io-techin testissä NVIDIAn GeForce RTX 20 -sarjan edullisin 2070-malli.

Uudet GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimet esiteltiin elokuussa ja ensimmäisenä syyskuussa myyntiin saapuivat kaksi suorituskykyisintä ja kalleinta mallia eli 2080 ja 2080 Ti. Kolmikon edullisimman RTX 2070 -mallin testituloksia ja myyntiinsaapumista ja  jouduttiin odottamaan lokakuun puoliväliin asti. Olemme jo testanneet io-techissä MSI:n GeForce RTX 2080- ja Asuksen RTX 2080 Ti -mallin, joten ne kannattaa lukea pohjalle ennen tätä artikkelia:

Vaikka GeForce RTX 2070 saapui myyntiin viimeisenä, sen kohdalla NVIDIAn aikataulut ja järjestelyt menivät median osalta kuitenkin kaikkein pahimmin pieleen. Yhtiö ei ensinnäkään toimittanut eurooppalaiselle medialle omia Founders Edition -mallejaan, vaan testikappaleet hoitui tiettyjen näytönohjainvalmistajien kautta. TU106-grafiikkapiirit kuitenkin saapuivat valmistajille ilmeisesti niin myöhään, että Euroopassa testikappaleet saatiin matkaan vasta alle viikko ennen myynnin alkua ja testeille jäi maksimissaan aikaa 1-2 päivää. Yhdysvaltalainen media pääsi sentään ajureihin käsiksi kuusi päivää ennen deadlineä, joista arkipäiviä oli neljä. Suomeen ja io-techille MSI:n UPS Express -paketti saapui tiistai-iltapäivällä samalla kellonlyömällä, kun salassapitovelvollisuus päättyi ja artikkeli olisi pitänyt olla julki.

MSI lähetti testiimme kaksi GeForce RTX 2070 -näytönohjainta, Armor- ja Gaming Z -mallit. Armor edustaa 540 euron hinnallaan 2070-mallien edullisinta päätä ja 700 euron hintainen Gaming Z -puolestaan tehtaalla ylikellotettuna kalliimpaa päätä. MSI pyysi, että testaisimme ensin edullisemman Armor-mallin ensin ja pyyntö on ilmeisesti alunperin peräisin NVIDIAlta. Taustalla lienee GeForce RTX 2070 -mallien varsin laaja hintahaarukka 540 eurosta 790 euroon eli 250 euroa ja puhdas suorituskyky/euro-suhde verrattuna esimerkiksi Radeon RX Vega 64- ja GeForce GTX 1080 -näytönohjaimiin tulee paremmin esille edullisemmalla 2070-mallilla testattuna.

Totuuden nimissä näytönohjaimien ja erityisesti GeForce RTX 20 -sarjan hinnat ovat tällä hetkellä markkinatilanteesta ja kunnon kilpailun puutteesta johtuen lähteneet täysin lapasesta. Uuden sukupolven julkaisun myötä GeForce GTX 10 -näytönohjaimien hinnat eivät käytännössä laskeneet ja RTX 20 -sarja sijottui suorituskykynsä ja hintansa puolesta suoraan vanhojen mallien väliin tai yläpuolelle. Pari sukupolvea vanhan näytönohjaimen päivittäjälle GeForce RTX 2070 on todennäköisesti mielenkiintoisin vaihtoehto hintansa puolesta, sillä 2080:n yli 800 euron ja 2080 Ti:n yli 1200 euron hintalappua ja hankintaa ei enää välttämättä pysty järjellä perustelemaan.

Tutustumme tässä artikkelissa siis MSI:n omaan piirilevyyn sekä jäähdytysratkaisuun perustuvaan GeForce RTX 2070 Armor -malliin. Suorituskykytestit on ajettu 3820×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla ja mukana on myös tehonkulutus, lämpötila ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

 

Näytönohjaimen esittely

MSI:n GeForce RTX 2070 Armor on selvästi pienempi kuin yhtiön RTX 2080 -mallit, mutta reilulla 1,1 kilon painolla se painii silti samassa sarjassa järeimpien edellisen sukupolven GeForce GTX 10 -sarjan näytönohjaimien kanssa. Pituutta näytönohjaimella on 29,5 cm, leveyttä 14 cm ja korkeutta 4,7 cm ja se haukkaa alleen emolevyltä kolme korttipaikkaa. Jäähdytysratkaisu on varustettu kahdella tuulettimella, joiden alta pilkistää lämpöputkilla varustettu alumiinirivasto. Myyntipakkauksen sisältö oli karua katseltavaa sillä mukana toimitetaan ainoastaan ajuri-DVD ja asennusohjeet.

Suomessa MSI:n GeForce RTX 2070 Armor edustaa 540 euron hinnallaan 2070-mallien edullisinta hintatasoa, kun kalleimmat 2070-mallit maksavat 790 euroa.

Näytönohjaimen takapuoli on suojattu alumiinilevyllä, ja se on grafiikkapiirin kohdalta lämpötyynyllä kontaktissa piirilevyyn.

Piirilevy on varustettu 6- ja 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä. NVIDIA ilmoittaa GeForce RTX 2070 -referenssisuunnitelman tehonkulutukseksi 175 wattia ja sen oma Founders Edition -mallin tehokulutukseksi 185 wattia. Virtalähteeksi suositellaan 550-wattista mallia.

Virransyöttö on yhteensä 8-vaiheinen, josta 6 vaihetta pyhitetty grafiikkapiirille ja loput 2 muisteille.

Näyttöliittimistä löytyy kolme DisplayPort-liitintä, yksi HDMI-liitin sekä USB Type-C -liitin. GeForce RTX 2070:ssä ei ole SLI-liitintä eli kahta edullisempaa näytönohjainta ei saa kytkettyä rinnakkain mahdollisesti suorituskykyisemmäksi kuin RTX 2080- tai RTX 2080 Ti -mallit.

Turing-grafiikkapiirien näyttöohjain tukee DisplayPort 1.4a -standardia ja VESA:n Display Stream Compression 1.2 -pakkausta, mitkä yhdessä mahdollistavat 8K-resoluution 60 hertsin virkistystaajuudella. Näyttöohjain kykenee ajamaan maksimissaan kahta 60 hertsin 8K-näyttöä samanaikaisesti. Uutta on myös näyttöohjaimen tuki USB-C-liittimellä toteutetulle VirtualLinkille, joka on uusi avoin standardi virtuaalilaseille, jonka tavoitteena on tehdä johtohärdelleistä loppu hoitamalla yhteys yhdellä kaapelilla.

MSI:n kahden korttipaikan korkuinen jäähdytysratkaisu on iso, mutta yhtiön RTX 2080 -malleihin verrattuna jopa maltillinen ja näytönohjain painaa 1168 grammaa. Grafiikkapiiri on suorassa kontaktissa kuparisiin lämpöputkiin, jotka kulkevat jäähdytysrivaston alumiinisen pohjalevyn läpi. Alumiinilevyn läpi kulkee viisi 6 mm paksua lämpöputkea toiseen alumiinirivastoon. Tahna on valmis ”tahnalappu”, joka sulanut grafiikkapiirille. Tahnan koostumus oli hieman jähmeä, eikä läheskään niin notkea kuin MSI:n RTX 2080- ja 2080 Ti -malleissa. GDDR6-muistipiirit ovat kontaktissa poikkeuksellisen paksujen lämpötyynyjen kautta alumiinilevyyn ja lämpöputkiin. Virransyöttöä jäähdytetään piirilevyn etupuolelta peittävällä ja rakennetta tukevoittavalla alumiinilevyllä, joka on kontaktissa MOSFET-transistoreihin. Kelat ja kondensaattorit ovat kontaktissa lämpöäjohtavan tyynyn kautta jäähdytysrivastoon.

GeForce RTX 2070:ssä on käytössä Turing-arkkitehtuuriin perustuva TU106-grafiikkapiiri, joka rakentuu kolmesta Graphics Processing Clusterista (GPC), joista jokaisella on oma rasteroija (Raster engine). GeForce RTX 2070:n grafiikkapiirissä on käytössä täysi piiri eli kaikki 2304 CUDA-ydintä, 64 ROP-yksikköä ja 144 teksturointiyksikköä. RT-ytimiä on käytössä 36 ja Tensor-ytimiä 288 kappaletta.

  • TU102: 4352 CUDA, 68 ROP, 272  teksturointiyksikköä, 68 RT, 544 Tensor
  • TU104:  2944 CUDA, 64 ROP, 184 teksturointiyksikköä, 46 RT, 368 Tensor
  • TU106: 2304 CUDA, 64 ROP, 144 teksturointiyksikköä, 36 RT, 288 Tensor

TSMC:n 12 nanometrin prosessilla valmistettava TU104 rakentuu 10,8 miljardista transistorista ja piisirun pinta-ala on noin 445 neliömillimetriä. Kyseessä on reilu 40 % kookkaampi piiri kuin GeForce GTX 1080:n GP104 ja lähes yhtä suurin kuin GeForce GTX 1080 Ti:n GP102, mutta täytyy muistaa että TU106:ssa RT- ja Tensor-ytimet vievät piisirusta pinta-alaa perinteisen 3D-suorituskyvyn kustannuksella.

  • GeForce RTX 2080 Ti (TU102): 18,6 miljardia transistoria, 754 mm2
  • GeForce RTX 2080 (TU104): 13,6 miljardia transitoria, 545 mm2
  • GeForce GTX 1080 Ti (GP102): 12 miljardia transitoria, 471 mm2
  • GeForce RTX 2070 (TU106): 10,8 miljardia transitoria, 445 mm2
  • GeForce GTX 1080 (GP104): 7,2 miljardia transitoria, 314 mm2
  • GeForce GTX 1070(Ti) (GP104): 7,2 miljardia transitoria, 314 mm2
  • GeForce GTX 1060 (GP106): 4,4 miljardia transitoria, 200 mm2

MSI:n RTX 2070 Armor -testinäytönohjaimessa oli käytössä grafiikkapiirin TU106-400-A1-versio, joka on valmistettu tämän vuoden 37. viikolla eli syyskuun puolivälissä. NVIDIA myy näytönohjainvalmistajille Turing-grafiikkapiireistä kahta eri versiota, jotka ovat perusversio ja ylikellotettava A-versio.  Käytännössä näytönohjainvalmistajat joutuvat tilaamaan erikseen grafiikkapiirien perusmalleja näytönohjaimiin, joita ei ole ylikellotettu tehtaalla, ja A-versiota tehtaalla ylikellotettuihin versioihin. Oletettavasti A-mallit ovat hinnoiteltu kalliimmaksi näytönohjainvalmistajille. MSI:n RTX 2070 Armor -mallissa käytössä oli ei-A-versio, mutta manuaalisesti se ylikellottui normaalisti.

GeForce RTX 2070:ssä on käytössä 256-bittinen muistiväylä ja kahdeksan gigatavua 14 Gbps:n nopeudella toimivaa uuden sukupolven GDDR6-muistia. MSI:n RTX 2070 Armor -näytönohjaimessa oli käytössä Micronin valmistamat piirit (datasheet) ja ne toimivat speksatulla 14 Gbps:n nopeudella, jolloin muistiväylän kaistanleveys on 448 gigatavua sekunnissa.

GPU-Z-ohjelman uusin 2.13.0-versio tunnistaa GeForce RTX 2070:n tiedot oikein. MSI:n Armor-malli on asetettu toimimaan TU106-grafiikkapiirin osalta 1410 MHz:n perustaajuudella ja 1620 MHz:n Boost-taajuudella.

Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus heilui 3D-rasituksessa 1770-1785 MHz:n välimaastossa ja grafiikkapiirin lämpötila nousi 65 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeus nousi 49 %:iin eli 1270 RPM:ään.

 

Testikokoonpano

Suorituskykytesteissä mukana ovat samat näytönohjaimet kuin GeForce RTX 2080 Ti -artikkelissa ja lisäksi mukaan ajettiin tulokset Asuksen ROG Strix GeForce GTX 1070 Ti:llä. Lisäksi ajoimme tulokset Asuksen ROG Strix Radeon RX Vega 64:llä, jotka vaihdoimme AMD:n referenssinäytönohjaimen tilalle.

Testit ajettiin 3860×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla. GeForce RTX 2080:llä ja 2080 Ti:llä oli käytössä 411.51-ajurit ja GeForce RTX 2070:llä 416.33-ajurit.

 

Hintataso Suomessa 19.10.2018

 

 

Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi vesijäähdytetty Intelin 6-ytiminen Core i7-8700K -prosessori asennettuna ASRockin Z370 Taichi -emolevylle ja 16 gigatavua DDR4-3200-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Kingstonin 480 gigatavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.

  • Intel Core i7-8700K (6/12 ydintä/säiettä, Turbo 4,7 GHz)
  • ASRock Z370 Taichi (Intel Z370)
  • 16 Gt AORUS RGB Memory 3200 MHz (16-18-18-36)
  • Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe M.2 SSD
  • Kingston 960 Gt HyperX Savage SSD
  • Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
  • Cooler Master MasterLiquid Maker 240 -vesijäähdytys prosessorille
  • Corsair HX1000 (1000W)
  • Microsoft Windows 10 Pro 64-bit

GeForce 416.33-ajurit:

  • MSI GeForce RTX 2070 Armor
  • Asus ROG-STRIX-GTX1070TI-A8G-GAMING

GeForce 411.51 -ajurit:

  • Asus ROG-STRIX-RTX2080TI-O11G-GAMING
  • MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio

GeForce 399.24 -ajurit:

  • Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING
  • Asus ROG STRIX-GTX1080-A8G-GAMING

Adrenalin Edition 18.10.1 Optional -ajurit:

  • Asus ROG-STRIX-RXVEGA64-O8G-GAMING

 

Näytönohjainten testimetodit

io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili.

99. persentiili (99th percentile) ilmoittaa muuttujan arvon, jota parempia ovat 99 % arvoista. Yksinkertaistetussa esimerkissä on 100 mitattua arvoa, jotka asetetaan paremmuusjärjestykseen. 99. persentiili jättää huomioimatta huonoimman eli 100. arvon ja ilmoittaa 99. parhaimman arvon. Käytännössä 60 sekunnin aikana renderöidään tuhansia ruutuja.

Kyseessä ei ole siis perinteinen ruudunpäivitystesteissä esitetty minimiarvo, joka voi olla vain yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu ja poikkeustapaus, vaan minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja on jätetty huomioimatta.

 

Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutiolla

4k- eli 3840×2160-resoluutiolla Battlefield 1:ssä MSI:n RTX 2070 Armor oli noin 8 FPS:ää eli noin 15 % suorituskykyisempi kuin GTX 1080, mutta 1080 Ti oli noin 15 FPS:ää eli noin 24 % suorituskykyisempi kuin RTX 2070.

Uudessa Tomb Raiderissa MSI:n RTX 2070 Armor oli noin 8 FPS:ää eli noin 14 % suorituskykyisempi kuin GTX 1080, mutta 1080 Ti oli noin 11 FPS:ää eli noin 18 % suorituskykyisempi kuin RTX 2070.

Deus Ex:ssä MSI:n RTX 2070 Armor oli noin 6 FPS:ää eli noin 11 % suorituskykyisempi kuin GTX 1080, mutta 1080 Ti oli noin 12 FPS:ää eli noin 18 % suorituskykyisempi kuin RTX 2070.

Vulkan-rajapinnalla Wolfenstein II: The New Colossus -pelissä MSI:n RTX 2070 Armor oli noin 11 FPS:ää eli noin 19 % suorituskykyisempi kuin GTX 1080, mutta 1080 Ti oli noin 25 FPS:ää eli noin 19 % suorituskykyisempi kuin RTX 2070.

 

Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla

2560×1440-resoluutiolla Battlefield 1:ssä MSI:n RTX 2070 Armor oli noin 13 FPS:ää eli noin 14 % suorituskykyisempi kuin GTX 1080.

Tomb Raiderissa MSI:n RTX 2070 Armor oli noin 4 FPS:ää eli noin 7 % suorituskykyisempi kuin GTX 1080.

Deus Ex:ssä MSI:n RTX 2070 Armor oli noin 5 FPS:ää eli noin 8 % suorituskykyisempi kuin GTX 1080.

Wolfenstein II:ssa MSI:n RTX 2070 Armor oli noin 23 FPS:ää eli noin 23 % suorituskykyisempi kuin GTX 1080.

 

Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla

Full HD -resoluutiolla MSI:n RTX 2070 Armor oli noin 12 FPS:ää eli noin 9 % suorituskykyisempi kuin GTX 1080.

Tomb Raiderissa MSI:n RTX 2070 Armor oli noin 5 FPS:ää eli noin 5 % suorituskykyisempi kuin GTX 1080.

Deus Ex:ssä MSI:n RTX 2070 Armor oli noin 6 FPS:ää eli noin 8 % suorituskykyisempi kuin GTX 1080.

Wolfenstein II:ssa MSI:n RTX 2070 Armor oli noin 33 FPS:ää eli noin 24 % suorituskykyisempi kuin GTX 1080.

 

 

Tehonkulutusmittaukset

Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield 1 -peliä.

MSI:n RTX 2070 Armor -kokoonpanon tehonkulutus oli samalla tasolla kuin GeForce GTX 1070 Ti:llä noin 250 watissa ja 20 wattia alhaisempi kuin GeForce GTX 1080:llä. RTX 2080:llä tehonkulutus oli noin 80 wattia ja 2080 Ti:llä noin 110 wattia korkeampi kuin RTX 2070:llä.

 

Lämpötilamittaukset

Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin NVIDIAn näytönohjaimilla MSI:n Afterburner-ohjelmalla ja AMD:n näytönohjaimilla ajureiden Wattman-välilehden monitorointityökalulla. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield 1 -peliä.

MSI:n RTX 2070 Armorilla TU106-grafiikkapiiri toimi 3D-rasituksessa 65-asteisena eli 10 astetta viileämpänä kuin GeForce GTX 1080:llä. Kaikilla tähän mennessä testatuilla RTX 20 -näytönohjaimilla grafiikkapiirin lämpötila on pysynyt alle 70 asteessa.

 

Melumittaukset

A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield 1 -peliä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.

MSI:n RTX 2070 Armorin kahdella isokokoisella tuulettimella varustettu jäähdytysratkaisu oli erittäin hiljainen ja tuulettimet pyörivät noin 1270 RPM:n kierrosnopeudella. Subjektiivisesti arvoiden näytönohjain oli 3D-rasituksessa lähes äänetön.

 

Ylikellotustestit

Ylikellotustestissä MSI:n GeForce RTX 2070 Armor -näytönohjain oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat nostettiin maksimiin ja tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.

Alustavissa ylikellotustesteissä MSI:n RTX 2070 Armor ylikellottui TU106-grafiikkapiirin osalta 1795 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus oli 3D-rasituksessa noin 1965-1995 MHz. Power- ja eli tehonkulutuksen rajoitus hakkasi koko ajan vastaan grafiikkapiirin toimiessa noin 2 GHz:n kellotaajuudella, joten kovinkaan paljon korkeammasta kellotaajuudesta ei kannata haaveilla edes vesijäähdytyksellä. GDDR6-muistit venyivät vakaasti ilman grafiikkavirheitä 15,8 Gbps nopeudelle.

Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna vain asteella 65 asteesta 66 asteeseen ja ylikellotettuna tuulettimien kierrosnopeus nousi 49 %:sta 52 %:iin (1270 -> 1350 RPM), mikä ei käytännössä korvakuulolla vaikuttanut melutasoon.

Ylikellotettuna MSI:n RTX 2070 Armor oli Battlefield 1:ssä 5,8 FPS:ää eli noin 9 % suorituskykyisempi kuin vakiona.

 

Loppuyhteenveto

Nyt testatun GeForce RTX 2070:n myötä pystytään muodostamaan käsitys uusien GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimien suorituskyvystä, mutta kuitenkin vasta osittain. Toistaiseksi tarjolla ei ole ainuttakaan peliä, joka tukisi RT-ytimillä kiihdytettyä säteenseurantaa tai tekoälyyn pohjautuvaa DLSS- eli Deep Learning Super Sampling -reunojenpehmennystä, jotka ovat uusien RTX 20 -näytönohjaimien avainominaisuuksia ja joilla suurilta osin perustellaan uutuusnäytönohjaimien korkeaa hintatasoa. RTX On -suorituskyky on siis toistaiseksi täysi kysymysmerkki, mutta varmaa on kuitenkin että säteenseuranta tulee vaatimaan runsaasti laskentatehoa. Jää siis nähtäväksi kuinka hyvin RTX 20 -sarjan edullisin malli jaksaa säteitä tulevaisuudessa kiihdyttää ja kuinka hyödyllisestä ominaisuudesta lopulta on kyse.

Tällä hetkellä perinteisessä 3D-suorituskyvyssä GeForce GTX 1080:een verrattuna se tarjoaa DirectX-peleissä 5-15 % ja Wolfenstein II -pelissä Vulkan-rajapinnalla noin 25 % paremman suorituskyvyn. 4k-resoluutiolla RTX 2070 oli noin 10-20 % suorituskykyisempi kuin GTX 1080, mutta valitettavasti 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeuteen joutuu karsimaan pelistä riippuen melko rankasti. Esimerkiksi uudessa Shadow of the Tomb Raiderissa Low-asetuksilla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 63 FPS:ää.

MSI:n GeForce RTX 2070 Armor osoittautui testeissä todella hyväksi näytönohjaimeksi, vaikka se edustaa 540 euron hinnallaan 2070-mallien edullisinta päätä. Kahdella isokokoisella tuulettimella varustettu jäähdytysratkaisu piti grafiikkapiirin lämpötilan 3D-rasituksessa 65 asteessa ja melutaso oli käytännössä lähes äänetön. Ylikellotustesteissä suorituskyky parani noin 9 % eikä grafiikkapiirin lämpötila noussut kuin yhdellä asteella ja lähes äänettömään melutasoon sillä ei käytännössä ollut korvakuulolla vaikutusta.

GeForce RTX 2070 on reilun 500 euron hintatasolla monille näytönohjaimen päivityksestä haaveileville mielenkiintoisin julkaisu. Se ei kuitenkaan tarjoa kuin keskimäärin 10 % paremman suorituskyvyn kuin yli kaksi vuotta vanha GeForce GTX 1080, jonka hinta tällä hetkellä uutena on noin 500 eurossa ja käytettynä niiden hinnat ovat liikkuneet 400-500 eurossa.

Jos katseet suunnataan GeForce RTX 2070:n yläpuolelle, alkaen reilun 700 euron hinnalla saa jo noin 20-25 % suorituskykyisemmän GeForce GTX 1080 Ti:n ja erityisesti niiden kohdalla käytettyjen kauppa käy kuumana, kun innokkaimmat tehokäyttäjät vaihtavat RTX 2080- ja 2080 Ti -näytönohjaimiin.

Palaamme io-techissä GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimien suorituskykyyn vielä uudestaan, kunhan ensimmäiset RT-ytimiä ja säteenseurantaa tukevat päivitykset tulevat vielä toistaiseksi tuntemattomana ajankohtana saataville (Shadow of the Tomb Raider ja Battlefield V).

This site uses XenWord.
;