Olemme io-techissä testanneet näyttöjä nyt reilun vuoden ajan ja valtaosa testatuista näytöistä ovat olleet valmistajien lippulaivamalleja, joiden hinnat ovat pyörineet 300 eurosta jopa 3000 euroon. Saadaksemme parempaa perspektiiviä näyttötesteihin, hommasimme testiin Suomen edullisimmat 144 hertsin virkistystaajuudella varustetut Full HD- sekä Quad HD -resoluution pelinäytöt.
Full HD-resoluution näytöksi valikoitui AOC:n artikkelin kirjoitushetkellä 189 euroa maksava 24G2U, joka oli Verkkokauppa.comissa myynnissä Black Friday -tarjoukssessa 149 eurolla. Se on varustettu 24-tuumaisella IPS-paneelilla sekä AMD FreeSync -tuella. Quad HD -resoluution näyttöä edustaa 250 euroa maksava Samsung CJG5 (tarkempi mallinimi C27JG50QQU), josta löytyy 27-tuumainen kaareva VA-paneeli.
Tutustumme artikkelissa molempien näyttöjen ominaisuuksiin ja pyrimme selvitämme, miten valmistajien kalliimmat lippulaivanäytöt eroavat näihin halvimpiin pelinäyttöihin nähden, kun kriteerinä on 144 hertsin virkistystaajuus. Suoritimme molemmilla näytöille kattavat testimittaukset Spyder 5 Elite- ja Xrite i1 Display Pro -näytönkalibrointilaitteilla.
AOC 24G2U
AOC 24G2U maksoi halvimmillaan vain 149 euroa Verkkokauppa.comin Black Friday -tarjouksessa ja nykyiselläänkin sen hinta on maltillinen 189 euroa. Näytön 24-tuumainen IPS-paneeli tukee 1920×1080-resoluutiota 144 hertsin virkistystaajuudella, ilmoitettu Gray to Gray -vasteaika on 4 millisekuntia ja virkistystaajuuden synkronoinnista huolehtii AMD FreeSync.
Näytön ominaisuudet
- Paneelin tyyppi: IPS
- Paneelin koko: 24″ (16:9)
- Natiiviresoluutio: 1920×1080 (Full HD)
- Virkistystaajuus: 144 Hz
- Taustavalaistus: WLED
- Vasteaika: 4 ms (GtG) / 1 ms (MPRT)
- Ulkomitat (ilman jalkaa): 53,7 x 32,1 x 4,0 cm
- Paino: 4,25 kg
- VESA-seinäkiinnitys: 100 x 100 mm
- Virkistystaajuuden synkronointi: AMD FreeSync
Näytön ominaisuudet, rakenne ja OSD-valikko
Näytön reunat ovat vain muutaman millin paksuiset ja paneelissa on noin kolmen millimetrin surunauhat eli mustat reunukset. Ulkokuoren punaiset yksityiskohdat tuovat pelinäytölle mukavasti ilmettä. Minkäänlaisia RGB-valaistuksia näytöstä ei löydy, mutta kaksi kahden watin sisäänrakennettua kaiutinta kyllä.
Näytön jalusta on materiaaliltaan muovia ja siitä löytyy aukko johtojen hallinnalle. Hieman heppoiselta vaikuttava jalusta on kuitenkin riittävän tukeva, koska itse näyttö on painoltaan kevyt.
Näytön syvyys jalkoineen on 23 cm. Paneelin keskiosa on alimmassa asennossa 23,5 cm korkeudella ja ylimmässä asennossa 37,0 cm korkeudella eli säätövaraa korkeussuunnassa on noin 15 cm. Näytön kallistuskulma (tilt) on -3,5 asteesta +21,5 asteeseen. Kääntymiskulma (pivot) on 90 astetta ja kääntökulma (swivel) 30 astetta molempiin suuntiin. Säätövaraa on siis joka suuntaan ja 24G2U:n jalusta eroaa siis kalliimpien lippulaivanäyttöjen metallijalustoista vain muovisen materiaalinsa puolesta.
Näytön liitinosasto kattaa kaksi HDMI 1.4 -näyttöliitintä, DisplayPort 1.2- ja VGA -näyttöliittimet sekä kuulokeliitännän, joiden lisäksi takaosasta löytyy vielä neljä USB 3.0 -liitintä. Näytön virtalähde on sisäänrakennettu.
OSD-valikkoja hallitaan näytön alaosasta löytyvillä painikkeilla. Painikkeiden muotoilu ja niiden toimintoja kuvaavat himmeät ikonit tekevät OSD-valikossa navigoinnista jokseenkin hankalaa. OSD-valikoista löytyy kaikki pelinäytöille tyypilliset säätömahdollisuudet eri näyttöprofiileista erillisiin tähtäimiin.
Samsung C27JG50QQU
250 euron hintainen Samsung C27JG50QQU sisältää 27-tuumaisen kaarevan VA-paneelin, joka tukee 2560×1440-resoluutiota 144 hertsin virkistystaajuudella. Gray to Gray vasteaika on 4 millisekuntia ja kontrastisuhteeksi luvataan 3000:1.
Kannattaa huomioida, että testissä olleesta 50QQU-mallista ei löydy AMD FreeSync- tai NVIDIA G-Sync-tukea virkistystaajuuden synkronointiin. AMD FreeSync -tuki löytyy noin 50 euroa kalliimmasta 56QQU-mallista.
Näytön ominaisuudet
- Paneelin tyyppi: VA
- Paneelin koko: 27″ (16:9)
- Natiiviresoluutio: 2560×1440 (Quad HD)
- Virkistystaajuus: 144 Hz
- Kaarevuus: 1800R
- Taustavalaistus: WLED
- Vasteaika: 4 ms (GtG)
- Ulkomitat (ilman jalkaa): 61,4 x 36,2 x 13,9 cm
- Paino: 4,3 kg
- VESA-seinäkiinnitys: 75 x 75 mm
- Virkistystaajuuden synkronointi: –
Näytön ominaisuudet, rakenne ja OSD-valikko
Näytön reunat ovat ylhäältä ja molemmilta sivuilta noin kaksi millimetriä leveät, alareunan ollessa 2,3 cm korkea. Itse paneelissa on ylhäällä ja kyljissä 6 millimetrin ja alhaalla 2 mm:n ns. surunauhat eli mustat reunukset. Näytön takaosa on pelkistetty eikä siitä löydy minkäänlaista tehosteväriä, kuten AOC:n näytöstä tai valaistusta. Jalusta on muovinen, mutta tukeva ja siitä löytyy johtokouru sekä erillinen pidike johtojenhallinnalle.
Jalustan säätömahdollisuudet ovat hyvin rajalliset, sillä näyttö ei liiku korkeus- eikä vaakasuunnassa lainkaan. Kallistuskulmaa (Tilt) on säädettävissä -2 asteesta 15 asteeseen. Näytön syvyys jalkoineen on 26,5 cm. Käytännössä jalusta on lähes identtinen aiemin testaamamme Samsung CRG5 -näytön jalustan kanssa.
Liitinosastolta löytyy kaksi HDMI 1.4 -näyttöliitintä, yksi DisplayPort 1.2 -näyttöliitin sekä 3,5 mm:n kuulokeliitin. Samsungin virtajohdossa on 9,0 x 6,0 x 2,7 cm:n kokoinen ulkoinen virtalähde, jonka pistoke on mahdollista kääntää pysty- tai vaaka-asentoon.
OSD-valikoissa navigoidaan näytön alaosasta löytyvällä ohjaussauvalla, joka toimii myös näytön virtakytkimenä. OSD-valikot sisältävät perinteiset näytön säätöominaisuudet.
Mittaus- ja testitulokset
Näyttöjen eri mittaukset suoritimme Spyder 5 Elite- ja Xrite i1 Display Pro -näytönkalibrointilaitteiden avulla. Kaikki muut mittaukset suoritettiin Spyder 5 Elitellä paitsi kontrastisuhde, kirkkaus ja mustan taso, joissa käytettiin i1 Display Prota ja DisplayCAL-ohjelmistoa tarkempien tuloksien saavuttamiseksi. Mittaukset ovat suoritettu kalibroimattomille näytöille eli kuvastavat sitä mitä kuluttaja paketista saa. Lopuksi kalibroimme näytöt ja testasimme, miten tulokset erosivat kalibroimattomaan näyttöön verrattuna.
Värintoistoalue
AOC 24G2U kattoi 100 prosenttia sRGB-värialueesta ja 87 prosenttia AdobeRGB-värialueesta sijoittuen kaikista toistaiseksi testaamistamme näytöistä kolmanneksi. Samsungin C27JG50QQU toisti 96 prosenttia sRGB-värialueesta ja 75 prosenttia AdobeRGB-värialueesta jääden vertailun häntäpäähän lähes samoilla arvoilla kuin aiemmin testattu Samsung C27RG50FQU.
Gammavastaavuus
Gamma-arvolla säädetään harmaasävy- ja RGB-arvot näytölle sopiviksi. Oikein säädettynä pienet sävyerot erottuvat toisistaan mahdollisimman hyvin. Windows-ympäristössä oletusgamman arvo on 2,2, kun taas Mac OS:ssä se on 1,8. Yleensä PC-näyttöjen tehdasasetus on pyritty saamaan mahdollisimman lähelle arvoa 2,2.
AOC 24G2U:n oletus gamma-arvoksi mitattiin ihanteellinen 2,2. Myös Samsung C27JG50QQU:n gamma-arvoksi mitattiin lähes ihanteellinen 2,1, joten molemmisssa näytöissä gamma-arvo oli kohdillaan.
Väritarkkuus
Näytön väritarkkuus on erityisen tärkeää kuvien ja videoiden käsittelyssä. Delta-E-arvolla kuvataan numeerisesti kahden värin eroavaisuutta. Yleisesti ottaen Delta-E-arvon ollessa alle 3, voidaan todeta näytön toistavan värejä riittävän tarkasti ja jälkituotannossa kalibroinnin tavoitteeksi otetaan 2 tai alle. Arvon ollessa yksi tai pienempi, väriero ei ole ihmissilmällä havaittavissa.
AOC 24G2U:n väritarkkuuden keskiarvoksi mitattiin 1,11 Delta-E, joka osoittaa näytön väritarkkuuden olevan huippuluokkaa. Samsung C27JG50QQU:n väritarkkuuden keskiarvoksi saatiin 2,52 Delta-E, ollen toistaiseksi testaamistamme VA-paneeleista toiseksi tarkin.
Kontrastisuhde, kirkkaus ja mustan taso
Maksimikirkkaudessa AOC 24G2U jäi vertailussa kalliimpien IPS- ja VA-paneelien jalkoihin 283 cd/m² tuloksella. Samsung C27JG50QQU:n maksimikirkkaudeksi mitattiin jälleen lähes identtinen tulos toisen Samsungin näytön, C27RG50FQU:n kanssa eli 339 cd/m², mutta samalla sen kirkkaus oli heikoin testaamistamme VA-paneeleista.
AOC 24G2U mittautti testeissämme toistaiseksi testatuista IPS-paneeleista pienimmän mustan tason lukemat 0,20 cd/m². Samsung C27JG50QQU oli taas hyvin lähellä virkaveljeään 0,13 cd/m² lukemalla ja edusti testattujen näyttöjen parhaimmistoa.
Alhaisen mustan tasonsa ansiosta AOC 24G2U:ssa oli myös vertailumme korkeimman kontrastisuhteen omaava IPS-paneeli 1436:1 kontrastisuhteella. C27JG50QQU:n kontrastisuhteeksi muodostui 2712:1, joka asettuu samaan linjaan kuin muutkin testaamamme VA-paneelit.
Valovuoto
Merkittävää valovuotoa ei havaittu kummassakaan paneelissa. Samsungin VA-paneelissa oli havaittavissa tyypillistä hehkua paneelin reunoilla, kun taas AOC:n IPS-paneelissa taustavalaisu loisti tasaisesti koko paneelissa. Kuvista löytyvät yksittäiset punaiset ja siniset pisteet johtuvat kameran optiikasta.
Väritasaisuus
AOC 24G2U
24G2U:n väritasaisuudessa suurin poikkeama todettiin paneelin vasemmassa yläkulmassa 4,9 Delta-E:n arvolla 100 prosentin kirkkaudella. Suurimman poikkeaman ollessa alle 5 Delta-E, paneelin väritasaisuuden voidaan todeta olevan hyvä.
Samsung C27JG50QQU
C27JG50QQU:n suurimmaksi poikkeamaksi mitattiin 3,1 Delta-E paneelin oikeassa yläkulmassa, joten myös Samsunginkaan väritasaisuudessa ei ole moittimista.
Valotasaisuus
AOC 24G2U
24G2U:n valotasaisuudessa mitattiin korkeimmillaan 11-13 prosentin poikkeamaa paneelin alareunassa.
Samsung C27JG50QQU
Myös C27JG50QQU:n valotasaisuuden suurin poikkeama pyöri 10-13 prosentin välillä paneelin ulkoreunoilla.
Tehonkulutus
Mittasimme tehonkulutusta seinästä Etech PM-300 -mittarilla, kun näytöllä oli Windowsin työpöytä.
Tehonkulutusmittauksessa AOC:n 24G2U mittautti toistaiseksi testaamistamme näytöistä ylivoimaisesti alhaisimman lukeman 16 watilla. Asuksen samankokoisella IPS-paneelilla varustettuun MG24U:hun ero oli kaksinkertainen. Samsung C27JG50QQU:n tehonkulutukseksi mitattiin 42 wattia, jolla se sijoittuu vertailun keskivaiheille.
Viive
Kuvasimme kuitenkin näyttöä totuttuun tapaan ns. pursuit camera -tekniikalla UFO-testissä, jolla saimme tulokseksi mahdolliset ihmissilmän havaitsemat liikesumeudet.
Molempien näyttöjen Gray to Gray vasteajaksi on ilmoitettu 4 millisekuntia. Samsungin näytössä ilmeni korkean kontrastisuhteen omaavalle VA-paneelille tyypillisesti jonkin verran enemmän liikesumeutta etenkin tummemmalla taustalla, kuin AOC:n IPS-paneelissa.
Tulokset näyttö kalibroituna
Kalibroimme näytöt Xrite i1 Display Pro -näytönkalibrointilaitteella seuraavilla yleisesti suositelluilla kohdearvoilla:
- Gamma 2.2
- Luminanssi 120 cd/m²
- Valkoinen piste 6500K
AOC:n 24G2U oli jo paketista otettuna arvoiltaan tehdaskalibroidun paneelin tasoinen, emmekä kalibroinnilla saaneetkaan aikaiseksi minkäänlaisia etuja. 120 cd/m² luminanssin saavuttamiseksi näytön kirkkaus pudotettiin 21 prosenttiin.
Myöskään Samsung C27JG50QQU:n väritarkkuus ei kalibroinnista huolimatta kokenut parannuksia ja näytön värilämpötilakin oli jo tehdasasetuksilla hyvin lähellä 6500 Kelviniä. Kirkkautta pudotettiin 17 prosentiin 120 cd/m² luminanssin saavuttamiseksi.
Virkistystaajuuden synkronointi (FreeSync & G-Sync)
AOC 24G2U:ssa virkistystaajuuden synkronoinnista huolehtii AMD FreeSync, joten AMD:n Radeon-näytönohjaimet ovat tuetut ja lisäksi myös NVIDIAn GeForce-näytönohjaimilla virkistystaajuuden synkronointi toimi testaamissamme peleissä 55 – 144 hertsin välillä.
Samsung C27JG50QQU:ssa virkistystaajuuden synkroinointia ei ole ollenkaan.
Loppuyhteenveto
Hommasimme testiin Suomen edullisimmat 144 hertsin virkistystaajuudella varustetut Full HD- sekä Quad HD -resoluution pelinäytöt tuomaan lisää perspektiiviä io-techin näyttötesteihin. Edullisempaa hintaluokkaa edustaviksi näytöiksi valikoituvat AOC:n 189 euron hintainen 24G2U ja 250 euron hintainen Samsung CJG5 (tarkempi malli C27JG50QQU).
Ajattelimme myös, että ehkä nämä halvemmat näytöt tuovat erilaisia lukemia paneelin mittausten suhteen ja olisi helppoa jälkikäteen todeta, miten kalliimmat näytöt ovat joka suhteessa parempia ja laadukkaampia. Suureksi yllätyksemme kävi kuitenkin toisin, etenkin AOC 24G2U:n kohdalla, joka suoriutui mittauksissa erinomaisesti. Näytöstä oli erittäin hankala löytää mitään negatiivista sanottavaa. Ainoastaan jalustan muovinen materiaali hieman epäilytti, mutta se kantoi 24-tuumaista kevyttä näyttöä hyvin ja jalustan säätöominaisuudet olivat puutteettomat. Väriavaruus oli kattava, väritarkkuus huippuluokkaa, tehonkulutus erittäin alhainen, liittimiä löytyi monipuolisesti ja kaiken kukkuraksi näytöstä löytyy sisäänrakennetut kaiuttimet sekä AMD FreeSync -tuki. Halvimmillaan Black Friday -tarjouksessa ollessaan, näytön sai ostettua vaivaiseen 149 euron hintaan ja tälläkin hetkellä sen saa omakseen alle 200 eurolla. Mittausteknisesti se häviää kalliimmille näytöille merkittävästi vain maksimikirkkaudessa, joten päätimme antaa näytölle io-techin toimituksen valinnan huikean hinta-laatusuhteensa ansiosta.
250 euron hintainen Quad HD -resoluution Samsung CJG5 niin ikään osoittautui VA-paneelinsa osalta laadukkaaksi, mutta sen muovijalusta heikkoine säätömahdollisuuksineen hieman laski pisteitä käytettävyyden osalta. Toisaalta sama kyseinen jalusta on käytössä myös osassa Samsungin kalliimpia malleja. C27JG50QQU muistutti niin ulkoisesti kuin paneelinsa osalta hyvin paljon io-techin aiemmin testaamaa Samsung CRG5:sta. Myös AMD FreeSync- tai NVIDIA G-Sync -tuen puute on nykypäivänä pelinäytössä iso miinus.
Koska molempien näyttöjen paneelien laatu oli samalla tasolla kuin huomattavasti kalliimmissa ja jopa lippulaivanäytöissä, muodostuu korkeampi hinta muista ominaisuuksista, kuten paneelin koosta, paneelin tyypistä ja virkistystaajuudesta. Esimerkiksi 27-tuumaisesta 144 hertsin Full HD -näytöstä saa maksaa 225 euroa ja 240 hertsin Full HD -näytöstä yli 300 euroa eli 50-150 euroa enemmän kuin testissä olleesta AOC:stä.
Edullisimmasta 27-tuumaisesta IPS-paneelillisesta Quad HD -näytöstä joutuu puolestaan maksamaan 350 euroa ja 32-tuumaisesta 144 Hz Quad HD -näytöstä 330 euroa eli 80-100 euroa enemmän kuin testissä olleessta Samsungista.
AOC 24G2U
Plussaa:
- Hinta
- Jalustan kattavat säätömahdollisuudet
- IPS-paneelin laatu
- Monipuoliset näyttöliitännät
- Ominaisuudet (AMD FreeSync, sisäänrakennetut kaiuttimet)
Miinusta:
- OSD-valikon navigointi hankalaa
Samsung C27JG50QQU
Plussaa
- Hinta
- VA-paneelin laatu
Miinusta
- Jalustan hyvin rajalliset säätömahdollisuudet
- Ei AMD FreeSync- tai NVIDIA G-Sync -tukea
Hyvin kirjoitettu arvostelu ja testit hyvin suoritettuja.
Ainoan miinuksen antaisin input lagin mittaamisen puutteesta, mutta sitä ei osaa kunnolla tehdä kuin harvempi testaaja muutenkaan niin ehkä ihan hyvä että jätettiin pois.
55 Hz on aika korkea minimi FreeSyncille. Voisi laittaa miinukseen oikeastaan, varsinkin kun ottaa huomioon että menee varmaankin budjettikoneeseen ja siten FPS ei pysy varsinkaan uusissa AAA-peleissä tuon yläpuolella
Tämä on käsittääkseni ollut suunnitteilla, kunhan siihen saadaan vaan toteutettua joku fiksu mittaustapa.
Ehkäpä joku Arduino viritelmä joka emuloi esim. hiiren/näppäimistön näppäintä ja siihen lisäksi jonkinlainen valoanturi. Sitten vaan mitataan vaikkapa mustasta valkoiseen menevää aikaa…
Hmmh.. minulla on tuo Samsung, mutta en ole vielä ehtinyt kalibroimaan sitä..
Sen 32" isoveli oli 99% sRGB (Spyder 5 Pro mitattu), niin ihmettelen, että pienemmässä olisi lähtenyt vähän tuostakin.. Täytyypä mitata, kun tässä tulee kalibroitua.
Molemmissa näytöissä on tuki Vesa-jalalle, jos ei oma jalka ei miellytä.
Tuo minimi koskee tosiaan vain NVIDIAn näytönohjaimia ja tuo minimi on ollut lähes sama kaikissa testaamissamme näytöissä kun Adaptive Syncistä puhutaan. Kun ollaan tuon alueen ulkopuolella, mukaan astuu LFC (Low Framerate Compensation), jossa sama ruutu esitetään kahteen kertaan, kun ruudunpäivitysnopeus laskee alle näytön virkistystaajuusalueen.
Jaa. Voisitte artikkelissa sitten mainita, että tuo on Nvidialla rampautettu. Näytön oikea FreeSync-toimivuus on speksien mukaan 48-144 Hz: The worldwide leader in displays| AOC Monitors
Tuo on jo hieman parempi. 30 olisi tietty kunkku, mutta mitäpä voi odottaa tämän hintaiselta näytöltä. LFC ei ainakaan omalla kohdallani ole aina toiminut kunnolla
Eikö LTTllä ollut jokin tyhmän helppo tapa mitata input lagi? Tyyliin fotodiodi arduinolevyllä tarkkailee näytön värin vaihtumisen kestoa hiiren painalluksesta…
55-144 väli on kuitenkin sen verran laaja, että siihen on suht. helppo tähdätä 1080p tarkkuudella.
Onhan se pieni miinus, mutta onko Nvidialla edes niin hitaita näyttiksiä Adaptive-Sync tuella, jotka eivät pyörittäisi 1080p:llä 55+ FPS vauhdilla melkein kaikkea?
Hieno artikkeli:tup: ennako tilasin tuon 24g2un 219€ jokusen kuukaisi sitten. Ainakin tuon isoveli 27g2u sai viimeajuri päivityksessä gsync compatible leiman ja sen sync taajuus sen myötä on vissiin 48-144. Toivottavasti tuokin saa
Tähänhän riittää myös kamera jolla saa riittävän nopeasti otettua kuvia ja sitten hiiren nappiin kiinni ledi mikä syttyy kun nappi pohjassa ja verrataan kuvista hiiren ledin ja ruudun vaihtumisen välistä aikaa.
Helposti luulisi että tähän päivään mennessä kaikissa näytöissä olisi säätövaraa enemmän ja näyttö pyörii miten tykkää, mutta ei näköjään.
Tais jäädä otsikosta huomaamatta "Suomen edullisimmat 144 hertsin pelinäytöt"? Eli siis kun halutaan 144 Hz monitori mahdollisimman halvalla. Toinen näytöistä sai jopa toimituksen valinnan. Ihme olisi, jos ei jotain valittamisen aihetta löytyisi Suomen edullisimmista 144 Hz pelinäytöistä. Tuon vian saat korjattua lompakkoa hiukan enemmän raottamalla.
Ei jäänyt huomaamatta. Oli lähinnä pohdinta vain.
Melkein näyttöön kuin näyttöön kannattaa se muutama kymppi panostaa pöytälevyyn kiinnitettävään nivellettyyn varsijalustaan, jolla näyttö sitten asettuu miten vain. En vaihtaisi enää helpolla pois tuollaisen hommaamisen jälkeen, vaikka pitkään olin ennen hommaamista sivuuttanut suositukset 🙂
Pyörii ja säätyyhän se, siinähän on vesa-kiinnikkeet 🙂
Ei tullut tämä edes mieleen 😆 Joo kiinnikkeet näyttää tosiaan olevan.
Hyvä, kun edullisia monitoreita testataan. Uuden kokoamani pelikoneen mukana oli tämä 24" BenQ Zowie XL2411P Review
Rtingsiä arvostan, kun se testaa aika syvällisesti niitä telkkareita, monitoreita. En ole siirtynyt vielä Full HD:stä mihinkään suurempaan tarkkuuteen, koska atk-kulmapöytä on aika ahdas ja isompaa näyttötuumaa on mahdotonta laittaa siihen. Teetän sitten kesällä paremman kulmapöydän poistaakseni ne vanhanaikaiset "virheet".
Mitä tarkoitat "toiminut kunnolla"? NVIDIA alkaa tuplailemaan jo 60 fps:n tuntumassa. Sillä ei ole oikein mitään merkitystä vaikka VRR olisi alle 60. LFC:n pitäisi hoitaa ilman ongelmia.
Eikö nykyään noissa ”halpa pelinäyttö” kategorioissa ole enää TN-näyttöjä?
Nämä ”vaseliinia näytöllä” IPS ja VA paneelit ovat paitsi kuvalaatua täysin romuttavia liikkuvissa kuvissa, myös yleensä huomattavasti kalliimpia koska kykenevät toistamaan värejä paremmin. Olen tottunut siihen että pelaaja sai aina hyvän näytön halvalla, ja kaveri jolle väritoisto on ykkönen maksaa sitten itsensä kipeäksi näytöstä jolla kuvasta ei saa mitään selvää liikkuessa kuvan levitessä epämääräiseksi mössöks. Niin kuin noissa ufokuvissakin näkyy modernien VA ja IPS ”pelinäyttöjen” epätoivoisista overdrive-tasoista huolimatta.
TN:llä nimittäin kuvan alienin silmämäärän pystyy laskemaan.
GTG 4ms? 🙁 IPS- ja VA-paneelit kyllä (omasta mielestäni) laittavat silmät ja aivot koville juurikin tuon blurrimaisuuden takia esim. CS:ää hakatessa.
AOC olisi oiva valinta esim. WOWs, WOW yms pelaajille, mutta täysiin FPS-räiskintöihin suosittelen BenQ XL:iä
Viewsonic VX2758-2KP-MHD on myös hyvä vaihtoehto 1440p ips näytöksi missä on aika alhaiset viiveet.
Hinta on suomessa vielä suht korkea kun on niin uusi malli.
Viewsonic VX Series VX2758-2KP-MHD, 391€ | Hinta.fi
Mikäli on budjetilla liikenteessä käytettynä vanhat benkut (XL24XXx sarjalaiset kellottuu firmiksen kiertämällä helposti 180-240hz lukemiin… lisää blur bustersin forumeilla..
Ja hyöty tuosta on mikä?! Kun menee näytössä yli 100-120Hz:n, niin ero yhtään mihinkää on mitätön!!
Ei taida olla omakohtaista kokemusta tai sitten vain SINÄ et eroa huomaa. Jo pelkästään ero 100 Hz vs. 144 Hz välillä on itselleni selkeä…
Placeboa! :D:rolleyes: Ite laitoin omassa 144:ssa hertzit 120:n, koska se on kerrannallinen 30:n kanssa (youtube) ja lähempänä fps:sää, johon rautani pystyy ja koska ei oo juuri mtn järkeä tavoitella edes yli 100-120fps:iä… Ja vaikka sen eron huomaiskin, niin se on silti käytännön tasolla mitätön. Se on vähä sama ku jonnet vielä viime vuonna osti i9:jä, että sai sen 10% enemmän fps:ää versus Ryzen. Tai kun porvarit ostaa Porchen, vaikka sillä ei voi Suomen teillä ajaa yhtää sen nopeampaa kuin 20v vanhalla Toyotalla 😀 It's all waste, bros.
Olet yksiselitteisesti väärässä :btooth:
😀 En kyllä yksiselitteisesti! Toki sillä Porchella "voi" ajaa lujempaa, mutta se on laitonta. Ja toki se kiihtyy paremmin ja näyttää hienommalta, mutta siitä ei ole juuri mtn käytännön hyötyä ajettaessa esim. Pohojammaalta Kuusamoon 😀 Joten vertaukseni on yhä pätevä.
Kiitos tuosta infosta, en tiennytkään sellaisesta mahdollisuudesta. En nyt ala repimään taas johtoja ja vaihtamaan kaapeleita. Leikin tämän koneen kanssa nyt vähän pidemmäksi ajaksi.
kyllä se valitettavasti niin on että ero on HUOMATTAVA jo 144-> 210hz (oma benq kellottuu tähän näppärästi ja kuvanlaatu pysyy hyvänä)
Mikäli eroa ei huomaa niin sitten on syytä miettiä olisiko vain omat ominaisuudet hieman heikommalla tasolla näkökyvyn kanssa..
kyllä se ero on huomattava, tutkippa hieman asiaa.
Pienemmän akselivälin autot alkavat kovissa olosuhteissa +60km/h enemmän ja vähemmän vaappumaan esim. soratiellä, lumella ja jäällä joten ainakin omien havaintojen mukaisesti voi turvallisesti soratiellä isolla uudella katumaasturilla +80km/h ajaa kun taas 2000 Toyotalla maksimivauhti n. 60km/h ettei mene sivuluisuun.
2 vuotta sitten itsellä parani näkökyky kun hankki ensimmäiset silmälasit.
Ei kai mäccipuolellakaan ole käytetty 1.8 gammaa enää vuosikausiin?
Samaa mieltä tuosta että pelikohtaista mutta ei kaikki ole niin herkkiä tuon kanssa varmastikki monella 120hz ylityksen jälkeen ei eroa enään juurikaan näy, tuossa tullu lukittua itellä suhteellisen alas päivitys 80+fps usiammassa pelissä kun eipä sitä tässä vuosien testaamisen aikana hirviää eroa ole ollu pärjäämisen kanssa, cs ja pari muuta missä sitten hanat auki. Ite olis voinu mennä näyttö/tv hankinnassa reso ja koko edellä ei näillä omilla pelaamisilla ainakaan vaikuta parin pelin takia olla korkia hz näyttöä.
katso liitettä 328713
Pakko kommentoida että itse lasken nämä samaan GAMING markkinointi paskeeseen, jolla rahastetaan minkä keretään.
Ja samalla väitetään että niillä pärjäät paremmin peleissä :rofl:
Osa valmistajista jopa tuota gaming termiä tunkee aivan joka paikkaan.
Mutta jos kunnon GAMING näytön haluaa niin vanhaa kunnon CRT näyttöä tilalle, niin jo input lag häviää ja hz:t ja reson voi laittaa miksi haluaa.
Itselläni aikoinaan oli HP:n 21" CRT näyttö Sonyn Triniton suoralla putkella ja se meni 1600×1200 85hz ja silloisella "peli" resoluutiolla eli 1024×768 120hz.
Itse en vaan huomannut noiden vaikutusta pelaamiseeni, joten 1600×1200 85hz:llä tuli pelailtua Radeon 9700 Pro:lla.
Tuo näyttö muuten paino niin paljon että paksu pöytä taipui alla (huomasin asian aikoinaan kun ihmettelin miksi AA-pariston pyörivät aina pöydän keskelle).
Nykyään käytössä kaksi 60hz Dell UltraSharp 1920×1080 näyttöä (toinen TN ja toinen IPS) kun nuo riittävät kaikkeen erinomaisesti.
Tai no tuo TN paneelillinen pitäis päivittää IPS:ksi vaikka en sitä käytä kuin OBS ja Word käytössä enimmäkseen.
Mutta ainahan on joku uusi gaming juttu että saatais ihmiset ostamaa uutta rautaa. Nämä nyt tuli ensimmäisenä mieleeni:
-PhysX
-nvidian 3d vision
-3 näytön surround
-4k
Nykyään siis nuo korkeiden hz:n "pelinäytöt", pelihiiret, pelinäppäimistöt, pelikuulokkeet ja peliemolevyt jne.. :facepalm:
Että aina jotain millä yritetään rahastaa. Yrittämällä saada porukka uskomaan että: Sen minä tarvitsen että pärjään pelissä X paremmin.
Mutta kun on tarpeeksi wanha ja nähnyt nämä kaikki markkinointi jutut vuosien varrella niin ei näille voi kuin nauraa 😀
Varsinkin näille tyypeille jotka väittävät että 144fps:n alle ei pysty pelaamaan… mitenkäs työ olisitte pärjänneet vaikka 80 ja 90 luvulla?
Kun pelit esim Amiga 500:lla pyörivät 10 – 30fps.
Ja PC:llä esim. Doomin kun sai yli 25fps:n oli hieno suoritus.
Noillahan ei nyt ole gamingin kanssa mitään tekemistä.
Pakkohan se on 3 näyttöä olla, että riittää työpöytätila multitaskaukseen…
4k taas sitten on ihan kiva jos vaikka 4k videoita haluaa katsoa…
Ei ole mitään tekemistä pelaamisen kanssa?
Et selvästi ole pahemmin seurannut sceneä sitten.
Kun 3 näytön surround gaming hömpötys alkoi Radeon HD 5870 kanssa ja kesti sinne R9 290 & GTX 780 aikakaudelle. Sittemmin kuoli pois, mitä nyt lento ja autosimulaattori pelaajille tuo on vieläkin aika in juttu. Ja ymmärrän kyllä miksi.
Sitten 4k pelaamista hehkutettiin niin GTX 980 aikakautena ja sekin on nykyään ööö aika kuollut juttu.
3d vision oli taas huipussaan GTX 580/590:n aikana eli n. 10 vuotta sitten.
Pointtihan oli se että ei se pelkästään mikään turha GAMING juttu ole.
3 näyttöä on todellakin hyvä olla vaikka ei pelaisi ollenkaan… 4k:lla on kyllä myös käyttötarpeensa.
Joo mutta sanoinkin surround… monen näytön setupit hyötykäytössä ovat ihan eri juttu. Onhan itsellänikin kaksi näyttö kun yhdellä en pärjäisi vaikka mikä olisi sen resoluutio.
4k tietonäytöissä aika turha juttu jollei se ole kokoa tyyliin 39". Ja sittenkin pitää jo istua kauvempana siitä ja taas 4k hyöty romuttuu täysin.
Näistä korkean hz LCD näytöistä vielä että nehän tulivat markkinoille jo 10 – 11 vuotta sitten nvidian 3d visionin myötä.
Mutta nyt vuosien päästä se vasta onkin SE tärkein juttu?
Kumma juttu :rolleyes:
Kyllä se markkinointi on hienoa 🙂
Lähdetään virittelemään hiiren kytkimeen modattavaa lediä jota kuvataan yhdessä näytön kanssa 960 fps kameralla ja lasketaan aika ledin syttymisestä ruudulla näkyvään tapahtumaan.
Kah menny täysin ohi, tuo AOC olisi spekseiltään itselle täydellinen näyttö(24" 1080p IPS flätti VRR >=120Hz). AOC vain valmistajana ei hirveesti luottamusta herätä, joskos sais Benqulta tai ViewSonicilta näyttöä vastaavalla paneelilla ja spekseillä näyttöä, niin ostoon menisi. Noh kärvistellä tällä 16:10 näytöllä vielä siihen asti 😛
Kyllä ite voin kokemuksistani kertoa että viikonlopun lanien jälkeinen päänsärky katosi kun otin käyttöön 144hz freesync-näytön myös laneilla ja säädin kaikkiin mahdollisiin peleihin hertsit ylös….alkomahoolin määrä pysyi vakiona 🙂
Oli näköjään hyvä diili kun sain paikallisesta citymarketista BenQ XL2411P näytön 189e puolisen vuotta sitten :cigar2:
Noissa input lag testeissä on tosiaan niin paljon muuttujia että ei kannata odottaa ratkaisuista ihan noin helppoja.
Itsellä oli muinoin kolmen näytön Eyefinity, parhaimmillaan se oli kyllä Farcry/Crysis-miljöössä, eikä autopeleissä. Immersiostahan siinä on kysymys. Harva suostuu ottamaan kotiin niin montaa näyttöä, jos ei työn puolesta ole tarvetta. Siksipä kaupasta saa nyt ultrawidejä, ei tarvi edes säätää bezelien kanssa.
Jos hertsit ja niiden merkitys pelatessa ei ole tullut vastaan jo silloin vuosia sitten, lienee syynä oma pelaamisharrastus.
Kuten?
Lähinnä eri laitteiden, kuten hiiren ja esimerkiksi Arduinon sekä tietokoneen väliset viiveet jo itsessään luovat oman ongelmansa joka pitää osata ottaa huomioon tuloksissa.
Oikeastaan ainut varmasti toimiva tapa saada tarkkoja tuloksia on oskilliskoopin ja fotosensorin hankkiminen, mikä ei ole ihan halvin juttu.
Mikä Arduino? Jos oikein ymmärsin niin tässä kolvaillaan hiiren kytkimeen suoraan lediä kiinni kuten esim. Battlenonsense on tehnyt omissa testeissään. Ja eihän niitä softien viiveitä tarvitse ottaa erikseen huomioon kun mitataan napista-ruudulle viivettä johon ne olennaisena osana kuuluu. Tietenkään ei saa setuppi softineen muuttua alta jos haluaa vertailukelpoiset tulokset mutta se kai pätee aina muutenkin eikä erikseen tässä.
Kun tulokset ajaa samalla laitteistolla ja ohjelmistolla niin ne ovat vertailukelpoisia keskenään ja mielestäni on käytännönläheisempää testata todellisessa helposti ymmärrettävässä ympäristössä esim. CS:GO ja AWM:llä ampuminen vaikka pienellä mittausteknisellä virhemarginaalilla (esim. 10x ajon keskiarvo paras ja huonoin poistettuna), kuin tarkkojen arvojen hakeminen vaikkapa skilliskoopilla ja fotosensorilla.
Voisiko jossain välissä tulla testiin parit halvat 4K ruudut, mielellään 28" kokoluokasta?
Kun on kerran Eyefinityllä/Surroundilla/Ultrawidellä pelannut, ei ole enää paluuta kapearuutupelaamiseen. Itselleni muutos oli samaa luokkaa kuin siirtyminen softarenderöinnistä rautakiihotettuun 3D-grafiikkaan.
Yli 60 Hz -hommiin eivät vielä rahkeeni riitä, katsotaan sitä sitten kun tästä nykyisestä näytöstä aika jättää.