Microsoftin Xbox Scorpio tuo konsolimaailmaan 6 TFLOPSin edestä laskentavoimaa myöhemmin tänä vuonna.

Microsoft ilmoitti viime vuoden E3-messuilla valmistelevansa ”Project Scorpio” Xbox-konsolia. Scorpiolle luvattiin heti alkuun 6 TFLOPSin edestä laskentavoimaa, eli selvästi enemmän kuin Sonyn PlayStation 4 Pro -version 4,2 TFLOPSia. Enemmän tehoja tarkoitti kuitenkin samalla myös selvästi myöhäisempää julkaisuaikataulua ja siinä missä PS4 Pro tuli kauppoihin viime syksynä, voidaan Scorpiota odottaa kauppoihin vasta tämän vuoden jälkimmäisellä puoliskolla.

Eurogamerin Digital Foundryn Richard Leadbetter sai Microsoftilta ainutlaatuisen tilaisuuden paljastaa Xbox Scorpion yksityiskohtia ennakkoon. Leadbetter kutsuttiin yhtiön Redmondin kampukselle, jossa hän pääsi tutustumaan tulevaan konsoliin henkilökohtaisesti.

Microsoftin Xbox Scorpion ytimenä sykkii edeltävien Xbox One -konsoleiden tapaan AMD:n APU-piiri. Scorpio Engineksi ristityn APU-piirin sisältä löytyy kahdeksan 2,3 GHz:n kellotaajuudella toimivaa kustomoitua x86-ydintä, jotka perustuvat pohjimmiltaan edelleen AMD:n Jaguar-arkkitehtuuriin. Prosessoriydinten rinnalla on 40 niin ikään Microsoftin tarpeisiin kustomoitua Compute Unit -yksikköä (2560 stream-prosessoria), jotka pohjautuvat tarkemmin Polarikseen eli 4. sukupolven GCN-arkkitehtuuriin. Fyysisesti piirillä on 44 Compute Unit -yksikköä, mutta neljä niistä on poistettu käytöstä saantojen parantamiseksi. Grafiikkaohjaimen kellotaajuus on 1172 MHz, mikä tarkoittaa 40 Compute Unit -yksiköllä juuri aavistuksen yli 6 TFLOPSin laskentatehoa. Grafiikkaohjaimen ROP-yksiköiden määrä on kaksinkertaistettu ja L2-välimuistien koko on nelinkertaistettu.

APU-piirin ääniohjaimet ovat identtisiä Xbox One -konsoleiden kanssa, mutta niiden ohjelmisto on päivitetty tukemaan Dobly Atmos -ääniä. Sama päivitys on luvassa myös Xbox One -konsoleille. TSMC:n 16 nanometrin FinFET-prosessilla valmistettu APU-piiri rakentuu noin 7 miljardista transistorista ja sillä on kokoa 360 mm². Nykyisten Xbox-konsoleiden APU-piireistä poiketen Scorpiosta ei löydy lainkaan eSRAM-muistia, vaan prosessoriytimille ja grafiikkaohjaimelle tarjoillaan 326 Gt/s:n edestä muistikaistaa käyttämällä 320-bittistä muistiväylää ja 6,8 Gbps:n GDDR5-muistia. Konsolissa on muistia 12 gigatavua, josta 8 Gt on kehittäjien käytössä ja 4 Gt varattu järjestelmälle.

SSD-aikakausi ei koita konsolirintamalla vielä Scorpionkaan myötä, vaan konsolista löytyy teratavun HDD-asema ja 4K UHD BluRay -levyjä tukeva optinen asema. Xbox Scorpion jäähdytysratkaisussa on päädytty käyttämään höyrykammio-teknologiaa ja yhtä radiaalituuletinta, joka puhaltaa kuuman ilman ulos konsolin kyljestä. Microsoftin mukaan jokainen Scorpio-emolevy ja sen virransyöttö säädetään juuri siihen istutettavan Scorpio Engine -APU-piirin ominaisuuksien mukaan, mikä auttaa tasaamaan muun muassa konsoleiden lämmöntuoton eroja.

Microsoft on kaivanut konsoliinsa lisää tehokkuutta kustomoimalla sekä sen ohjelmistoa että APU-piiriä. Esimerkiksi yhtiö kertoo käytännössä sisällyttäneensä Direct3D 12 -funktiot suoraan grafiikkaohjaimen komentoprosessoriin (Command Processor), mikä mahdollistaa pienemmän prosessorikuorman ja kaikin puolin nopeamman toiminnan. Käytännössä tämän epäillään tarkoittavan kuitenkin vain executeIndirect-käskyä, joka mahdollistaisi grafiikkapiirin itsensä luomat draw call -kommennot.

Päivitys: Digital Foundryn artikkelia on päivitetty Microsoftin tarkennettua Direct3D 12 -funktioiden sisällyttämisen komentoprosessorin toimintoihin olevan osa jo nykyisiä Xbox One -konsoleita.

Leadbetter pääsi näkemään Scorpion myös tositoimissa. Forza Motorsportiin perustuva rasitustesti, jossa peliä pyöritetään kaikilla herkuilla ja autojen maksimimäärällä, pyöri tulevalla konsolilla 4K-resoluutiolla, 4:2xEQAA:lla ja 4K-resoluution tekstuurein 60 FPS:n nopeudella, kun grafiikkaohjaimen rasistus vaihteli 55 ja 70 prosentin välimaastossa. Forza Motorsport -demo oli suora porttaus sen Xbox One -versiosta, lukuunottamatta 4K-resoluution tekstuureita. Mielenkiintoinen uusi ominaisuus on myös 16-kertaisen anisotrooppisen suodatuksen käyttäminen peleissä, jotka eivät alun perin ole tukeneet sitä. Voit lukea ominaisuudesta ja muista vanhempien Xbox-konsoleiden pelejä koskevista ominaisuuksista Digital Foundryn toisesta Scorpio-artikkelista.

Microsoftin mukaan kaikkien Xbox Onen 900p tai korkeampaa resoluutiota käyttävien pelien pitäisi pyöriä konsolilla 4K-resoluutiolla, eikä alle 900p-resoluutiolla pyörivien pelienkään nosto 4K-resoluutiolle ole mahdottomuus. Konsoli tukee myös ns. checkerboard-renderöintiä PlayStation 4 Pron tapaan. Microsoft tulee lisäksi ilmeisesti mahdollistamaan eri resoluutioiden käytön television resoluutiosta riippumatta, jolloin käyttäjä voisi valita teoriassa esimerkiksi 4K 30 FPS:n ja 1080p 60 FPS:n väliltä.

This site uses XenWord.