Logitech on julkaissut uudet selvästi aiempia malleja korkeampaan hintaluokkaan sijoittuvat ratin sekä polkimet rattipoljinmallistoonsa. Kyseessä on selvästi valmistajan aiempia rattipoljinsettiä kalliimpi kokonaisuus G Pro Racing Wheelin kustantaessa 1099 euroa ja G Pro Racing Pedalsien maksaessa 389 euroa.
Valmistajan uusi G Pro Racing Wheel tukee parin vuoden takaisesta G923:sta tuttua Trueforce-palautetekniikkaa perinteisen Force Feedbackin lisäksi, mutta rataspohjaisen voimanvälityksen sijaan uutuusratti tarjoaa Direct Drive -suoravetomoottorin, joka yltää jopa 11 newtonmetrin vääntövoimaan. Ratissa on tarjolla näyttö, jonka kautta voi hallita eri käyttötiloja kuten viittä tallennettavaa käyttäjäprofiilia.
G Pro Racing Pedals -polkimet puolestaan tarjoavat kolme poljinta – kaasun, jarrun ja kytkimen. Jarrun Logitech on toteuttanut load cell -tekniikalla. Pedaalien jäykkyyttä on myös mahdollista säätää. Säätö tapahtuu kaasun ja kytkimen osalta jousta vaihtamalla, kun taas jarrussa on vaihdettavia elastomeeripalikoita.
Logitech G Pro Racing -malliston ratti ja polkimet tulevat saataville kahtena eri versiona, joista toinen toimii Playstation 4- ja Playstation 5 -konsoleiden kanssa ja toinen Xbox -konsoleiden kanssa. Molemmat versiot toimivat tietokoneen kanssa. Poljinosa kiinnitetään konsoleiden kanssa suoraan rattiin ja tietokoneen kanssa se puolestaan toimii myös yksinään USB-yhteyden yli.
Hups, siellä pääsi sormet kirjottamaan aivoja nopeammin. Korjattu, eli newtonmetreistä on kyse eikä nanometreistä.
Öh.. ei. Force feedback on se palaute mikä simuloi tienpinnan ja pidon muutokset.
Tuo Logitechin Trueforce tjsp on pelkkä gimmick jolla ei ole ajotuntuman kanssa mitään tekemistä, se korkeintaan kertoo sulle että moottori on käynnissä.
Toki, en tiedä miten logitech on asian hoitanu mutta mitä ite olen ajopelejä pelannu ratilla viimeiset 15 vuotta niin FFB on piisannu sen tuntuman tuottamiseen mainiosti.
En ymmärrä mikä juttu on että Sonylle ei toimi muut kuin omat kun ihan samaa USB:tä kaikki käyttää.
Toimiikohan ratti, vaihtaja ja polkimet ristiin vanhempien mallien kanssa vai meneekö kaikki vaihtoon kerralla?
No ootko tuota Logitecin tosi voimaa kokeillut? Jos et niin miten voit sanoa että korkeintaan kertoo että moottori on käynnissä kun se kyllä tekee aika paljon muutakin
Hyvä huomio. Lehdistötiedotteessa oli hieman oiottu mutkia puhumalla pelkistä jousista, enkä uutista kirjoittaessa hoksannut sitä kyseenalaistaa. Tuotesivuillahan tuo näköjään oli kuvattu oikein ja päivitetty nyt myös uutiseen.
Öh.. perehdypä asiaan ennenkuin vastailet.
Palnjkoi maksaa? ja saako virtuualis alksit? jota passaisn köyhälle päähän?
tässä pitäs ostaaa koko kehe huone uusiksi,, niin vähän ois kiva tiettää koko pudjettti tietoja…
Juu, kyllä se edelleen on FFB joka sen tienpinnan palautteen sulle viime kädessä rattiin antaa, ei mikään muu.
Trueforce on vain käytännössä Logitechin kehittämä sisäänrakennettu ja hienosti nimetty ohjain joka tarkentaa FFBn omia tehosteita ja käyttää esim pelin ääniä tuottaakseen efektejä, ei ihan tonnin arvoinen asia.
Vai meinaaksä että Simucubet, Fanatecit sun muut myy turhaan niitä parin tonnin DD-ratteja kun Logitech on keksiny tämän omien sanojensa mukaan "game changer"-teknologian?
Ei se välttämättä ole hyvä että ratille ympätään kaikki mahdollinen tärinä.
Monestihan nämä saa jo kytkettyä päälle esim FX asetuksella, mutta monesti vaan heikentää ajettavuutta, koska ne tärkeät palautteet jää epäolennaisten alle.
Jos haluaa tienpinnasta, moottorista tms tärinää, niin kannattaa hommata jonkinlainen ButtKicker eli perseentärytin penkin alle tai rigiin kiinnitettynä.
Hyvä että tuodaan uusia kilpailijoita DD rintamalle, eiköhän hinnatkin tule laskemaan jos ja kun komponenttipula ja muut koronan, sekä sodan tuomat hidasteet helpottavat.
Miksi? Ei suoravetoisen wheelbasen valmistus ole järin halpaa jos katsoo mitä osia niihin täytyy laittaa.
Jos vaikka lukisit sen uutisen?
Tää tyyppi tietää varmaan jotakin näistä:
Tosin itse vain rallia ajavana ei ymmärrä mihin noita newtoneita tarvitaan.
T300:llakin ei lähelläkään kaikkea voimaa ratista pihalla, kun ei huvita rattia vastaan hirveästi tapella.
Kaipa sitä sitten sileellä tarttetaan.
Vaikea kuvitella konsolityypin ostavan tätä kun on näköjään Xbox brändätty ja perehtyneemmät menee tosiaan niillä fanoilla ja simucubeilla.
On siellä myös PS versio.
Kyllähän se aika hyvin ilmeisesti toimii kun noita arvosteluja kattelee, muuten pätevä DD ratti jne mutta juuri tuo Trueforce erottaa muista. Immersiota lisää kun muutkin kun vain pelkkää "normi" FFB tuntuu, ei sitä kyllä väitäkkään olisiko se lisän arvoinen mutta jos fanan 8nm versio maksaa LC polkimilla melkein 1000e niin ei logitechin aloitus aivan mahdoton ole, tämä kuitenkin tuo DD ratit nyt marketteihin jolloin hinta luultavasti hetken päästä tippuu tarjouksien/kilpailun muodossa. Kuluttajahan tässä joka tapauksessa tulee voittamaan kun kilpailu alkaa oikeasti DD "tavis" luokassa, seuraavaksi odotellaan Thrustmasterin DD avausta.
1500€ ratti/poljin yhdistelmä ei taida marketista liikahtaa kovin helposti. Aika paljon sen hinnan tarttee alas tulla.
Aina sitä oppii uutta. Kävin katsomassa, mikä tuo tässä ketjussa mainittu Simucube oikein on, ja sehän on näköjään suomalainen yritys, ja ohjaimet vieläpä maailman kärkiluokkaa,. Hienoa!
Seuraava setti tulee kyllä olemaan DD & LC, mutta Logi se ei enää tule kyllä olemaan. Pitää odotella TMn julkaisu, ja sitten katsella rauhassa, että minkä setti sitten voisi se olla (Fana, Simu tai TM), onneksi alkaa olla vaihtoehtoja kivasti.
Seuraava setti tulee kyllä olemaan DD & LC, mutta Logi se ei enää tule kyllä olemaan. Pitää odotella TMn julkaisu, ja sitten katsella rauhassa, että minkä setti sitten voisi se olla (Fana, Simu tai TM), onneksi alkaa olla vaihtoehtoja kivasti.
Kiitos Sampsa. Tuo video oli päässyt minulta lipsahtamaan silmien ohi. Siinä tulikin mukavasti tietoa ja käytännön vaikutelmia Simucubesta ja muista.
Onko suunnitelmissa ottaa tätä testiin?