Imagination CXT on suunniteltu sopimaan mobiilikäyttöön ja skaalautumaan siitä ylöspäin.

Imagination on reaaliaikaisen säteenseurannan todellinen pioneeri, joka esitteli toimivaa rautaa jo vuonna 2016. Yhtiön PowerVR GR6500 -grafiikkapiiri kiihdytti useampia vaiheita kuin nykyiset PC-näytönohjainten ratkaisut, mutta suosiota ratkaisu ei saanut taakseen.

Nyt Imagination on julkaissut paitsi uutta rautaa, myös yksinkertaisten oman luokittelunsa eri tasoisille säteenseurantaratkaisuille. Yhtiön mukaan säteenseuranta voidaan jakaa kuuteen eri tasoon:

  • 0 – Prosessorilla pyörivä säteenseuranta
  • 1 – Näytönohjaimella ohjelmallisesti laskettu säteenseuranta
  • 2 – Ray/Box- ja Ray/Triangle -tarkastusten kiihdytys
  • 3 – Bounding Volume Hierarchyn (BVH) prosessointi kiihdyttimillä
  • 4 – BVH:n prosessointi ja säteiden koherentti lajittelu kiihdyttimillä
  • 5 – Koherentin BVH:n prosessointi ja luonti kiihdyttimillä

AMD:n RDNA2-arkkitehtuuri sijoittuu asteikolla luokkaan 2, NVIDIAn ja Intelin luokkaan 3 ja Imaginationin uudet CXT-sarjan GPU:t luokkaan 4.

Imaginationin uusi CXT-sarja pääsi livahtamaan alta useimpien tutkien tämän kuun alkupuolella, vaikka yhtiö onkin nostanut profiiliaan viime aikoina. Yhtiön BXT-arkkitehtuurin grafiikkapiirejä on nähty InnoSiliconin toteuttaman ainakin yhdessä ja mahdollisesti kahdessa kiinalaisvalmisteisessa näytönohjaimessa.

CXT-ydin rakentuu yhteensä kuudesta Unified Shading Cluster -yksiköstä, kuudesta Texture Processing Unit -yksiköstä, kolmesta Geometry Rasterizer -yksiköstä ja kolmesta Ray Acceleration Cluster -yksiköstä, jotka jakavat CXT RT3:ksi ristityn L3-tason välimuistin ja firmware-yksikön. Yksi ydin pystyy 1 GHz:n mobiilikonfiguraatiossaan noin 1,5 TFLOPSin FP32-suorituskykyyn, 6 TOPSin INT8-suorituskykyyn ja säteenseurannassa 1,3 GRays/s ja 16 GBoxTests/s lukemiin. Tässä kohtaa on tosin syytä huomioida, ettei GRays/s perustu mihinkään standardiin mittaukseen ja ei välttämättä ole vertailukelpoinen muiden valmistajien vastaavien arvojen kanssa.

Yhdessä CXT-sarjan GPU:ssa voi olla parhaimmillaan neljä CXT-ydintä, jotka kykenevät yhtiön laskelmien mukaan suuremmalla tehobudjetilla noin 1,5 GHz:n kellotaajuuksiin ja siten yli 9 TFLOPSin suorituskykyyn FP32-tarkkuudella ja säteenseurannassa 7,8 GRays/s & 96 GBoxTests/s lukuihin. Imagination lisensoi arkkitehtuuria asiakkailleen ja se on suunniteltu sovitettavaksi mille tahansa prosessille 12 nanometristä pienempään päin.

Lähde: Imagination

This site uses XenWord.
;