Intelin Xe-HPG-arkkitehtuurin Alchemist-grafiikkapiirit tukevat DirectX 12 Ultimate -rajapintaa kiihdytettyine säteenseurantoineen ja XeSS pyrkii avoimena ratkaisuna syrjäyttämään DLSS-teknologian.

Intel Architecture Day 2021:n Alder Lake -prosessoreiden ohella toinen mielenkiintoinen katsaus tehtiin Intel Arc -näytönohjaimien Xe-HPG-arkkitehtuuriin ja sen Alchemist-siruihin. Intelin tulevat pelinäytönohjaimet saapuvat markkinoille ensi vuoden alussa.

Intel on luopunut Alchemist-grafiikkapiireissä tutuista Execution Unit -termistään ja korvannut sen Vector Engine -nimellä. Yhdessä Xe-Core-ytimessä on 16 Vector Engine -yksikköä ja 16 Matrix Engine -matriisikiihdytintä. Neljä Xe-Corea, neljä Ray Tracing Unit -säteenseurantakiihdytintä (RTU), Sampler-teksturointiyksiköt, geometria-, rasterointi- ja HiZ-yksikköä sekä Pixel Backend eli ROP-yksiköt muodostavat puolestaan yhden Xe-HPG Render Slicen. Intelin RTU-yksiköt kiihdyttävät säteenseurannassa NVIDIAn tapaan Ray Traversal-, Bounding Box Intersection- ja Triangle Intersection -laskut.

Xe-HPG-arkkitehtuuri on suunniteltu skaalautuvaksi ja dioissa yhtiö esittelikin siitä yhden ja kahdeksan Render Slicen versiot. Alchemist-grafiikkapiirejä tiedetään olevan kaksi, joista toisessa on kaksi Render Sliceä eli 128 Xe-Corea ja toisessa kahdeksan Render Sliceä eli 512 Xe-Corea. Ennen Alchemist-nimeä piirit tunnettiin DG2-128- ja DG2-512-nimillä, mutta Intel ei ole kertonut vielä Alchemist-mallien lopullisia nimiä.

Suorituskyvystä voidaan tässä vaiheessa esittää arvauksia, mutta Intelin mukaan Xe-HPG yltää samalla jännitteellä noin 1,5-kertaiseen kellotaajuuteen Xe-LP-arkkitehtuuriin verrattuna. Lisäksi yhtiö kertoo Xe-HPG:n tarjoavan jopa Xe-LP:tä jopa 50 % parempaa suorituskykyä kulutettua wattia kohden. Alchemist-grafiikkapiirit valmistutetaan TSMC:n N6-valmistusprosessilla.

Xe-HPG:n ja Alcehmistin jalan jäljissä seuraavat Xe2-HPG ja Battlemage, Xe3-HPG ja Celestial sekä lopulta ilmeisesti isompaa remonttia tarjoava XeNext-koodinimellä tunnettu arkkitehtuuri Druid-grafiikkapiireillä.

Näytönohjainarkkitehtuurin ja grafiikkapiirien lisäksi Intel antoi tapahtumassa ensisilmäyksen sen tulevaan Xe Super Sampling- eli XeSS-teknologiaan. XeSS on NVIDIAn DLSS:n tavoin temporaalista dataa ja neuroverkkoa hyödyntävä skaalain. DLSS:stä poiketen se tulee olemaan kuitenkin avoin ja toimimaan myös muiden valmistajien näytönohjaimilla. XeSS:ssä pelin ”virtuaalikameraa” liikutellaan ruudusta toiseen aavistus, jonka jälkeen liikedataa, aiempia ruutuja ja juuri renderöityä ruutua hyödyntäen neuroverkko skaalaa kuvan mahdollisimman hyvälaatuiseksi korkeamman resoluution kuvaksi.

Intelin suorituskykydian mukaan kuvan skaalaaminen XeSS:llä 1080p-resoluutiosta 4K-resoluutiolle hyödyntäen Xe-HPG:n XMX-matriisikiihdyttimiä kasvattaa renderöintiaikaa noin 8 % natiiviin 1080p-renderöintiin verrattuna. Yhtiön omia Xe-LP-näytönohjaimia ja kilpalevien valmistajien näytönohjaimia varten XeSS:stä on myös DP4A-käskyä hyödyntävä versio. DP4A-versiolla 1080p:stä 4K-resoluutiolle skaalaaminen kasvattaa ruudun renderöintiaikaa vajaat 20 %. Tämä on kuitenkin vielä pieni hinta verrattuna natiiviin 4K-resoluutioon, jonka renderöinti vie dian mukaan yli 130 % pidempään, kuin 1080p-resoluutiolla.

Intel tulee julkaisemaan XeSS:n ohjelmistokehityskitin pelinkehittäjille vielä tämän kuun aikana. Tulemme luomaan syväluotaavamman katsauksen Intelin arkkitehtuurin sielunelämään, kun Arc-näytönohjaimet julkaistaan markkinoille.

Jos tietotekniikka-aiheiset videot kiinnostaa, katso yltä io-techin YouTube-kanavan video Intelin Xe-HPG-arkkitehtuurista ja Alchemist-grafiikkapiireistä.

Lähde: Intelin lehdistömateriaalit

This site uses XenWord.