Väärinkäsitys Vulkanin usean grafiikkapiirin tuen rajoittumisesta Windows 10:lle juontaa juurensa MSDN:n eli Microsoft Developer Networkin epäselvyyksiin.

Viime viikolla uutisaiheeksi nousi Khronoksen matalan tason Vulkan-rajapinnan tuki useamman grafiikkapiirin kokoonpanoille ja sen rajoittuminen Windows-alustoila 10:n yksinoikeudeksi. Nyt Khronos on julkaissut asiaa koskevan tiedotteen, jossa selvennetään koko sopan olleen väärinkäsitys; usean grafiikkapiirin kokoonpanot toimivat myös vanhemmilla Windows-versioilla, sekä tietenkin Linuxilla.

Väärinkäsitys lähti liikenteeseen Khronoksen GDC 2017 -tapahtumassa pitämästä diaesityksestä, jossa mainitaan usean grafiikkapiirin käyttämisen vaativan Windowsin WDDM:n asettamista Linked Display Adapter -tilaan. Microsoftin MSDN-sivut listaavat kyseisen tilan WDDM 2.0:n ominaisuudeksi, mikä tarkoittaisi sen olevan rajoitettu Windows 10:lle.

Khronoksen tiedote asiaa koskien kuitenkin selventää, ettei LDA eli Linked Display Adapter -tila ole rajattu vain Windows 10:lle, vaan toimii myös muilla Windows-käyttöjärjestelmillä. Khronos kertoi myös, ettei LDA:n käyttö ole edes välttämätöntä, mutta he uskovat sen olevan helppoutensa vuoksi suosituin tapa toteuttaa tuki usealle grafiikkapiirille Vulkan-rajapinnalla.

PC Perspective löysi Microsoftin tukisivuilta viitteen LDA:han Windows 7:n kohdalla ja io-techin lisätutkimukset paljastivat sen olleen tuettu ominaisuus jo Windows Vistassa. Se, miksi Microsoft on listannut LDA:n WDDM 2.0:n ominaisuudeksi MSDN:ssa eikä mainitse sitä aiempien WDDM-versioiden kohdalla jää toistaiseksi mysteeriksi.

This site uses XenWord.