Khronoksen matalan tason Vulkan-rajapinta on kerännyt taakseen paljon suosiota paitsi kehittäjien keskuudessa, myös internetin keskustelupalstoilla. Yksi merkittävistä syistä suosioon on rajapinnan alustariippumattomuus. Siinä missä Microsoftin matalan tason Direct3D 12 -rajapinta toimii vain Windows 10:llä, toimii Vulkan Androidilla, Linuxilla, Tizenillä ja Windowsilla 7-versiosta lähtien.
Khronos kertoi Vulkanin kuulumisia odotetusti GDC 2017:n yhteydessä. Koska rajapintaan liittyen ei kuitenkaan kerrottu mitään mullistavia uudistuksia, jäi yhtiön esitys mediassa varsin pienelle huomiolle. Pelaajien kannalta Khronoksen esitykseen oli kuitenkin sisällytetty yksi merkittävä huomio, jonka DSOGaming nosti esille. Koko diaesitys on luettavissa Khronoksen sivuilta löytyvästä PDF:stä.
Krhonoksen Vulkan-esityksen viimeinen dia kertoo muun muassa rajapinnan tuesta useiden grafiikkapiirien kokoonpanoille. Rajapinta tarjoaa natiivin tuen sekä AMD:n Multi GPU:lle (CrossFire) että NVIDIAn SLI:lle. Monien pettymykseksi tuki on kuitenkin rajoitettu ainakin Windows-käyttöjärjestelmien kohdalla yksinomaan Windows 10:lle, sillä se vaatii WDDM:n ”linked display adapter” -tilan, mikä löytyy vain Windows 10:n WDDM 2.0:sta. Diaesitys ei ota kantaa usean grafiikkapiirin kokoonpanojen tukeen muilla alustoilla.
Vulkanin tuki useammalle grafiikkapiirille on tässä vaiheessa myös hieman rajoittuneempi kuin Direct3D:n vastaava, sillä se ei tue esimerkiksi erillisen ja integroidun grafiikkapiirin yhteistyötä. Tuettuja renderöintitiloja ovat AFR (Alternate Frame Rendering) ja SFR (Split Frame Rendering, diassa ilmeisesti virhe) sekä VR SLI Stereo view rendering (Kahden grafiikkapiirin tapauksessa kumpikin saa renderöitäväksi yhden silmän näkymän).
Hieman synkkä on lukea näin tummalla teemalla mutta mielenkiintoinen uutinen. Tosin mitä sitä turhaan tukea kuolevia alustoja, esim. windows 7 jonka tuki loppuu kolmen vuoden sisällä jne.
Fontti korjattu
*VR SLI Stereo
*VR SLI Stereo view rendering mutta joo
Seiskahan on julkaistu 2009 ja tietoturvapäivitykset loppuvat tietääkseni "jo" 2020. Pari hyvää vuotta aikaa kehittää Linuxilla pelailua eteenpäin niin saadaan seiskan käyttäjille käyttöjärjestelmä, jossa foliohatun nyörit pysyvät tiukasti kiinni. :geek: Talos principleä tuli kokeiltua Vulkanilla ja OpenGL:ään verrattuna ihan miellyttävän vikkelä kokemus.
Uskoisin, että tuo useamman grafiikkapiirin tuki tulee myös muille alustoille. Seiskalle sitä tosiaan on turha kehittää, koska siinä vaiheessa kun Vulkan tuosta yleistyy niin seiska on jo toinen jalka haudassa.
Onhan tuota linux peli puolta kehitetty, mutta hitaasti etenee.
https://en.wikipedia.org/wiki/Steam_Machine_(hardware_platform)
Jäi tuo pois ”An official Linux client for Steam was released in July 2012”
Itellä on win 10 joten varmaan joitain pleikkari harrastajia tämä uutinen harmittaa eniten.
Ja syytön mä siihen olen että just mun kasaama kone oli tuleva linux kone, kun aikanaan näitä tehtiin helsingin pc huollossa.
Muistan ku kannettiin sitä linusin autoon nii ei mikään saanu värähtää ku oltiin laitettu uusimpia kovalevyjä melkein omakotitalon hinnan verran.
Tässähän alkaa olemaan jo kiire seiskasta siirtymisessä kymppiin, kun mm. uudet prossut eivät saa täyttä/virallista seiskatukea jne.
Yritysmaailmassa ollaan jo hyvässä mallissa ja kuluttajapuolella myös tuon ilmaisuuden takia.
Aina on toki näitä: "MIKSI KAIKEN PITÄÄ AINA MUUTTUA?!" "VANHASSA VARA PAREMPI"
Näitä kuuli vielä työelämässä jostain winxp:stä, joka on seiskaan verrattuna ihan susihidaspaskaläjä.
win10 on paras. ei siitä mihinkään pääse edes vulkanilla.
Soisin kyllä steamOS:n ottavan tuulta alleen. Alkaa tuo microsoftin turhien ohjelmien väkisin integroiminen jo vähän tympimään.
Steam OS on tehnyt jo tarvittavan eli säikäyttänyt Microsoftia, tuskin ottaa kunnolla tuulta alleen koskaan. About mäkkitason supportti Linux-steamissa on ihan kiva jo, voi läppärillä pelailla useita indiepelejä mitä ei tulisi muuten edes pelattua yms. tien päällä, AAA-pelit sitten konsolilla tai Windows PC:llä.
Joku candy crushin asentaminen taustalla väkisin tai vakoilufiitsörit on loppujen lopuksi aika olemattomia juttuja valtaosalle.
Jahas, koskas vulkanilla päästään crossfireä testaamaan esim. DOOMilla? On odotettu.
Vulkan Multi-GPU Support – Not Just for Windows 10 – Khronos Developer Blog
Khronos näyttää olevan hiukan eri mieltä tuosta Windows 10 yksinoikeudesta
hyvä että päivittivät tilannetta, gdc-diojen mukaan asia kuitenkin oli niin kuin uutisessa kerrottiin
Kuinka niin, eikö lda tullut jo wddm 1.1:ssä?
Eikö tuota uutista kannattaisi vähän päivittää koska nykyisellään se on #FAKENEWS
valitettavasti täältä päivätöiden keskeltä en pääse päivittämään, oikaisua tulee myöhemmin tänään.
en luurilla tässä tauolla ehdi sen tarkemmin speksejä selaamaan mutta voihan se olla että kaikki asiasta uutisoineet sivustot ajoivat samaan miinaan. Pcperillä taidettiin arpoa että lda tuki olisi näyttisvalmistajan harteilla aiemmissa windowseissa, mutta selvästi asiasta on paljon epätietoisuutta liikenteessä
Oikaisu: Usean grafiikkapiirin kokoonpanot toimivat Vulkan-rajapinnalla myös vanhemmilla Windowseilla – io-tech.fi