
NVIDIA on esitellyt DLSS- eli Deep Learning Super Sampling -tekniikastaan uuden 3.5-version, joka keskittyy parantamaan säteenseurannan kuvanlaatua tekoälyn voimin. Yhtiön mukaan uusi Ray Reconstruction -ominaisuus tarjoaa paremman kuvanlaadun säteenseurannassa kuin perinteisesti kohinanpoistoon (denoise) käytetyt tekniikat. Raskaasti säteenseurantaa käyttävissä peleissä Ray Reconstruction -ominaisuus saattaa myös parantaa suorituskykyä.
Kohinanpoistossa on omat haasteensa säteenseurannan kanssa ja se kadottaa matkalla tärkeää dataa, jota tarvitaan ruutujen skaalaamisessa korkeammalle resoluutiolle. Tämän seurauksena kadotetaan muun muassa väritietoja ja lopputulos saattaa kärsiä epätarkoista valaistusefektistä, jotka johtavat haamukuviin (ghosting) ja heikkolaatuiseen yleiseen valaistukseen (global illumination) sekä heijastuksiin.
NVIDIA mainostaa uutta Ray Reconstruction -tekniikkaansa älykkäämmäksi kuin perinteiset kohinanpoistajat ja kertoo kouluttaneensa siihen dataa pelimoottorilta, erottamaan eri säteenseurantaefektejä, tunnistamaan hyvää ja huonoa temporaali- ja spatiaalidataa oikeiden pikseleiden valitsemiseksi sekä säilyttämään korkean taajuuden dataa skaalauksessa.
NVIDIAn julkaisemissa esimerkkikuvissa Portal RTX- ja Cyberpunk 2077 -peleissä DLSS 3.5 tarjoaa värikkäämpää, tarkempaa ja yksityiskohtaisempaa kuvaa jopa hieman paremmalla suorituskyvyllä kuin aiemmat DLSS 2- ja DLSS 3 -tekniikat.
DLSS 3.5 ja uusi Ray Reconstruction -tekniikka toimivat Tensor-ytimillä kaikilla GeForce RTX -näytönohjaimilla, toisin kuin DLSS 3:n suorituskykyä parantava Frame Generation -ominaisuus, joka on käytettävissä ainoastaan GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimilla.
Syksyllä ajuripäivityksen mukana julkaistava DLSS 3.5 on tuettuna alkuun Cyberpunk 2077- , Portal with RTX- ja Alan Wake 2 -peleissä.
Lähde: NVIDIA
Tuo valaistushan lasketaan ihan liianpienellä määrällä säteitä noisssa. Mikäli se tekoälyalgoritmi osaa valita säteet fiksummin niin tietenkin pienestä sädemäärästä saadaan realistisempi kuva, kun ne pomppivat olennaisten kohtien läpi…
4090 ja 4060 pelataan todennäköisesti ihan eri resoluutioilla 4k ja Full HD. Ei nuo NVIDIAn videot edusta todellisuutta, niillä pyritään numeroilla markkinoimaan ja esittämään kuluttajalle mahdollisimman yksinkertaisilla esimerkillä (FPS-lukemilla), mitä tekniikalla pyritään saavuttamaan.
AMD keynote on todennäköisesti perjantaina tai lauantaina (tai lauantaina tulee partnermallien esittely). Voisin kuvitella että tuolloin esitellään myös FSR 3.0
Fsr3 (frame generation roskaa tuokin) on huhuttu tulevan kuluttajien ihmeteltäväksi starfieldin yhteydessä. Tuon julkaisuun taas lienee alle kuukausi.
Innolla odotan kuinka tuo tullaan dumaamaan jos viive nousee edes millisekunnin isommaksi ja fps on edes yhden matalampi kuin vastaavalla nvidian kikkareella.
Nää uutisen aiheen denoiserit on kyllä paljon paremmat kuin saman suoritusajan avoimet algoritmit. Nvidia osannut kaataa oikeaan laariin rahaa muutama vuosi sitten.
Niin Application Specific Integrated Circuitilla toki saadaan huomattavaa etua. Toisaalta mikään ei estä AMD:tä paketoimasta vastaavia avoimeen standardiin pohjautuvia ASICeja. Vois kuvitella että tuollanen chiplet design on jopa halvempi vs Nvidia joka taitaa tunkea kaiken edelleen yhteen isoon siruun proprietaryna.
Eikös näissä tuo tehdä tekoälykiihdytyksellä, ts. perus matalan tarkkuuden matriisilaskuja jotka sinänsä onnistuu millä vaan ja joille kuka vaan voi yrittää koodata paremmat? Taitaa silti olla parhata nää nvidian denoiserit, vaikka samat laskentaresurssit on muidenkin saatavilla samoja kortteja ja kiihdyttimiä käyttäen.
Niin tällä hetkellä nvidialla taitaa olla parhaat "tekoälykoodarit/suunnittelijat" palkkalistoilla mitä tulee säteenseurantaan. Mutta eiköhän niitä muillekin firmoille löydy kun maksaa tarpeeksi. Kilpailijat tulee myös datacenterin osalta kovaa vauhtia takana. Jos tämä säteenseuranta yms alkaa enemmän yleistymään niin eiköhän tuohon joku avoimempi standardi muodostuu rauta/softa projekti jossa useampi taho kontribuuttaa yhteiseen kassaan ja saa mahdollisesti jotain yhtä vakuuttavaa aikaan. Siellä on kuitenkin aika isoja nimiä kuten vaikkapa google kehittämässä ja tässä voi toki mennä jokunen tovi. Tällä hetkellä toki tuntuu olevan että jokainen kehittää kilpaa yksinään nvidian vastaavalle mutta voimia yhdistämällä voitais saada aika paljonkin aikaan.
Tämmöisestä kommentista heti paistaa lävitse että sinun tapauksessa olet ostanut Nvidian kortin ja nyt sinun pitää ostostasi puolustella.
Kun miksi muuten hyökkäisit DLSS keskustelussa FSR:n kimppuun mistä ei ollut puhetta ollenkaan ?
Eli kun olet ostanut Nvidian niin sitä ei saa enää kukaan krisoida millään tavalla vaan sitä pitäisi kehua vaikka Nvidia halkoa työntäis persreikään.
Vaikka ostat jonkun valmistajan kuten vaikka Nvidian tuotteen, niin se tarkoita että tarvii alkaa sitä firmaa palvomaan.
Noiden firmojen idea on viedä sinun rahasi, joten miksi sitä pitäis puolustella ja nyt ylipäätään fanittaa ?
Suosittelen seuraavan kerran ostamaan AMD tai Intelin kortin… tai oikein Inteliä ei vielä välttämättä kannata ostaa ennen kuin saavat ajurinsa kuntoon
Niin opit näkemään että on muutakin kuin NVIDIA.
Ja firmojen mainoksiin ei kannata luottaa niin pätkän vertaa, vaan olla hyvin kriittinen kuten tässäkin ketjussa moni ollut Nvidian DLSS 3.5 hehkutukseen jossa ei jokin täsmää.
Olihan AMD:n RX 7900 julkistuskin semmoista paskaa kuin olla ja voi. Mukamas 8K näytöllä siinä peliä pyöriteltiin sulavasti, vaikka A. ei ollut 8K näyttö B. FSR oli päällä
Mitä tulee DLSS, FSR ja XeSSiin että samaa paskaa eri paketissa ja se siitä.
Tämän kohdalla ei liene mitään teknisiä vaatimuksia jotka voisivat edes periaatteessa rajata käyttöä vain uusille korteille. DLSS3 FG toteutus vaati optical flow kiihdyttimet, mutta tämä 3.5:n kohinanpoisto yksinkertaisesti vain tensor ytimien olemassaolon. Suorituskyky on silti kysymysmerkki vanhemmilla korteilla, joissa on kaiketi suhteessa vähemmän tensor ytimiä.
Olisiko DLSS3 FG:n voinut toteuttaa myös ilman tota optical flow kiihdytystä? Aivan varmasti. Olisiko se ollut merkittävästi hitaampi? Kenties, nähtäneen FSR3:n kanssa että mitä on mahdollista saavuttaa pelkällä shaderkoodilla.
OFA löytyy kaikista RTX-korteista, Adan on toki nopeampi.
Onko identtinen feature setti? Jos on, niin tuonhan saisi päälle yksinkertaisesti spooffaamalla GPU:n nimen ajureille.
Ainakin yli tuplasti nopeampi ada ofa versus ampere. Allelinkatussa dokumentissa 3090ti ofa 126TOPS, 4090 305tops. En osaa sanoa onko tuo TOPS ainoa ero vai mahdollisesti jotain eroa laadussa myös.
https://images.nvidia.com/aem-dam/Solutions/Data-Center/l4/nvidia-ada-gpu-architecture-whitepaper-v2.1.pdf
Ei, koska miten muuten asioita saadaan eteenpäin? Ensin pitää olla joku konsepti ja rauta millä voidaan testata. Sitten kun mietitään että AAA-pelejä kehitetään nykyään 5+ vuotta, yllättääkö ettei heti parissa kuukaudessa ole asiat valmiina. Eipä näitä uusia juttuja oo pakko seurata, saati käyttää, jos asiat tuntuu rahastukselta.
Ennemmin voisi sanoa että krypto- ja AI-touhuilla muut sponsoroi "meidän" pelaamisharrastusta.
Muutenkin ennemmin fiksut ihmiset kehittämässä DLSS/FSR, kuin vaikka facebookilla/googlella parantamassa mainosten kohdentamista yms (jotka varmaan paremmin maksavia duuneja).
Jos tuolle ajatuslinjalle lähtee niin eikö ole absurdia, että aikuiset miehet pelaavat ja kehittelevät pelejä? Ennemmin vaikka ratkoisivat maailmanrauhaa tai ilmastonmuutosta kuin jotain veetijuttuja?
Kai ne jotka algoritmeja kehittävät ovat päätyneet työn/aiheen pariin mikä heitä kiinnostaa ja motivoi. Tuskin on tällä hetkellä pulaa työnantajista, jos osaamisalue on keinoäly/neuroverko.
US firms including Netflix, Amazon offer AI jobs that pay up to $900K
nypost.com
Nvidia rakentaa omia sisäisiä supertietokoneitansa myös. Yksi nvidian työntekijöiden lisämotivaatiota antava tekijä lienee ettei ole puutetta resursseista ja saa tehdä uusimman raudan kanssa töitä. Käyttävät omia supertietokoneitansa tutkimukseen, piirisuunnitteluun, dlss2/3, itseajavat autot softaan jne.
Sinulla ilmeisesti jokin korvaava ajatus siitä, että mihin tämä innovointi ja kehitystyö olisi pitänyt ohjata?
Vai tulitko vain paukuttamaan sarkastisia henkseleitäsi?
Joskus jotkut kehitysaskeleet ja keksinnöt ovat taas vieneet umpikujiin, mutta jopa niistäkin on voitu oppi ja ne ovat olleet hyödyksi taas seuraaville. Thomas Edisonkin totesi, ettei hän keksinyt keinoa tehdä hehkulamppua vaan 100 keinoa kuinka ei tehdä hehkulamppua! Ja voi olla, että jotkut ovat liian paljon aikaansa edellä, kuten 2000-luvun Nokian kosketusnäytölliset puhelimet, mutta raudan kehittyessä vanha jo kerran hylätty idea voidaankin valjastaa uusilla hevosilla toimivaksi.
Näin ollen on antoisaa kun lähtee seuraamaan vaikka antialiasoinnin historiaa siitä lähtien kun tarve sille alunperin syntyi 3D grafiikoiden tulon myötä, miten se johti sitten erilaisiin reunanpehmennys tekniikoihin, skaalauksiin yms. ja nyt olemme päässet DLSS asti, joka taas ohessa on avannut nyt esimerkiksi tälle filtteröinnille polun. Ja näillä näkymin tulevaisuudessa, jos Luoja suo, avautuu taas uusia näköaloja. Mitään pysyvää ja täydellistä tekniikka ei varmasti kannatta odottaa, niinkuin ostamasi/kasaamasi uusi huipputietokone on eräänä päivänä "taskulaskimen" tasolla oleva vanha arvoton toosa, kun vaan tarpeeksi vettä virtaa Auranjoessa.
Silti, on mielenkiintoista seurata uusia keksintöjä ja koko DLSS/FSR/XeSS on (minun mielestäni) todella nerokas, toimiva ja erinomainen keksintö antaen jopa silmälle paremman kuvan kuin natiivi resoluutio.
"Mielikuvitus on tärkeämpää kuin tieto. Sillä tieto rajoittuu kaikkeen, mitä nyt tiedämme ja ymmärrämme, kun taas mielikuvitus kattaa koko maailman ja kaiken, mitä koskaan on tiedettävä ja ymmärrettävä." – Albert Einstein
Täysin 100% samaa mieltä. Tämä tämmöinen miljardi lafkojen puolustelu siihen malliin ikään kuin olisit heidän palkkalistoilla ja "mun leiri on parempi kun sun leiri" mentaliteetti on naurettavaa ja itseään jalkaan ampumista. Jos tuote on ribalia ja päätät ostaa sen äänestät lompakolla että kyseisen firman kannattaa jatkossakin tehdä ribali tuotteita kerta ne menee kaupaksi. Sama pätee konsolisotia, automerkkejä ja kaikkea johon sijoitetaan hieman isompia rahasummia. Kuluttajien pitäisi kaikkien olla samalla puolella toistensa kanssa, sekä kyetä antamaan ja vastaanottamaan kritiikkiä ostoksista ilman mitään suurempaa meteliä eikä toimia lähetyssaarnaajina firmojen puolesta jotka ovat kuin uskonto tai kultti heille.
Juu, kehitys on hyvä asia. Tuo piikkini vaan kohdistui siihen, että samaa virhearviota raudan kyvyistä tunnutaan toistavan jatkuvasti ja pelikelpoista kokemusta saa odottaa pahimmillaan vuosia. Crysis tulee helposti mieleen
Voi olla seurausta siitä että kilpailijat on saamassa pikkuhiljaa kiinni ja jalansijaa markkinoista tuolla saralla. Tulevien/nykyisten sukupolvien osalta edelleen olemattomassa keskiluokassa suorituskyvystä ja hinnasta oleva potentiaali on täysin lunastamatta. Riittää kun AMD tai Intel tiputtaa hinnat oikeiksi, Ja Xess tai FSR 3.0 tulee riittävän hyvä upscaler haastamaan DLSS. Moni heikomman Nvidiakortin omistaja voi harkita vaihtoa. Tällä yritetään varmasti pitää myös kuluttajia kiinni nvidian tuotteissa jos nvidiaa ei itseään kiinnosta järkevien keskiluokan korttien julkaiseminen.
Missä vaiheessa täällä on nvidiaa firmana erityisesti fanitettu? Teknologiasta on kyllä väännetty.
Itse olen omistanut Atin ja Nvidan näytönohjaimia, sekä intelin ja amd prossuja. Mikä nyt sattuu milloinkin tarjoamaan parasta sen hetken budjetille…
Onneksi aivan räikeimmät ylilyönnit on vältetty, kaikki varmaan tietävät nimimerkit kuten Disneyn nykyisin omistamasta Tähtien Sota sarjasta mieleen tuleva henkilö tai muutama muu.
Riittää että katsoo ketjuja niin näkee ketkä käyttäjät ilmestyvät jokaiseen AMD, Intel tai Nvidia ketjuun kertomaan miten joku näistä on todella surkea (vaikka siitä ei olisi puhettakaan, esim. tässäkin ketjussa on mainittu jostain ihmeen syystä FSR ja möyhötetty miten kilpailijat on nyt lyöty jne).
Samaa tapahtuu jokaiseen valmistajaan päin ja myös siis ketjuissa jotka EIVÄT koske näitä valmistajia (esim. tässä ketjussa ei olisi mitään syytä mainita Intel tai AMD tuotteita, koska uutisen teknologia ei käsittääkseni heidän tuotteitaan koske tai niillä toimi).
Jopa minkä tahansa näytönohjaimen käyttökokemukset, kellotus jne ketjuihin näitä "sankareita" aina välistä eksyy kertomaan muiden tekijöiden uutisia ja miten ketjun käyttäjät ovat "tehneet väärän valinnan"
Selvää fanipojituksen makua langassa. Ei tässä muuten 200 vastausta olisi.
En välitä ostaa AMD:n kortteja tällä hetkellä, johtuen wattiherkutteluistaan (hyötysuhde, w/fps kuten varmaankin ymmärsit jo selittämättä auki) ja pyöreistä ytimistä, joista johtuen bruukaa tuo hotspot-lämpötila olla varsin korkealla suhteessa ytimen lämpöihin. Wateissahan ongelma ei ole sähkösyöpöttelyt ja sähkön hinta, vaan äkkiseltään alhaiset watit ovat myös hiljaisuutta. Viimeisin syy on tänään discossa erään valittelut 6600 GPU:n coilwhinestä, tuohon vinkunakirkunaan AMD:lla tuntuu olevan taipumusta. Kaiken yhteisvaikutuksesta ynnä DLSS kyvykkyydestä, vaakakuppi kääntyy vankasti Nvidiaan. Ollut muitakin kortteja, ällös huoli.
En ole vielä kerennyt lukea ketjua, mutta kyllähän tämmöiset yksinoikeus-teknologiat aiheuttavat närää ja pahansuopuutta jostain kumman syystä, vähättelyä, kilpailijoiden taholta, vaikkakin hyvä hommahan se on että tulee uusia innovaatioita. Veikkaampa että uutisen kommenttien määrä olisi 25-50% mikäli avoin himmeli, eli molemmille saatavilla samalla suoriutumisella.
NVIDIA DLSS 3.5 Debuts In Cyberpunk 2077 Ray Tracing: Overdrive Mode & Chaos Vantage On September 21st
http://www.nvidia.com