
NVIDIA esitteli tammikuun alussa CES 2024 -messuilla uudet GeForce RTX 40 Super -sarjan näytönohjaimet, joista ensimmäisenä myyntiin saapuu suorituskykyiseen 1440p-pelaamiseen suunnattu RTX 4070 Super -malli. Myynti alkaa keskiviikkona 17. tammikuuta klo 16. Suositushinta Suomessa on sama kuin viime keväänä julkaistulla alkuperäisellä 4070-mallilla eli 689 euroa. 4070 jää edelleen rinnalle myyntiin edullisemmalla hinnalla, joka asettuu Suomessa edullisimmillaan noin 600 euroon.
Tutustumme tässä artikkelissa GeForce RTX 4070 Superin ominaisuuksiin ja NVIDIAn omaan Founders Edition -malliin. Suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 2560×1440-resoluutioilla ilman säteenseurantaa ja säteenseuranta sekä DLSS 3 -ominaisuus käytössä. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Näytönohjaimen esittely
NVIDIAn hiljattain omat Founders Edition -näytönohjaimet ovat olleet myynnissä suositushinnoilla yhtiön kotisivujensa kautta vajaan vuoden ja myös GeForce RTX 4070 Super Founders Edition tulee myyntiin 689 euron suositushinnalla. Jälleenmyyjiltä on ostettavissa näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin perustuvia malleja suositushinnalla ja siitä ylöspäin.
GeForce RTX 4070 Super on ulkoisesti identtinen 4070-mallin kanssa, mutta väritys on nyt kokonaan musta.
RTX 4070 Super Founders Edition on kahden korttipaikan korkuinen ja 24,2 cm pitkä. Rakenne on todella jämäkän ja laadukkaan tuntuinen metallinen kokonaisuus. Jäähdytysratkaisun molemmilla puolilla on 92 mm:n tuulettimet, jotka eivät pyöri lepotilassa.
Alapuolen tuuletin imee ilmaa näytönohjaimen etuosasta ja puhaltaa lämmintä ilmaa kotelosta ulos näyttöliittimien yläpuolelta. Takaosan tuuletin imee ilmaa näytönohjaimen läpi alhaalta ylöspäin jäähdyttäen matkalla grafiikkapiiriin kontaktissa olevasta höyrykammiosta lähteviä lämpöputkia. Takaosan tuuletin imee ilman suoraan kohti keskusmuistia ja prosessoria, mutta kotelon takaosaan sijoitetun tuulettimen pitäisi huolehtia lämpimän ilman puhaltamisesta ulos kotelosta.
NVIDIA päivitti jo viime vuonna Founders Edition -näytönohjaimiinsa käyttöön ATX 3.1 -standardissa päivitetyn 12V-2×6-virtaliittimen alkuperäisen 12VHPWR-liittimen tilalle. Mukana toimitetaan adapteri kahdelle 8-pinniselle PCI Express -lisävirtaliittimelle. Näytönohjaimen Power Limit -tehorajoitus on vakiona 220 wattia ja se on mahdollista nostaa 240 wattiin. Virtalähdesuoritus on nostettu 4070 Superissa 700 wattiin.
Huom! Näytönohjainvalmistajien kaikissa 4070 Super -malleissa on nyt käytössä ainoastaan 12V-2×6-virtaliitin, eikä enää perinteistä 8-pinnistä PCI Express -lisävirtaliitintä.
Näyttöliittiminä on yksi HDMI 2.1- ja kolme DisplayPort 1.4a -liitintä. Näytönohjaimessa päädyssä on GeForce-teksti, mutta näytönohjainta ei ole valaistu miltään osin.
GeForce RTX 4070 Superissa on käytössä hieman karsittu Ada-arkkitehtuuriin perustuva AD104-grafiikkapiiri, joka valmistetaan TSMC:n optimoidulla 4 nanometrin eli 4N-prosessilla. Grafiikkapiiri rakentuu 35,8 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 295 neliömillimetriä.
Käytössä on 7168 CUDA-ydintä, 224 teksturointiyksikköä, 224 tensoriydintä, 56 RT-ydintä ja 80 ROP-yksikköä.
Muistiväylä 4070 Superissa on 4070:n ja 4070 Ti:n tavoin 192-bittinen ja sen jatkeena on 12 gigatavua 21 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6X-muistia, jonka myötä muistikaistaa on käytettävissä 504 Gt/s.
4070 Superia on päivitetty ainoastaan grafiikkapiirin laskentayksiköiden osalta ja suorituskyky on lähempänä 4070 Ti:tä kuin alkuperäistä 4070:tä.
Vertailun vuoksi aiemmassa 4070-mallissa oli käytössä 5888 CUDA-ydintä, 184 teksturointiyksikköä, 184 tensoriydintä ja 48 RT-ydintä eli niitä on 4070 Superissa käytössä 22 % enemmän. ROP-yksiköitä on Superissa 64 sijaan käytössä 80 kappaletta ja L2-välimuisti on kasvatettu 36 megatavusta 48 megatavuun.
Isoveli 4070 Ti:n käyttämässä täydessä AD104-grafiikkapiirissä on 7680 CUDA-ydintä, 240 teksturointiyksikköä, 240 tensoriydintä ja 60 RT-ydintä eli laskentayksiköitä on käytössä vielä 7 % enemmän.
NVIDIA on asettanut 4070 Superin Founders Edition -mallin toimimaan 3D-rasituksessa samalla 2475 MHz:n Boost-kellotaajuudella kuin 4070-mallissa. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa Cyberpunk 2077 -pelissä 1440p-resoluutiolla ilman säteenseurantaa noin 2685-2730 MHz.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä GeForce RTX 4070 Super -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti aiempiin 4070- ja 4070 Ti -malleihin sekä RTX 30 -sukupolven 3090-malliin. AMD:n leiristä mukana on 1440p-pelaamiseen suunnattu hieman edullisempi Radeon RX 7800 XT.
Hintataso Suomessa 16.1.2024 (saatavilla):
- Radeon RX 7800 XT: alkaen 570€
- GeForce RTX 4070: alkaen 600€
- GeForce RTX 4070 Super: alkaen 689 €
- GeForce RTX 4070 Ti: alkaen 880€
- GeForce RTX 4070 Ti Super: alkaen 919€
- GeForce RTX 4080 Super: alkaen 1149€
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Corsairin iCUE 5000T RGB -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kolme 120 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 120 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi iCUE LINK H150i LCD AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 8-ytiminen ja 3D-välimuistilla varustettu Ryzen 7 7800X3D -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair X670 E -emolevylle ja 32 gigatavua DDR5-6000-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 11 Pro asennettuna Kioxian 2 teratavun Exceria Pro M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin RM1000x SHIFT -virtalähde.
- AMD Ryzen 7 7800X3D -prosessori (8/16 ydintä/säiettä, boost 5,0 GHz)
- Asus ROG Crosshair X670E -emolevy
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB DDR5-6000 (30-36-36-72)
- Kioxia Exceria Pro 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Corsair iCUE 5000T RGB -kotelo
- Corsair iCUE LINK H150i LCD -nestejäähdytys
- Corsair RM1000x SHIFT -virtalähde
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla ilman säteenseurantaa ja skaalausta
Cyberpunk 2077:ssä parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4070 Super oli noin 20 % suorituskykyisempi kuin 4070, kun taas 4070 Ti oli noin 11 % suorituskykyisempi kuin 4070 Super.
Alan Wake 2:ssa parhailla High-kuvanlaatuasetuksilla 4070 Super oli noin 8 % suorituskykyisempi kuin 4070, kun taas 4070 Ti oli noin 19 % suorituskykyisempi kuin 4070 Super.
Hogwarts Legacyssä parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4070 Super oli noin 16 % suorituskykyisempi kuin 4070, kun taas 4070 Ti oli noin 12 % suorituskykyisempi kuin 4070 Super.
Last of Us Part 1:ssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4070 Super oli noin 15 % suorituskykyisempi kuin 4070, kun taas 4070 Ti oli noin 9 % suorituskykyisempi kuin 4070 Super.
Starfieldissä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4070 Super oli noin 10 % suorituskykyisempi kuin 4070, kun taas 4070 Ti oli noin 11 % suorituskykyisempi kuin 4070 Super.
F1 23:ssä parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla on käytössä myös säteenseuranta. 4070 Super oli noin 18 % suorituskykyisempi kuin 4070, kun taas 4070 Ti oli noin 14 % suorituskykyisempi kuin 4070 Super.
3DMark TimeSpy -testissä 4070 Superin grafiikkatestin tulos oli noin 16 % parempi kuin 4070:llä, kun taas 4070 Ti oli 13 % suorituskykyisempi kuin 4070 Super.
Suorituskykytestit 3840×2160- ja 1920×1080-resoluutioilla
Cyberpunk 2077:ssä Full HD -resoluutiolla 4070 Super oli noin 18 % suorituskykyisempi kuin 4070, kun taas 4070 Ti oli noin 7 % suorituskykyisempi kuin 4070 Super.
4k-resoluutiolla 4070 Super oli noin 28 % suorituskykyisempi kuin 4070, kun taas 4070 Ti oli noin 9 % suorituskykyisempi kuin 4070 Super.
DirectX Raytracing -säteenseuranta & DLSS 2/3 -suorituskyky
3DMarkin puhtaasti säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä 4070 Super oli noin 24 % suorituskykyisempi kuin 4070, kun taas 4070 Ti oli noin 8 % suorituskykyisempi kuin 4070 Super.
Cyberpunk 2077:ssä Ray Tracing Ultra -kuvanlaatuasetuksilla ja DLSS/FSR Quality -ominaisuudet käytössä 4070 Super oli noin 15 % suorituskykyisempi kuin 4070, kun taas 4070 Ti oli noin 9 % suorituskykyisempi kuin 4070 Super.
Alan Wake 2:ssa Ray Tracing High -kuvanlaatuasetuksilla ja DLSS/FSR Quality -ominaisuudet käytössä 4070 Super oli noin 16 % suorituskykyisempi kuin 4070, kun taas 4070 Ti oli noin 8 % suorituskykyisempi kuin 4070 Super.
Hogwarts Legacyssä säteenseuranta käytössä ja DLSS/FSR Quality -ominaisuudet käytössä 4070 Super oli noin 16 % suorituskykyisempi kuin 4070, kun taas 4070 Ti oli noin 7 % suorituskykyisempi kuin 4070 Super.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla ja säteenseuranta päällä.
4070 Superilla kokoonpanon tehonkulutus oli 15 wattia korkeampi kuin 4070:llä, kun taas Gigabyten 4070 Ti Gaming OC:lla tehonkulutus oli 100 wattia korkeampi kuin 4070 Superilla.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla ja säteenseuranta päällä.
NVIDIAn omalla Founders Edition -jäähdytyksellä 4070 Superin grafiikkapiirin lämpötila oli kaksi astetta korkeampi kuin 4070:llä.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli x desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä -peliä 4k-resoluutiolla ja säteenseuranta päällä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
4070 Superilla kokoonpanon melutaso oli hiljainen, mutta marginaalisesti äänekkääämpi kuin 4070:llä. Tuulettimen kierrosnopeus 3D-rasituksessa oli 41 % eli 1832 RPM.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä NVIDIAn GeForce RTX 4070 Super Founders Edition oli asennettuna suljetun Corsairin Corsair iCUE 5000T RGB -kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat nostettiin maksimiin eli +9 %:iin ja 88 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Power Limit on vakiona 220 wattia ja 9 % korotus maksimiin tarkoittaa 240 wattia.
Näytönohjain ylikellottui AD104-grafiikkapiirin osalta +200 MHz eli 2675 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa 1440p-resoluutiolla oli ilman säteenseurantaa noin 2925-2940 MHz. GDDR6X-muistit ylikellottuivat vakaasti +2000 MHz eli 25 Gbps:n nopeudelle (GPU-Z näyttää 1563 MHz).
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettun 72 asteesta 74 asteeseen, kokoonpanon tehonkulutus 350 watista 372 wattiin ja tuulettimien kierrosnopeus 1832 -> 1920 RPM melutason säilyessä 39 desibelissä.
Ylikellotettuna 4070 Superin 3DMark Time Spyn grafiikkatestin tulos parani 10 % ja keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus Cyberpunk 2077:ssä parani noin 8 %.
Loppuyhteenveto
io-techin testien perusteella GeForce RTX 4070 Super tarjoaa 689 euron hintaan pelistä riippuen keskimäärin noin 15 % paremman suorituskyvyn kuin 4070, jonka hinta tippui samalla 600 euroon. 4070 Ti oli keskimäärin vajaa 10 % suorituskykyisempi kuin 4070 Super. Voidaan siis sanoa, että 4070 Super sijoittuu suorituskyvyllään 4070:n ja 4070 Ti:n välimaastoon, hieman jälkimmäistä lähemmäksi. 4070 Superilla tehonkulutus nousi 15 watilla ja grafiikkapiirin lämpötila kahdella asteella. Ylikellotustesteissä NVIDIAn omasta Founders Editionista saatiin puristettua vielä noin 10 % ylimääräistä suorituskykyä.
NVIDIA itse mainosti GeForce RTX 4070 Superin päihittävän edellisen sukupolven RTX 3090:n, mutta pienellä präntillä testeissä oli käytössä säteenseuranta. Puhtaassa rasterointisuorituskyvyssä 3090 on suorituskykyisempi, mutta RTX 40 -sarjan DLSS 3:n avulla 4070 kuroi kirkkaasti ohi.
4070 Superin kohdalla päivitys tarkoitti parempaa suorituskykyä samaan hintaan, joka on parempi kuin parempaa suorituskykyä kalliimmalla hinnalla, mutta ei valitettavasti parempaa suorituskykyä halvemmalla hinnalla.
Toisaalta se on se resoluutio, joka on käytössä tämän kortin kanssa.
Tosaalta korttien erot tulisivat paremmin esille 1080p.
Alustavasti on hyvä muutos, mutta pientä muutosvastarintaa on. Ja jos testit jatkuu näin, mihin vedätte 1080p-korttien rajan?
On siellä mukana Cyberpunk 2077 1080p-tulokset:
’
4060 Ti (8 Gt) on meillä testattu ensisijaisesti 1080p-resoluutiolle, 16 gigasta ei ole testattu ja 4070 on suunnattu 1440p, kuten 4070 Super.
Varmaan 99.9% ei-RTX peleistä pyörii kelvollisesti myös 4k resoilla, jos laskee silmäkarkit mediumiin. Huomaan, että Cyberpunkissa 2160p resoilla on 4070 ja 4070s välinen ero paljon selkeämpi kuin 1440p. Ehkä sillä on myös vastaavasti enemmän merkitystä ostopäätökseen. No joo 32fps keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus paranee huomattavasti järkevämmillä kuvanlaatuasetuksilla.
Minun vika, mutta ainakin 3070 oli testattu myös 1080p. Lisäksi ne 4060/4060 Ti, jotka käytännössä oli tuoreimmat Nvidia-testit, oli 1080p. Pitäisi taas lukea se testikokoonpano/testikäytännöt-osio tarkemmin.
Tässä voi tulla ihmettelyä, kun joku näytönohjainvalmistaja ensimmäisenä merkkaa korttinsa 4K-pelaamiseen. Mutta eiköhän siellä tiedetä nämä asiat paremmin kuin minä.
Olisi julkaistu tämä kortti viime vuonna niin ei kaikki olisi haukkunut yhtä paljon 40 sarjaa ylihintaiseksi.
90€ lisähinta super mallista on ehkä hieman turhan korkea kun olisi saanut olla se sama 50 mitä on jenkki markkkinoilla.
Eikös 1080p:tä käytetä kun halutaan prosessoreiden eroja esille.
Taitaa olla se 599€ RTX 4070 vaan kohtuu hyvä tarjous ja RTX 4070 normaalisti sen 50€ halvempi.. Jos sitäkään..
Kyllä varmaan, mutta tuossa oli testikokoonpanossa jo suoraan paras peliprosessori, niin ei tarvitse sen suorituskykyä pitää pullonkaulana.
—
Ehkä jatkossa en sano mitään testijärjestelyistä, kun itse olen selvästi vielä viime vuosikymmenellä näiden kanssa. Kun jotkut graafit on tottunut näkemään, niin niitä kaipaa vasta sitten, kun huomaa, että ne on poissa. Turhaa työtä se on ehkä tässä vaiheessa, kun 1080p-pelaamiseen on ne "500€ ja alle" kortit.
Tuo on kovin suhteellista. Omaan silmään jo 970:llä pyöritti mieluummin 1440p:tä kuin 1080p:tä, enkä ole sen jälkeen kaivannut 1080p graafeja. Toki heikommilla korteilla ultra-asetukset jökkii.
Melkein voisi karusti yleistää, että 3080=4070 (ilman Super). Näin ainakin tuoreimmissa peleissä.
Ja tämä siis ihmiseltä, joka on omistanut molemmat (3080, 4070).
Jenkeissä 50 dollaria + verot päälle
GTX 1080 taisi olla eka 4K korttina markkinoitu lappu, että näin… Oliko 3000-sarja jonka julkistustapahtumassa höpistiin 8K gamingista
4k resolla olisi tarkoitus pelailla, niin taitaa tuo 7800xt olla parempi budjettiratkaisu kuin 4070 superi. Sen verran boomer olen etten ymmärrä dlss tai Ray tracingin päälle kauheasti.
Jos alle satanen on hinta-eroa niin 4070 super.
AMD puolella ei löydy ihan korttia samassa hintaluokassa kun vaatisi että toisi RX7900 kortin markkinoille mutta se ei oe tulossa ainostan RX7600 tulee ja mahdollisesti RX7700.
DLSS kannattaa ottaa haltuun, jos 4K meinaat pelata. Jos ei tosiaankaan kiinnosta, voit myös katsella AMD:n tulevia aleja.
DLLS quality on lähes samaa tasoa kuin natiivi, fps nousee paljon ja voi laittaa rt:n päälle.
Tämä 4070 kanssa.
Boomer? Amiga 500 osasi jo Raytracingin….
Mallinimen pituuden/mahtipontisuuden perusteellako noin oletit?
Meinaan jo GTX 1660 Super oli hitaampi kuin aiemmin julkaistu GTX 1660 Ti. Samoin 2080 Super oli hitaampi kuin sitä vanhempi 2080 Ti. Tälläkin kerralla 4070 Super jatkaa samaa kaavaa ollen hitaampi kuin vanhempi 4070 Ti. Teknisiä tietoja katsoenkaan ei ole yllättävää, että näin on, sillä Superissa on vähemmän sekä ytimiä että niiden kellotaajuutta.
Uusi 4070 Ti Super on se malli, jonka pitäisi olla nopeampi kuin 4070 Ti. Siinä vaiheessa on kaikki luvat/perusteet yllättyä, jos tuo ei toteutuisi.
Joo ehkä, ehkä en. mikä viestin tarkoitus oli? Nyt ollaan kuitenkin RTX 4070 ketjussa.
Ehkä se on tämä hype. Odottaisi jotain muuta kuin vähemmän karsittua korttia jota firma myy paremmilla katteilla kuin edellistä karsittua mallia
Mielestäni Nvidian, vuotajien tai tekkimedioiden hypestä/jutuista ei kyllä ole kovin helposti voinut saada kuvaa että 4070 Superilta olisi syytä odottaa parempaa suorituskykyä kuin 4070 Ti:ltä. Onko esimerkkejä hypestä joka antaisi odottaa tuollaista?
Alusta asti vuotojen spekseissä esiintynyt heikompi kortti ja niin myös oli Nvidian julkaisemissa spekseissä kun kortit virallisesti julkistettiin. Muuten markkinointi ollut lähinnä diibadaabaa ilman suorituskykyväittämiä.
Ehkäpä omaa medialukutaitoakin voisi tarkastella kriittisesti, jos on tuon käsityksen onnistunut saamaan.
NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER already spotted below MSRP in Europe – VideoCardz.com
Kannattaa tutustua mallinimien takana piilotteleviin siruihin, siellä puolella on helppo ennustaa mitä kortteja tulee ja miten ne suurinpiirtein suorituskyvyltään asettuu.
Pääsääntö on että sirusta (esim. AD104) tehdään kolme mallia, perusmalli jossa ~75-80% ytimistä käytössä (4070), parannettu malli jossa ~90% (usein refresh, 4070 Super) ja sitten täyden sirun malli (4070Ti).
Sama kaava toistuu AD102 kanssa, tuotenimet vain menee pöljästi kahteen kategoriaan 4070Ti Super, 4080, 4080 Super.
Muistimäärä ei muutu jos siru ei muutu ja kellot taitaa riippua muista tekijöistä mutta ei niillä niin suurta heittoa ole muutenkaan (mainitut kortit kaikki 200MHz sisällä toisistaan).
Että eipä näissä "tilkintäjulkaisuissa" suuria yllätyksiä pääse tulemaan jos vähän perehtyy. Korkeintaan hinnoissa.
RX 6700 10Gt ja RX 6700 XT esim ovat samalla piirillä ja eri muistimäärällä (ja väylällä), samoiten RX 7800 XT ja RX 7700 XT
nVidian puolella ei taida olla tässä sukupolvessa leikattua väylää, mutta GA 102 piiriä on myyty ainakin kolmella eri väylänleveydellä ja 8 – 24Gb muistikapasiteetilla (kuluttajille, ammattikortteja näköjään myös 48Gb muistilla)
4000-sarjan omistajat tuskin tulevat Supereihin päivittämään, mutta allekirjoittanutta ainakin kiinnostaisi miten paljon tällä saisi lisäpotkua 3000-sarjaan verrattuna, vaikkapa RTX 3070.
Näyttäisi olevan alle 50% päivitys, eli todennäköisesti ei kannata. Jos tarvii päivitellä niin mieluummin jotain tehokkaampaa, kuten ensi viikolla laukaistava RTX 4070 TiSu.
katso liitettä 1245636
NVIDIA GeForce RTX 4070 Super Founders Edition Review
http://www.techpowerup.com
Piti tähän sanoa, että se tuon mukaan 42% nopeutus on enemmän kuin riittävä syy päivittää. Saa myös +50% lisää näytönohjaimen muistia.
Sitten katsoin peiliin, totesin itse päivittäväni RTX 4070 TiSUun ja saavani siinä paljon enemmän..
Joo… 42% ei kyllä ole "enemmän kuin riittävä syy" vaan paremminkin pikkupäivitys, joka ei kannata ellei se onnistu pienellä välirahalla tai sitten jos on paljon löysää rahaa ja haluaa uusinta ja parasta… RTX 3070 -> 4070 super ei oikein mene kumpaankaan kategoriaan.
2 eri testaajaa, 2 eri testilaitteistoa, 2 eri testipätkää pelistä, todennäköisesti 2 eri asetukset pelissä, joten olisihan se suoranainen ihme, jos tulokset olisivat identtiset. Turha kahden eri sivuston välisiä testejä on suoraan verrata toisiinsa, enemmänkin niitä voi useammasta lähteestä tarkasteltuna pitää keskenään suuntaa antavina.
Meillä testataan pelejä ensisijaisesti tarkoituksella pelaamalla, toissijaisesti sisäänrakennetuilla benchmarkeilla. 3DMark Time Spy on mukana benchmarkkina.
Joo siis tosiaan poikkeuksia löytyy kuten nämä tuplamuistilla olevat x060-sarjalaiset ja muita leikkauksia mutta nyrkkisääntönä NVIDIAN isommasti rummutetuissa kuluttajatuotteissa nuo luvut pitelee hyvin paikkaansa ennusteena.
Ei voi oikein pitää yksittäisenä poikkeuksena kun yhdeksästä edellisestä RTX työpöytäkortteihin käytetystä piiristä TU 104, TU 106, GA 102, GA 104 ja GA 106 eli 5/9 on markkinoilla vähintään kahdella eri muistikaistalla RTX sarjan työpöytänäyttiksena.
Toki osa näistä sellaisia vähemmän seksikkäitä malleja kuten RTX 3060 8Gb, mutta myös noita ihan pää julkaisuja kuten eri RTX 3080 versiot ja RTX 2060 ja 2060 Super. Eli ennen RTX 4000 sarjaa siis RTX piirejä työnnetty markkinoille 5/6 tapausta usealla eri muistikaistalla.
Toki nyt sitten voi pitää jo vähän sääntönä, että kortit tulevat samalla (täydellä) kaistalla, mutta rautafirmat ovat surkeita noudattamaan mitään nimeämislogiikkoja tai muitakaan säännönmukaisesti, jokainen tapaus pitää tarkistaa erikseen joka tapauksessa
Turhaakin turhempi kortti. Noilla dlss diipadaapailuilla ole mitää merkitystä muuta kuin karkkia. Amd 7800xt paljon järkevämpi kuin tämä.
AMD:n RT tuki vain on valitettavan surkea (hidas), joten jos pelaa uudempia pelejä, niin 7800xt ei ole mitenkään järkevä vaihtoehto.
Ilman RT se kuitenkin hakkaa ton kortin ja on paljon halvempi. Se oli se pointti.
Olenko ainoa joka on "hieman" epäluuloinen näitä nvidian käyttämiä uusia liittimiä kohtaan johtuen useista eri ilmoituksista kärähteneistä kaapeleista ja näytönohjaimista? Ilmeisesti tämä 12V-2×6 on jälleen joku uusi virallisempi versio tästä, saas nähdä kärähteleekö sekin yhtä helposti…
Omassa kotelossa ei ole sivusuunnassa kovinkaan paljon tilaa joten en ole edes varma, että sopisiko tuo liitin adapterin kanssa siihen mitenkään ellei se ole kulmaliitin.
Niin hakkaa. Ne, jotka eivät RT:tä tarvii, voivat sitten ostaa sen 7800xt:n, ne jotka RT:tä tarvitsevat, ostavat sitten tämän. Kaikille jotain, mikä on se ongelma?
Tässä ollaan kyllä pahasti hakoteillä ja tiputtu nykykehityksen kärryiltä jos DLSS on diipadaapailua ilman merkitystä. AMD:lla on FSR 2.1 ja FSR 3 kehitys on vaan pahasti NVIDIAa jäljessä. Ne ovat lähitulevaisuudessa merkittävin tekijä suorituskyvyn ja sen myötä näyttävämmän grafiikan kehityksessä.
A) en ole nähnyt kärähtäneitä kaapeleita tai näytönohjaimia uuden ATX 3.1 standardin mukaisilla liittimillä
B) vanhalla liittimellä nämä olivat yksittäisiä tapauksia ja johtuivat suurimmaksi osaksi käyttäjävirheestä kun liitin ei ollu pohjassa -> korjattu uudessa liittimessä lyhyemmillä sen se-pinneillä eli liitin pitää olla pohjassa.
Googlettelin asiaa ja yleensä 4070Super oli testeissä 7800XT:tä nopeampi, joten epäilen nyt väitteesi paikkansapitävyyttä suuresti..
Sama kuin vertaisi 4070 superia 7900xt, 7800xt noin 200€ halvempi kun taas 7900xt noin satasen kalliimpi
Määrällisesti ei varmaan kovin paljoa ollut ja keskittyi ymmärtääkseni kalliimman pään kortteihin (esim. 4090), jotka kuluttavat enemmän virtaa. Itse en kuvailisi ongelmia pelkäksi käyttäjävirheeksi, jos liitin joka ei ollut pohjassa antoi polttaa itsensä. Mutta hyvä, että on nyt korjattu. Osa ongelmistahan taisi myös johtua jos kaapelia oli taivutettu liikaa lähelä liitintä jonka takia markkinoille tuli aika paljon erilliaisa 90 ja 180 asteen adaptereita ja joissakin niissä oli omia ongelmia…
Mutta joo, Nvidian 4000-sarjasta on jäänyt parhaiten omaan mieleen sulaneet kaapelit ja kärähtäneet kortit mikä on toki hieman epäreilua, koska osa ongelmista johtui myös kolmannen osapuolen adaptereista.
Niin, sen takiahan siellä olikin, että "johtuivat suurimmaksi osaksi käyttäjävirheestä", ei "pelkästään käyttäjävirheestä".