Uusien ajureiden myötä NVIDIAn DirectX Raytracing -tuki vaatii nyt vähintään GeForce GTX 1060:n 6 Gt:n muistilla, tai nopeamman yhtiön näytönohjaimen. Myös uudet GeForce GTX 1660 Ti ja GTX 1660 tukevat nyt DXR-teknologiaa.

NVIDIA kertoi viime kuussa tulevansa laajentamaan DirectX Raytracing (DXR) -säteenseurantatuen GeForce RTX -näytönohjainten lisäksi Pascal- ja Turing-arkkitehtuuriin perustuville GeForce GTX -näytönohjaimille huhtikuussa julkaistavilla ajureilla.

Nyt yhtiö on julkaissut odotetut GeForce 425.31 -ajurit, jotka ovat tuttuun tapaan saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja tukevat Kepler-arkkitehtuuria ja sitä uudempia yhtiön näytönohjaimia. DXR-tuki toimii luonnollisesti vain Windows 10 -käyttöjärjestelmällä ja se vaatii toimiakseen vähintään GeForce GTX 1060 -näytönohjaimen 6 Gt:n muistilla.

GeForce 425.31 -ajurit ovat viimeiset Release 418 -ajurit ja sen myötä viimeiset 3D Vision -teknologiaa ja Kepler-arkkitehtuuriin perustuvia mobiilinäytönohjaimia tukevat ajurit. Ajureiden merkittävin uudistus DXR-tuen laajentamisen lisäksi on Game Ready -leima Anno 1800 -pelille. Anno 1800:lle julkaistiin myös uusi 3D Vision -profiili (Not recommended).

NVIDIA julkaisi ajureiden rinnalla myös liudan omia suorituskykytestejään DXR-peleissä ja -demoissa. Yhtiön testien GTX-näytönohjainten DXR-suorituskykyyn vaikuttaa merkittävästi käytetyt asetukset. Esimerkiksi Battlefield V -pelissä Medium DXR -asetuksin GeForce GTX 1080 Ti vastaa suurin piirtein nopeudeltaan GeForce RTX 2070 -näytönohjainta, jääden resoluutiosta riippuen jälkeen noin 3 – 4 %. Toisaalta 1440p- ja 1080p-resoluutioilla myös RTX 2060 pyörii samoissa suorituskykyluvuissa. Ultra DXR -asetuksin tilanne kuitenkin muuttuu selkeästi ja RTX 2070:n lisäksi myös RTX 2060 jättää GTX 1080 Ti:n selvästi jälkeen.

Shadow of the Tomb Raider -pelissä GeForce GTX 1080 Ti:n suorituskyky vastaa yhtiön mukaan suurin piirtein GeForce RTX 2060 -mallia, kun käytössä on High DXR -asetukset. Yhtiö ei julkaissut pelistä tuloksia muilla DXR-asetuksilla. Metro Exoduksessa erot venähtivät sekä Ultra- että High-asetuksilla selvästi ja GeForce GTX 1080 Ti häviää kymmenillä prosenteilla jopa RTX 2060 -mallille. Yhtiö ei julkaissut pelistä tuloksia matalammilla DXR-asetuksilla.

3DMark Port Royal -testissä GeForce GTX 1080 Ti:n tulokset jäävät alle puoleen RTX 2060:n tuloksista. Myös demopuolella erot olivat merkittäviä, eikä niistä julkaistu tuloksia kuin yksin asetuksin. Löydät kaikki NVIDIAn ajamat testit yhtiön verkkosivuilta.

Merkittävät uudistukset eivät muuta vanhaa totuutta, eli ajureissa on jälleen korjattu liuta edellisissä todettuja ongelmia. Tällä kertaa korjattujen bugien listalta löytyvät muun muassa artifaktien esiintyminen Adoben sovelluksissa SLI-kokoonpanoilla, RTX-sarjan näytönohjaimilla tapahtuva satunnainen kaatuilu ARK Survival Evolved -pelissä sekä Witcher 3:a vaivanneet BSOD-kaatuilut. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi G-Syncin toimimattomuus Pascal-arkkitehtuuriin perustuvilla näytönohjaimilla Surround-tilassa, Shadow of the Tomb Raiderin hidastuminen ja lopulta kaatuminen Anselia käytettäessä, työpöydän vilkunta satunnaisesti usean näytön konfiguraatioilla ja päänäytön vilkunta kun toisessa näytössä pyöritetään videota. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteesta.

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

This site uses XenWord.
;