erilainen kuin varsinainen gameplay. Meidän testit siis tehty pelaamalla peliä, muualla voi olla tehty toisin.
Alivoltitukselle ei ole mitään esteitä.
Kakkuprossu on puhtaalta prossuväännöltään kuitenkin vain 5800X-tasoinen.
High:lla tapahtuu vähemmän laskentaa, joten välimuistien nopeuttava vaikutus korostuu. Ultralla vääntö ei enää kaikissa peleissä riitä, joten paremmalla välimuistilla ei enää mennäkään vääntävämmistä prossuista ohi (12900K).
Vähän samantapaista ilmiötä taitaa olla nähtävissä näytönohjainpuolella. AMD:n infinity cache siivittää 6900XT:n pysymään 3080 Ti:n ja 3090:n kyydissä@1080p ja 1440p Techpowerup summaryssä. Kikkakolmonen (infinity cache) ei kuitenkaan enää riitä@2160p, vaan siinä tarvittaisiin rehellistä vanhan ajan rautaa, joten em. Nvidiat painelevat noin 5-10 % edelle. AMD:n älykkäät uudet ideat riittävät tiettyyn pisteeseen asti, jonka jälkeen "kuutiotuumat" hoitavat paremmin kasvaneet laskenta-/muistikaistavaatimukset.
@jtmonroe @Kankipappa
Voi olla jopa yksittäinen asetus kyseessä. Joku prossun tilannut voisi testata. Jätin itse ostamatta kun näytti testien perusteella ettei PUBGissa taida pärjätä kellotetulle 5800X:lle. Voisi kuitenkin olla että ultra low asetuksilla tilanne olisi toinen.
Siis High asetuksella nimenomaan painopiste on enemmän prosessorilla kuin näytönohjaimella, jolloin prosessorille tulee enemmän töitä = kakku auttaa. Tämä näkyy testeissä joissa käytetään esim. Medium asetuksia ja niissä juuri 5800X3D loistaa.
Ultralla taas testataan enemmän näytönohjainta kuin prosessoria.
Toki painopiste kevyemmillä asetuksilla on yleisesti enemmän prossulla. Kirjoitin, että ultralla vääntö ei enää kaikissa peleissä riitä.
On siis olemassa pelejä, joissa GPU ei rajoita ultrallakaan. Etenkin, kun testataan@1080p, kuten IO-Techinkin testissä. Niissä tapauksissa CPU joutuu laskemaan enemmän ultralla kuin high:lla. Se voi olla ajopelissä piirtoetäisyyden tai taustapeilin ultra-asetus, joka lisää prossukuormaa juuri sen verran, ettei välimuistietu enää autakaan voittoon, vaan vaadittaisiin raakaa vanhanajan vääntöä (12900K).
Grafiikka-asetusten nosto lisää näytönohjaimen rasitusta, ei prosessorin.
Ylikellotuksia kun miettii niin Sampsan tarttee kaivaa vanha kunnon kadkadi naftaliinista. Kait tämäkin prosessori nostaa kelloja ihan oma-aloitteisesti kunhan lämmön saa imettyä pois siruista?
Kyllä, tai asiaa voisi ajatella niin päin että ryzenillä muistiajoitukset on aina olleet tärkein suorituskyvyn pullonkaula peleissä, varsinkin vanhemmissa versioissa.
Kakkuhan on kasvanut joka version myötä, jolloin pullonkaulan merkitys on vähentynyt, mutta ei ole koskaan poistunut.
Nyt kun tavara mahtuu suurimmilta osin cachen sisään melkein aina, niin tarvetta sijoittaa niihin muisteihin oikeastaan katoaa kokonaan. Veikkaan että perus 2400MHz muistitkin riittää, kunhan vaan se IF-kello pidetään unsyncattuna sitten niin korkealla kun vaan CPU kykenee.
Syy siis niihin aikaisempiin zeneihin kun synteettisissä tuli silloin ihan hyvät scoret, mutta peleissä tuli kuitenkin takkiin. Synteettisissähän ei perinteisesti muisteilla ole ollut mitään hyötyä. Tässä varmaan nähdään enemmän se "oikea IPC" sitten sillä kyseisellä kellotaajuudella, kun kakkua on kasvatettu tarpeeksi.
Siellähän se lukee linkkaamassasi artikkelissa?
Hollantilaisilta samanlaisia testejä, laajemmalla erolla:
https://tweakers.net/reviews/10026/12
Tuohan on erinomainen uutinen jos vaihtaisin 3600 tilalle 5800X3D:n. 3200 MHz muistit tällä hetkellä. Käytössä tosin Asuksen B350 prime emo että sen puolesta voisi mennä vähän mielenkiintoiseksi, sillä ilmeisesti AMD ei ole vielä edes tuota AGESA 1.2.0.7 versiota julkaissut
Eikös tuohon 5800x3d tukeen riitä jo AGESA 1.2.0.6b versio. Se ainakin näyttäisi BETA vaihtoehtona olevan Primelle tarjolla:
PRIME B350-PLUS|Emolevyt|ASUS Suomi
http://www.asus.com
Tuo on sellainen sinnepäin toisten testeistä otettu. Eka on keskiarvo jossa 5 peliä, ei välttämättä edustavia tuolle prossulle eli onko tuo muutenkaan paljon parempi noissa peleissä? Jos ei ole niin ei välttämättä nopeampi muistikaan auta. Seuraavat kaksi on persentiileja.
katso liitettä 844142
Tämä pitäisi testata oikeasti viilatuilla muisteilla tai ainakin katsoa mitkä asetukset ja pelit tekee eroa ja mitkä ei. Tämä vaikuttaa sellaiselta prosessorilta joka ei ole paras kaikessa mutta loistaa oikeilla asetuksilla.
Ei muutakuin alat testaamaan. Veikkaan että kohderyhmä tuollaisille testeille on suunnilleen yhtä iso kuin Ano Turtiaisen älykkyysosamäärä.
Missähän todellisuudessa elät noiden kiukaiden kanssa, vai etkö ymmärrä korkeamman käyntilämpötilan johtuvan paksummasta pii kerroksesta (cache chipletti), joka hidastaa lämmön siirtymistä alla olevasta CPU chipletistä jäähdyttimeen.
Testin energiankulutus kuvaajasta näkee selvästi 5800X3D:n olevan energiatehokkain siru. Sen lisäksi tuo intelin CPU sallii 241W turbo tilan TDP:n, se on ̃135W enemmän kuin mitä AMD sallii, jos kiukaasta pitäisi puhua niin se on tuo 12900K vaikkei senkään lämpötehoilla kyllä paljon löylyjä vielä oteta.
Se ei ole prossusta kiinni vaan käytettävästä tallennusmediasta.
Ja tallennusmedian suhteen tuo jatkuva pikkuasioiden lataus ei vaadi niinkään massiivista sarjallista lukunopeutta (ne tuhannet megatavut sekunnissa) vaan kykyä hakea pieniä tiedostoja sieltä täältä nopeasti, eli random readit ja IOPSit.
Oikeastaan riippuu pelistä, aina ei vain lueta sitä dataa vaan sitä käsitellään ja siitä rakennetaan pelimoottorin sisälle pelin maailma. Toisissa peleissä se vaatii vähän enemmän ceepua kuin toisissa, mutta erot ovat aika marginaalisia. Osa peleistä myös sitten cachettaa osan siitä rakennetusta datasta, eli sitä ei tarvitse tehdä kuin kerran.
Jos sitten peli tai sen joku modi esimerkiksi pakkaa ekalla kerralla kaikki textuurit säästääkseen näyttiksen rammiai, niin se sitten kyllä kestää mopolla prossulla jotain ihan eri aikoja kuin lippulaivamallilla, mutta tämäkin on operaatio joka tehdään kerran.
Ja kuten moukula tuossa yllä totesi, niin randrom readit ja IOPSit vaikuttaa enemmän kuin seq read/write testien luvut. Eli periaatteessa joku konesalitason SSD olisi paras, koska peleissä yleensä on helvetisti pieniä filuja, mutta kannattaako pistää 2k€ kiinni, jos sillä tippuu lataus ajasta pois 0,25-1s onkin ihan eriasia.
Missä kohtaa tuossa lähes 6kk vanhassa juutuubi revikassa on mukana juuri julkaistu 5800X3D ?
Jos tarkoitat sitä kun loggaat sisään varsinkin kaupunkiin ja puolet objekteista ja hahmoista puuttuu kunnes latailevat sisään, niin kannattaa testata komentorivioptiot “-notexturestreaming -useallavailablecores”. Itse lataus saattaa kestää hetken pidempään mutta heti kun pääsee liikkumaan on kaikki pitäisi olla valmiiksi latautunut. Kyse siis enemmän wanhan pelimoottorin ongelmista kuin raudasta tässä tapauksessa. Kuvaus optioista englanniksi täällä:
Lag spikes started at lastest maintanance
forums.playlostark.com
Onko kukaan jo tehnyt tai oletteko löytäneet testejä moisten suorituskyvystä 5800X3D’llä?
Etsitty on, vielä ei ainakaan mitään näytä löytyvän.