
NVIDIAn toimitusjohtaja Jensen Huang esitteli 7. tammikuuta CES 2025 -messujen keynote-esityksen yhteydessä uudet Blackwell -grafiikka-arkkitehtuuriin pohjautuvat GeForce RTX 50 -sarjan näytönohjaimet ja ensimmäisenä myyntiin saapuvat suorituskykyisimmät GeForce RTX 5080- ja 5090-mallit. Kaksi muuta ensimmäisessä aallossa julkaistua näytönohjainta ovat RTX 5070 Ti- ja 5070-mallit, jotka saapuvat myyntiin myöhemmin helmikuussa. Testasimme io-techissä viime viikolla GeForce RTX 5090 -lippulaivamallin ja nyt vuorossa on 5080-testit.
Saimme NVIDIAlta testiin yhtiön oman Founders Edition -mallin, jolla testitulokset saa julkaista tänään 29. tammikuuta eli päivää ennen kuin myynti alkaa 30. tammikuuta klo 16. Tutustumme tässä artikkelissa NVIDIAn oman GeForce RTX 5080 Founders Edition -näytönohjaimen ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 3840×2160-resoluutioilla ilman säteenseurantaa ja säteenseuranta käytössä sekä kokeilussa on myös uusi DLSS 4 -ominaisuus. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Näytönohjaimen esittely
GeForce RTX 5080:stä tulee myyntiin NVIDIAn oma Founders Edition -malli yhtiön kotisivujen kautta 1229 euron hinnalla sekä näytönohjainvalmistajien omat mallit jälleenmyyjien kautta. Edullisimmat mallit kustantavat heti julkaisun yhteydessä 1229 euroa ja kalleimmat AIO-nestejäähdytetyt mallit oletetttavasti yli 1600 euroa.
GeForce RTX 5080 Founders Editionissa on käytössä saman näköinen ja kokoinen jäähdytysratkaisu kuin 5090 Founders Editionissa ja ulkoisesti ne eroavat toisistaan takapuolen mallinimen tekstin osalta. Jäähdytysperiaate molemmissa on sama eli tuulettimet puhaltavat esteettä ilmaa näytönohjaimen läpi, mutta sisäinen rakenne on 5080::n jäähdytysratkaisussa yksinkertaisempi eli siinä ei ole käytössä höyrykammiota tai kontaktissa grafiikkapiiriin nestemäistä metallia.
Näytönohjain on ainoastaan kahden korttipaikan korkuinen ja 30,4 cm pitkä. Painoa on 1,82 kg ja rakenne on todella jämäkän ja laadukkaan tuntuinen metallinen kokonaisuus. Jäähdytysratkaisun alapuolella on kaksi 115 mm:n tuuletinta, jotka eivät pyöri lepotilassa.
Näytönohjain on varustettu kolmella uutta DisplayPort 2.1b -standardia tukevalla liittimellä sekä yhdellä HDMI 2.1 -liitännällä. Uuden DisplayPort 2.1b -standardin myötä kaistaa (UHBR20 80 Gbps) riittää maksimissaan 4k-resoluutiolla 480 hertsin ja 8k-resoluutiolla 120 Hz virkistystaajuudelle, kun DSC- eli Display Stream Compression -pakkaus on käytössä (12-bit HDR).
5080:n TBP- eli Total Board Power -tehonkulutus on 360 wattia eli 40 wattia korkeampi kuin 4080:llä ja 4080 Superilla. Näytönohjain on varustettu yhdellä ATX 3.1 -standardin mukaisella 16-pinnisellä PCI Express 5.0 12V-2×6-lisävirtaliittimellä, joka on nyt käännetty näytönohjaimen päädyn suuntaisesti ja kulmaan, kuten RTX 30 -sarjan Founders Editioneissa. Myyntipakkauksen mukana toimitetaan uudistettu adapteri punotuilla kaapeileilla ja vahvistetulla liittimellä, johon liitetään kolme 8-pinnistä PCI Express -lisävirtaliitintä. Päädyn GeForce RTX -teksti on valaistu.
GeForce RTX 5080:ssä on käytössä täysi GB203-grafiikkapiiri, joka valmistetaan TSMC:n NVIDIAlle optimoidulla 4 nanometrin eli 4N-prosessilla. Käytössä ovat kaikki 10752 CUDA-ydintä, 336 teksturointiyksikköä, 336 tensoriydintä, 84 RT-ydintä ja 112 ROP-yksikköä. Grafiikkapiiri rakentuu 45,6 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 378 neliömillimetriä.
Muistiväylä on edelleen 256-bittinen ja sen jatkeena on 16 gigatavua 30 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR7-muistia, jonka myötä muistikaistaa on käytettävissä 960 Gt/s.
NVIDIA on asettanut Founders Edition -mallissaan grafiikkapiirin toimimaan 3D-rasituksessa 2617 MHz:n Boost-taajuudella. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa Cyberpunk 2077 -pelissä 4k-resoluutiolla säteenseurantakäytössä keskimäärin noin 2622 MHz.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä GeForce RTX 5080 -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti edellisen sukupolven 4080 Super-malliin ja muutamissa testeissä mukana on tulokset myös 3080:lla. GeForce RTX 5090 -testistä mukana on lisäksi tulokset myös 4090-, 3090- ja 2080 Ti -näytönohjaimilla. AMD:n leiristä mukaan ajettiin tulokset Radeon RX 7900 XTX -lippulaivamallilla.
Hintataso Suomessa 29.1.2025
- Radeon RX 7900 XTX: alkaen 980 €
- GeForce RTX 2080 Ti: Ei enää myynnissä, suositushinta oli 1299 €
- GeForce RTX 4080 Super: Suositushinta oli 1149 € (ALV 24 %)
- GeForce RTX 5080: alkaen 1229 €
- GeForce RTX 3090: Ei enää myynnissä. suositushinta oli 1589 €
- GeForce RTX 4090: alkaen 2500 €, suositushinta oli 1999 €
- GeForce RTX 5090: alkaen 2455 €
Näytönohjaimien testikokoonpano on kasattu Corsairin iCUE 5000T RGB -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kolme 120 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 120 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi iCUE LINK H150i LCD AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 8-ytiminen ja 3D-välimuistilla varustettu Ryzen 7 9800X3D -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair X870E Hero -emolevylle ja 32 gigatavua DDR5-6000-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 11 asennettuna Corsairin MP700 Pro 2 teratavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin RM1000x SHIFT -virtalähde.
- AMD Ryzen 7 9800X3D -prosessori (8/16 ydintä/säiettä, boost 5,2 GHz)
- Asus ROG Crosshair X870E Hero -emolevy
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB DDR5-6000 (30-36-36-72)
- Corsair MP700 Pro 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 5.0)
- Corsair iCUE 5000T RGB -kotelo
- Corsair iCUE LINK H150i LCD -nestejäähdytys
- Corsair RM1000x SHIFT -virtalähde
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja Frameview-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutioilla ilman DLSS-ominaisuuksia
Cyberpunk 2077:ssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 5080:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 17 % parempi kuin 4080 Superilla.
Alan Wake 2:ssa High-kuvanlaatuasetuksilla 5080 oli 9 % suorituskykyisempi kuin 4080 Super.
Indiana Jonesissa on käytössä säteenseuranta, eikä sitä saa pois päältä. Ajoimme testit Very Ultra -asetuksilla, joilla 5080 oli 10 % suorituskykyisempi kuin 4080 Super.
Black Myth: Wukongissa Cinematic-kuvanlaatuasetuksilla 5080 oli 11 % suorituskykyisempi kuin 4080 Super.
S.T.A.L.K.E.R. 2:ssa Epic-kuvanlaatuasetuksilla 5080 oli 6 % suorituskykyisempi kuin 4080 Super.
Star Wars Outlawsissa on käytössä säteenseuranta, eikä sitä saa pois päältä. Ajoimme testit Ultra-asetuksilla, joilla 5080 oli 8 % suorituskykyisempi kuin 4080 Super.
Microsoft Flight Simulator 2024:ssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 5080 oli 10 % suorituskykyisempi kuin 4080 Super.
Assetto Corsa EVO:ssa Epic-kuvanlaatuasetuksilla 5080 oli 9 % suorituskykyisempi kuin 4080 Super.
3DMark Time Spy Extremen grafiikkatulos oli 5080:llä 13 % parempi kuin 4080 Superilla.
3DMark Steel Nomad -testin tulos oli 5080:llä 21 % parempi kuin 4080 Superilla.
Suorituskykytestit 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla
Cyberpunk 2077:ssä 1440p-resoluutiolla 5080 oli 20 % suorituskykyisempi kuin 4080 Super. Full HD -resoluutiolla keskimääräisessä ruudunpäivitysnopeudessa ei ole kärjessä eroa, ainoastaan 1% minimissä, jossa 5080 oli 14 % parempi kuin 4090:llä.
Counter-Strike 2:ssa Full HD -resoluutiolla ja Medium-kuvanlaatuasetuksilla molemmilla 5080- ja 4080 Super-näytönohjaimella keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli lähes sama 713 FPS, joten Ryzen 7 9800X3D oli pullonkaulana korkeammille lukemille.
DLSS 4 -suorituskyky (Multi Frame Generation)
Edellisen sukupolven GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimilla DLSS 3 kykeni generoimaan yhden keinotekoisen ylimääräisen ruudun jokaisen oikeasti renderöidyn ruudun väliin. GeForce RTX 50 -sarjan uuden DLSS 4 -ominaisuuden ja Multi Frame Generation -teknologian avulla pystytään generoimaan kolme keinotekoista ruutua jokaisen oikeasti renderöidyn ruudun väliin. NVIDIA on korvannut Blackwell-arkkitehtuurissa Optical Flow Generator -yksikön käytön tekoälymallilla ja lisännyt tuen Flip Metering -teknologialle, mikä mahdollistaa ruutujen tahdistuksen aiempaa paremmin. DLSS 4:n Multi Frame Generation on käytettävissä vain GeForce RTX 50 -sarjan näytönohjaimilla.
Aiemmin DLSS käytti konvoluutiohermoverkkoja (Convolutional Neural Network, CNN) luodakseen uusia pikseleitä analysoimalla paikallista kontekstia ja seuraamalla muutoksia näillä alueilla peräkkäisten ruutujen välillä. Nyt yhtiön mukaan kuuden vuoden kehityksen jälkeen se on saavuttanut DLSS CNN -arkkitehtuurin mahdollisuuksien rajat.
DLSS 4 tuo tullessaan uuden etenkin tekoälyn kuvanluonnissa suosiotaan nostaneen Transformer-mallin, joka mahdollistaa itsetarkkailutoiminnot arvioidakseen kunkin pikselin suhteellista tärkeyttä koko ruudulla ja useiden ruutujen yli. Uusi malli käyttää kaksinkertaisen määrän parametrejä, mutta on toisaalta samalla jopa nelinkertaisesti aiempaa raskaampi. Uuden mallin pitäisi tarjota tietyissä tilanteissa aiempaa parempaa laatua, kuten haastavissa valaistusolosuhteissa, ja käytännön esimerkkeinä on mainittu liikkuvat objektit, kuten tuulettimet ja voimalinjoissa hohdon väheneminen.
NVIDIAn mukaan DLSS 4:sta eli Multi Frame Generation- ja Super Resolution -ominaisuuksia käytettäessä 16 pikselistä jopa 15 on tekoälyllä luotuja, joten pelaajalle näytöllä näkyvä kuva on lähes kokonaan tekoälyn luoma. Valitettavasti tämä jättää mahdollisuuden virheille eli artifakteille, joita peleissä saattaa näkyä.
Testitulosten taulukoissa käytössä olevat DLSS-ominaisuudet on merkitty seuraavasti:
- DLSS 4 = Multi Frame Gen (4X) + Super Resolution Quality
- DLSS 3 = Frame Gen (2X) + Super Resolution Quality
- DLSS Quality = Super Resolution Quality
Cyberpunk 2077:ssa Ray Tracing Ultra -asetuksilla 5080 oli DLSS 4:n ansiosta 93 % suorituskykyisempi kuin 4080 Super.
Alan Wake 2:ssa Ray Tracing High -asetuksilla ja Path Tracing käytössä 5080 oli DLSS 4:n ansiosta 106 % suorituskykyisempi kuin 4080 Super.
Star Wars Outlawsissa Ray Tracing High -asetuksilla 5080 oli DLSS 4:n ansiosta 83 % suorituskykyisempi kuin 4080 Super.
Säteenseuranta & DLSS -suorituskyky
Black Myth: Wukongissa Cinematic-asetuksilla ja Full Ray Tracing -säteenseurannalla 5080 oli DLSS 3 molemmilla käytössä 15 % suorituskykyisempi kuin 4080.
Indiana Jonesissa Supreme-asetuksilla ja Path Tracing Full RT -säteenseurannalla 16 gigatavun näyttömuisti ei enää riittänyt, joten 4080 Superilla ja 5080:lla kuvanlaatuasetukset piti tiputtaa Supremesta Very Ultralle ja Path Tracing -asetus Full RT:stä Highlle. 5080 oli DLSS 3 molemmilla käytössä 10 % suorituskykyisempi kuin 4080.
Microsoft Flight Simulator 2024:ssä Ultra-asetuksilla 5080 oli DLSS 3 molemmilla käytössä 13 % suorituskykyisempi kuin 4080.
S.T.A.L.K.E.R. 2:ssa Epic-kuvanlaatuasetuksilla 5080 oli DLSS 3 molemmilla käytössä 11 % suorituskykyisempi kuin 4080.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä Ray Tracing Ultra -asetuksilla 4k-resoluutiolla.
GeForce RTX 5080 -kokoonpanolla tehonkulutus oli 540 wattia eli noin 50 wattia korkeampi kuin 4080 Superilla.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä Ray Tracing Ultra -asetuksilla 4k-resoluutiolla
GB203-grafiikkapiiri toimi NVIDIAn omalla Founders Editionin jäähdytyksellä 75-asteisena ja GDDR7-muistit 82-asteisena. GeForce RTX 4080 Super Founders Editioniin verrattuna grafiikkapiirin lämpötila oli 6 astetta ja näyttömuistien lämpötila 4 astetta korkeampi. RTX 5080 Founders Editionilla grafiikkapiiri toimi 5 astetta ja GDDR7-muistit 14 astetta viileämpänä kuin 5090 Founders Editionilla.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Trotec SL300 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä Ray Tracing Ultra -asetuksilla 4k-resoluutiolla. Testiympäristön melutasoksi mitattiin 36 desibeliä, kun tietokone oli pois päältä ja 38 desibeliä, kun näytönohjaimen tuulettimet eivät pyörineet. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
GeForce RTX 5080 Founders Edition oli 38,5 desibelin melutasollaan selvästi hiljaisempi kuin 5090 Founders Edition. 4080 Super Founders Edition oli testijoukon hiljaisin 0,5 desibeliä alhaisemmalla melutasollaan.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä GeForce RTX 5080 Founders Edition oli asennettuna suljetun Corsairin Corsair iCUE 5000T RGB -kotelon sisälle. Power Limit -tehonkulutuksen yläraja nostettiin maksimiin eli +8 %:iin. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Näytönohjain ylikellottui GB203-grafiikkapiirin osalta +450 MHz eli 3067 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli 3DMark TimeSpy Extremessä korkeimmillaan noin 3100 MHz. GDDR7-muistit venyivät vakaasti +2000 MHz eli 34 Gbps:n nopeudelle (2125 MHz).
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna 75 asteesta 77 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus nousi 540 watista 577 wattiin.
Ylikellotettuna RTX 5080 Founders Editionilla 3DMark Time Spy Extremen grafiikkatulos parani 17746 pisteeseen eli noin 11 %.
Loppuyhteenveto
GeForce RTX 5080:ltä ei numeroiden valossa oikeastaan edes voinut odottaa ihmeitä edellisen sukupolven 4080 Superiin verrattuna. io-techin testeissä ilman DLSS-ominaisuuksia GeForce RTX 5080 oli pelistä riippuen noin 6-17 % suorituskykyisempi kuin 4080 Super. Kun DLSS 4 ja uusi Multi Frame Generation kytkettiin 5080:llä käyttöön, ero kasvoi 83 – 106 %:iin, kun 4080 Superilla oli DLSS 3 ja yhden ruudun Frame Generation käytössä.
Kokeilimme DLSS 4 Multi Frame Generation ominaisuutta testien ohessa kolmella pelillä (Cyberpunk 2077, Alan Wake 2 ja Star Wars Outlaws) ja se toimi, kuten on luvattu. Ruudunpäivitysnopeudet nousivat kaikki mahdolliset kuvanlaatuasetukset ja säteenseuranta täysillä 100-200 FPS:ään ja pelit tuntuivat todella sulavalta.
5080-kokoonpanolla tehonkulutus oli 540 wattia eli huomattavasti maltillisempi kuin 5090-lippulaivamallilla (810 W). 5080 Founders Edition käyttää samaa kahden korttipaikan jäähdytystä kuin 5090 Founders Edition ja se toimi huomattavasti paremmin ja melutaso oli miellyttävä, eikä äänekäs. Grafiikkapiirin lämpötila rasituksessa oli 75 astetta eli 5 astetta alhaisempi ja GDDR7-muistit toimivat 82-asteisena eli jopa 14 astetta viileämpänä kuin 5090 Founders Editionissa.
Ylikellotustesteissä näytönohjaimesta saatiin puristettua noin 11 % lisää suorituskykyä.
2455 eurosta ylöspäin hinnoiteltu GeForce RTX 5090 on halo-tuote ja suunnattu niille, jotka haluavat parasta hinnasta välittämättä. 5080:tä voidaan edes etäisesti jossain määrin pitää ”järkevänä” high-end-näytönohjaimena 4k-pelaamiseen, mutta senkin kohdalla 16 gigatavun näyttömuisti koitui kohtaloksi Indiana Jonesissa Supreme- ja Path Tracing Full RT -asetuksilla. Suorituskykyparannus ilman DLSS-ominaisuuksia verrattuna edellisen sukupolven 4080 Superiin verrattuna jäi vaisuksi noin 10 %:iin, mutta DLSS 4:n Multi Frame Generation -ominaisuudella ruudunpäivitysnopeudet saatiin kaksinkertaistettua sitä tukevissa pelissä ja pelikokemusta sulavoitettua satunnaisten artifaktien kustannuksella.
88 kommenttia
Loading new replies...
Sysop
Sysop
#LifeAt150BPM
Sysop
Sysop
Sysop
Sysop
Sysop
Näytetään 50 ensimmäistä kommenttia. Lue kaikki kommentit ja keskustele aiheesta foorumilla TechBBS →