
AMD esitteli tiistaina analyytikoille ja sijoittajille suunnatussa 2017 Financial Analyst Day -tapahtumassa Radeon Vega Frontier Edition -näytönohjaimen, joka saapuu myyntiin myöhään kesäkuussa. Samalla yritys lunastaa aiemmin antamansa lupauksen, jonka mukaan Vega saapuu myyntiin tämän vuoden toisella neljänneksellä eli huhti-kesäkuussa. Yritys ei ole missään vaiheessa viitannut suoraan pelikäyttöön tarkoitettuun Radeon RX Vega -näytönohjaimeen, vaan Vegaan yleisellä tasolla.
Radeon Vega Frontier Edition on tarkoitettu ensisijaisesti ammattilaisille kehitys- ja testialustaksi ja vaikka sen hintaa ei ole vielä kerrottu, se tulee olemaan merkittävästi korkeampi kuin tavallisille kuluttajille ja pelikäyttöön suunnatun Radeon RX Vegan hintalappu.
Radeon Technology Groupin johtaja Raja Koduri kertoi eilen järjestetyssä Redditin AMA-kyselyssä lisää tietoja Radeon Vega Frontier Editionista ja paljasti myös, että Radeon RX Vega tullaan esittelemään parin viikon kuluttua Taiwanissa järjestettävien Computex-messujen yhteydessä.
”We’ll be showing Radeon RX Vega off at Computex, but it won’t be on store shelves that week.”
Kodurin mukaan myyntiin Radeon RX Vega ei kuitenkaan ole tulossa samalla viikolla ja kaikki viittaa siihen, että myynti tuskin alkaa edes kesäkuun aikana. AMD ei ole esimerkiksi vielä järjestänyt medialle tilaisuutta, jossa kerrottaisiin näytönohjaimen ominaisuuksista ja suorituskyvystä salassapitovelvollisuuden alaisena.
Io-tech näki Vegan ensimmäisen kerran tositoimissa joulukuussa, jolloin uunituoreen prototyypin kerrottiin olevan Vulkan-rajapinnan vauhdittamassa Doomissa hieman suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 1080. NVIDIA nosti kuitenkin kevään aikana rimaa korkeammalle julkaisemalla noin 30 % suorituskykyisemmän GeForce GTX 1080 Ti:n ja samalla AMD:n mahdollisuudet haastaa NVIDIA suorituskykyisimmän näytönohjaimen tittelistä heikkenivät olennaisesti.
Jos oletetaan, että Radeon RX Vegan suorituskyky on jossain GeForce GTX 1080:n ja 1080 Ti:n välimaastossa, käytännössä ainoa keino, jolla Radeon RX Vega pystyisi tosissaan haastamaan ne, olisi erittäin aggressiivinen hinnoittelu.
Valitettavasti Vegan käyttämä HBM-muistitekniikka ei ole toistaiseksi erityisen halpaa ja yksinkertaista valmistaa ja huhujen mukaan myöskään saatavuus ei olisi erinomaisella tasolla. Näistä lähtökohdista hintakilpailu NVIDIAn kanssa muutenkin myyntivolyymiltaan pienimmillä high-end-markkinoilla ei kuulosta kovinkaan rahakkaalta vaihtoehdolta. Loppujen lopuksi yritystoiminnassa ja kvartaalitaloudessa merkittävintä on se, että liikevaihtoa ja liikevoittoa kertyisi mahdollisimman paljon.
AMD tarvitsee kipeästi rahaa ja Radeon Vega Frontier Edition on hyvä strategia rahastaa markkinoita sen sijaan, että oletettavasti hyvin rajallinen määrä Radeon RX Vega -näytönohjaimia myytäisiin heti kättelyssä mahdollisimman halvalla pelaajille NVIDIAn kampittamiseksi.
Frontier Edionia voi verrata NVIDIAn Titan-tuoteperheeseen, joka lanseerataan aina kalliimmalla hinnalla innokkaimpien kuluttajien ja ammattilaisten ostettavaksi ennen pelikäyttöön suunnattua edullisempaa GeForce-näytönohjainta.
——
Kodurin AMA-sessiossa mainittiin myös muutamia uusia yksityiskohtia Radeon Vega Frontier Editionista ja Radeon RX Vegasta, joita ei kerrottu 2017 Financial Analyst Day -tapahtumassa:
”Consumer RX will be much better optimized for all the top gaming titles and flavors of RX Vega will actually be faster than Frontier version!”
Radeon RX Vega tulee olemaan suorituskykyisempi kuin Radeon Vega Frontier Edition, joka johtuu todennäköisesti siitä, että käytössä on 16 gigatavun sijaan oletettavasti 8 gigatavua korkeammalla kellotaajuudella toimivaa HBM2-muistia.
”We decided to put two 8 pin connectors in the production boards to give our Frontier users extra headroom”
Frontier Editionissa ja oletettavasti myös Radeon RX Vegassa tulee olemaan kaksi 8-pinnistä PCI Express -lisävirtaliitintä.
”There will be a slight difference in clock speeds, and therefore performance as well.”
Radeon Vega Frontier Editionin kullanvärinen nestejäähdytetty versio toimii korkeammilla kellotaajuuksilla, kuin sinisen värinen ilmajäähdytetty versio.
”Frontier edition employs 2 stacks of HBM2”
Vega-grafiikkapiirin vierestä löytyy kaksi HBM2-muistipinoa, kun edellisen sukupolven Fiji-grafiikkapiirin kanssa käytössä oli neljä HBM-muistipinoa. Tämän takia Vegassa on 2048-bittinen muistiväylä ja Frontier Editionissa alhaisempi muistiväylän kaistanleveys (480 Gt/s), kuin 4096-bittisellä muistiväylällä varustetussa Fijissä (512 Gt/s).
Ei, vaan Ellesmere == Polaris 10. Yksi piiri, jota myydään nimillä "radeon rx 480" ja "radeon rx 470", jälkimmäisestä kytketty osa laskentayksiköistä pois päältä. Ja pinta-ala on se 232mm
Baffin == Polaris 11, aja radeon rx 460. Tätä myydään myös pöytäkoneisiin, ei vain läppäreihin.
huoh.
AMD on pitänyt vaikka kuinka monta esitystä Vegasta, kertonut vaikka mitä, julkaissut ison läjän kalvoja.
Sinulla tuntuu olevan vaikeuksia erottaa toisistaan huhu ja virallisesti kerrottu tieto.
Nyt olen jälleen pihalla kuin lumiukko. Yhdessä HBM2-pinossa on 1024 bittiä, ei 512, eikä tässä ole mitään ehkää. Vegassa on 2 HBM-pinoa (selviää AMDn julkaisemista slideistä/kerrottu AMDn pitämissä esityksissä). Tämä tekee muistiväyläksi kokonaisuudeaan 2048 bittiä.
Kiitän.
Kotisivujen ulkonäkö/ miellyttävyys ja toimivuus on tänä päivänä todella tärkeä asia ja yrityksen menestyksen avain (kyllä itselläkin nettikauppa vaihtuu vikkelään, jos sivut ovat huonot).
Juu joku on taas hatustaan tempaissut tuollaisen lukeman.
Mä heitän saman, toi HBM2 muisti maksaa 40 euroa 8 gigan siru. Tämä tieto on aivan yhtä 100% faktaa kuin joku fudzillan mutu sivu
Toki, mutta en kyllä mene itse antamaan nvidialle sivuista yhtää enempää pisteitä kun AMD:lle, molemmilla sivut ovat selkeät ja toimivat. En tiedä mikä sulla AMD:n sivuissa tökkää. Mielipide asioitahan nämä ovat.
Ja ihan asiaakin, kiva nähdä saadaanko Vegasta myös pelikortteihin 16GB malli. Toisaalta jos tuo HBMC toimii noinkin hyvin kun mitä se toimi kun demosivat 2GB muistia, niin eihän sille ole paljoa tarvetta. Oli 8GB stackin hinta sitten 40, 160 tai 320 euroa, niin se ei todellisuudessa paljon haittaa jos ne päätyy vain "ammattilaisrautaan".
Se puhui HBM muistillisista näytönohjaimista Nvidian HBM muistilliset näytönohjaiment maksaa kymmeniä tuhansia (eikä ole näytönohjain käytössä) joten tuon perusteella vedätys niin pitkälle että AMD:n HBM muistiliset Vegat tulisi olemaan halpoja on täysin vailla pohjaa.
Ok ok olette oikeassa, se Radeon Vega pelinäyttis maksaa 7000 euroa koska se HBM taikamuisti on niin kallista piisirua. Eli AMD tekee nyt sitten konkurssin. Voi paska 🙁
Itseasissa sen teholtaan Polaris 10 ja Vega 10 väliin tulevan näytönohjaimen pystyisi tekemään käyttämällä karsittua Vega 10 ydintä ja vain yhtä 4Gt -8Gt HBM pinoa sillä puolikkaalla muistikaistalla joten ei välttämättä tarvi olla varsinaisesti kolmatta Vega piiriä.
En ihmettele, jos tuollainen julkaistaan ensi vuonna. 4096-bittisellä väylällä eli neljällä piirillä varustettu malli on ilmeisesti tulossa, ja ei tuo muistimäärä varmaan ensi vuoden huippumallille mitenkään ylimitoitettu ole, jos nytkin on Geforce 1080 Ti:ssä 11 gigaa muistia.
On julkaistu tiedot ja ihan luetun ymmärtäminen riittä joten ei tarvi olla jumala.
Mitä tulee HBM2 muistien hintoihin niin siitä ei ole foorumeilla ollut faktaa liikkeellä joten mistä sen keksit, mutta sen pystyy päätelemään millä tasolla niiden HBM2 muistien hinnat tulee suurinpiirtein oleman sen on täysin eria asia kuin fakta tarkasta hinnasta.
Sitten tuo että HBM3 muisteissa olisi mahdollisia pienemmät määrät? … miksi sellaista kuvittelet kun aina tähänmennessä muistien kehitys on mennyt isompiin muistipiireihin päin niin miksi se yhtäkkiä käännettäisiin nurinperin varsinkin kun ei erityisen pienille muisteille ole kysyntää.
Yleensäkin ottaen koko HBM muistien idea on pinota niitä muistipiirejä päällekkäin jos on tarkoitus tehdä niin pieni muistipiiri että ei pinottaisi yhtään muistipiiriä päällekkäin ei koko HBM muistin rakenteen käyttämisesä olisi juurikaan järkeä vaan se muisti on järkevämpi tehdä esim. GDDR tekniikalla.
Kuten kuvasta näet vain kaksi muistipiiriä päällekkäin eli se ei ole kovinkaan järkevä tuote HBM tekniikalla, eli vaikka sen voi tehdä sen käyttö on harvoin järkevää.
Missä on puhuttu 4096-bittisestä mallista? 2048-bittisiä 8GB stackeillähän ainakin Frontier editiot ovat, sitten normaalit peli Vegat ilmeisemmin 4GB stackeillä.
Täällä jengi ajattelee että miljardifirman porukat on niin totaalisen retard idiootteja että ne tuo sellaisella hinnalla pelikortin markkinoille, jota kukaan ei osta.
Onneksi teillä ei ole firmoja. Onneksi. Ja että joku alkaa tekemään uutta muistitekniikkaa, jonka valmistus on niin kallista ettei niitä osta kukaan, tämäkin kuulostaa tosi hyvältä logiikalta ja bisnekseltä. Kai se sitten niin on kun netissä kaikki näin sanoo.
Ota huomioon että ne kalliimmat hinnat ovat nimenomaan sillä 8GB stackille, ei 4GB stackille. Ja pelikortithan (8GB) ovat tulossa niillä pienemmillä, mutta halvemmilla ainakin alkuun. Frontier edition siis on noilla isommilla stackeillä, mutta se on muutenkin suunnattu pro kortiksi.
Tuossa juuri julkaistu community update jossa käsitellään uutta AGESA versioita ja mitä on tulemassa:
Gaming: Community Update #4: Let's Talk DRAM! | Community
Juu. Ja siis jos se HMB2 muisti on nyt vaikka 75% kalliimpaa kuin GDDR5X niin ei se tarkoita etteikö voida tehdä silti edullista korttia kuluttajiulle.
Ihmiset nyt unohtaa että siinä GTX1080Ti kortin 800 euron hinnassa on yli 600 euron kate.
Lähinnä joku erikoiskäyttötilanne johon pitäisi saada vähän muistia riittävällä kaistalla mutta todella pieneen tilaan joten siitä oltaisiin valmiita maksamaan ylimääräistä; mutta näytönohjaimet ei ole sellainen käyttökohde.
Maapallolla on vain yksi henkilö joka haluaa näytönohjaimeen alle 8Gt muistia jostain ihmeen syystä.
Olisikos taas aika rauhoittua, jutut taas käsistä..
Johtuu siitä kun ei kykene hahmottaman eroa kokonaismuistimäärän ja kaistan välillä ja siksi kuvittelee että kustannukset laskisi merkittävästi kokonaismuistimäärä laskemalla vaikka pitäisi käytössä kaksi HBM pinoa näinhän ei asia ole vaan jos niitä kustannuksia haluaisi merkittävästi laskea pitäisi toisesta HBM pinosta luopua.
Se olisi täysin eri piiri, koska on äärimmäisen epätodenäköistä että AMD olisi nyt jättänyt puolet Vega 10:n muistiohjaimista käytttämättä. Yhtä epätodennäköistä olisi tehdä kaksi lähes identtistä piiriä joiden ero olisi muistiohjainten määrässä.
16 Gt malli on toteutettu kahdella 8-Hi HBM2-pinolla.
No juu… parin päivän tauko paikallaan, vetäydyn tästä tuonne chatin puolelle ja nukkumaan sori vaan 🙂
Semmoista peliä ei ole (eikä todennäköisesti aivan heti tule) joka kykenisi hyödyntämään lähelllekkään 16Gt GPU muistia niin että se näkyisi mitenkään (merkittävästi) pelitehossa joten sellaisen 16Gt pelinäyttiksen teossa ei olisi mitään järkeä kun se ei olisi juurikaan nopeampi kuin se 8Gt malli mutta siitähuolimata se olisi hurjasti kalliimpi (kalliimpi kuin Titanit).
Sinulla ei tunnu olevan ajatuksissasi koskaan mitään järkevää keskitasoa vaan heilahdat aina äärimmäisyydestä toiseen sen mukaan minkä "faktan" satuit jostain silläkertaa lukemaan (tämä näkyy sekä sinun Vega että Ryzen postauksissasi).
:rolleyes:
Laske montako muistipiiriä on HBM2 muisteja käyttävässä tuotteessa ja laske montako muistipiiriä on GDDR5X muistia käyttävässä tuoteessa laske nyt kuinkapaljon enempi se HBM2 muistipiiri voi maksaa niin että loputuotteen hinta on kumminkin sama kuin GDDR5X muisteja käyttäen.
Jos onnistuit tuossa laskutoimituksesa tajusit että se HBM2 muistipiiri voi olla montakertaa kalliimpi kuin GDDR5X muistipiiri ja siitähuolimatta sen lopputotteen (näytönohjain) hinta on sama.
Joo eri piiri tietysti. Videocardz huhuili kuitenkin tammikuussa, että ensi vuoden jälkimmäiselle puoliskolle olisi suunnitteilla Vega 20. Vaan joo, tosiaan Vega 10:lläkin saadaan 16 gigaa muistia.
AMD VEGA 10 and VEGA 20 slides revealed | VideoCardz.com
Tässä uutinen AMDn pitämään tilaisuuteen AMD Vega: Frontier Edition in June, Gaming Likely Later
Siellä eräs henkilö heilui esiintymislavalla laatikon kanssa ja näytti esikäsiteltyjä demonauhoja , tuosta tulkittiin ihanmitäsattuu tuloksia joita toitotetaan lopullisina totuuksina
Noissa Vega Chipseteissä on mahdollista rakentaa muistiohjain joko todella yhdeksi isoksi yhdenväylän isaksi tai jo alunpitäen jaetuksi useamman väylän tekijäksi
Jos verrataan CPU muistinohjaimien tyyleihin niin quad joko yhtenä tai 2x dual jolloin käyttöön saadaan 8xsingle väylät yhtäaikaa tai 4x2väylät tai halvempana ja todennäköisempänä vertailuna dual tyyli jolloin ohjattavana voisi olla joko 1x4GB HBM pino , 2x 4GB tai 1x8Gb/2x8gb ,
Mutta nuo muistit voidaan liittää piirisarjalle joko rinnakkais tai sarjakytkentään ; suorempaa nopeutta tai hitaammat hakuajat mutta enemmän kokonaistehoa
AMD on viimeaikoina käyttänyt markkinointi tyyliä jossa ensin tulee täysi piiri isolla hinnalla ja siitä rouhitaan halvennettuja kuluttaja laitteita
Nyt Road Map että ensin tulee myyntiin GlobalFaundersin 14nm tuotteet ja siitä parannellut 14nm+ sarjat sitten joskus osoittaa sitä ettei hyppy 28nm > 14nm ole ollut niin kivuton ja alastulossa on hiomista
Nejotka ovat uskossaan vahvat voivat paluttaa mieleensä ennustuksen maailman muuttumisesta AMD Fiji XT Specs Leak – 4GB of Stacked HBM & 4096 Stream Processors
Niille jotka miettivät mitä sieltä oikein tulee vertailua mitä tulee miljoonia Project Scorpio | Xbox
Ja pikkuisen eri tekniikalla mitä ainoaksi oikeaksi julistetaan
Tämä "eräs henkilö" on Raja Koduri, AMD:n Radeon Technology Groupin johtaja ja pääarkkitehti.
Esiintymislavalla ei heiluttu "laatikon kanssa" vaan Radeon Vega Frontier Editionin Engineering Sample -version kanssa.
"Esikäsitellyt demonauhat" olivat paikan päällä livenä ajettuja vetoja, kuten kuka tahansa paikalla ollut tai striimiä katsonut, kuten io-techin toimituskin minä mukaan lukien, voi todistaa. (Striimin osalta tuo vielä olisi huijattavissa, mutta ei paikan päällä)
Taas tulee sellaista puutaheinää että huhhuh.
Vega ei ole piirisarja, se on grafiikkapiirien arkkitehtuuri, josta on esitelty Vega 10 -grafiikkapiiriä. Vegassa on kaksi 1024-bittistä muistiohjainta, ei mitään "yhtä isoa väylää", sama pätee muihinkin grafiikkapiireihin ja niiden muistiohjaimiin muistityypistä riippumatta. Esimerkiksi GP102-grafiikkapiirissä on kaksitoista 32-bittistä muistiohjainta, Fijissä oli neljä 1024-bittistä muistiohjainta ja niin edelleen.
Muisteja ei myöskään ohjata minään "1x4GB HBM pino , 2x 4GB tai 1x8Gb/2x8gb" paketteina, vaan kukin muistiohjain käsittelee näytönohjaimessa yleensä yhtä muistipiiriä, oli sen koko sitten mitä tahansa. Vega 10:n tapauksessa kukin 1024-bittinen muistiohjain käsittelee mallista riippuen joko yhtä 4 Gt:n tai yhtä 8 Gt:n HBM2-muistia.
Muisteja ei kytketä "rinnakkais tai sarjakytkentään", jokainen muisti on yhteydessä vain yhteen muistiohjaimeen grafiikkapiirissä, ellei käytetä esimerkiksi useiden muistien tukemaa clamshell modea, jolloin yksi muistiohjain on yhteydessä kahteen muistipiiriin, mutta tällöin muistipiirien I/O-pinneistä on käytössä vain puolet ja siten kaista per muistipiiri puolittuu myös.
Näytönohjaimissa julkaistaan lähes aina suurin piiri ensimmäisenä ja siitä tehdään 2-3 eri mallia riippuen tarpeista ja muista julkaistavista piireistä.
AMD on jo julkaissut Polarikset GlobalFoundriesin 14 nanometrin prosessilla eikä siinä ollut sen kummempia ongelmia. Siirtyminen pienempiin prosesseihin riippuu ensisijaisesti puolijohdevalmistajien aikatauluista, ei AMD:sta tai muista piirisuunnittelijoista.
Nyt tulee taas niin sekavaa settiä ettei tuosta ymmärrä yhtään mitään. Mitä ihmeen tekemistä Microsoftin konsolilla tai Fijin vanhoilla vuodoilla on Vegan kanssa? Scoprioon toki tulee AMD:n kehittämä semicustom-järjestelmäpiiri, mutta se on ihan eri asia kuin Vega.
Njoo, ai että olisi mukavan kokoset kortit jos esim. gtx1050 olisi yhdellä tommosella 2-hi hbm2:llä ja gtx1050ti yhdellä 4-hi:lla.
Oishan se aika kiva myös AMD:n apussa, 2GB VRAMia on kuitenkin tn. tarpeeksi jollekkin apulle. Hitaimmillaankinhan toi olisi jo 128GB/s eli nopeampi kuin gtx1050ti:ssä.
AMD:han on ainakin vuotojen mukaan suunnitellut HPC APU:a jossa olisi 2 Zeppeliniä (16c/32t), Greenland, 2 HBM2-stackia ja nelikanavainen DDR4-muistiohjain. Tosin sinänsä tuo ei olisi "perinteinen APU" että se oli MCM-ratkaisu, jossa Zeppelinit, GPU:t jne ovat eri piirejä samassa paketoinnissa
Fidzissä oli ensimmäiset tuotantoon tulleet HBM muistit ja ne olivat käännekohdat tekniikassa
Scorpion on AMDn valmistama Polaris-pohjainen näytönohjain joka poikkeaa muista myyntimalleista ; tuossa 12kpl muistipiirejä ja muistinohjain joka toimii
Mikä se on ?
Polaris 10 on joko 8kpl tai 4 kpl muistipiirejä eli joko täysi ohjain tai typisytetty malli , mutta toi scorpion ei toimi samalla osalla > siinä on joku ihan omansa => AMD ei olekkaan pelkästään yhden muistinohjaimn varassa vaan ne kykenevät hiertämään vaihtoehtoja
Vegoistahan luvataan että niistä tulee löytymään 2048-bit muistiväylä muistin koosta riippumatta ja jopa 450Gt/s siirtonopeus väylistä huolimatta , nämä ovat kovia lukemia , muutta eivät mitenkään valaise tekniikkaa joilla arvot toteutuvat
Ehkä ensikuun alussa nähdään lisää lavaesiintymisiä ja maailma saa uusia huhuja
Ehkä jopa huhuja siitä että piirisarjoilla voidaan jakaa tai yhdistää väyliä
Mutta näytönohjaimiin on keksitty tupla jopa tripla biosit , missään ei mainosteta että Vegoihin tulisi heti alusta alkaen toimiva ohjelmisto vs AM4 söhlötykset ja Polaristen lähtötasot
Tarkoitat Fijiä, mutta edelleen mitä tekemistä siihen liittyvillä vuodoilla on Vegan kanssa?
Scorpion on Microsoftin konsolin koodinimi. Siinä on järjestelmäpiiri, MS:n tarpeisiin kustomoitu APU-piiri siis, jossa on jatkokehitettyjä Jaguar-ytimiä ja mahdollisesti Polaris-pohjainen, mutta kustomoitu grafiikkaohjain. Siinä järjestelmäpiirissä on 12 32-bittistä muistiohjainta, jota kautta yhteensä muistiväylä on 384-bittiä leveä.
Tälläkään ei ole mitään tekemistä Vegojen kanssa.
Polaris 10 -malleissa on aina 8 muistipiiriä ei neljää, koska siinä on 8×32-bit eli 256-bittinen muistiväylä.
Polaris 11 -malleissa on aina 4 muistipiiriä (4×32-bit eli 128-bittinen muistiväylä)
Teoriassa Polaris 10:ssä voisi olla myös 16 piiriä clamshell-tilassa ja Polaris 11:ssä 8 piiriä clamshell-tilassa mutta tällaisia malleja ei ole julkaistu.
Tietenkin AMD:lla on vaikka minkälaisia muistiohjaimia, onhan heillä myös monenlaisia grafiikkapiirejä ja prosessoreita. Kuten mitä vain muitakin yksiköitä myös muistiohjaimia voidaan pistää siihen piiriin juuri tarpeellinen määrä. Ei se ole arkkitehtuurisidonnainen asia.
Vega 10:ssä on yhteensä 2048-bittinen muistiväylä ja yhdelle Frontier Editionin kohdalla sille luvataan ~480 Gt/s muistiväylää. Se toteutuu noin 1,88 Gbps:n siirtonopeudella toimivilla kahdella 1024-bittisen väylän päässä olevalla HBM2-muistilla. Alla vielä se matemaattinen kaava jolla tuo toteutuu
HBM2 @ ~940 MHz = ~1,88 Gbps siirtonopeus
~1,88 Gbps * 1024-bit / 8 = ~240 Gt/s
Kaksi muistipiiriä * ~240 Gt/s = ~480 Gt/s
Ne eivät ole huhuja kuin teoistaan vastuussa oleva, grafiikkapiirin kehittänyt yritys kertoo niitä tietoja.
Ensi kuussa saadaan markkinoille Vega 10 -grafiikkapiiriin perustuva Radeon Vega Frontier Edition 16 Gt sekä todennäköisesti tietää Radeon RX Vegojen julkaispäivä.
Nyt puhut taas ihan sekavia.
BIOS ei ole vaikuttanut Polaristen suorituskykyyn millään tapaa.
Tupla-BIOSit näytönohjaimissa on kehitetty lähinnä harrastajien perseitä pelastamaan, vaikka itse muokkaamalla voi pissiä toisen BIOSin on toinen vielä toimiva ja sitä voi käyttää kustun BIOSin flashaamiseen. AMD tosin käytti tätä tapana tarjota kaksi helposti vaihdettavaa, takuun alaista tuuletinprofiilia tietyille näytönohjainmalleilleen.
Ryzenin kehittyviä BIOSeja (tai lähinnä AGESA-versioita) ei voi rinnastaa millään tapaa näytönohjaimiin, näytönohjaimissa valmistaja tietää just eikä melkein mille komponenteille (muisteille, GPU-mallille jne) se BIOS tehdään, Ryzenin kohdalla on tuettava lukemattomia muisti, prosessori ja emolevykomboja ja siellä BIOSin kehittäminen on lähinnä emolevyvalmistajien hommaa kunhan saavat BIOSiin sisältyvän AGESA-päivityksen aina AMD:lta.
Eikä se olisi tarkoitettu kannettaviien eikä market pelikoneisiin vaan palvelimiiin joissa tarvii HPC laskentatehoa.
Juu jos Vega olisi sillä GeForce GTX 1080:n ja 1080 Ti:n välissä ei olisi mitään ogelmaa mutta kun on mahdollista että se ei ole siellä tai jos on on paljon lähempänä GTX1080:aa kuin GTX1080Ti:ä kummassakin noissa tapauksissa Nvidia pystyy pelaamaan hinnoilla helposti Vegaa vastaan (Vegan hinnoittelunhan määrää paljolti HBM2 muistit ja niiden saatavuus joten AMD ei voi tehdä sellaista hintatempausta kuin se Ryzenin kohdalla teki).
Vegassa kun tulee todennäköisesti olemaan samantyylisiä lastentauteja kuin Polariksessa eli sen koko teho ei todennäköisesti ole käytettävissä ensimmäisillä ajureilla (nykyisillä ajureilla RX580 voittaa GTX1060:n mutta tämä ei ole tilanne jos käyttää vanhoja ajureita).
Edit lisäys haksahdin näimmän vahingossa vastaamaan vanhempaan postaukseen.
Huomennahan tuosta kuullaan vähän lisää.
Join the webcast of the AMD COMPUTEX TAIPEI 2017 Press Conference on Tuesday, May 30, 2017 at 10 p.m. EDT.
The one-hour event will feature:
Edit: Tai siis aikavyöhykkeen takia vasta 31.5 aamusta.