
NVIDIAn nahkatakkinen toimitusjohtaja Jensen Huang julkisti tänään odotetusti uuden sukupolven GeForce-näytönohjaimet ja yhtiön omaan suunnitteluun perustuvat Founders Edition -mallit. Ampere-arkkitehtuuriin perustuvat ensimmäiset GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet tulevat saataville porrastetusti syys- ja lokakuun aikana.
GeForce RTX 30 -sarjaan tulee kuulumaan aluksi kolme mallia: RTX 3070, RTX 3080 ja RTX 3090. Ne perustuvat oletettavasti GA102- ja GA104-grafiikkapiireihin, jotka valmistetaan Samsungin 8 nanometrin valmistusprosessilla, mutta itse julkaisustreamissa esiteltiin virallisesti vain GA102. GA102 rakentuu yhteensä 28 miljardista transistorista.
Ampere-grafiikkapiireissä on uusittu SM-yksiköiden rakennetta siten, että CUDA-ydinten laskennallinen määrä on kaksinkertaistunut aiempaan sukupolveen nähden. Todennäköisimmin tämä on saavutettu muuttamalla Turing-arkkitehtuurin INT32- ja FP32-CUDA-ytimet käsittävä ratkaisu kahdeksi FP32-CUDA-ytimeksi. Laskennallisesti RTX 3080 kykenee tarjoamaan 2,7-kertaista FP32- ja Tensori-suorituskykyä ja 1,7-kertaista säteenseurantasuorituskykyä, kun verrokkina on ilmeisesti RTX 2080 Super.
RTX 3090 -mallissa on käytössä yhteensä 10496 CUDA-ydintä ja ne toimivat 1,4 GHz:n perus- ja 1,7 GHz:n Boost-kellotaajuuksilla. Grafiikkapiirin tukena on 384-bittisen muistiväylän jatkeena peräti 24 Gt GDDR6X-muistia ja koko näytönohjaimen TDP-arvo on 350 wattia. Founders Edition -malli jäähdytetään kolmen korttipaikan massiivisella The Silencer -nimen saaneella coolerilla. NVIDIAn mukaan näytönohjaimessa riittää puhtia 8K-pelaamiseen yli 60 FPS:n nopeudella DLSS-teknologian avulla.
RTX 3080 -mallissa grafiikkapiiriä on leikelty isoveljeen verrattuna ja siinä on käytössä 8704 CUDA-ydintä, jotka toimivat 1,44 GHz:n perus- ja 1,71 GHz:n Boost-kellotaajuuksilla. Muistikaista on rajattu 320-bittiseksi ja sen jatkeena on 10 Gt GDDR6X-muistia. Sen TDP-arvo on 320 wattia. RTX 3080 tarjoaa NVIDIAn mukaan säteenseurantaa tukevissa peleissä noin 1,6 – 1,8 -kertaista suorituskykyä ja sovelluksissa parhaimmillaan jopa yli kaksinkertaista suorituskykyä 4K-resoluutiolla oletettavasti RTX 2080 Super -malliin verrattuna.
RTX 3070 -mallissa on käytössä 5888 CUDA-ydintä ja sen oletetaan perustuvan eri grafiikkapiiriin, kuin RTX 3080- ja RTX 3090. Sen grafiikkapiirin perus- ja Boost-kellotaajuudet ovat 1,5 ja 1,73 GHz ja 256-bittisen muistiväylän jatkeena on 8 Gt GDDR6-muistia. RTX 3070:n TDP-arvo on 220 wattia ja sille luvataan jopa aavistuksen 2080 Ti -mallia parempaa suorituskykyä.
Kaikille kolmelle yhteistä on tuki AV1-videoiden purulle, kolmelle DisplayPort 1.4a- ja yhdelle HDMI 2.1 -liittimelle ja enimmillään neljälle näytölle. Founders Edition -malleissa on virransyöttöä tukemassa yksi 12-pinninen lisävirtaliitin, mutta näytönohjainvalmistajien omissa malleissa tullaan käyttämään perinteisiä PCIe-lisävirtaliittimiä. Näytönohjainten tuotesivuilla mainitaan RTX 3070:lle vaatimukseksi yksi 8-pinninen PCIe-lisävirtaliitin ja RTX 3080:lle sekä RTX 3090:lle kaksi 8-pinnistä PCIe-lisävirtaliitintä. Lisäksi NVIDIA on nostanut kaikkien mallien maksimilämpötilan Turing-sukupolven 83 asteesta 93 asteeseen.
GeForce RTX 3080 tulee saataville 17.9 ja Founders Edition on hinnoiteltu NVIDIAn omassa verkkokaupassa 739 euroon. RTX 3090 Founders Edition saapuu myyntiin viikkoa myöhemmin 24.9 ja sen hinta on NVIDIAn verkkokaupassa 1589 euroa. RTX 3070 Founders Edition tuodaan myyntiin tarkemmin määrittelemättömänä ajankohtana lokakuussa 529 euron hintaan. Myös AIB-valmistajien mallit saapuvat myyntiin näillä näkymin samoina päivinä FE-mallien kanssa.
Eilen oli ainakin kello 11.32 Verkkiksestä 2080 ti Strixin halpaan 1250€ hintaan.
Aikamoiseen gestapo-meininkiin mennään jos ei saa tarjouksia tehdä näyttiksistä jos ne alle jonkin arbiträärin rajan. Jotkut 5€ tarjoukset yms pelleilyt on eri asia, mutta sellaisia ei ole näkynytkään.
Tosiasia vain on että käytettyjen näyttisten markkina romahti täysin ja varsinkin 2080ti:n arvo.
1000-sarja tosin tuli jo vuonna 2016, Ti mallit tulivat sitten 2017.
Jos noiden korttien arvo nyt kuitenkin on 500-600€, niin eihän noilla parin sadan huutelijoilla ole muuta ideaa kuin päästä näpäyttämään myyjää ja pätemään. Varsinkin kun sitä harrastetaan useammassa ilmoituksessa. Joku 250€ 2080 Ti:stä nyt vain on pelleilyä ja vittuilua.
Markkina päättää hinnan ja se tuolla myyntipalstalla juuri tapahtuu. En nyt tiedä mistä kortista puhut, mutta edes 2080ti:llä on aika turha yli 400€ haaveilla. Jos on ihan pakasta vedetty ja kuitti löytyy nii lienee 500€ voi kaupat solmia.
Sain viikon bannit kun tarjosin parista vanhemmasta näytönohjaimesta 200€?
Että minkä ihmeen takia, samalla logiikalla vois modet bannia noita 2080ti myyjiä, jotka myy vanhaa rautaa kalliimmalla mitä nopeammat kortit maksavat uutena.
Siinä ei ole mitään hassunhauskaa kun 2070 näytönohjamia myydään ebayssä alle 300€:lla. Pitäiskö kaikkien tarjota 400€ ettei myyjän tule paha mieli?
2070 on vähän eri kortti kun 2080 / SUPER / TI… Ja Suomen markkinat eri kuin ebay
Se ei ole järjetön ostos niille, joilla on 8K-näyttö, niin kuin minulla.
Mistä näitä takuita voi tarkastella? Kiinnostaa tietää että osuuko oma 2060 Super takuun piiriin kuuluvaan fps lukemaan vai pitääkö palauttaa… vai oliskohan noin ettei tuollaisia takuita ole olemassakaan ja NVIDIA voi paukutella mittaamillaan (luonnollisesti valikoiduilla) numeroillaan siten kun huvittaa.
Peleissä tahtoo myös olla sellasia herkkuja jotka syö suorituskykyä suhteettomasti resoluutiosta välittämättä, ei 8k suorituskyky asetuksilla X kerro välttämättä 4k suorituskyvystä asetuksilla Y.
Well max 350€ käytetystä 2080ti… jos on tosi uusi niin ehkä 400€ joten ei se 200 mitään ihan huuhaata ole tarjousten suhteen.
Nyt oli semmonen pommi että oksat pois 😀 Saapa nähdä minkälainen ruletti tulee tuonne käytettyjen näyttisten markkinoille. Ainakin sieltä pitäs 1440p tehon kortteja lähtä pilkkahintaan.
Tämähän hinta droppi tuli sopivasti, kerrankin voin olla myymättä vanhaa korttia(rtx 2080 ti), sen voin laittaa muksujeni koneeseen, siinä sitä riittää lapsille pelikonetta muutamaksi vuodeksi. Kiitos Nvidialle hintojen tiputuksista.
Mikähän tulee olemaan saatavuus korteilla
Tässä ehkä se mielenkiintoisin osa:
Could you elaborate a little on this doubling of CUDA cores? How does it affect the general architectures of the GPCs? How much of a challenge is it to keep all those FP32 units fed? What was done to ensure high occupancy?
[Tony Tamasi] One of the key design goals for the Ampere 30-series SM was to achieve twice the throughput for FP32 operations compared to the Turing SM. To accomplish this goal, the Ampere SM includes new datapath designs for FP32 and INT32 operations. One datapath in each partition consists of 16 FP32 CUDA Cores capable of executing 16 FP32 operations per clock. Another datapath consists of both 16 FP32 CUDA Cores and 16 INT32 Cores. As a result of this new design, each Ampere SM partition is capable of executing either 32 FP32 operations per clock, or 16 FP32 and 16 INT32 operations per clock. All four SM partitions combined can execute 128 FP32 operations per clock, which is double the FP32 rate of the Turing SM, or 64 FP32 and 64 INT32 operations per clock.
Doubling the processing speed for FP32 improves performance for a number of common graphics and compute operations and algorithms. Modern shader workloads typically have a mixture of FP32 arithmetic instructions such as FFMA, floating point additions (FADD), or floating point multiplications (FMUL), combined with simpler instructions such as integer adds for addressing and fetching data, floating point compare, or min/max for processing results, etc. Performance gains will vary at the shader and application level depending on the mix of instructions. Ray tracing denoising shaders are good examples that might benefit greatly from doubling FP32 throughput.
Doubling math throughput required doubling the data paths supporting it, which is why the Ampere SM also doubled the shared memory and L1 cache performance for the SM. (128 bytes/clock per Ampere SM versus 64 bytes/clock in Turing). Total L1 bandwidth for GeForce RTX 3080 is 219 GB/sec versus 116 GB/sec for GeForce RTX 2080 Super.
Like prior NVIDIA GPUs, Ampere is composed of Graphics Processing Clusters (GPCs), Texture Processing Clusters (TPCs), Streaming Multiprocessors (SMs), Raster Operators (ROPS), and memory controllers.
The GPC is the dominant high-level hardware block with all of the key graphics processing units residing inside the GPC. Each GPC includes a dedicated Raster Engine, and now also includes two ROP partitions (each partition containing eight ROP units), which is a new feature for NVIDIA Ampere Architecture GA10x GPUs. More details on the NVIDIA Ampere architecture can be found in NVIDIA??s Ampere Architecture White Paper, which will be published in the coming days.
Tästä sellainen huomio että pelkässä graffatunkkauksessa varmaankaan PCIe 3 ei tule merkittäväksi pullonkaulaksi. Mutta kunhan pelit alkaa tukea DirectStoragea jolle nyt siis tulee tuki RTX IO nimen alla (sekä Turing että Ampere arkkitehtuureille) ja joka siis yksinkertaistettuna tuuppaa dataa suoraan GPU:lle PCIe-väylän läpi kulkematta CPU-ruudun kautta, tilanne voi ollakin eri (niissä tilanteissa missä dataa liikutellaan).
Eli tässä kohtaa alkaa ne NVMe ja PCIe 4.0 panostukset varmaan maksamaan itseään takaisin niille ketkä niitä on tehnyt
Olettaen, että omaa pcie4 emon, prossun (nää on amd alustalla toki helpot) ja sitten vielä pcie4 tallennustilaa ja pcie4 näyttiksen niin onkai tuossa mahdollinen etu siirretyn datan ajassa, mutta tuo suora datansiirto näyttikselle ei kuitenkaan käsittääkseni ollut tarkoitettu pcie4 ominaisuudeksi vaan tuon tarkoitus on pienentää yleisellä tasollakin latenssia datansiirrossa, kun datalle on suoraviivaisempi reitti. Ero pcie generaatioiden välillä jäänee siis nähtäväksi vielä. Voi toki olla, että eroja näkyy sitten vähän käytettävästä softasta riippuen eli pelit vs hyötyohjelmat voi saada erilaisen edun tuosta uudesta väylästä.
Nvidia hinnoittelee tuotteensa miten haluaa, kenties 8nm tekniikan ja pienentyneiden tuotantokulujen takia 3070-3080 referenssi mallien ovh:t päätettiin pitää lähes samalla tasolla kuin toissa vuonna julkaistuilla rtx 2070-2080 korteilla. Alkup. 2070 ja uudempi 500-600 euroa maksava 2070s lienee nvidian parhaiten myyviä malleja, siis ennen ampere julkaisua, joten se saattaa myös vaikuttaa 3070-3080 korttien hinnoittelupolitiikkaan. 3090 edustaa (peli)näytönohjaimien uutta huipputasoa joten pyynti olisi voinut olla korkeampikin.
Joo toki käytännön hyöty on erittäin tapauskohtaista, mutta pointtina että esim pelaaja ei tällä hetkellä (ja varmaan vielä vuoteen muutenkaan) käytännössä hyödy millään tavalla PCIe 4.0 raudastaan. Vuoden päästä toivottavasti alkaa ilmestyä pelejä joissa sitä hyötyä alkaa näkyä. Ja TOIVOTTAVASTI sitten on AMD:lläkin toteutus ajossa että saadaan oikeasti pelintekijät mukaan. Tosin ilmeisesti tämän APIn on tarkoitus olla yhteensopiva myös setupeilla missä ei kaikki vaatimukset täyty jos oikein tulkitsen Microsoftin blogia, eli ei tarvitsisi erikseen ottaa huomioon onko tuki olemassa vai ei.
DirectStoragen kanssa voi olla vähän optimistisempi kun konsoli jossa ko. API pitäisi olla teoriassa jo tuotantokäytössä on tulossa ulos parin kuukauden sisään. Mutta kyllä, niinhän se aina menee että ensin tulee rauta ja softa laahaa perässä kun kyse on eri firmoista joilla on omat aikataulunsa tuen suhteen. Ja väittäsin että vaikka 2080ti on "vanhentunutta kamaa" niin kyllä sillä RT-pelejäkin pelaillaan vielä pitkään, puhumattakaan muista.
Vai onko PCIE 3.0 pullonkaula? Väylähän on kaikissa Inteleissä vielä tuo antiikkinen.
https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-3070-ti-spotted-with-16gb-gddr6-memory
Toi voi olla myös huoltotapaus eli uusi kortti varastosta hajonneen tilalle.
Tosin jos tuon 3000 sarjan saatavuus on tämän vuoden puolella huonoa, niinkuin on huhuttu, niin eipä sitä vanhaa korttia kannata olla myymässä, ennenkuin uusi on ollut koneessa vähintään kuukauden, jottas näkee sen toimivuuden..
Siitä vähän vitsihuumoria ketjun jatkoksi. Itellä oli kyllä vähän samat fiilikset julkkarin jälkeen
Minua kiinnostaisi päivittää tämä nykyinen GTX 1660 tehokkaampaan, niin mikäs sen parempaa, jos hinnat vain laskisivat roimasti alaspäin.
RTX 3090 – GeForce RTX pelaamiseen – Jimms.fi
http://www.jimms.fi
Muunmuassa nuo Nvdian omat testit ja julkaisun videot on ajettu heidän sanojensa mukaan PCI-E 3.0 alustalla. Ja kyselyissä vastasivat, että alle muutaman prosentin luokkaa on erot 4.0:aan verrattuna. Tämä siis mitä rasterointiin ja RT/DLSS suorituskykyyn tulee. Ja eniten pitäisi vaikuttaa erillisenä tekijänä CPU:n nopeus.
Se mitä tulee m2 ssd muistiin, niin pelinkehittäjät tulevat next-genin aikana lyömään siihen niitä nopeusvaatimuksia laitteistovaatimuksiin. Voi olla, että siellä ihan next-genin ehtoopuolella on raskaimmissa peleissä järestään vaatimuksena se gen4 m2 ssd(PCI-E 4.0). Konsolit vaikuttaa siihen vahvasti, koska niiden varustukseen se kuuluu vakiona ja pelit tullaan kehittämään sen pohjalta. Nopean SSD:n hyödyntämistä tullaan käyttämään hanakasti tulevissa peleissä.
Minimivaatimuksena tuskin. Suosituksena hyvinkin todennäköinen.
Sony uusissa exclusive peleissä tämä voisi kyllä hyvinkin pitää paikkaansa jos tulisi PC versio