io-techin testissä GeForce GTX 1660 Ti näytönohjaimet Asukselta ja MSI:ltä.

NVIDIA toi viime syksynä myyntiin uudet Turing-arkkitehtuuriin pohjautuvat GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimet. Ensin elokuussa esiteltiin 900-1500 euron hintahaarukkaan suorituskykyisimmät GeForce RTX 2080 Ti- ja 2080-mallit ja myöhemmin lokakuussa 549 euron lähtöhintainen GeForce RTX 2070.

Tammikuun lopulla yhtiö antoi tulosvaroituksen, jonka mukaan sen liikevaihto tulisi jäämään 500 miljoonaa dollaria ja käyttökate tippuisi 6,5 prosenttiyksikköä ennustetusta. Taustalla oleviksi syiksi kerrottiin muun muassa kryptovaluuttojen kysynnän laskeminen, maailmanlaajuisen talouskasvun hidastuminen erityisesti Kiinassa ja syksyllä julkaistujen kalleimpien GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjainten odotettua heikompi myynti. Lisäksi Datacenter-osaston useampi ennustettu diili jäi toteutumatta.

Kurssia lähdettiin korjaamaan heti tammikuun alussa julkaistulla 380 euron hintaisella GeForce RTX 2060:llä, joka on halvin GeForce RTX 20 -sarjan malli ja nyt julkaisuvuorossa on sitäkin edullisempi GeForce GTX 1660 Ti, josta on karsittu pois RTX-ominaisuudet eli säteenseurannan kiihdyttämiseen tarkoitetut RT-ytimet ja koneoppimiselle pyhitetyt Tensor-yksiköt, jotka ovat erikoistuneet tensoreiden laskentaan.

GeForce GTX 1660 Ti on nimetty vähintäänkin erikoisesti eli se ei ole uutta RTX-, vaan vanhaa GTX-sarjaa eikä sen mallinumero yllä 2000:een. Koska grafiikkapiiri perustuu uuteen Turing-arkkitehtuuriin, mallinumero 1660 on lähempänä lukua 2000 kuin Pascal-arkkitehtuurin 1000-malleja.

GeForce GTX 1660 Ti:n MSRP eli veroton suositushinta Yhdysvalloissa on 279 dollaria ja verollisena Saksassa 299 euroa. Koska Saksan arvonlisävero on alhaisempi kuin Suomessa, täällä hintataso on lähtien 309 eurosta ylöspäin.

io-techin testiin saapui GeForce GTX 1660 Ti -mallit Asukselta ja MSI:ltä. Valitettavasti molemmat valmistajat lähettivät halvimman NVIDIAn suositushintaisen mallin sijaan testiimme mallistonsa kalleimman mallin. Asuksen Strix-mallin Suomihinta on 379 euron tienoilla eli samalla tasoilla kuin halvimmat GeForce RTX 2060 -mallit. MSI:n Gaming X -malli maksaa Suomessa 349 euroa eli se sijoittuu halvimpien 1660 Ti- ja 2060-mallien välimaastoon.

Koska GeForce GTX 1660 Ti on toistaiseksi halvin Turing-arkkitehtuuriin perustuva näytönohjain, olisimme ensisijaisesti halunneet testata mahdollisimman halvan mallin sillä uskomme kuluttajien arvostavan tässä hintaluokassa mahdollisimman hyvää 3D-suorituskykyä mahdollisimman edulliseen hintaan. Näillä aikatauluilla on kuitenkin tyydyttävä siihen, mitä tarjolla on, jos testin haluaa julki julkaisupäivänä.

Tutustumme tässä artikkelissa GeForce GTX 1660 Ti:n ominaisuuksiin sekä Asuksen ja MSI:n näytönohjaimiin. Mukana on suorituskykytestit 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla, tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

io-techissä aiemmin testattu:

 

TU116-grafiikkapiirin arkkitehtuuri

GeForce GTX 1660 TI:ssä on käytössä Turing-arkkitehtuuriin perustuva TU116-grafiikkapiiri, joka rakentuu kolmesta Graphics Processing Clusterista (GPC), joista jokaisella on oma rasteroija (Raster engine).  Käytössä on koko grafiikkapiirin potentiaali eli kaikki 1536 stream-prosessoria, 48 ROP-yksikköä ja 96 teksturointiyksikköä. GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimista löytyvät RT-ytimet ja ja Tensor-yksiköt on karsittu kokonaan pois.

TSMC:n 12 nanometrin prosessilla valmistettava TU116 rakentuu 6,6 miljardista transistorista ja piisirun pinta-ala on noin 284 neliömillimetriä. Kyseessä on 42 % isompi piiri kuin GeForce GTX 1060:n TSMC:n 16 nanometrin prosessilla valmistettu GP106 ja transistoreita on 50 % enemmän. GeForce GTX 1660 Ti:n TDP-arvoksi on ilmoitettu 120 wattia ja virtalähdesuositus on 450-wattinen malli.

  • TU1116: 6,6 miljardia transitoria, 284 mm2
  • GP106: 4,4 miljardia transitoria, 200 mm2

Asuksen ja MSI:n testinäytönohjaimissa oli käytössä grafiikkapiirin TU116-400-A1-versio, joka oli valmistettu viime vuoden 46. viikolla eli marraskuun puolivälissä.

GeForce GTX 1660 Ti:ssä on käytössä 192-bittinen muistiväylä ja kuusi gigatavua 12 Gbps:n nopeudella toimivaa uuden sukupolven GDDR6-muistia. Molemmissa Asuksen ja MSI:n näytönohjaimissa oli käytössä Micronin valmistamat MT61K256M32JE-12-piirit (datasheet) ja ne toimivat speksatulla 12 Gbps:n nopeudella, jolloin muistiväylän kaistanleveys on 288,1 gigatavua sekunnissa.

Pelisuorituskykyä ajatellen Turing-arkkitehtuurin suurin uudistus on mahdollisuus suorittaa samanaikaisesti sekä INT(32)- että FP(32)-laskuja toisin kuin edellisen sukupolven Pascal-arkkitehtuurissa. Jokaiseen CUDA-ytimeen on lisätty kokonaislukuyksikkö, jolla voidaan suorittaa käskyjä rinnakkain liukulukuyksikön kanssa. Esimerkkinä on käytetty Shadow of the Tomb Raider -peliä, jossa keskimäärin 100 käskystä 62 on liukuluku- ja 38 kokonaislukulaskuja.

Turing SM adds a new independent integer datapath that can execute instructions concurrently with the floating-point math datapath. In previous generations, executing these instructions would have blocked floating-point instructions from issuing.

Toinen Turingin suuremmista uudistuksista on Unified Cache Architecture, jossa L1-välimuistit on konfiguroitavissa maksimissaan 64 kilotavun kokoiseksi.

Turing’s L1 cache is configurable. It can be as large as 64 KB in size, combined with a 32 KB per SM shared memory allocation, or it can reduce to 32 KB of L1 cache, allowing 64 KB of allocation to be used for shared memory. Combining the L1 data cache with the shared memory reduces latency and provides higher bandwidth than the L1 cache implementation used previously in Pascal GPUs.

 

 

Asus ROG Strix GeForce GTX 1660 Ti OC

Asuksen Strix-malli on varustettu erittäin järeällä kolmen tuulettimen jäähdytysratkaisulla. Ulkoisilta mitoiltaan pituutta on 30 cm, leveyttä 13,2 cm ja korkeutta 5 cm. Näytönohjain painaa on 1194 grammaa ja se haukkaa alleen emolevyltä kolme korttipaikkaa.

Suomessa Asuksen Strix-malli edustaa GeForce GTX 1660 Ti -näytönohjaimien kalleinta päätä 379 euron hinnallaan.

Näytönohjaimen takapuoli on mustalla kuvioidulla alumiinilevyllä. Se ei kuitenkaan ole kontaktissa piirilevyn takapuoleen grafiikkapiirin tai muistien kohdalta eli sen tarkoitus on toimia lähinnä suojana ja koristeena.

Piirilevy on varustettu yhdellä 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä. Virransyöttö sijaitsee grafiikkapiirin molemmilla puolilla ja on yhteensä 8-vaiheinen, josta 6 vaihetta pyhitetty grafiikkapiirille, kaksi vaihetta GDDR6-muisteille. Näytönohjaimen takaosasta löytyy kaksi nelipinnistä FanConnect-tuuletinliitintä, joita voi ohjata grafiikkapiirin lämpötilan mukaan.

Näyttöliittimistä löytyy kaksi DisplayPort-liitintä ja kaksi HDMI-liitintä. Toinen korttipaikka on rei’itetty ja pyhitetty lämpimän ilman ulostulolle.

Piirilevyltä löytyy nappi, jolla on mahdollista sammuttaa kaikki ledit näytönohjaimesta sekä BIOS-kytkin, jolla voi valita käyttöön Performance- tai Quiet-tilan. Quiet-tilassa tuulettimet eivät pyöri lepotilassa ja käynnistyvät, kun grafiikkapiirin lämpötila nousee 56 asteeseen. Performance-tilassa tuulettimet pyörivät lepotilassakin 24 % eli noin 900 RPM:n kierrosnopeudella, mutta käytännössä näytönohjain on lähes äänetön.

Grafiikkapiiri on kontaktissa nikkelöityyn kuparipohjaan ja välissä on käytetty etäisestä juoksevaa lämpötahnaa. Pohjan läpi kulkee kolme lämpöputkea kahteen erilliseen jäähdytysrivastoon. Muistipiirejä ja virransyötön komponentteja jäähdytetään piirilevyn etupuolen peittävällä mustaksi anodisoidulla alumiinilevyllä, joka myös tukevoittaa rakennetta.

Asuksen Strix-mallissa TU116-grafiikkapiiri on asetettu toimimaan 1500 MHz:n perustaajuudella ja 1860 MHz:n Boost-taajuudella.

Performance-asetuksella Asuksella todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus vaihteli 3D-rasituksessa 1965-1980 MHz:n välillä ja myös Quiet-tilassa kellotaajuus käyttäytyi samoin. Grafiikkapiirin lämpötila nousi 10 minuutissa Performance-tilassa 54 asteeseen ja Quiet-tilassa 61 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeus nousi Performance-tilassa 43 %:iin eli 1500 RPM:ään ja Quiet-tilassa 26 %:iin eli reiluun 900 RPM:ään.

 

MSI GeForce GTX 1660 Ti Gaming X

MSI:n Gaming X -malli on huomattavasti kompaktimpi kuin Asuksen Strix ja varustettu kahden tuulettimen Twin Frozr 7 -jäähdytysratkaisulla. Ulkoisilta mitoiltaan pituutta on 24,7 cm, leveyttä 12,7 cm ja korkeutta 4,7 cm. Näytönohjain painaa 775 grammaa ja se haukkaa alleen emolevyltä kolme korttipaikkaa.

Suomessa MSI:n Gaming X -malli edustaa GeForce GTX 1660 Ti -näytönohjaimien keskitasoa 349 euron hinnallaan.

 

Näytönohjaimen takapuoli on harmaalla kuvioidulla alumiinilevyllä. Se ei kuitenkaan ole kontaktissa piirilevyn takapuoleen grafiikkapiirin tai muistien kohdalta eli sen tarkoitus on toimia lähinnä suojana ja koristeena.

Piirilevy on varustettu yhdellä 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä ja piirilevy on selvästi lyhyempi kuin itse näytönohjain. Virransyöttö sijaitsee näyttöliittimien ja grafiikkapiirin välissä ja on yhteensä 6-vaiheinen, josta 4 vaihetta pyhitetty grafiikkapiirille, kaksi vaihetta GDDR6-muisteille.

Näyttöliittimistä löytyy kolme DisplayPort-liitintä ja yksi HDMI-liitin. Toinen korttipaikka on rei’itetty ulkonäkö edellä ja pyhitetty lämpimän ilman ulostulolle.

Grafiikkapiiri on kontaktissa nikkelöityyn kuparipohjaan ja välissä on siisti kerros juoksevaa lämpötahnaa. Pohjan läpi kulkee kolme lämpöputkea yhtenäiseen jäähdytysrivastoon. Muistipiirejä ja virransyötön komponentteja jäähdytetään piirilevyn etupuolen peittävällä mustaksi anodisoidulla alumiinilevyllä, joka myös tukevoittaa rakennetta. Tuulettimet eivät pyöri lepotilassa ja käynnistyvät vasta, kun grafiikkapiirin lämpötila nousee 63 asteeseen.

MSI:n Gaming X -mallissa TU116-grafiikkapiiri on asetettu toimimaan 1500 MHz:n perustaajuudella ja 1875 MHz:n Boost-taajuudella.

MSI:llä todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus vaihteli 3D-rasituksessa 1935-1980 MHz:n välillä. Grafiikkapiirin lämpötila nousi 10 minuutissa 64 asteeseen ja tuulettimen kierrosnopeus 41 %:iin eli 1400 RPM:ään.

 

Testikokoonpano

Asuksen ja MSI:n mallien suorituskyky testattiin käytännössä lähes identtiseksi, joten GeForce GTX 1660 Ti:tä tuloksissa edustaa ensimmäisenä io-techin testilaboratorioon saapunut Asuksen Strix-malli.

Ensisijaisena vertailukohtana GeForce GTX 1660 Ti:lle ovat edellisen Pascal-sukupolven GeForce GTX 1060- sekä 1070-amllit. Mukana ovat myös testitulokset NVIDIAn leiristä GeForce GTX 970-, 1070 Ti- ja RTX 2060 -malleilla ja AMD:n näytönohjaimista mukana on XFX:n Radeon RX 590 Fatboy.

Testit ajettiin 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla. GeForce-näytönohjaimilla uusimmat viralliset 418.91-ajurit ja Radeon-näytönohjaimilla oli käytössä uusimmat Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.2.2 -ajurit.

 

Hintataso Suomessa 22.2.2019

 

Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi vesijäähdytetty Intelin 6-ytiminen Core i7-8700K -prosessori asennettuna ASRockin Z370 Taichi -emolevylle ja 16 gigatavua DDR4-3200-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Kingstonin 480 gigatavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.

  • Intel Core i7-8700K (6/12 ydintä/säiettä, Turbo 4,7 GHz)
  • ASRock Z370 Taichi (Intel Z370)
  • 16 Gt AORUS RGB Memory 3200 MHz (16-18-18-36)
  • Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe M.2 SSD
  • Kingston 960 Gt HyperX Savage SSD
  • Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
  • Cooler Master MasterLiquid Maker 240 -vesiijäähdytys prosessorille
  • Corsair HX1000 (1000W)
  • Microsoft Windows 10 Pro 64-bit

GeForce 418.91 -ajurit:

  • NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition
  • Asus ROG STRIX-GTX1660TI-O6G-GAMING
  • Asus ROG-STRIX-GTX1070TI-A8G-GAMING
  • Gigabyte GeForce RTX 1070 G1 Gaming
  • Asus ROG STRIX-GTX1060-O6G-GAMING
  • Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5

Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.2.2:

  • XFX Radeon RX 590 Fatboy

 

Näytönohjainten testimetodit

io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili.

99. persentiili (99th percentile) ilmoittaa muuttujan arvon, jota parempia ovat 99 % arvoista. Yksinkertaistetussa esimerkissä on 100 mitattua arvoa, jotka asetetaan paremmuusjärjestykseen. 99. persentiili jättää huomioimatta huonoimman eli 100. arvon ja ilmoittaa 99. parhaimman arvon. Käytännössä 60 sekunnin aikana renderöidään tuhansia ruutuja.

Kyseessä ei ole siis perinteinen ruudunpäivitystesteissä esitetty minimiarvo, joka voi olla vain yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu ja poikkeustapaus, vaan minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja on jätetty huomioimatta.

 

Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla

Battlefield V:ssä GeForce GTX 1660 Ti:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli GeForce GTX 1070:n kanssa samalla tasolla, mutta 99. persentiili jopa 26 % parempi. GTX 1660 Ti oli noin 35 % suorituskykyisempi kuin GTX 1060.

Tomb Raiderissa GeForce GTX 1660 Ti:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli noin 10 % parempi kuin GTX 1070:llä ja noin 48 % suorituskykyisempi kuin GTX 1060.

Metro Exoduksessa GeForce GTX 1660 Ti jäi 4 %:n erolla GTX 1070:stä jälkeen, mutta oli noin 33 % suorituskykyisempi kuin GTX 1060.

Resident Evil 2:ssa GeForce GTX 1660 Ti:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli noin 4 % parempi kuin GTX 1070:llä ja noin 44 % suorituskykyisempi kuin GTX 1060.

Forza Horizon 4:ssä GeForce GTX 1660 Ti:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli lähes samalla tasolla 1070 Ti:n kanssa ja noin 4 % parempi kuin GTX 1070:llä ja noin 33 % suorituskykyisempi kuin GTX 1060.

 

Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla

Battlefield V:ssä GeForce GTX 1660 Ti:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli GeForce GTX 1070:n kanssa samalla tasolla, mutta 99. persentiili oli 21 % parempi. GTX 1660 Ti oli noin 31 % suorituskykyisempi kuin GTX 1060.

Tomb Raiderissa GeForce GTX 1660 Ti:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli noin 10 % parempi kuin GTX 1070:llä ja noin 46 % suorituskykyisempi kuin GTX 1060.

Metro Exoduksessa GeForce GTX 1660 Ti jäi 8 %:n erolla GTX 1070:stä jälkeen, mutta oli noin 29 % suorituskykyisempi kuin GTX 1060.

Resident Evil 2:ssa GeForce GTX 1660 Ti:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli noin 4 % parempi kuin GTX 1070:llä ja noin 41 % suorituskykyisempi kuin GTX 1060.

Forza Horizon 4:ssä GeForce GTX 1660 Ti:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli jopa hieman parempi kuin 1070 Ti:llä, noin 10 % parempi kuin GTX 1070:llä ja noin 33 % suorituskykyisempi kuin GTX 1060.

 

 

Tehonkulutusmittaukset

Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä.

Asuksen ja MSI:n GeForce GTX 1660 Ti -kokoonpanojen tehonkulutus oli 3D-rasituksessa muutaman watin korkeampi kuin GTX 1060:llä, mutta noin 25 wattia alhaisempi kuin RTX 2060:llä ja reilu 40 wattia alhaisempi kuin GTX 1070:llä.

 

Lämpötilamittaukset

Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin NVIDIAn näytönohjaimilla GPU-Z-ohjelmalla ja AMD:n näytönohjaimilla ajureiden Wattman-välilehden OSD-monitorointityökalulla. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä.

Asuksen Strix on varustettu niin järeällä jäähdytysratkaisulla, että TU116-grafiikkapiiri toimi Performance-tilassa 3D-rasituksessa 55-asteisena, joka on alhaisin io-techin testilaboratoriossa mitattu grafiikkapiirin rasituslämpötila vakiojäähdytyksellä. Asuksen Quiet-tilassa grafiikkapiirin lämpötila oli edelleen hyvin hallussa 61 asteessa ja samoin MSI:n Gaming X -mallilla 64 asteessa.

 

Melumittaukset

A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.

Asuksen Strix-malli Quiet-tilassa ja MSI:n Gaming X olivat testijoukon hiljaisimpia. Molemmat näytönohjaimet olivat 3D-rasituksessa korvakuulolla käytännössä lähes äänettömiä. Asuksen Strixillä Quiet-tilassa tuulettimet pyörivät 900 RPM:n ja Performance-tilassa 1500 RPM:n kierrosnopeudella ja myös Performance-tila oli todella hiljainen, joten koko kytkintä Asuksen Strix-mallissa ei välttämättä edes tarvittaisi.

 

Ylikellotustestit

Ylikellotustestissä Asuksen ROG Strix GeForce GTX 1660 Ti -näytönohjain oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat nostettiin maksimiin ja tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.

TU116-grafiikkapiiri ylikellottui 1960 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus oli 3D-rasituksessa vaihteli 2055-2070 MHz:n välillä. GDDR6-muistit venyivät vakaasti ilman grafiikkavirheitä 15 Gbps nopeudelle.

Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna yhdellä asteella 56 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 207 watista viidellä watilla 212 wattiin. Tuulettimien kierrosnopeus nousi 43 %:sta 45 %:iin (1515 -> 1550 RPM) ja melutaso pysyi käytännössä samana eli hiljaisena.

Ylikellotettuna Asuksen ROG Strix GeForce GTX 1660 Ti oli Tomb Raiderissa noin 10 % suorituskykyisempi kuin vakiona, mutta hävisi silti vakio GeForce RTX 2060:lle.

 

Loppuyhteenveto

GeForce GTX 1660 Ti on mallinimeltään vähintäänkin omituinen, mutta ominaisuuksiltaan tervetullut uutuus näytönohjainmarkkinoille. NVIDIAn GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimia on kunnollisen kilpailun puutteessa kritisoitu korkeasta hintatasosta, joka on näkynyt konkreettisesti myös yhtiön taloudellisessa menestyksessä viime kvartaalilla annetun tulosvaroituksen ja 500 miljoonaa dollaria vajaaksi jääneen liikevaihdon muodossa.

io-techin testeissä 1440p- ja 1080p-resoluutioilla GeForce GTX 1660 Ti:n suorituskyky oli suurinpiirtein GeForce GTX 1070:n tasolla. Joissain peleissä, kuten Tomb Raiderissa, eroa syntyi 10 % 1660 Ti:n hyväksi, mutta esimerkiksi Metro Exoduksessa GTX 1070 oli puolestaan 4 % suorituskykyisempi.

Turing-arkkitehtuurin mahdollistama liukuluku- ja kokonaislukuyksiköiden samanaikainen suorittaminen on selvä parannus Pascal-arkkitehtuuriin ja tulee varmasti hyödyttämään tulevaisuudessa, mutta samaan aikaan GTX 1070:een verrattuna näyttömuistia on kaksi gigatavua vähemmän.

1660 Ti on toistaiseksi edullisin julkaistu Turing-arkkitehtuuriin perustuva näytönohjain, mutta sen hintataso Suomessa on päälle 300 eurossa eli mallista riippuen samalla tasolla kuin GTX 1070:llä. GeForce GTX 1660 Ti:llä saa samaan rahaan saa tänä päivänä vastaavan suorituskyvyn kuin 2,5 vuotta vanhalla GeForce GTX 1070:llä.

Kalleimmat 1660 Ti -mallit, kuten io-techin ollut Asuksen Strix, maksavat lähes 400 euroa eli käytännössä yhtä paljon kuin edullisimmat GeForce RTX 2060 -mallit. Testien perusteella GeForce RTX 2060 on kuitenkin selvästi suorituskykyisempi ja sisältää myös uudet RTX-ominaisuudet eli säteenseurantaa kiihdyttävät RT-ytimet ja DLSS-tekniikan mahdollistavat Tensor-yksiköt.

Ylikellottaminen ei juurikaan Asuksen Strix-mallia rasittanut lämpötilan tai melutason osalta ja suorituskyky parani noin 10 %. Valitettavasti sekään ei vielä riittänyt nostamaan suorituskykyä vakio RTX 2060:n tasolle.

Jälleenmyyjien varastot tyhjenevät parhaillaan hyvää vauhtia Pascal-sukupolven näytönohjaimista ja pian niitä ei enää saa. GeForce GTX 1660 Ti julkaistiin selvästi täyttämään GeForce GTX 1070:n jättämä aukko markkinoilla samaan hintaan, sen sijaan että tarjolle olisi tullut selvästi aiempaa parempaa suorituskykyä edullisempaan tai edes samaan hintaan.

NVIDIAn odotetaan julkaisevan lähiaikoina uuteen GeForce GTX 16 -sarjaan vieläkin edullisemmat Turing-arkkitehtuuriin pohjautuvat  GeForce GTX 1660- ja 1650-mallit.

This site uses XenWord.