Mesh-varjostimet korvaavat perinteisen geometriapolun laskentapohjaisella toteutuksella, mikä mahdollistaa merkittävästi paremman suorituskyvyn.

UL Benchmarksin tiedettiin valmistelevan uuden testiohjelman julkaisua viimeistään kun Intelin Raja Koduri twiittasi kuvankaappauksen Xe-HPG:n ajamasta uudesta 3DMark-ominaisuustestistä. Nyt 3DMark Mesh Shader -ominaisuustesti on julkaistu myös virallisesti.

Mesh-varjostimet ovat DirectX 12 Ultimate -rajapinnan ominaisuus, joka mahdollistaa renderöintiprosessin geometriaosuuden optimointia radikaalisti. Mesh eli polygoniverkko muodostaa 3D-maailman objektit, jotka perinteisessä geometriarenderöinnissä joudutaan laskemaan sarjassa ennen muuta renderöintiä. Mesh-varjostimet korvaavat tämän laskentavarjostimien (Compute shader) joustavuudella ja mahdollistavat polygoniverkon osasten (meshlet) renderöinnin rinnakkain samanaikaisesti. Lisäksi mesh-varjostimiin kuuluvat Amplification-varjostimet, jotka mahdollistavat näkymättömiin jäävien polygonien hylkäämisen (culling) erittäin tehokkaasti. Mesh-varjostimet suoritetaan grafiikkapiirin laskentayksiköillä erillisten geometriayksiköiden sijasta.

3DMark Mesh Shader -omainaisuustestissä renderöidään ryhmä geometrisesti yksityiskohtaisia pylväitä ja kamera, joka liikkuu niiden läpi. Sama testiskenaario ajetaan testissä kahteen kertaan: ensin perinteisin metodein ja sitten mesh- ja amplification-varjostimia hyödyntäen. Lisäksi testisovelluksesta löytyy interaktiivinen tila, joka mahdollistaa testin pysäyttämisen ja eri asetusten säätämisen lennossa, mikä auttaa visualisoimaan tekniikoiden eroja.

Mesh Shader -ominaisuustestin tulos muodostuu kummankin osatestin FPS:stä sekä niiden erosta prosentteina. UL Benchmarks ei ole kuitenkaan kertonut, miten tuloksia oikeastaan tulisi tulkita. Ainakin VideoCardzin nopeasti keräämät tulokset ovat omiaan herättämään ihmetystä, sillä harva odottaisi GeForce GTX 1660 Ti:n peittoavan esimerkiksi kaikkia RTX 30 -sarjan ja Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimia missään tilanteessa, kuten tulokset kertovat tapahtuvan perinteisen renderöinnin puolella. VideoCardzin tulokset on kerätty sivuston mukaan toimitettujen testitulosten parhaimmistosta, eivätkä ne siten välttämättä kerro tarkkaa kuvaa kunkin mallin suorituskyvystä.

Päivitys:

UL Benchmarksin TechBBS:ssäkin vaikuttava Jarnis on kommentoinut Steamissa, että AMD suosittelee testissä käytettäväksi vielä julkaisemattomia Radeon Software 21.2.2 -ajureita. Yhtiön mukaan tulokset voivat olla aiemmilla ajureilla merkittävästi heikommat.

Päivitys #2:

AMD on julkaissut Jarniksen mainitsemat 21.2.2 -ajurit ja Twitter-käyttäjä Florin Musetoiu on ehtinyt jo julkaisemaan omat testituloksensa uusien ja vanhojen ajureiden suorituskykyerosta. Uudet ajurit paransivat Musetoiun tulosta Radeon RX 6800 XT -näytönohjaimella ja perinteisellä renderöintimetodilla 8,5 %, mutta Mesh-varjostin testissä tulos kasvoi jopa yli 150 % aiempiin ajureihin nähden.

Lähde: UL Benchmarks

This site uses XenWord.
;