Creative on julkaissut uuden huipputason DAC:lla varustetun äänikortin pelaajille. Sound BlasterX AE-5 on yhtiön ensimmäinen Sound BlasterX Pro-Gaming -sarjan sisäinen äänikortti.
Sound BlasterX AE-5:n sisällä sykkii jo pitkältä ajalta tuttu, alun perin vuonna 2011 esitelty Sound Core3D -äänipiiri. Äänikortin todellinen myyntiargumentti on kuitenkin sen ESS ES9016K2M Sabre32 Ultra -DAC-piiri, joka lupaa äänelle 122 dB:n dynaamisen alueen ja 32-bittisen/384 kHz:n häviöttömän äänentoiston.
Pelaajat suosivat usein kuulokkeita kaiuttimien sijasta, jonka vuoksi Creative on varustanut Sound BlasterX AE-5:n omalla Xamp-kuulokevahvistimellaan. Sen luvataan tarjoavan 116 dB:n signaali-kohinasuhteen (SNR, Signal to Noise Ratio) ja tukevan 16 – 600 ohmin impedanssin kuulokkeita.
Niin ikään pelaajille suunnattu Scout Mode -ominaisuus on päivitetty 2.0 -versioon. Scout Moden on tarkoitus helpottaa esimerkiksi FPS-peleissä vihollisten paikantamista. 2.0-version myötä Scout Mode tukee älypuhelimeen asennettavaa Scout Radar -sovellusta, joka näyttää kuullun vihollisen arvioidun sijainnin tutkassa.
RGB-valaistus on nykyään oleellinen osa markkinointia käytännössä komponenttiin katsomatta. Myös Creativella on huomattu tämä, jonka vuoksi Sound BlasterX AE-5 on valaistu RGB-LED-valoin. Valaistus kattaa äänikortin etupuolen kaksi koristeraitaa sekä kyljen ja kortin takapuolen Sound BlasterX Pro-Gaming AE-5 -logot.
RGB-juhla ei pääty kuitenkaan vain kortin valaisuun, vaan äänikorttiin on sisäänrakennettu Creativen omaa Aurora Reactive Lighting System -valaistusjärjestelmää tukeva RGB-LED-ohjain. Ohjaimeen voidaan kytkeä maksimissaan neljä RGB-LED-nauhaa ja äänikortin mukana tulee yksi (perusmalli) tai neljä (Pure-malli) 10:llä RGB-LED-valolla varustettua 30 cm pitkää nauhaa.
Sound BlasterX AE-5:n liitinpuolelta löytyy kolme 3,5 mm:n ulostuloa 5.1-kaiuttimia varten, yksi optinen TOSLINK-ulostulo, 3,5 mm:n kuulokeliitäntä, 3,5 mm:n yhdistetty mikrofoni- ja linjasisäänmenoliitäntä. Lisäksi äänikortista löytyy tietenkin yhteensopiva liitin kotelon etupaneelin ääniliittimille.
Creative Sound BlasterX AE-5 tulee saataville kahtena eri versiona. Perusversio on väritykseltään musta ja Pure-versio valkoinen. Versioiden ainoat erot ovat värityksessä, mukana tulevien RGB-LED-nauhojen määrässä ja saatavuudessa. Perusversio saapuu myyntiin heinäkuun aikana 149,99 dollarin ja Pure-versio elokuussa 179,99 dollarin verottomaan suositushintaan. Pure-versio tulee saataville vain Creativen omaan verkkokauppaan.
” Lisäksi näytönohjaimesta löytyy tietenkin yhteensopiva liitin kotelon etupaneelin ääniliittimille”
Olisikohan se kumminkin äänikortista xD
Voi perkele, Creativen suuri salainen ase lipsahti julki ennen aikojaan. Sound BlasterX AE-5 on siis todellisuudessa myös näytönohjain joka ajaa Radeonit ja GeForcet nurkkaan häpeämään :beye:
Mielenkiintoista. Testejä odotellessa.
No löytyhän niitä jo.
Mitä äänipiiriä emoissa nykyään on, jäävätkö kauas taakse ominaisuuksissa erillisiin verrattuna.
Melkein poikkeuksetta taitaa olla RealTekin ALC-piirejä. Ominaisuuspuolesta en osaa sanoa, mutta noin yleisesti ne parhaat on oikeasti jo vissiin hyviä. Joissain emoissa on RealTekin piiri ja Creativen softastacki sen päällä
On siellä aina välillä jossain emossa ollut tuo Creativen Sound Core3D piirikin, muistaakseni Gigabytella.
Muuten en kyllä muist milloin olisi näkynyt jotain muuta kuin Realtekkia.
D/A muunnoksenhan ne kyllä pystyvät tekemään ihmiskuulon erottelukykyä tarkemmin, jos vain muu toteutus on emolla kunnossa.
http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733-19.html
Muissa ominaisuuksissa kuten binaural-simulaatiossa kuulokkeille ne kyllä jäävät sitten jalkoihin.
(paitsi ne joissa on Creativen softa lisänä)
Jaha… toivottavasti ulkoisiin kortteihin tulee myös päivityksi. Sound blaster xfi pro toimii vielä, mutta joskus sekin pitää päivittää.
Direct Sound -äänijärjestelmän (Windowsilla NT6.0:sta eteenpäin) heivaamisen jälkeen rautaääniprosessorien (joita hyödyntivät mm. Aureal 3D ja EAX) käyttö on tehty käytännössä mahdottomaksi, joten erillisen äänikortin viraksi jää lisäliittimien tarjoaminen ja linja- tai kuulokevahvistus (D/A -muunnos tietysti myös, joka onnistuu pennin hintaisilla komponenteilla hyvin).
Jos emolevylle integroidulla äänikortilla on riittävät liitännät ja erityisesti digitaalinen ulostulo, niin kivuttominta on vetää erilliselle D/A -muuntimelle ja siitä vahvarille. Siinä tapauksessa ei tarvitse välittää integroidun äänikortin huonosti eristetyistä komponenteista tuon taivaallista.
Jos haluaa käyttää kuulokkeita suoraan koneeseen kytkettynä niin tämähän on hyvä ratkaisu ja varmasti parempi kuin emoon integroidut äänet.
Ei kaikki jaksa äänen takia hommata ulkoisia mööpeleitä määrää X.
Eikö tässä nyt ala olla jo rautatason aimbot melko lähellä?
Ei tuo nyt ole vielä mitään.
Asuksellahan on ”Sonic Radar Pro” niminen softa joka näyttää äänilähteiden suunnan overlayna itse pelin päällä!
Sanokaa joku miksi näissä nykyisissä äänikorteissa on ainostaan 5.1 ulostulot.
Luulisi jo 200€ saavan edes 7.1.
Pc puolella on kyllä äänipuoli jämähtynyt vindows vista aikaan kun poistivat toimivan Direct sound äänet.
:geek:
Varmaan siksi että 7.1 ääntä ei ole about missään. Käytännössä kaikki leffatkin tulee 5.1 ääniraidoilla.
Ja jos tarvitsee lisää kanavia pihalle, niin toshlinkkiä pitkin saa vaikka Atmoksen luotua.
Nykyiset leffat alkaa olla suremmalla budjetilla tehdyt 7.1 äänellä.
Ja Dolby Atmos vaatii HDMI liitännän eikä yksikään peli ole ikinä tukenyt mitä dolby tilaääniä.
Parhaat peliääneet saa vielä anlogisia liiitäntöjä käyttäen eikä optista.
EAX,open AL pelien uupumisen myötä pelien ääneet ovat menneet huonommaksi juuri äänien suuntauksien kanssa ja eri pelit toimivat eri tavalla eri äänipiirien kanssa kun mitään yleistä standardia ei tällä hetkellä ole ainostaan pelikehittäjien omat ääniratkaisut.
Välillä jokin peli voi toimia lostavasti mutta päääsäntöisesti ei.
Hyvä esimerkki on Mass effect Andromeda puhe ja vihollisten suuntaus on välillä ok ja välillä ihan mitä sattuu SB Elite Pro äänikortilla. ja kytkettynä 7.1 ulostuloon vahvistimeen eikä optista liitäntä saa kun 2kanavaista tai joku tilaääntä’ esim PL2x.
Käytännössä noista on oikeaa hyötyä tilanteissa joissa emolevy ei sisällä optista tai coax ulostuloa, jonka kautta saada ääni ulkoiselle D/A muuntimelle.
Simuloidusta 5.1 äänistä tuskin tarvitsee mitään erikseen sanoa varsinkin kuuloke käytössä.
Ei saa. Toslink kantaa max perus Dolby Digitalin eli AC3:n.
direct sound tappo kyllä lopautti kiinnostuksen uusiin äänikortteihin täällä. eax oli mahtava elämys… turhaa rahan haaskausta 99,9% käyttäjistä.
Rautaäänet ehkä, mutta ne olikin melkolailla dead end kehityksen kannalta. EAX oli ihan näppärä efektikirjasto mutta seuraava askel siitä olisi ollut jotain ihan muuta kuten geneerisempi ohjelmoitavuus. Samaan aikaan koneissa alkaa olla CPU reserviä parempaan äänenkäsittelyyn. Valven äänikirjasto Steam Audio on melko lupaavan olonen ratkaisu mikä moppaa lattiaa noilla legacy-EAX:illä mutta ei varmaan ole missään käytössä vielä.
VR on ihan hyvä veturi paremmille äänimaailmoille.
Ja nykyäänhän sen äänen prosessoinnin voi siirtää myös näytönohjaimen tehtäväksi, sekä AMD:lta että NVIDIAlta on sille alalle toteutukset olemassa (AMD:lla DSP-pohjainen TrueAudio ja äänen fyysiseen mallintamiseen shaderpohjainen TrueAudio Next, NVIDIAlla shaderpohjainen VRWorks Audio)
Ei nämä ehkä ole niin hyödyllisiä uusien kalliiden emojen kanssa, mutta vanhemmat emot onkin ihan toinen tarina.
Esim. itse ostin Creative Zxr:n pari vuotta takaperin perus p8p67 emolevyn pariksi ja äänimaailma on jotain aivan muuta kuin integroidulla äänipiirillä. Ja kyllä, halutessaan jokainen voi hankkia ulkoisia vahvistimia yms, mutta kyllä nämä toimivat monien tarpeeseen.
Mitä iloa on laittaa gpu laskemaan ääniä, kun se on yleensä pullonkaulana peleissä.
GPU:sta voi olla moni eri asia pullonkaulana eikä äänien laskeminen vie välttämättä juuri mitään tehoja grafiikkapuolelta. Monissa tapauksista se pullonkaula on myös jokin muu kuin näyttis ja monessa kohtaa se FPS huitelee kuitenkin niin korkealla että vaikka "pullonkaula" olisi näyttis se on ihan yksi ja sama
Minulla on pari kertaa kaatunut kone, kun olen pistänyt RealTekille prosessointia.. Siis ihan taajuuskaistan korjausta ja jaon subwooferille 120Hz alaspäin.
Melkoinen näytteistys tuo 32-bittinen 384 kHz:a. Nopeasti laskettuna noin 3 megatavua (stereona) sekunnissa, neljän minuutin biisi olisi siis 720 MB raakana PCM datana. 😆 (vs. CD-laatuinen olisi noin 46 MB)
Ja jos loppujen lopuksi alkuperäinen data on 16-bittistä CD-ääntä niin tuo näytteistyksen hyöty on käytännössä ihan turha.
Varsinainen näytteenottotaajuus kuitenkin usein skaalataan vielä suuremmaksi (interpolointi) esim. delta-sigma modulaatiota hyödyntävissä DAC:eissa. Tällöin näytteenottosäännön mukaan syntyvät peilitaajuudet saadaan kauas pois hyötyspektristä, ja ne on toisaalta myös helpompi suodattaa analogisesti pois. (tarvitaan pienemmän asteen analoginen suodatin)
Noh, ihan kelpo kuulokevahvistin tuo on varmasti.
Olisipa hauska nähdä sokkokuunteluissa muiden äänikorttien ja piirien kanssa… :rolleyes:
Pelkkää stereo-materiaalia toistettaessa tuskin alimpia malleja lukuunottamatta liiemmin löytyisi korvin kuultavia eroja psykologisista, vai pitäisiköhän sanoa psykopaattisista, vääristymistä vapaassa sokkokuuntelussa..
Audio-CD standardikin määriteltiin ihmiskuulon tutkimustulosten pohjalta.
http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733-19.html
Riippuu tosi paljon siitä mihin vertaa. Edellinen ~60€ Creativen äänikortti jäi aika kauas siitä mitä sennheiserin langattomien momentum (2) kuulokkeiden sisäinen DAC pystyi tekemään. Ostin myöhemmin mojo DAC:n jossa näytteistys on 768Khz (what Hifi:ssä arvioitiin parhaaksi alle £500 DAC:si) ja olin aluksi aika pettynyt, mutta noin parin kuukauden jälkeen kun kokeilin taas kuulokkeiden omalla DAC:lla niin kyllä sen eron huomas välittömästi. Se että onko se tuon hinnan arvoisesti parempi on sitten eri asia, mutta kyllä sen huomaa. Sellainen huomio kuitenkin että joissain softissa alkaa tulemaan ongelmia 384Khz tai yli näytteistyksen kanssa. Tf2 ei esimerkiksi kuule mitään ja VLC:ssä pitää säätää asetuksia että äänen saa kuulumaan. Ainoastaan näytteistyksen tiputtaminen takaisin 192Khz korjaa ongelman TF2:n kanssa.
Jahas. Ostoon menee.
Samat ulinat ja vingunnat tuokin kortti tulee tuottamaan, kuin kaikki muutkin sisäiset äänikortit. Siellä kopan sisällä on sen verran paljon em-kenttää, että niiltä ei oikein voi välttyä. Etenkään kun valmistajat eivät tunnu edes yrittävän rakentaa minkäänlaista Faradayn häkkiä noiden korttien ympärille.
Tjoo. Siksi ulkoista korttia itsekin kaipailen…
Ettei ne äänet vain ole sinun päässäsi?
20 vuoden aikana on kerennyt olemaan muutama äänikortti alkaen niistä ISA-väyläisistä, enkä ole niistä vielä onnistunut häiriöitä samaan ulos.
Häiriöiden sieto/immuniteetti lähtee hyvästä piirilevyn suunnittelusta ja sen jälkeen kääreet ovat enemmänkin kosmetiikkaa.
Huonosti tehty piirilevy taas ei tarvitsisikaan ulkoisia häiriölähteitä.
Ja USB:hen tökkääminen ei takaa automaattista häiriövapautta.
Olihan sitä Murossa jokunen tapaus missä esim. psykopatismi-”Hifi” muodin mukainen NuForcenkin DAC tarvitsi USB-erottimen että pääsi häiriöistä eroon.
Riippuu aika paljo millä kuuntelee. Jos on tarkat kuulokkeet niin alkaa häiriökin kuulumaan. Itse käytin pitkään Sennheiserin PC 360, sitä ennen ”halpoja” alle 100€ perus sennheisereita (ei mitenkään markkinoitu pc käyttöön) ja tätä ennen sonyn alle 100€ kuulokkeet (joista jäi lähinnä mieleen vaihdettavan kaapelin hinta joka oli lähes sama kuin uusien kuulokkeiden hinta). Millään näistä en kuullut vinkunaa, mutta sennheiserin momentum wireless (2) luureilla alkoi kuulua, ja se oli erittäin voimakasta pelatessa. Oli myös erittäin outoa että vingunnan voimakkuus vaihteli peleittäin. Ongelma korjaantui kytkemällä kuulokkeet usb:llä koneeseen.
Vois olla vaihtoehto tämäkin mutta ulkoinen DAC ajaa asiansa paremmin jos 2 kanavaa kelpaa.
Mites tämä nyt äänellisesti eroaa kuulokkeita käytettäessä pelikäytössä vaikkapa Audioquest Dragonfly Redistä, jossa sama DAC? Saako jotain tilaefektejä käyttöön lisää vai?
Ja sitten kun käärmeöljyfirma tekee jotain niin se on automaattisesti täydellinen ja antaa sen kuun taivaalta…
http://www.realhd-audio.com/?p=4185
http://www.theregister.co.uk/2015/02/09/perfect_your_mp3_listening_pleasure_with_this_bonkers_ethernet_cable/
Ko puljulla yhtä paljon/vähän rehellisiä hiuksia päässä kuin Adolf Trumpilla tai joukkotuhoaseita Irakissa -Yrjö Puskalla.
Ja D/A-muunninhan on D/A muunnin, eikä muuta tee kuin muuntaa bitit analogiseksi signaaliksi.
Ovat vielä Windowsille ja lähdesoftalle kaksikanavaisia.
Tuossa ensin perus kaksikanavainen stereo, ja sen Dolby Pro Logic käsittely ennen 5.1-surroundia sisään syöviä binaural-simulaatioita:
http://www.youtube.com/watch?v=Y6ROujJ8Ae8
Ja sitten muodikkaampaa Battlefield 4:ä kattavasti eri äänikorteilla.
BF4:n oma kuulokemiksaus/tila 13:00 ja tuon pelin pitäisi vielä olla hyvällä ”äänienginellä”…
http://www.youtube.com/watch?v=d1_20T8x_OI
Perustereo luureilla kuulostaa näin kamalalta:
https://youtu.be/H9dDKfIDYEM?t=5m27s
Taitaa noissa parhaimmissa emoissa olla melkein tämäntason integroidut (ainakin niissä elvistellään erikseen audiopuolen toteutuksella ja kovilla lukemilla) eli tämä kortti lienee hiukan marginaalituote.
Mitenkäs nuo häiriöt ja kohinat, kun samalla piirilevyllä äänikomponentit ja muut.
En ole itse käyttänyt integroituja pitkään aikaan, mutta silloin kun käytin niin jokaisessa oli poikkeuksetta jotain kohinaa, kun kuulokkeilla testailin. Tiedä sitten onko enää nykyemoissa samaa tautia?
Harvassa on emolevy jonka integroitu äänipiiri pääsee paperilla lähellekkään noita speksejä (komponenteista ja niiden "laadusta" puhumattakaan), mutta se että pystytkö käytännössä kuulemaan erot integroidun ja 50-1000x kalliimman ulkoisen välillä onkin sitten jo toinen juttu ja kiinni useammasta tekijästä.
Jos meinaat jotain pelien omia tilaääniä, ts. jotain mitä peliengine generoi EAX:n hengessä niin ei saa.
Joo ei ole pään sisällä vikaa, kiitos vaan kysymästä. Ei niitä vinkunoita tietenkään kuulu millään tusinaluokan kuulokkeilla millä taajuusvasteet ei vaan riitä äänen toistamiseen kunnolla. Yhtään herkemmillä luureilla tulee häröä aivan jokaikisellä äänikortilla. Ainoa tapa saada ääni järjellisesti koneesta pihalle on optisena.
Kuten olenkin pitkään sanonut niin eihän niissä kaikkin matalaohmisimmissa häiriövastaanottimissa teknisesti pienintäkään järkeä ole jos signaalilähde ei toimi nappiparistolla.
Oma luurihistoria alkaa kannettavalle soittimelle hankitusta Koss Porta Prosta.
HD590 Senkut kyllä olivat herkkyydeltään keskitasoa, mutta HD595:n pitäisi olla aika herkemmän pään luurit.
250 ohmin Beyereillä taas ei yhdestä ~100€ hintaluokan perusemosta ALC892 halpiksella kokeillessa kuulunut häriöitä.
Itellä just senkut (HD598Cs) on ainoot luurit mistä vinkunat ei kuulu, kun luurit ei selkeesti kykene niitä toistamaan. Sekä DT 990 Pro:lla että T1:llä tuli/tulee kaikki niin kirkkaasti läpi että kuuro pitää olla jos sitä ininää ei kuule. Tai ehkä myös vanhuus riittää, mitenkäs heinäsirkkojen siritys kuuluu?
Käytössä on mullakin ollut aikojen saatossa ties mitä äänikorttia, enimmäkseen Creativelta mutta on sinne joku Asuskin joukkoon mahtunut. Nykyisellään käytössä on SB ZxR. Kummasti vaan vinkunat lakkaa kun ottaa signaalin optisena ulkoiseen DAC:iin (ihan sama onko halpa SMSL vai vähän kalliimpi Schiit).
Mutta eipä siinä, oo vaan onnellinen jos et noita häiriöääniä kuule ja/tai hyvällä äänenlaadulla ei oo väliä, sillä säästää pitkän pennin. 🙂
Noi voi olla aika pienestä kiinni. Joskus kauan aikaa sitten josllain rupusella integroidulla kuului jotain muuta taustalla, mutta tämä nykyinen on aivan häiriötön vaikka laittaisi nupit kaakkoon.
Ole onnellinen pelkistä heinäsirkoista.
Idänhepokatit ovat paljon meluisampia ja mielellään kiipeävät puihinkin että varmasti kuuluu hyvin sisällekin useamman kerroksen korkeuteen.
Eikai se mikään suuri yllätys ole että optisella liitettynä ei kuulu vinkumista…
No ei ole ei. Eikä se että sisäisellä äänikortilla (niin integroidulla kuin erilliselläkin) saa vinkunaa ulos jos sen signaalin ottaa analogisena ulos.
Riippunee ihan emosta. Omassa koneessa on Crosshair VI Hero, enkä ole kyllä äänessä valittamista havainnut vaikka käytän Sennheiser HD598 kuulokkeita sen kanssa. Tosin tuon emon äänitoteutus on varmaan aika lailla niin hyvä kuin ne yleensä interoituna voivat olla (audiokäyttöön tehdyt konkat yms.)
Menee ehkä pilkun seksuaaliseksi häirinnäksi, mutta ainakin Overwatch tukee Dolby Atmos for Headphones -tilaääniä
Pari vuotta menny ilman äänikorttia, nyt on paremmat kajarit ja vaatis jotain lisää 😉
Tässä parin viime vuoden aikana emolevyvalmistajat ovat alkaneet panostaa enemmän emolevyjen äänipuoleen ja nyt keskiluokan emoissakin on selkeästi rajattu piirilevystä oma alue äänelle, sekä niissä tuppaa olemaan jonkinlainen EMI-suojakin.
Mitä Jimm'sistä nopeasti vilkaisin, niin joka ikisessä Asuksen, MSI:n ja Gigabyten Z270-emolevyssä näkyi tuo viiva, kun muutama vuosi sitten noita oli vain kalleimmissa malleissa.
Aika kuumottava ajatus nakata RGB-ledivärkit äänikortille. Eikös noita ledejä kuitenkin ohjata pääsääntösesti kuuloalueen sisällä olevilla taajuuksilla… siis ledeillehän ei yleisesti ottaen syötetä jatkuvaa tasavirtaa vaan se pilkotaan sellaiselle taajuudelle ettei välkkymistä juurikaan huomaa. Liekö tavoitteena ledin elinkaaren teoreettinen pidentäminen, vaiko pelkkä hinta?
Joissain autoissa leditakavalojen välkkyminen (matala taajuus) aiheuttaa jopa silmien rasittumista, jos joutuu perässä pitempään ajamaan.
Tässä on noita tietoja mitä kaipailet. En ulkoa muista. Mutta jos ostat laadukkaan emolevyn niin siellä on sama äänikivi suurinpiirtein sisällä kuin tossa Sound Blasterissakin.
IMHO nämä on näitä juttuja kun joku ostaa 200 euron HDMI kaapelin ja kuvittelee päässään että kyllä nyt näyttää ja kuulosta paremmalta.
Näytteistyksellä, jonka useaan otteeseen kommentissasi mainitset, ei ole mitään tekemistä noiden "paremmuus" erojen kanssa. Lopetin muutenkin lukemisen tuohon kohtaan missä mainitaan paras DAC alle £500…
Kuunnelkaapa joku 1990 alkupuolen Metallica tms CD levy.
Kuulostaako se paskalta?
Oliko niillä 25 vuotta sitten jo käytössä jotain 9000khz näytteitä 490 bittisenä?
Ei noilla vehkeillä mitään tee. Se on juuri se tonnin HDMI piuha eikä mitään muuta, en osta Creativen osakkeita.
Mitenköhän tämä vertautuu ZxR peleissä? Tarkoituksena olisi siirtää toslinkin kautta binaural äänet dacin kautta vahvistimille, että onnistuukohan tässä 3D äänien siirto toslinkkiä pitkin? Suunitelmissa tosiaan päivittää ajuritoimimaton Auzentech hometheater HD uuteen äänikorttiin ja olen tässä odotellutkin uutta korttia mikä varmasti toimii Windows10 kanssa leffoissa ja peleissä.
Onko ylläkuvatun tyylisessä skenaariossa yhtään mitään järkeä?
Olisit ostamassa äänikortin, jossa on paras DAC, mutta siirtäisit äänen digitaalisella liitännällä. Hei, haloo, valot päälle! Puoleen hintaan saa samalla audioprosessorilla varustetun kortin, jossa on kevyempi DAC.
Tässä on paremmin kuin perusversiossa:
– DAC
– Jonneledit
– Kuulokevahvari
Itse en pitäisi päivittämisen arvoisena, varsinkin, kun perusversion saa puoleen hintaan.
Mulla on on jo 32-bit/384khz erillinen DAC jossa on kuulokevahvistin kiinni. En tarvitse äänikorttia musiikkiin sillä kuuntelen erillisellä dacilla DSD:nä. Tarvitsen vain ja ainoastaan binaural äänet toslinkin kautta, jos selviän tästä halvemmalla ehdotuksia saa laittaa. Olen elänyt siinä uskossa että halvemmissa korteissa ei pysty siirtämään binaural ääniä optisella.
Se että jotain eroa huomaa vain ei automaattisesti tarkoita puhtaampaa signaalia.
Ihmiskorvahan on pirun huono absoluuttinen mittari ja tarvittaisiin mittalaitteet.
Esim. juuri muodikas opamppien vaihtaminen on hyvä esimerkki.
Jonkin AM-radiotaajuusopampin lyöminen kytkentään voi muuttaa sen epävakaaksi ja uudet yksityiskohdat ovatkin häiriöitä ja signaalin vääristymää.
Audiokäyttöön tolkuttoman suuri kytkennän taajuuskaistakin todennäköisesti vain tekee siitä alttiimman ulkoisille häiriöille.
Halvalla menee…
$10,000 Ethernet cable promises BONKERS MP3 audio experience
Tuo linkki AudioQuestin "bisnes-etiikkaan" oli jo aiemmassakin vastauksessa mutta taitavat modet horrostaa kun se vastaus on ollut moderointijonossa eilisen iltapäiväkuudesta…
Z-sarjassa on Advanced Features-"tabilla" valinta stereomiksauksen lähettämiseen digitaalisesti.
Sitä ei suoraan siitä ilmene tarkoittaako tuo kaikkia kaksikanavamiksauksia kuten binaural-ääntä kuulokkeille.
Auzentechissä on sama ja siinä tuli binaural-äänet toslinkin kautta. Eli halvin malli varmaan riittää kunhan siinä on tuo Sound Core 3D piiri. Mitenkäs noiden Z-sarjalaisten kanssa on ajurit toiminu windows 10 kun ei sitä taida virallisesti tukea?
Oletko kokeillut Daniel_K:n epävirallisia ajureita? Daniel_K's Official Blog: SB X-Fi Series Support Pack 4.0