Muististandardeja hallinnoiva JEDEC julkaisi GDDR7-standardin viime maaliskuussa ja sittemmin Micron on ehtinyt jo ilmoittaa aloittaneensa näyte-erien toimitukset. SK Hynix on päättänyt nyt nokittaa julkistamalla ensimmäiset GDDR7-muistit virallisesti.
SK Hynixin ensimmäiset GDDR7-muistit toimivat 32 Gbps:n nopeudella, mikä on yhtiön mukaan jopa 60 % nopeampi kuin edeltävän sukupolven muistit. Astetta tarkemmat lukijat saattavat kuitenkin muistaa, että markkinoilla on yli 20 Gbps:n GDDR6- ja GDDR6X-muisteja, joten aivan täysin puhtain paperein väitteestä ei selviä. Yhtiön mukaan se uskoo GDDR7-muisteilla jopa 40 Gbps:n nopeuden myöhemmin, jos kaikki menee hyvin.
Nopeuden lisäksi GDDR7-muistit parantavat luonnollisesti energiatehokkuutta. Lehdistötiedotteen mukaan uudet GDDR7-muistit ovat jopa 50 % edeltäjiään energiatehokkaampia, mikä toisaalta tarkoittaa 60 % nopeusparannuksella hienoista tehonkulutuksen kasvua. Käytössä on myös uusi paketointiteknologia, joka parantaa lämmönsiirtoa käyttämällä neljän sijasta kuutta lämpöä poistavaa kerrosta sekä Epoxy Molding Compounds (EMC) -paketointimateriaalia, jotka yhteensä vähentävät lämpövastusta jopa 74 % GDDR6:een verrattuna. Muistipiirit ovat kooltaan kuitenkin identtisiä edeltäjiensä kanssa.
Lähde: SK Hynix
Vielä kun olisi pelejä jotka käyttäisivät enemmän tuota muistia kuin 4gb
Itsellä nimittäin ei muistia kulu yhtään mihinkään pelatessa vaikka välillä on tube, il,is,iotech yms siinä sivussa auki, jopa yksi pirun raskas minecraft modi ei haukkaa 5gb enempää näyttömuistia
Kyllähän noita on vaikka ja miten, ellei jostain matalimmista tekstuuri yms asetuksista puhuta
Jaa-a, kyllä nuo uusimmat pelit syövät reilusti muistia reippaasti yli 10 gigatavunkin (sopivilla asetuksilla), eikä olisi poikkeuksellista nähdä esim. Skyrimin modeilla pistävän jopa RTX 4090:n polvilleen (siis jos ei mitään parempaa tekemistä ole).
Pelaat kyllä jotain todella indie pelejä jos et tuon enempää saa menemään.
Youtube, iltalehti, iltasanomat jne eivät käytä muutenkaan näyttömuistia, vaan keskusmuistia.
HWU:n suhteellisen tuore video aiheesta:
Mulla Avatar: Frontiers of Pandora vie 3440×1440 resolla, kaikki maksimissaan ja RT päällä/FSR pois, semmosen 15.8GB näyttömuistia. En tähän hätään muista oliko tuossa pelissä erikseen HD-tekstuureja; Jos on, niin toki ne olen ladannut ja käytössä em. esimerkissä. FC6 HD-tekstuureilla vie n. 11GB.
Itse topiciin, niin madaltunut tehonkulutus sekä kotelon parempi lämmönjohtavuus on kyllä todella tervetulleita kehitysaskeleita; Tämä nykyinen 24GB DDR6:tta @ 21.6GBps nopeudella, vie kovassa rääkissä (esim. memtest_vulkan) yksinään tehoa yli 70, vajaa 80W (siis pelkät muistit!). Lisäksi oli melkomoisen työn takana (vesiblokki, kuparishimmit ja UX Pro Ulta putty) saada muistilämmöt pysymään edes alle 70 asteessa.
G7 muistien tehonkulutus tulee kasvamaan huippunäytönohjaimissa ei suinkaan madaltumaan, kuten on jo sanottu. Tehonkulutusta saatiin vähemmäksi kun niitä ajettiin vanhan generaation nopeudella (@ 20 Gbps), mutta nyt SK hynix tuo korkeasti kellotetut 32 Gbps G7 muistit, jolloin lopullinen tehonkulutus nousee itse asiassa suuremmaksi kuin G6:lla.