io-techin testiin saapui Asuksen tammikuun alussa CES-messuilla esittelemä ROG Strix SCAR II GL704GW -peliläppäri, joka on varustettu NVIDIAn Turing-sukupolven GeForce RTX 2070 -mobiilinäytönohjaimella. Siron kokoisesta, alle kolme kiloa painavasta kannettavasta löytyy myös Intelin 8. sukupolven kuusiytiminen Core i7-8750H -prosessori sekä 17,3-tuumaisella IPS-paneelilla varustettu Full HD -resoluution näyttö, joka tukee 144 hertsin virkistystaajuutta. Asuksen mukaan kannettava on suunniteltu ensisijaisesti ammuntapeleille kilpailullista pelaamista silmällä pitäen ja lupailee laitteen suorituskyvyn yltävän yli 144 FPS:ään suosituissa e-urheilupeleissä sekä yli 60 FPS:ään uusimmissa AAA-julkaisuissa.
Tutustumme artikkelissa kannettavan ulkoasuun, suorituskykyyn ja muihin ominaisuuksiin lämpötila- ja melumittauksia unohtamatta. Vertailukohtana testeissä käytämme viime vuonna julkaistuja Asus ROG G703GI ja Asus ROG Zephyrus M -pelikannettavia, jotka on testattu io-techissä jo aiemmin. Näistä erityisen mielenkiintoiseksi vertailukohdaksi nousee Asus ROG Zephyrus M sillä uusi ROG Strix SCAR II on ulkoisesti lähes samankokoinen ja molemmat on varustettu samalla kuusiytimisellä prosessorillä. Zephyruksessa on kuitenkin käytössä Pascal- sukupolven GeForce GTX 1070 -näytönohjain ja se on silti artikkelin kirjoitushetkellä noin 500 euroa kalliimpi kuin GeForce RTX 2070:n sisältävä Asus ROG Strix SCAR II GL704GW.
Testiin saapunut Asus ROG Strix SCAR II GL704GW -malli on siis varustettu GeForce RTX 2070 -näytönohjaimella ja kuusiytimisellä Intel Core i7-8750H -prosessorilla. Kannettavasta on myös saatavilla 350 euroa edullisempi GL704GV-malli, joka on varustettu GeForce RTX 2060:llä.
Erittäin kapeilla reunuksilla varustettu näyttö on 17,3-tuuman IPS-paneeli Full HD -resoluutiolla ja se tukee 144 hertsin virkistystaajuutta. GtG-vasteajaksi on ilmoitettu kolme millisekuntia. Tallennustilasta vastaa 512 Gt:n M.2 SSD sekä yhden teratavun hybridikiintolevy. Keskusmuistia laitteesta löytyy 16 gigatavua.
- Ulkomitat: 40 cm x 27,3 cm x 2,6 cm
- Paino: 2,90 kg
- Laturin paino ja johdon pituus: 0,58 kg & 1,2 m
Testiin saapuneen GL704GW -mallin hinta Suomessa on hieman vajaa 2500 euroa.
6-ytimistä Core i7-8750H -prosessoria ei pysty ylikellottamaan, mutta se tukee Hyper-Threading-ominaisuutta eli 12 säiettä. Peruskellotaajuus on 2,2 GHz ja yhdellä ytimellä Turbo-taajuus voi nousta maksimissaan 4,1 GHz:iin. Testiin saapuneessa mallissa oli käytössä yksi muistikanava eli yksi DDR4-2666-nopeudella toimiva 16 gigatavun DDR4-muistikampa. Kahdella kahdeksan gigatavun kammalla käyttöön olisi saatu käyttöön kaksikanavaisen muistiohjaimen täysi suorituskykypotentiaali.
GeForce RTX 2070 -näytönohjaimen mobiiliversiossa on käytössä 2304 CUDA-ydintä ja TU106-grafiikkapiiri toimii 3D-rasituksessa 1440 MHz:n Boost-taajuudella eli noin 200 MHz alhaisemmalla taajuudella kuin esimerkiksi io-techissä testatussa MSI:n GeForce RTX 2070 Armorissa. GPU-Z-ohjelman uusin 2.16.0-versio ei tunnistunut oikein näytönohjaimen grafiikkapiiriä ja esimerkiksi TMU-yksiköiden määrä tunnistui myös väärin, oikea lukema on 144.
Prosessorin lämpötila nousi 100 % käyttöasteella Handbrake-rasituksen alussa reiluun 90 asteeseen ja kävi ajoittain jopa yli 95 asteessa. Kun prosessorin kellotaajuus laski neljästä gigahertistä alas noin 3,6 GHz:iin, lämpötila vaihteli suurimman osan ajasta 85-90 asteessa. GeForce RTX 2070 -näytönohjaimen grafiikkapiirin lämpötila nousi rasituksessa vakaaseen 80 asteeseen grafiikkapiirin kellotaajuuden tippuessa reilusta 1600 MHz:stä alas 1500 MHz:n tienoille.
Kannettavan kansi on harjattua alumiinia ja siitä löytyy tuttu RGB-valaistu ROG-logo. Vaikka SCAR II on fyysisiltä mitoiltaan Zephyruksen kokoinen, jäähdytysratkaisu ei kuitenkaan ole sama eli SCAR II:n pohjalevy ei nouse eikä laske eli suurene paremman ilmankierron saavuttamiseksi. Lämmin ilma puhalletaan ulos laitteen taka- ja sivuosassa sijaitsevista ulostuloaukoista kahden tuulettimen avustuksella.
Kannettavan mukana toimitettava virtalähde on noin puolen kilon painoinen ja sen johdon pituus on 1,2 metriä, joka on valitettavan lyhyt. Laturin liitin on siirretty Zephyruksiin verrattuna hieman parempaan paikkaan vasemman kyljen yläreunaan. Varsinaista huoltoluukkua kannettavasta ei löydy, mutta koko takakansi irtoaa helposti, kun pohjan ruuvit on irrotettu.
Kuvasimme kannettavan lämpökameralla noin 10 minuutin 3D-rasituksen jälkeen. Lämpimin kohta oli 57,2 astetta, mutta lämpö on saatu johdettua hyvin laitteen ulkopuolelle, eivätkä käsiin kosketuksissa olevat osat tunnu häiritsevän lämpimiltä.
RGB-valaistun näppäimistön ulkokuori on koristeltu puoliksi maastokuviolla ja WASD-näppäimet ovat läpinäkyvät eli ne erottuvat helposti muista näppäimistä. Näppäinten liikerata on tämän kokoluokan kannettavalle melko perinteinen 1,8 mm. Näppäimistöllä on mukava kirjoittaa, mutta pelaamiseen jää kaipaamaan pidempää liikerataa. Kannettavan etureunaan on sijoitettu ohut RGB-valaistu yksityiskohta.
Laitteen vasemmasta kyljestä löytyy virtaliittimen lisäksi RJ-45-verkkoliitin sekä Mini-DisplayPort- ja HDMI-näyttöliittimet, kolme USB 3.1-liitintä sekä yhdistetty 3,5 mm:n liitin (mikrofonin sisääntulo- ja kuulokkeen lähtöliitäntä). Oikeassa kyljessä on muistikortinlukija, yksi USB 3.1 -liitin, Type-C-mallinen USB 3.1 -liitin sekä Kensington-lukkoportti.
Asus ROG SCAR II:n hallinta hoituu uudella ROG Armoury Crate -ohjelmistolla, jonka käyttöliittymä on ainakin toimituksemme mielestä selkeämpi kuin aiemmin käytössä olleessa ROG Gaming Centerissä. Toiminnallisuudeltaan ohjelma on kuitenkin hyvin samanlainen eli sillä voidaan mm. säätää laitteen valaistusta ja säätää suorituskyky-, tehonkulutus- ja melutasosuhteita.
Suorituskykytestit
Suorituskykytesteissä vertasimme Asus ROG Strix SCAR II GL704GW -kannettavaa kahteen aiemmin testaamaamme Asus ROG G703GI:iin sekä Asus ROG Zephyrus M:iin. Kaikissa kannettavissa on Intelin 8. sukupolven 6-ytiminen prosessori ja Strix SCAR II:ssa Turing-sukupolven GeForce RTX 2070, kun taas G703GI:ssä Pascal-sukupolven GeForce GTX 1080 ja Zephyrus M:ssä GeForce GTX 1070.
Testeissä keskityttiin vertailemaan keskenään suorituskykyä prosessorin, näytönohjaimen, keskusmuistin ja tallennusratkaisun osalta. Testit ajettiin kannettavat verkkovirtaan kytkettyinä, 1920×1080-resoluutiolla ja tuuletinnopeudet oli asetettu Balanced-tilaan.
Koska Asus ROG Strix SCAR II on suunnattu eritoten kilpailullisten First Person Shooter -pelien pelaamiseen, ajoimme myös erilliset kokeilutestit muutamalla tunnetuimmalla kyseisen peligenren pelillä.
Taustatietoa testeistä
Huom! Kannettavien keskinäistä vertailua voidaan pitää ainoastaan suuntaa antavana sillä aiemmin io-techissä testatut pelikannettavat on jo palautettu takaisin valmistajille. Näin ollen emme ole pystyneet ajamaan tuoreita vertailutuloksia esimerkiksi päivitetyillä Windows-, peli- ja ajuriversioilla.
Asus ROG G703GI:n sekä Asus ROG Zephyrus M:n testit ajettiin NVIDIAn GeForce 399.07 -näytönohjainajureilla. Asus ROG Strix SCAR II testejä ajettaessa näytönohjainajurina käytössä oli GeForce 417.71 DCH -versio.
Cinebench R15
Cinebench-renderöintitestissä GL704GW pääsi lähes samoille pistelukemille kuin ROG G703GI, joka on varustettu Core i9-8950HK prosessorilla. GL704GW:n kanssa saman prosessorin omaava Zephyrus M jäi suorituskyvyssä noin 26 prosenttia heikommaksi.
Handbrake 1.1.1
Pidempikestoisessa Handbrake-testissä ja videon x264-enkoodauksessa GL704GW repäisi vertailun kannettavista parhaan tuloksen, joskin marginaalisella erolla G703GI:hin verrattuna.
AIDA64 v5.99
Yhtä 16 gigatavun muistikampaa ja muistikanavaa hyödyntävän GL704GW:n keskusmuistin luku-, kirjoitus- ja kopiointinopeudet pyörivät noin 20 000 Mt/s nopeuksissa.
CrystalDiskMark 6.0.1
Tallennusmedioiden luku- ja kirjoitusnopeuksissa GL704GW jäi pahasti vertailun kannettaville jalkoihin. Siinä missä GL704GW:n M.2 SSD järjestelmälevy ylsi 1734 Mt/s lukunopeuteen, sama lukema Zephyrus M:llä oli 2932 Mt/s eli noin 70 prosenttia nopeampi. Kirjoitusnopeudessa GL704GW suoriutui vieläkin hitaammin nopeuden ollessa 640 Mt/s, kun verrokki Zephyrus M:n kirjoitusnopeudeksi mitattiin 1645 Mt/s, joka on siis jopa 150 prosenttia nopeampi.
Battlefield 1
Full HD -resoluutiolla ja parhailla Ultra-asetuksilla Battlefield 1 -pelissä GL704GW sijoittui keskimääräisessä ruudunpäivitysnopeudessa Zephyrus M:n kanssa samalle tasolle 84 FPS:ään, mutta 99. persentiili oli 9 FPS:ää parempi.
The Witcher 3
The Witcher 3:ssa GeF0rce RTX 2070 pääsi näyttämään kyntensä ja GL704GW saavutti lähes saman ruudunpäivitysnopeuden kuin Asus ROG G703GI. Zephyrus M:ään eroa tuli GL704GW:n eduksi noin 23 prosenttia.
Battlefield V & Shadow of the Tomb Raider
Uusina peleinä testeissä on mukana Battlefield V ja Shadow of the Tomb Raider, joilla ajoimme testit tulevia vertailuja ajatellen. Full HD -resoluutiolla ja parhailla kuvanlaatuasetuksilla GL704GW:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus pysyi molemmissa peleissä reilusti yli 60 FPS:ssä, mutta 99. persentiilit jäivät kuitenkin 50 FPS:n tuntumaan.
Kilpailulliset FPS -pelit
Testasimme kannettavan suorituskykyä myös muutamilla tunnetuilla FPS-peleillä, joita pelataan ns. e-urheiluhengessä. Kilpailullisessa pelaamisessa on yleistä, että kaikki grafiikka-asetukset tiputetaan minimiin mahdollisimman hyvän ruudunpäivitysnopeuden saavuttamiseksi. Ajoimme kuitenkin testit hieman paremmilla asetuksilla, koska Asus mainostaa kannettavan tuotesivulla mm. Overwatch-pelin ruudunpäivitysnopeuden yltävän parhailla asetuksilla lähes 200 FPS:n.
Omissa käytännön pelitesteissämme ainoastaan Counter Strike: Global Offensive:n ruudunpäivitysnopeus liikkui keskimäärin 140 tietämillä, kun taas Overwatch-pelissä saimme keskimääräiseksi ruudunpäivitysnopeudeksi 114 FPS. Ruudunpäivitysnopeus oli testaamissamme peleissä kuitenkin ihan hyvällä tasolla ja grafiikka-asetuksia tiputtamalla suorituskykyä saadaan lisää jos siihen on tarvetta, pois lukien Player Unknown’s Battlegrounds, jonka testit ajoimme Very Low asetuksilla hyvän pelattavuuden saavuttamiseksi.
Akkukesto rasituksessa
GL704GW:n akku kesti The Witcher 3 -pelissä 46 minuuttia, joka oli varsin onnettomasta tuloksesta huolimatta testijoukon paras tulos. Kannettavan suorituskyky pelkkää akkua käytettäessä tippui noin 30 FPS:n tienoille.
Testasimme myös akkukestoa pyörittämällä 1080p-laatuista videota YouTubesta Wi-Fi-yhteydellä kokonäytöntilassa. Tässä testissä akun kesto oli testijoukon huonoin vain hieman reilulla kahdella tunnilla.
Tehonkulutus ja melu
Kannettavien tehokulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla ja prosessorirasitus mitattiin Handbrake-ohjelmalla ja 3D-rasitus The Witcher 3 -pelillä.
Asus ROG Strix SCAR II GL704GW:n tehonkulutus 3D-rasituksessa sijoittui hieman Zephyrus M:n tehonkulutuksen yläpuolelle 183 watilla ja prosessorirasituksessa tehonkulutus oli vertailussa olevista kannettavista korkein 110 watilla.
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän näytöstä. Kannettavan melutaso mitattiin lepotilassa Windowsin työpöydällä, prosessorirasituksessa Handbrake-ohjelmalla ja 3D-rasituksessa The Witcher 3 -pelillä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten io-techin mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
GL704GW:n melutasot olivat kutakuinkin samalla tasolla kuin muillakin vertailun kuusiytimisillä prosessoreilla varustetuilla kannettavilla. Kuten jo G703GI:n ja Zephyrus M:n artikkelissa totesimme, melutaso Asuksen ja monen muun valmistajan suorituskykyisillä pelikannettavilla on todella äänekäs.
Armoury Crate -profiilien erot
Ajoimme myös muutaman suorituskykytestin Armoury Crate -ohjelmistosta valittavissa olevilla eri profiileilla, jotka säätävät suorituskyky-, tehonkulutus- ja melutasosuhteita.
Lyhytkestoisessa Cinebench-renderöintitestissä Turbo- ja Balanced-tilojen suorituskykyerot olivat minimaaliset, kun taas Silent-tilassa suorituskyky laski heti noin 23 prosenttia.
The Witcher 3 -pelissä suorituskykyerot eri profiilien välillä olivat melko pieniä eli noin 5 % sisällä toisistaan.
Melutaso tippui Silent-tilassa 3D-rasituksessa huomattavasti siedettävämmälle tasolle, ollen lähes 7 desibeliä hiljaisempi kuin Balanced-tilassa.
Näiden testien perusteella on suositeltavaa käyttää Silent-profiilia pelikäytössä, jos kannettavan melutason kokee häiritseväksi.
Loppuyhteenveto
Asus ROG Strix SCAR II GL704GW on hirviömäisestä nimestään huolimatta tyylikäs ja näppärän kokoinen kannettava. Sirosta koostaan huolimatta kuusiytimisen prosessorin ja uusimman sukupolven GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimen tuottama lämpö on saatu hyvin johdettua ulos laitteesta, vaikka käytössä ei olekaan Zephyrus-sarjasta tuttua rakennetta avaavaa mekanismia ilmankierron parantamiseksi. Tuulettimien aiheuttama melutaso etenkin Balanced- ja Turbo-suorituskykytiloissa oli kuitenkin todella äänekäs samoin kuin io-techin aiemmin testaamissa kuusiytimisillä prosessoreilla varustelluissa Asus ROG Zephyrus M:ssä ja Asus ROG G703GI:ssä. GL704GW:n 17-tuumainen näyttö on kapeine reunuksineen miellyttävä katsoa ja 144 hertsin virkistystaajuus takaa sulavan pelikokemuksen, mutta G-Sync-ominaisuutta siitä ei valitettavasti löydy. 1920×1080- eli Full HD -resoluutio on pelikäyttöön hyvä kompromissi suorituskykyä ajatellen.
GeForce RTX 2070:n mobiiliversio toimii normaaliversiota alhaisemmilla kellotaajuuksilla, mutta GL704GW ylsi kaikissa testaamissamme peleissä yli 60 FPS:n keskimääräiseen ruudunpäivitysnopeuteen parhailla kuvanlaatuasetuksilla. Tallennusmedioiden hitaus jäi hieman ihmetyttämään varsikin verrattaessa edellisessä artikkelissamme käsiteltyyn Asus ROG Zephyrus M:ään, jonka GL704GW pieksi lähes kaikilla muilla osa-alueilla. Myös uusi Armoury Crate -ohjelmisto oli mielestämme hyvä uudistus vanhaan Gamin Centeriin nähden selkeytensä ja käytettävyytensä puolesta.
Asus ROG Strix SCAR II GL704GW on vajalla 2500 euron hinnalla kaiken kaikkiaan mukava paketti tyylikkyyttä ja suorituskykyä hinnan pysyessä pelikannettavaksi maltillisena uudesta GeForce RTX 2070 -näytönohjaimesta huolimatta.
Oli ihan kiinnostava artikkeli mutta ihmetyttää miksi on rampautettu tahallisesti vain yhden muistikamman kanssa ja onko mahdollista vaihtaa nopeammat muistit ilman takuun raukeamista?
Myös lämpötila pelatessa ei lupaa kovin pitkää ikää ja vielä noilla melutasoilla joutuisi ostamaan kuulosuojaimet.
Tästä oli tehty vertailua toisella sivustolla single ja dual channelina (16gb ja 32gb).. ja toisella muistikammalla tuli rutkaasti pelitehoa lisää..
Mielestäni noissa 1070 / 2070 JA tehokkaammissa pelikannettavissa ei ole mitään järkeä, sillä laitteita ei efektiivisesti saa jäähdytettyä suorituskyvyn tai laitteen käyttöiän ja käyttökokemuksen kärsimättä.
Mielestäni hyvä arvostelu, vain kaksi asiaa jäi puuttumaan.
1. Näyttöä ja näppäimistöä ei testattu kunnolla, minä tiedän että kykenette moiseen, ehkä jatkossa sitten. Näyttö ja näppäimistö on kuitenkin kannettavassa äärimmäisen tärkeässä osassa ja siksi niiden laatu ja lupaukset olisi tärkeitä.
2. Sisuskuvasta ei näy kunnolla että miten helposti sen koneen tuulettimet voi vaihtaa/putsata. Täysin aliarvostettu asia, mutta sellaista mihin jokainen joka käyttää konettaan yli vuoden (aika moni oletettavasti) väkisinkin törmää näiden läppärien kanssa, varsinkin peliläppärien. Vielä jos on lemmikkejä taloudessa niin sitä hätäisemmin. Kotelotesteissä yms. kyllä kiinnitetään huomiota pölynsuojaukseen, jostain syystä vaan siellä missä sillä on suurempaa merkitystä, ei kauheasti.
Ihan hyvältä vaikuttaa meharin mukaantulo, todella luettavaa tekstiä, jäsenneltyjä mielipiteitä ja hyvin mukana taustatietoakin. :tup:
Aika kalliit tunnit tulee 2500 € läppärille jos sitä vaan 40 tuntia vuodessa käytetää, voisin melkeen veikata että ton hintaset koneet nimen omaan ostetaan ainoaksi koneeksi kun kerta potkua paperilla riittää.
7 vuotta sitten ostin 1200e "peliläppärin" (Acer Aspire) juuri pöytäkoneen korvaajaksi. Viime syksynä päästin koneen eläkkeelle ja hommasin 2000e peliläppärin (Acer Predator Helios) juurikin sen takia, että sillä voi tehdä aivan kaiken mitä tarvitsee – niin kotona kuin reissussa.
Herää kysymys miksi edes panostaa peliläppäriin 2,5ke jos sitä ei käytä nimeksikään? Ennemmin kannattaisi panostaa pöytäkoneeseen jolloin samalla rahalla saa parempaa rautaa tai vähintään paremman/hiljaisemman jäähdytyksen. Ja pöytäkoneen päivitettävyys olisi ihan omassa luokassaan verrattuna läppäriin.
Asuksesta en tiedä, mutta Aceriin kun sai edukkaasti 4v takuulaajennuksen niin onpahan huolettomat vuodet edessä koneen kanssa.
Olettaen että viittaat tällä akunkestoon, ei näitä ole nykyään akulla käytettäväksi tarkoitettu.
Nykyään kun näissä kannettavissa on lähes yhtä paljon tehoa kuin työpöytäkoneissa, pystyy näillä korvaamaan perinteisen pöytäkoneen lähes kokonaan. Näitä ei siksi pitäsi kutsua enää "läppäreiksi" (laptop) kun ei näitä 17" mörköjä pysty sylissä pahemmin pysty käyttämään, vaan ennemminkin kannettaviksi tietokoneiksi. Omakin 15" kone on jo siinä rajoilla että pystyykö käyttämään esim bussissa.
Olisi kyllä omastakin mielestä hyvä jos panostettaisiin enemmän näyttötestaukseen. Harmittavan useasti näkee nykyäänkin kannettavissa näyttöjä huonoilla TN-paneeleilla jotka vääristää kuvaa pienessäkin kulmassa kääntäen. Oman koneen kanssa olikin kivaa bussisssa alkuperäisellä näytöllä kun jo 30-40 asteinen kulma riitti tekemään kuvasta sellaisen kuin se olisi käytetty negatiivi-kuvafiltterin läpi.
Saisiko jostain näistä peliläppäräistä pidemmän aikavälin kestotestin? Pistäisitte vaan jonkun testisoftan pyörittämään kunnon 3d kuormaa toimiston nurkassa vaikka 24/7 tai esim 8h päivässä.
Tuollaisessa kuormituksessa kun testaisi vaikka 3kk, 6kk ja 9kk jälkeen että miten jäähdytys ja muu kone on pysynyt kasassa niin antaisi monelle uskoa sijoittaa koneeseen yli 2000e.
Itselläni ei vaan millään riitä luottamus että näin pieneen tilaan pakattu jäähdytys ja ratkaisut on pitkäikäisiä.
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä miten pidemmässä käytössä nuo peliläppärit kestää. Jotkut paskamerkit, kuten Acer ei paljon välitä laitteen kestosta. Veikkaisin, että pahimmat tapaukset voivat jopa sulaa fyysisesti pidemmässä rasituksessa.
144 hz näyttö ja mikään peli ei yltänyt 144hz asti? :rofl:
Oisko mahdollista näihin peliläppäritesteihin lisätä alivoltitustestejä?
Olisi mielenkiintoista nähdä tuon testitulokset, kun koneessa on RAM dual channelina :geek:
Mahtaako löytyä bios säätöjä sellaiseen kun on merkkikone ja lisäksi vielä kannettava.
XTU on intelin windows softa, ei sen kanssa tartte biossia sorkkia.
Tuo kannettavien näyttötestaus on ollut mielessä, etenkin nyt kun noita näyttöjä on muutenkin testailtu ja saatu siihen vähän jotain otetta. Tuollaista pelkkään näyttöön kohdistuvan artikkelin kaltaista testausta tuskin tulee tehtyä ihan aikatauluhaasteiden takia, mutta laitetaan vakavaan harkintaan ainakin väriavaruuden testaus tms. pintapuolinen ja nopeahko testi. Näppäimistön testaaminen onkin sitten hankalampi asia, kun ainakin omasta mielestä näppikset on niin makuasioita. Useinhan läppäreissä on tuo liikerata hyvin pieni verrattuna esim. normi mekaanisiin kuten tässäkin tuli mainittua, että kyllähän tuolla kirjoittelee, mutta pelaaminen tuntui ainakin itselle vähän hölmöltä kun mekaanisilla pelaa normaalisti. Olisko jotain konkreettista ehdotusta näppäimistön testaamiseen? Mitään Sampsan youtubevideotestejä en lähtis tähän ottamaan. 😉
Yritetään ensi kerralla ottaa parempia sisäkuvia. Tässä kyseisessä laitteessa mainostettiin itsestään puhdistuvia tuulettimia, mutta en sitten osaa siihen kommentoida kuinka hyvin nuo toimii. Nämä läppärit pitää yleensä lähettää melko nopeassa aikataulussa takaisin valmistajille.
Tässä on mm. se ongelma, että läppärit eivät ole io-techin hallussa kuin muutaman viikon, jonka jälkeen ne palautuvat valmistajille.
Ei yltänyt ei ainakaan meidän testaamilla peleillä, mutta käytössä oli myös parhaat kuvanlaatuasetukset. Eiköhän sinne jotkut pelit yllä kun laitetaan kunnon "esports"-asetukset.
–
Jep, ymmärrän kyllä normitestien rajoitukset mutta luulisi että joku rohkea valmistaja joihin teillä on hyvät välit lähtisi tuohon.
Uskaltaisin yhä väittää että tuollainen testi kiinostaisi kohtalaisen kokoista yleistöä, eipä tuollaista järkevän oloisesti tunnu löytyvän edes eng medioista.
Juu siis tuollaista perus testausta näytöistä sitä toivookin. Pöytäkoneissa kun on se ero läppäreihin että näyttöä voi aina vaihtaa. Kannettavassa se näytön vaihtaminen ei olekkaan ihan niin helppoa, vaan sen saat mikä on siinä kiinni. Koska suurin osa ajasta koneella kuitenkin se näyttö on käytössä, niin siksi se on niin tärkeässä roolissa. Mitä tulee näppäimistöön ja touchpadiin, niin ihan sellainen arvostelijan oma perstuntuma on näissä usein paras. Hyvät, tunnokkaat ja laadukkaat näppäimistöt kyllä esiintyy siinä ajassa edukseen. Samaten se touchpad niin täysin paskat erottuu kyllä hyvistä ja useampaa eri konetta kun käyttää niin nopeasti huomaa mikä on millainen.
Se ei tietysti ole mikään syväluotaava analyysi, mutta kertoo silti potentiaaliselle ostajalle siitä että onko sutta ja sekundaa, vai parempaa laatua. Noi kun on kanssa sellasia osia mistä ei vaan pääse eroon ja et voi niitä oikein vaihtaa, siksi niillä on merkitystä. Eli rohkeasti vaan sitä subjektiivista mielipidettä esim. näppäintuntumasta kehiin. Kyllähän sinä voit kirjottaa artikkelin vaikka erilaisten mekaanisten näppäinten eroista, niin kyllä se onnistuu myös näppäimistöjen kohdalla. Itse sen verran käyttänyt erilaisia näppäimistöjä (läppäreitä), että toisissa on todella hyvä ja joissain aivan karmeat näppäimistöt. Nopeasti sen huomaa onko millainen se näppäimistö käyttää ja sitä voisi verrata muihin näppämistöihin hyvinkin helposti. Toteutuksia kun noissa on varsin erilaisia perustuen eri firmoihin ja siksi erojakin löytyy melkoisesti.
En usko että tuo pelkkä sisäkuvan paremmuus auttaa. Ennemmin tarkoitin sitä että kun se kone on siinä edessä, niin voisi kiinnittää huomiota esim. siihen onko tuulettimet helposti puhdistettavissa/vaihdettavissa. Tuossa näytti lämpöputket menevän ikävästi päälle eli vaatii koko koneen avaamista. Joissain se tuuletin on varmaan koko koneen eka osa mikä sine laitetaan ja pitää irroittaa näyttöäkin, että pääsee käsiksi. Tuossa sentään noi tuulettimet edes päällisin puolin puhdistettavissa ja se näkyy kuvassa.
Taitaa olla turhan äänekäs jos turbo tilassa 47,5 desibeliä 60cm etäisyydeltä mitattuna.
Vertailuna FE vega64 42 desibeliä tai 1080TI FE 38,2 desibeliä. Molemmat 60 cm etäisyydeltä mitattuna kotelon sivupaneeli suljettuna.
Tässä huomioitavaa on vielä se että kannettava on siinä 20cm päässä käyttäjästä, kun pöytäkone saattaa olla siellä 60 sentin päässä.
Kiitos hyvästä arvostelusta. Tämän ja parin muun arvostelun perusteella tulikin ostettua tämä.:tup:
En ymmärrä, että miksi näihin ei voi laittaa sitä näyttiksen vaihtoa.
Jos päivitettävyys on se tärkein seikka, kannattanee Asuxin sijaan tsekata vaikkapas Dell Area-51m.
Meinaan sitä Intelin integroidun käyttöä.
Itselle tuli juuri tämä kyseinen läppäri ja ainakin GPU-Z:n sensoreiden perusteella tuo taitaa käyttää välillä integroitua näytönohjainta, mutta varmaksi en mene sanomaan. Manuaalisesti käytettävää näytönohjainta ei taida voida valita.
@Asmola Tuli muuten mieleen noista näyttiksistä, niin ainakin meidän piti ihan ajureista laittaa käyttämään rtx:ää, että toimi Apex Legendsissä. Muissa peleissä ei ollu samaa ongelmaa. Aattelin nyt vaan kun vissiin sitä kans pelailet… 🙂
Ajurin vika varmaan, mut en tiedä onko jo korjattu.
Miten se akunkesto voi sitte olla noin jäätävän huono, jos kerta integroituki on käytettävissä?
Näissä on pienet akut, tässäkin aparaatissa 4 kennoinen 66Wh. Ihan normaali akkukesto tuo on tämän luokan laitteelle. Notebookcheck.comin testissä tämä sama kone jaksoi Wisser kolmosta 52min, veppisurffailua 3h 55min ja idlenä reilun 6 tunteroista.
näitä testejä joskus vilkaissut ja on sanottava nyt,että mitä tolla tekee??
2500ekee siitä että saa pelata keskimäärin puoli tuntia peliä ,(ilman töpseliä seinässä)eli juuri kun on hauskaa kone lataukseen,eli on tosiasiassa kutistettu kallis keskitason pöytäkone joka on töpselissä 99.9% toiminastaan ja kaikki aika siinä välissä,kuten pöytäkone.
pitää hirveää mekkalaa,miten tossa metelissä voi pelata?
ja virrankulutus suurta. pitäisi kieltää moiset oikeastaan tai tonni lisää hintaa…
turha tekele.
p.s. miten turhakkeet cinbench ja handbrake scoret liittyy pelikoneeseen?
en usko että niitä rullataan yhtään,ehkä kerran ja se ei meinaa mitään.
fps on se pointti.
njoo,jos on pullea lompsa,niin mikä ettei,silti turha älytön ostos.
Itse pelaan ja käytän internettiä, siihenhän tuo on tehty. Melu ei häiritse kuulokkeet päässä, etenkään kun pitää Silent-tilaa päällä. Tämähän on nimen omaan kutistettu kallis keskitason kannettava pelitietokone, onneksi pistorasioita on tarjolla joka nurkalla niin lataus ei tuota ongelmaa.:geek: Eihän tämä mikään opiskelijabudjetti-kone ole, mutta eihän tuo hinta mikään hirveän kova ole, vaihtoehtona on toki säästää vajaa tonni ja ostaa saman tehoinen pöytäkone ja kannella sitten sitä mukana, joka vaatii myös sen pistorasian jopa ensimmäiselle puolelle tunnille.:tup:
"miten turhakkeet cinbench ja handbrake scoret liittyy pelikoneeseen?"
Ei varmaan mitenkään liity pelaamiseen, mutta noista tuloksista saa paremman kuvan prossupuolen väännöstä siinä missä pelitestit ovat enemmän näyttisvetoisia.
Itse muuttelee vuoden parin välein maasta toiseen niin pöytäkone ei oikein ole vaihtoehto. Kauhea säätö ostaa/myydä/postitella/kantaa osia mukana. Peliläppärit ovat loistavia tämmöisessä tilanteessa.
Ei näillä varmaankaan kukaan akun varassa pelaile tarkoituksellisesti, jo ihan throttlauksen takia. Näiden pointti on olla helposti paikasta toiseen siirrettävä desktop-replacement.
Hirveä mekkala? No ehkäpäs, jos ostaa budjettimallin rampautetulla jäähdytyksellä. Oma järeä MSI:n GT sarjan tekele on miellyttävän hiljainen.
Turha tekele? No ehkäpäs, jos ei ole esimerkiksi mökkiä mihin on mukava ottaa peliaparaatti mukaan, itse kanniskelen omia peliläppäreitäni jatkuvasti johonkin. Päytäkonetta en viitsi esim. viikonlopun takia ruveta mihinkään siirtelemään.
Ihmettelen hieman miksi Asus on rampauttanut tän läppärin laittamalla koneeseen vakiona vain yhden mustikamman jolloin käytössä on vain yksi muistikanava. Ultrabookreview-saitti oli testannut tämän 15.6" versiolla single vs dual channel ja ero on melko selvä. Itsellä muistit on jo tilauksessa, laitan hieman vertailutuloksia kunhan saapuvat.
Asus ROG Strix GL504GW Scar II review and benchmarks (i7-8750H, RTX 2070, 144 Hz screen)
Koneen geepeeuun suorituskyky vaikuttikin kovin kehnolta, omituinen ratkaisu Asusilta.
@mehari Tässä on tuosta aiemmin puhumastani näppiksestä ja hiirestä aika hyvä esimerkki. n.7 minuutin kohdalla alkaa. Kaotika kuitenkin suuttuu jos en kirjoita lisää, niin tuossa Linus toteaa tuosta läpäristä että tuo koko koneen muovisuus ja joustavuus vie siitä hiirimatosta terän. Samaten sen koko aiheuttaa ongelmia. Muutenkin tuossa voisi olla vähän vinkkiä asioihin mihin voisi jatkossa kiinnittää huomiota, kuten nyt vaikka sen kameran laatuun, vaikka tuntuukin hölmöltä, niin äkkiä sekin on testattu. Samaten kaiuttimien laatu kiinnostaa aina, ei ne kenellekkään varmaan tärkein asia ole kannettavassa, mutta kun ne siellä on niin voi niiltäkin vähän odotta, varsinkin kalliissa läppärissä.
@mehari ranskalaisten testiä single vs dual channel. Iso on vaikutus, ei voi muuta sanoa.
Labo – RTX 2070 mobile : des performances dépendantes de la RAM
Mikähän idea tässä on ollut rampauttaa suorituskyky single channelilla? Vai onko tässä Applemainen idea, että lisähintaan saa 2×16?
Jos haluaa 32 gigaa niin mielummin ostaa 1x 16gb kun 2. Ehkä se on parempi näin, että asus antaa sen 1 kammalla.
Jep, ihan käsittämätön ero 😮
Konetta varmaan konfiguroidaan myyntiin joillekin markkina-alueille myös 32 Gt muistilla, joten siitä syystä käytössä vain yksi 16 Gt kampa.
Ranskalaiset voisivat oppia tekemään graafit alkaen 0:sta..
mutta joo, ihan mielenkiintoisia tuloksia. Pistetääs korvan taakse artikkelin aihetta ajatellen.
Ei se olis niin dramaattinen sitten 🙁
katso liitettä 201727
Kannattaa opetella katsomaan numerot, niin palkkien koolla ei ole niin merkitystä.:geek:
Oletko yrittänyt asentaa Win 10 Pro:ta tähän laitteeseen vai oliko Pro jo asennettuna?
Vitsi mua kiinnostas testi tästä dual channel muistien kera ja silleen et samalla pöydällä olis gx701 vertailu kohteena. Kuitenkin rauta on melkein samaa pois lukien, että zephyrus on reilusti kalliimpi (ja tietty hifistyneempi).
Jahas, uudet muistit ois viimein noudettavissa postissa, täytynee käydä hakemassa. Laitan illemmalla pientä vertailua 16GB SC vs DC.
Muisteiksi valikoitui siis nämä:
Kingston 16GB (2 x 8GB) HyperX Impact, DDR4 SODIMM 260-pin, 2666MHz, CL15, 1.2V – 146,00€
No niin, sitten niitä tuloksia 1x16GB single channel vs 2x8GB dual channel.
Vakiona kyseisessä läppärissä on siis vain yksi Samsungin 16GB DDR4 SO-DIMM muistikampa joka toimii 2666MHz kellotaajuudella latenseilla 19-19-19-43 2T, eli käytössä on siis vain yksi muistikanava (single channel), vaikka prosessori itse tukee kahta muistikanavaa (dual channel). Kuten odotettua, syö tuo vain yhden muistikanavan käyttö suorituskykyä, mutta kuinka paljon? No otin siitä selvää. Vaihdoin vakiona olevan muistikamman Kingston HyperX 2x8GB DDR4 SO-DIMM 2666MHz 15-17-17-35 2T kahden muistikamman kittiin, jolloin sain molemmat muistikanavat käyttöön. Tuloksissa on huomioitavaa, että olen säätänyt prosessorin toimimaan maksimilla sallitulla turbokellotaajuudella, samalla laskenut prosessorin jännitettä jotta se toimii viileämmin kuin vakiona. Tulokset eivät siis ole vertailukelpoisia artikkelin tuloksien kanssa.
(kuvissa SC = single channel, yksi muistikanava käytössä, DC = dual channel, kaksi muistikanavaa käytössä)
katso liitettä 207323
Muistien vaihdolla ja toisen muistikanavan käyttöönotolla saavutettiin 70-91% paremmat muistinopeudet, muistiviiven parantuessa noin 16%.
katso liitettä 207325
Cinebench R15 testissä muistien vaihdolla ja toisen muistikanavan käyttöönotolla ei ollut juurikaan vaikutusta suorituskykyyn, eron ollessa alle prosentin.
katso liitettä 207332
Handbrake ohjelman renderöinti nopeus parani muistien vaihdolla ja toisen muistikanavan käyttöönotolla noin 14%.
katso liitettä 207324
Testasin suorituskykyä Apex Legends pelissä seisomalla paikallaan ja katsomalla pelin ruudunpäivitysnopeuden (fps) Origin -sovelluksen omalla fps-mittarilla. Muistien vaihto ja toisen muistikanavan käyttöönotto paransi suorituskykyä noin 9%.
katso liitettä 207327
Far Cry New Dawn pelin suorituskykyä mittasin pelin sisäisellä testillä. Suorituskykyparannus oli suorastaan järkyttävän iso, minimi ruudunpäivitysnopeus parani 38%, keskimääräinen 43% ja maksimi 51%, tämä siis pelkällä muistien vaihdolla ja toisen muistikanavan käyttöönotolla. Aiemmin itse pelissä tuli häiritseviä pieniä nykäyksiä ruudunpäivitysnopeuden laskiessa alle 50 fps, mutta ainakin pikaisella testauksella niitä ei esiintynyt.
@mehari
Tuli vaihdettua ko. läppäriin vakiotahnojen tilalle nestemetallit niin prossun lämmöt tippui tuosta 95-100c asteista 85 asteeseen ja näytönohjaimen 80 asteesta 75 asteeseen, eli kannatti pieni urakka, nyt ei prossu throttlaile.:tup: Samalla vaihtui vakiona oleva 1TB Seagate FireCuda SSHD Samsung 860 EVO 1TB SSD-asemaan, eiköhän tuolla nyt pärjäile.
Olisit nyt tehny pieni muotosen kuva blogin. 🙂