
AMD kertoi kesäkuun alussa Computex 2019 -messujen yhteydessä uudesta RDNA-grafiikka-arkkitehtuuristaan ja että ensimmäiset siihen perustuvat näytönohjaimet tultaisiin julkaisemaan Radeon RX 5700 -sarjaan. E3-pelimessuilla Los Angelesissa yhtiö paljasti Radeon RX 5700- ja 5700 XT -mallit, jotka saapuvat myyntiin 7. heinäkuuta.
Radeon RX 5700 -sarjan näytönohjaimet käyttävät TSMC:n 7 nanometrin prosessilla valmistettavaa Navi 10 -grafiikkapiiriä, joka rakentuu 10,3 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 251 neliömillimetriä.
Radeon RX 5700 XT -mallissa on käytössä täysi grafiikkapiiri eli 40 Compute Unit -yksikköä ja 2560 stream-prosessoria, Boost-taajuus on maksimissaan 1905 MHz ja laskentateho noin 9,75 teraFLOPSia. 5700-mallissa on käytössä karsittu 36 CU-yksikön grafiikkapiiri eli 2304 stream-prosessoria, Boost-taajuus on maksimissaan 1725 MHz ja laskentateho on 7,95 teraFLOPSia.
Molemmissa näytönohjaimissa on 256-bittisen muistiväylän jatkeena on kahdeksan gigatavua 14 Gbps nopeudella toimivaa GDDR6-muistia ja muistiväylän kaistanleveys on 448 gigatavua sekunnissa.
AMD:n omat referenssinäytönohjaimet on varustettu yhdellä 8-pinnisellä ja yhdellä 6-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä. 5700 XT:n Thermal Board Power- eli TBP-arvo on 225 wattia ja 5700-maliln 180 wattia. 5700 XT:ssä on näyttävästi muotoiltu ilmanohjain, mutta molemmat mallit on varustettu radiaalituulettimella, joka työntää lämpimän ilman ulos kotelosta. Näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin pohjautuvat mallit saapuvat myyntiin myöhemmin.
Suorituskyvyltään Radeon RX 5700 XT kilpailee ensisijaisesti NVIDIAn GeForce RTX 2070 -näytönohjaimen kanssa ja 5700-malli GeForce RTX 2060:n kanssa. AMD:n omien testien mukaan 5700 XT on noin 6 % suorituskykyisempi kuin RTX 2070 ja 5700 noin 10 % suorituskykyisempi kuin RTX 2060.
Radeon RX 5700 XT -mallin veroton hinta Yhdysvalloissa on 449 dollaria ja 5700-mallin 379 dollaria. Suomessa hintatason voi odottaa olevan 5700 XT -mallilla alle 500 euroa ja 5700 -mallin noin 400 euroa.
Vertailun vuoksi GeForce RTX 2060:n hintataso Suomessa on alkaen 360 euroa ja RTX 2070:n alkaen 510 euroa.
Pääsimme Los Angelesissa käsiksi Radeon RX 5700 XT -näytönohjaimeen ja kokeilemaan sitä käytännössä muutamissa demo-kokoonpanoissa, mutta tarkemmat varsinaiset testit tullaan suorittamaan Suomessa, kunhan saamme testikappaleen omiin käsiimme.
1080fe 80% tuuletin nopeudella on omaan korvaan samoilla äänentasoilla kuin 3 tuulettimet vega64 strix 45%
No niin näyttää. Ei osunut silmiin. Eli voi olla ihan hyväkin ratkaisu. Etenkin pikkubuildeissa nuo blowerit on oikeasti arvossaan.
Mjoo ihan ihan perus Vaporilta näyttää.
Noniinno. Ihan hyvä pointti mutta…
…toisaalta taas Radeon VII julkaistiin PELInäytönohjaimena. Markkinointia minä en niinkään seurannut joten en siitä tiedä, jos sinä seurasit tai tiedät niin voinet kertoa myytiinkö VII:aa enemmän peli- vai hyötynäytönohjaimena.
Mutta CES keynoten seurasin livenä ja tässä nyt pläräilen Anandtechin live blogia/CES keynote videota.
"So for all of our Radeon fans, it's time to meet the next generation of high performance gaming GPU's"
"Introducing AMD Radeon VII – The World's First 7nm Gaming GPU".
"Gamers and creators"
"Enthusiast level gaming."
Yhdessä slaidissa on content creation suorituskykyä vs Vega 64.
"We really built Radeon VII for gamers"
"Engineered for gamers" (AMD:n oma boldaus)
Sitten pelejä, pelejä, pelejä, pelejä. Battlefield 5, Fortnite, Far Cry 5, Strange Brigade, Devil May Cry 5, The Division 2
Ja se olikin sitten siinä. Sellaisesta noin 13 minuutista creation puoli oli esillä reipas puoli minuuttia ellen sitten missannut jotain.
Minun mielestä tuo näyttää pelinäytönohjaimelta? Sen käsityksen sain julkaisusta kun aika vahvasti se pelaaminen oli esillä. Ollaanko samaa mieltä?
Tuotesivulla ei ole paljon GAMING tuubaa mutta silmämunille kuitenkin ensimmäisenä lävähtää first 7nm gaming GPU jonka alapuolella kyllä on sitten seuraavaksi extraordinary creation mutta heti perässä extreme GAMING.
Esittely videossa tjsp taas first 7nm GAMING GPU ja heti perään mainostetaan parempaa suorituskykyä Resident Evil 2:ssa, For Gaming, For Extreme Gaming, mainostetaan maksimi resoluutioita ja fps:ää ja asetuksia ja sitten vasta siirrytään siihen content creation puoleen. Ja lopuksi vielä kerrotaan taas kerran että se on first 7nm gaming GPU.
Minun mielestäni se julkaistiin juuri äsken :p Kyllä! Radeon VII compute on paljon parempi mutta pelinäytönohjaimena se VII julkaistiin. Gaming!
AMD:n omien numeroiden mukaan 5700 XT on keskimäärin 6% nopeampi kuin RTX 2070 2560×1440 resoluutiolla.
Viimeisimmässä TPU GPU revikassa Radeon VII samalla resoluutiolla on keskimäärin 6,8% edellä RTX 2070:aa.
Tämän 5700 sarjan julkaisun myötä minä en vaan näe AMD:n kannalta mitään järkeä jatkaa Vega 20:ien uhraamista Radeon VII kortteihin. Paremmat katteet näille kalliille ytimille ja muisteille saadaan sieltä Pro ja Instinct puolelta mihin se kortti soveltuu paljon paremmin.
Varsinkin kun erään/eräiden huhun/huhujen mukaan Radeon VII julkaistiin vain koska Navi myöhästyi. Alunperinhän ei ollut mitään puhetta että 7nm Vega tulisi kuluttajapuolelle. En jaksa kaivaa missä tämä oli, olisko ollut joku earnings call viime vuonna vai Computex 2018 7nm Vega demo vai missä, mutta silloin aikoinaan Lisa Su kyllä valitsi sanansa fiksusti eli jätti oven auki sille että 7nm Vega voisi tulla kuluttajapuolelle ennen Navia. Muistaakseni siis puhui vain 7nm näytönohjaimesta.
Meni nyt kyllä vähän OT:n puolelle kun tämä on 5700 sarjan ketju mutta oh well.
Vastaavasti Computerbasen testeissä Radeon7 oli 14% nopeampi ku rtx2070 2560×1440 resoluutiolla.
Testatut pelit: Anno 1800, Anthem, AC Odessey, Bf5, COD black ops 4, Dirt Rally 2.0, F1 2018, Hitman2, Far Cry New Dawn, Just Cause 4, Metro Exodus, Shadow Of The Tomb Raider, Rage 2, Division 2, Resident evil 2
ot.
Tuohan toki löytyy aika monista blowereista ellei jopa kaikista, kätketty vaan yleensä sinne suojakuoren alle.
Eikös RVII ole nimenomaan kierrätyskortti niistä siruista, joissa on jotain mikä estää käytön Instinct-korttiin?
Kyllä, jos ei ole ulospäin näkyvä niin suojakuoren alta löytyy kyllä muotoilu. Ei tule äkkiseltään mieleen yhtäkään blower-korttia jossa olisi pelkkä neliskanttinen suojakuori ilman mitään muotoiluja sisäpuolella.
Näköjään 50th anniversary edition on tullut tästä myös.
Jos tuo 5700 on yli 10+% nopeampi kuin 2060, niin eikös se ala hiljalleen jo kolkutella myös 2070 tehoja?
Ei ole ihme jos alkaa, kun melko pieni ero xt malliin on loppujen lopuksi spekseissä.
Varmaan kellotettuna menee tosi pieneksi ero, ainakin, jos rehoraja saadaan vaikka bios flashauksella samoihin.
Hyvä jos saatais vähän kilpailua vihdoin myös näytönohjainmarkkinoille, AMD on kyllä tehnyt vakuuttavaa työtä jo prosessoripuolella. Tosiaan tuosta 50th anniversarystä joku jo mainitsikin. Ps. näkyy Guru3D:n kuvien taustalla jotain tuttua. Tech preview: Radeon RX 5700 and 5700 XT :D:D
Sitte kun tähän lyödään pelit lisää jotka TPU lla oli niin ero menee alle 10%
Useampaan custom ohjaimeen verrattuna ero entisestään kavenee koska ovat suoraan paketista 3-4% nopeampia kuin referenssi.
(Ja Rtx2070 referenssi on myös ollut kalliimpi kuin useampi custom malli)
Kiinnostaa kyllä millaisia custom-ohjaimet ovat. Sapphirella ollut erittäin hyviä kortteja viimeaikoina.
Tätäkö meinasit 😀
katso liitettä 238064
Ei niiden diojen paikkaansapitävyydessä ole missään vaiheessa ollut mitään vikaa, AMD kertoo kyllä millä asetuksilla testit on ajettu ja joka kerta kun joku on noita kyseenalaistanut ja testannut samoin asetuksin, on tuloksetkin olleet ~samat (tietenkin aina on pientä varianssia mutta ei mitään tilastollisesti merkittävää)
Ei mahdu RTX 2070 kortin kulutus 175 wattiin.
Edes referenssinä ja muodikkaat tehdaskellotut sitten vievät enemmän tai vähemmän enemmän:
ASUS GeForce RTX 2070 STRIX OC 8 GB Review
ZOTAC GeForce RTX 2070 AMP Extreme 8 GB Review
MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z 8 GB Review
Koko laudan "board power" kulutus sekin eroaa pelkän piirin lukemasta.
Tietysti erot testeissä on kun asetukset/laitteistot eivät ole identtisiä
Mutta väittäisin että mielellään sitä ajaa sellaisillla asetuksilla että tulos saataisiin mahd.positiiviseksi.
Tosin tämän Kodurin jälkeen Amd diat/tulokset ovat olleet kyllä mielestäni paremmin esitettyjä ja todenmukaisempia.
Miten asetukset x ovat yhtään sen "todenmukaisempia" kuin asetukset y?
Jos piirisarjan kulutus nousee pcie 4 tuen takia, niin millainen mahtaa olla tuen vaikutus prosessorilla ja gpulla? Piirisarja on mitä 22nm? IO chip oli 14nm ja Navi 7nm joten kolme prosessia joille kaikille toteutettu PCIe 4 tuki.
Piirisarja GF 14 nm, IO GF 12 nm
Jos minä haluaisin paukutella henkseleitä valitsisin mahdollisimman suotuisan tilanteen kilpailijalle ja nuijisin silti maan rakoon.
Koska kodurin aikaan asetuksilla X eikä Y ollut mitään merkitystä kun markkinointi oli pelkkää yli hypetystä, onneksi lähti.
Ei, vaan tulokset olivat silloinkin toistettavissa samoilla asetuksilla (jotka mainittiin joka diaesityksessä sun muussa), eli todenmukaiset. Se että ne eivät olleet samat kuin mitä vaikka arvosteluissa useimmiten käytetään ei tee niistä yhtään sen vähempää todenmukaisia tuloksia.
OT
![[IMG]](https://cdn2.techadvisor.co.uk/cmsdata/reviews/3641216/gtx_1080__amp__1070_vs_rx_480_-_performance_comparison_thumb.jpg)
Tarkoitan lähinnä yleistä markkinointityyliä jota Koduri edusti, todellisetkin tulokset voidaan tuoda julki niin että se näyttää epätoivoiselta/typerältä tai koitetaan saada ne näyttämään positiivisemilta kuin ne oikeasti onkaan jne..
Esim.
Ajatellaan positiivisen kautta josko kävisi kuin Zen julkkarissa nyt kun on mainitsemistasi markkinahenkilöistä päästy eroon :tup:
Suunta on ainakin oikea :tup:
Intelin Artic Soundin markkinointislidejä odotellessa..
Onko tämä vahvistettu jossain? Olisi kyllä melkoinen pettymys, jos edelleen jatketaan hdmi 2.0:lla.
Anandtechin Ryan Smith oli paikan päällä ja kirjoitti näin:
Olisiko Navista oikeasti tuottamaan kuvaa siten että HDMI 2.1 tuesta olisi hyötyä?
Se nyt ei ihmeitä vaadi, että viimeistään asetuksista tinkimällä päästään >60 fps @ 2160p. 2.1:n etuna olisi myös se, että saisi 10 bit 4:4:4:n käyttöön ilman jatkuvaa säätämistä @ 2160p60.
Jutusta jäi pois tuo AMD Radeon RX 5700 XT 50th Anniversary -malli. Tuli siinä esityksen lopussa.
katso liitettä 238162
Tuolla lisää: AMD Radeon RX 5700 XT 50th Anniversary Edition Actually Looks Promising
Olisivat nyt iskeneet suoraan sen 2GHz boostin kun noin lähelle mentiin 🙂
Tämän twiitin mukaan X570 piirisarja käyttäisi samaa piiriä, kuin prosessorin I/O-piiri, ainoastaan eri viivanleveydellä toteutettuna. Tiedä tuon luotettavuudesta, mutta jos pitää paikkaansa niin aika mielenkiintoinen yksityiskohta.
Pikkusen OT mutta Lisa Su on kyllä miellyttävää kuunneltavaa, selkeä puhuja joka saa yleisönsä keskittymään.
Jos Amd menee Navilla 2060/2070 ohitse niin selvää että hinta tipahtaa kuten huhuissa on kerrottu ja S korvaa nykyiset hinnat ohjaimien ollessa Navia hieman nopeampia.
Esität asian pitkälti faktana, vaikka samalla kuitenkin mainitset itsekin sen olevan peräisin huhuista. Kummin se nyt on?
Josko odotellaan Navien puolueettomat testit ja lopulliset hinnat, samoin kuin näiden nvidian S mallin korttien tulo ja hinnat niin sitten voi sitä varmaa tai selvää tietoa puhua, siihen asti ne on vain huhuja, ja spekulointia.
Lauseessasi ainoa paikkansa pitävä kohta on tuo Jos…
Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.
Mutta se on 100% varmaa että jotain "Superia" on tulossa.
Netissä on uutisoitu että RX 5700 XT 50th Anniversary Edition tulisi saataville vain Yhdysvalloissa ja Kiinassa, mutta AMD on nyt varmistanut että se tulee saataville myös Eurooppaan. Juhlamallia tullaan myymään vain suoraan AMD:n sivuilta, mutta yhtiö on parhaillaan laajentamassa oman kauppansa saatavuutta ympäri Eurooppaa, myös Suomeen.
AMD Radeon RX 5700 XT 50th Anniversary Edition only for USA and China : Amd
Onko juhlamallissa muita eroja kuin 50$ ja 75mhz kireemmät kellot?
Väritys 😀
Onko 7.7 julkaistavaan artikkeliin tulossa Vega 56/64 -kortit myös mukaan vertailuun? @Sampsa
Olis hienoa myös joskus nähdä sellainen uutuus peli tai parikin jotka ei ole jokaisen testi saitin testeissä mukana.
Ja noin kun menee tekemään niin tulee paskaa niskaan oikein ropisten… nimimerkillä kokemusta aiheesta.
Vissiin vain saisi käyttää määrättyjä AAA-nimikkeitä ja muut 99% peleistä eivät merkitse mitään.
Itse nimittäin pidän uudessa 16 pelin testi setissäni vain muutamaa AAA-nimikettä ja loput ovat indie kehittäjien ei niin tunnettuja pelejä. Vaikkakin ovat täysin uusia, todella näyttäviä ja vaativat raudalta paljon (ja ovat parempia kuin nyky AAA-pelit).
Vaikka teen mukamas väärin, niin omasta mielestäni se on se oikea tapa ja sillä eteenpäin.
Kun on ikävää kun suurin osa käyttää vain paria AAA-peliä testeissään joihin sitten valmistajat optimoivat ajurinsa saadakseen suurimmat "benchmark" tulokset.
Indie pelien optimoinnit voi olla ihan mitä vain. Toki jos on peli joka näyttää edes jollain tapaa optimoidulta niin sitten. Ongelma on myös siinä ettei kyseisen pelin tuloksilla juuri kukaan tee yhtään mitään.
Parempi siis testata niillä joita suurin osa pelaa.
No ei niitä ihmiset pelaa jos eivät tiedä että semmoisia on edes olemassa. Eli kun benchmarkkaa ei tunnettua indie peliä – > pelaajakunta kiinnostuu siitä ja ostaa sen – > ja sitten se ei enää olekkaan yhden tekevä benchmarkkaus.
Ja ovat todella hyvin optimoitu tekijöitten puolesta kun skaalautuvat todella hyvin.
Tosin jo sen takia että suurin osa käyttää joko Unreal tai Unity moottoria.
Ne hyvät pelit ovat jo monta vuotta löytyneet indie valikoimasta ja AAA-nimikkeet ovat enemmän ja vähemmän jatko-osan jatko-osia = rahastusta.
Mielestäni pelitesteihin riittää loppujenlopuksi vain muutama nimike, kunhan valitsee niin että ne hyödyntävät eri pelimoottoreita. Näin voi saada vähän viittausta miten mikäkin peli toimii kyseisellä kortilla. Toki jos on aikaa ja resursseja ni ottaa useamman nimikkeen jokaisen pelimoottorin käyttäjistä, niin saa sitten laajemman vertailutuloksen.
Eli haluat ilmaista mainosta jollekin never heard of pelille? Mille niistä tuhansista peleistä sitä pitäisi antaa? Kaikille? Juuri tästä syystä testataan niillä tunnetuilla, koska ei millään voida miellyttää kaikkia. Edes suurimman osan miellyttäminen on parempi kuin se että 90% käytetystä ajasta menee peleihin joita alle 1% pelaa.
Suuri osa pelaa jo indie pelejäkin.
Divinity orginal sin oli erittäin suosittu
Mutta jos testattavat pelit pitää ottaa suosion perusteella niin eiköhän se olisi esim Fortnite jne.
Mutta tuolla on suosittuja AAA pelejä joista valita enemmmän kuin yksi kourallinen,luulis että sieltä löytyy vaihtoehtoja.
Esim. uusin Total War 3 kingdoms.