Testissä karsitulla TU116-grafiikkapiirillä ja GDDR5-muisteilla varustettu GeForce GTX 1660 -näytönohjain.

NVIDIA jatkaa entistä edullisempien Turing-arkkitehtuuriin pohjautuvien GeForce-näytönohjaimien julkaisusarjaa ja 15. maaliskuuta lanseerattiin GeForce GTX 1660 -malli. Kyseessä on helmikuussa julkaistun 1660 Ti -mallin karsittu pikkuveli, joka saapui myyntiin välittömästi.

GeForce GTX 1660 käyttää samaa TU116-grafiikkapiiriä kuin suorituskykyisempi 1660 Ti, mutta käytöstä karsittu 128 CUDA-ydintä, 8 teksturointiyksikköä ja GDDR6-muistit on puolestaan vaihdettu hitaampiin GDDR5-muisteihin.

TSMC:n 12 nanometrin prosessilla valmistettavassa TU116-300-A1-grafiikkapiirissä on aktiivisena on 1408 CUDA-ydintä ja 88 teksturointiyksikköä. 192-bittisen muistiväylän jatkeena on 6 gigatavua 8 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR5-muistia, joilla muistiväylän kaistanleveydeksi muodostuu 192 gigatavua sekunnissa eli 94 Gt/s vähemmän kuin GDDR6-muisteilla varustetulla 1660 Ti -mallilla.

Tarkemmat tiedot TU116-grafiikkapiiristä ja arkkitehtuurista löytyvät io-techissä aiemmin julkaistusta GeForce GTX 1660 Ti -artikkelista:

GeForce GTX 1660:n veroton hinta Yhdysvalloissa on 219 dollaria ja Suomen hintataso on alkaen noin 239 eurosta ylöspäin. Saimme io-techin testiin MSI:n GeForce GTX 1660 -mallistosta edullisimman Ventus XS 6G OC -mallin, jonka hintataso Suomessa on alkaen 269 euroa.

Tutustumme tässä artikkelissa GeForce GTX 1660:n ominaisuuksiin sekä MSI:n näytönohjaimeen. Mukana on suorituskykytestit 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla, tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

 

Näytönohjaimen esittely

MSI:n Ventus XS -malli on varustettu kahden 85 mm:n tuulettimen jäähdytysratkaisulla. Tuulettimet eivät pysähdy näytönohjaimen ollessa lepotilassa, vaan pyörivät hiljalleen 44 %:n eli noin 1000 RPM:n kierrosnopeudella. Ulkoisilta mitoiltaan näytönohjaimella on pituutta 20,5 cm, leveyttä 12,8 cm ja korkeutta 4,1 cm. Painoa on 710 grammaa ja se haukkaa alleen emolevyltä kaksi korttipaikkaa.

Suomessa GeForce GTX 1660 -näytönohjaimien hintataso alkaa 239 eurosta ylöspäin ja MSI:n Ventus XS 6G OC -malli on hinnoiteltu alkaen 269 euroa.

 

Näytönohjaimen takapuoli on varustettu mustalla kuvioidulla alumiinilevyllä. Se ei kuitenkaan ole kontaktissa piirilevyn takapuoleen grafiikkapiirin tai muistien kohdalta eli sen tarkoitus on toimia lähinnä suojana ja koristeena.

Piirilevy on varustettu yhdellä 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä. Virransyöttö sijaitsee näyttöliittimien ja grafiikkapiirin välissä ja on yhteensä 5-vaiheinen, josta 4 vaihetta pyhitetty grafiikkapiirille, yksi vaihe GDDR5-muisteille.

Näyttöliittimistä löytyy kolme DisplayPort-liitintä ja yksi HDMI-liitin. Toinen korttipaikka on rei’itetty ja pyhitetty lämpimän ilman ulostulolle.

Ventus XS:n jäähdytyksestä vastaa yksi iso alumiinisiili, johon on upotettu lämpöputki. Grafiikkapiiri on kontaktissa suoraan lämpöputkeen ja välissä on käytetty hieman tahmeaa lämpötahnaa. Neljällä muistipiirillä on todella paksu lämpöäjohtava tyyny, mutta kaksi alimmaista ovat paljaana. Virransyötön komponentteja jäähdytetään erillisellä jäähdytyssiilillä.

MSI:n Ventus XS -mallissa TU116-grafiikkapiiri on asetettu toimimaan 1530 MHz:n perustaajuudella ja 1830 MHz:n Boost-taajuudella.

Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus asettui 3D-rasituksessa 1950 MHz:iin. Grafiikkapiirin lämpötila nousi 10 minuutissa 65 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeus nousi 60 %:iin eli 1930 RPM:ään.

 

Testikokoonpano

Ensisijaisena vertailukohtana GeForce GTX 1660:lle olivat edellisen Pascal-sukupolven GeForce GTX 1060- sekä viime kuussa julkaistu kalliimpi isoveli 1660 Ti.  Mukana ovat myös testitulokset NVIDIAn leiristä GeForce GTX 970-, 1070-, 1070 Ti- ja RTX 2060 -malleilla ja AMD:n näytönohjaimista mukana on XFX:n Radeon RX 590 Fatboy.

Testit ajettiin 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla. GeForce GTX 1660:llä oli käytössä 419.35-ajurit ja muilla GeForce-näytönohjaimilla edelliset 418.91-ajurit. Radeon RX 590:llä oli käytössä Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.2.2 -ajurit.

 

Hintataso Suomessa 21.3.2019

 

Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi vesijäähdytetty Intelin 6-ytiminen Core i7-8700K -prosessori asennettuna ASRockin Z370 Taichi -emolevylle ja 16 gigatavua DDR4-3200-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Kingstonin 480 gigatavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.

  • Intel Core i7-8700K (6/12 ydintä/säiettä, Turbo 4,7 GHz)
  • ASRock Z370 Taichi (Intel Z370)
  • 16 Gt AORUS RGB Memory 3200 MHz (16-18-18-36)
  • Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe M.2 SSD
  • Kingston 960 Gt HyperX Savage SSD
  • Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
  • Cooler Master MasterLiquid Maker 240 -vesiijäähdytys prosessorille
  • Corsair HX1000 (1000W)
  • Microsoft Windows 10 Pro 64-bit

GeForce 419.35 -ajurit:

  • MSI GeForce GTX 1660 Ventus XS 6G OC

GeForce 418.91 -ajurit:

  • NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition
  • Asus ROG STRIX-GTX1660TI-O6G-GAMING
  • Asus ROG-STRIX-GTX1070TI-A8G-GAMING
  • Gigabyte GeForce RTX 1070 G1 Gaming
  • Asus ROG STRIX-GTX1060-O6G-GAMING
  • Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5

Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.2.2:

  • XFX Radeon RX 590 Fatboy

 

Näytönohjainten testimetodit

io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili.

99. persentiili (99th percentile) ilmoittaa muuttujan arvon, jota parempia ovat 99 % arvoista. Yksinkertaistetussa esimerkissä on 100 mitattua arvoa, jotka asetetaan paremmuusjärjestykseen. 99. persentiili jättää huomioimatta huonoimman eli 100. arvon ja ilmoittaa 99. parhaimman arvon. Käytännössä 60 sekunnin aikana renderöidään tuhansia ruutuja.

Kyseessä ei ole siis perinteinen ruudunpäivitystesteissä esitetty minimiarvo, joka voi olla vain yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu ja poikkeustapaus, vaan minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja on jätetty huomioimatta.

 

Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla

1440p-resoluutiolla Battlefield V:ssä GeForce GTX 1660:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli noin 13 % parempi kuin 1060:llä.

1660 Ti oli puolestaan noin 18 % suorituskykyisempi kuin 1660.

Tomb Raiderissa GeForce GTX 1660:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli noin 23 % parempi kuin 1060:llä.

1660 Ti oli puolestaan noin 20 % suorituskykyisempi kuin 1660.

Metro Exoduksessa GeForce GTX 1660:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli noin 12 % parempi kuin 1060:llä.

1660 Ti oli puolestaan noin 19 % suorituskykyisempi kuin 1660.

Resident Evil 2:ssa GeForce GTX 1660:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli noin 21 % parempi kuin 1060:llä.

1660 Ti oli puolestaan noin 19 % suorituskykyisempi kuin 1660.

Forza Horizon 4:ssä GeForce GTX 1660:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli noin 16 % parempi kuin 1060:llä.

1660 Ti oli puolestaan noin 14 % suorituskykyisempi kuin 1660.

 

Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla

1080p-resoluutiolla Battlefield V:ssä GeForce GTX 1660:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli noin 9 % parempi kuin 1060:llä.

1660 Ti oli puolestaan noin 20 % suorituskykyisempi kuin 1660.

Tomb Raiderissa GeForce GTX 1660:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli noin 21 % parempi kuin 1060:llä.

1660 Ti oli puolestaan noin 20 % suorituskykyisempi kuin 1660.

Metro Exoduksessa GeForce GTX 1660:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli noin 9 % parempi kuin 1060:llä.

1660 Ti oli puolestaan noin 19 % suorituskykyisempi kuin 1660.

Resident Evil 2:ssa GeForce GTX 1660:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli noin 18 % parempi kuin 1060:llä.

1660 Ti oli puolestaan noin 19 % suorituskykyisempi kuin 1660.

Forza Horizon 4:ssä GeForce GTX 1660:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli noin 14 % parempi kuin 1060:llä.

1660 Ti oli puolestaan noin 17 % suorituskykyisempi kuin 1660.

 

Tehonkulutusmittaukset

Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä.

MSI:n GeForce GTX 1660 Ventus XS 6G OC -kokoonpanon tehonkulutus oli 3D-rasituksessa kaksi wattia alhaisempi kuin Asuksen GTX 1660 Ti:llä ja neljä wattia korkeampi kuin Pascal-sukupolven 1060:llä.

 

Lämpötilamittaukset

Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin NVIDIAn näytönohjaimilla GPU-Z-ohjelmalla ja AMD:n näytönohjaimilla ajureiden Wattman-välilehden OSD-monitorointityökalulla. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä.

Ventus XS:llä TU116-grafiikkapiirin lämpötila nousi 3D-rasituksessa maksimissaan 65 asteeseen eli se toimi 5 astetta viileämpänä kuin Asuksen ROG Strix GTX 1060:n huomattavasti järeämmällä jäähdytyksellä varustettu GP106-grafiikkapiiri.

Asuksen ja MSI:n järeämmillä jäähdytyksillä varustetut GeForce GTX 1660 Ti -mallit toimivat puolestaan 1-4 astetta viileämpinä.

 

Melumittaukset

A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.

MSI:n Ventus XS:n jäähdytysratkaisu oli 37,4 desibelin melutasolla vajaan desibelin hiljaisempi kuin Asuksen ROG Strix GeForce GTX 1060, mutta pari desibeliä äänekkäämpi kuin Asuksen ja MSI:n GTX 1660 Ti -mallit. Siitä huolimatta Ventus XS:n melutaso oli korvakuulolla arvioituna 3D-rasituksessa miellyttävän hiljainen.

 

Ylikellotustestit

Ylikellotustestissä MSI:n GeForce GTX 1660 Ventus XS 6G OC -näytönohjain oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power Target -asetusta ei pystynyt nostamaan yli vakion (100 %). Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.

TU116-grafiikkapiiri ylikellottui 2005 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus oli 3D-rasituksessa oli noin 2100 MHz. Micronin GDDR5-muistit venyivät vakaasti ilman grafiikkavirheitä 8,9 Gbps nopeudelle. Muistien ylikellottamisessa oli todennäköisesti joku keinotekoinen rajoitus sillä 9 Gbps:n muistinopeudella suorituskyky romahti eikä kyse ollut epävakaudesta. Grafiikkapiirin käyttöjännite 3D-rasituksessa oli 1,05 volttia, eikä käyttöjännitteen nostaminen +100 mV  vaikuttanut asiaan mitenkään.

Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna kahdella asteella 67 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 205 watista seitsemällä watilla 212 wattiin. Tuulettimien kierrosnopeus nousi 60 %:sta 61 %:iin (1930 -> 1960 RPM) ja melutaso pysyi käytännössä samana eli hiljaisena.

Ylikellotettuna MSI:n GeForce GTX 1660 Ventus XS 6G OC:n suorituskyky parani selvästi ja erityisesti muistien ylikellottaminen auttoi suorituskykyyn. GeForce GTX 1660 oli Tomb Raiderissa noin 16 % suorituskykyisempi ylikellotettuna kuin vakiona. Ero Asuksen ROG Strix GeForce GTX 1660 Ti:hin kaventui kahteen FPS:ään eli 4 %:iin.

 

Loppuyhteenveto

Moni piti helmikuussa julkaistua GeForce GTX 1660 Ti:tä suorituskykyynsä nähden hieman liian kalliina GeForce RTX 2060:een nähden ja lähes pelkästään edellisen sukupolven GeForce GTX 1070:n korvaajana. GeForce GTX 1660 puolestaan tarjoaa pykälän edullisemmassa alle 300 euron hintaluokassa hyvän suorituskykyparannuksen aiemmin vastaavan hintaseen GeForce GTX 1060 -malliin verrattuna.

Testissämme oli MSI:n malliston edullisin 269 euron hintainen Ventus XS 6G OC -malli, joka ajoi asiansa suorituskyvyn, lämpötilan ja melutason suhteen varsin malliikaasti. Kovin suurta syytä kalliimpaan ja järeämmällä jäähdytyksellä varustettuun 1660-malliin ei pitäisi olla, sillä Ventus XS 6G OC myös ylikellottui grafiikkapiirin ja GDDR5-muistien osalta hyvin ja suorituskyky parani ylikellotettuna Tomb Raiderissa jopa 16 %.

Suorituskykytesteissä GeForce GTX 1660 sijottui Pascal-sukupolven GeForce GTX 106o:n ja 1070:n välimaastoon. 1660 oli pelistä riippuen 9-23 % suorituskykyisempi kuin 1060 ja kalliimpi isoveli 1660 Ti oli puolestaan 14-20 % suorituskykyisempi kuin 1660, kuten myös punaisen leirin AMD:n Radeon RX 590 oli useimmissa testeissä hieman edellä.

Seuraavaksi NVIDIAn odotetaan julkaisevan vieläkin edullisempi GeForce GTX 1650 -näytönohjain, jonka hintataso jää todennäköisesti alle 200 euroon.

This site uses XenWord.