Intel julkaisi odotetusti Kaby Lake -koodinimelliset 7. sukupolven Core-prosessorit 3. tammikuuta ja saimme io-techin testiin heti tuoreeltaan suorituskykyisimmät ja kerroinlukottomat K-sarjan Core i7- ja Core i5 -mallit.
![](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2016/11/kabylake-16.jpg)
Tutustumme artikkelissa Kaby Laken taustoihin ja esittelemme Core i7-7700K- ja Core i5-7600K-prosessoreiden ominaisuudet. Suorituskykymittauksissa testasimme ensin kattavasti IPC-suorituskyvyn Intelin eri arkkitehtuurien kesken clock-to-clock-testeissä 4 GHz:n kellotaajuudella.
Perään ajoimme prosessori- ja 3D-testit Core i7-7700K- ja Core i5-7600K-prosessoreilla vakiotaajuuksilla ja vertailukohtina mukana olivat vastaavat edellisen Skylake-sukupolven Core i7-6700k- ja Core i5-6600K-mallit. Mukana on myös tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset.
Kaby Laken ylikellottamiseen ja Z270-piirisarjaan perustuviin emolevyihin perehdymme myöhemmin erikseen julkaistavissa artikkeleissa.
Lue artikkeli: Intel Core i7-7700K & Core i5-7600K (Kaby Lake)
Ivy bridge on kylläkin 22nm 😉 :tup:
Artikkeli vaatii kovasti sisältöluettelon, joka vielä mieluiten rullaa sivun mukana yhdessä alaspäin.
[QUOTE="laamanaator, post: 328718, member: 21"]
Ivy bridge on kylläkin 22nm 😉 :tup:[/QUOTE]
Ivy on vaikka 42nm jos sysop niin sanoo :rolleyes::geek:
Yhdessä alemmista CIV VI graafeista taitaa lukea keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus vaikka kyseessä on keskimääräinen vuoronpituus sekuntteina.
Hyvä artikkeli joka vahvistaa omat ajatukseni vaikka en välttämättä itse allekirjoita väitettä: ''Käytännössä Intelin nykyarkkitehtuureilla riittää, että käytössä on neljä ydintä ja sen jälkeen suorituskyky määräytyy kellotaajuuden mukaan.''. Oman kokemuksen perusteella 4c/8t alkaa olla aika minimi jos haluaa välttää ikävät FPS dropit/kevyet stutteroinnit joissain peleissä kuten esim. Witcher 3, Forza Horizon 3 jne.
:tup:
Civ VI -testissä Haswell sai parhaan tuloksen, vaikka taulukossa ilmoitetaan suuremman tuloksen olevan parempi :confused:
[quote="Tumpo, post: 328737"]Artikkeli vaatii kovasti sisältöluettelon, joka vielä mieluiten rullaa sivun mukana yhdessä alaspäin.[/quote]Tällainen on suunnitteilla.
Taisi Z77 Ser3 kestää sysop testit.:comp:
"Vertailun vuoksi edellisen sukupolven neliytimisen Skylake-prosessorin piisirun pinta-ala oli 122 neliömillimetriä ja tranaistorimäärä 1,75 miljardia. Kaby Laken pinta-alan voidaan olettaa olevan noin 125 mm2 ja tranistorimäärän vajaa 2 miljardia."
:beye:
Ei näköjään vielä mitään huolta päivittää Nehalemista parempaan. Vähän toki M.2 SSD tai kunnollinen Sata3 haluttaisi, mutta muuten ei näytä edelleenkään olevan järkeä päivittää.
Muiden testien perusteella Nehalemin IPC on noin 15-20% huonompi kuin Sandy Bridge, ja jos Sandy on 20-25% huonompi kuin Kaby Lake niin voi ihan huoletta odottaa vaikka Ryzenistä seuraavaa AMDtä.
Tokihan tuo i7-930 @ 3.8GHz lämmittää, mutta sehän on vain mukava näin talvella. 😀 Säästää muissa lämmityskuluissa.
"Kaby Lake on oikeastaan olosuhteiden uhri. Se on ensimmäinen julkaisu, jossa on Intelin perinteisen Tick-Tock-kehitysstrategian sijaan käytössä olemassa olevan valmistusprosessin optimointi ilman arkkitehtuurimuutoksia. Jatkossa kuluttajien odotukset ovat mukautuneet Intelin uuteen kehityssuunnitelmaan ja vastaavanlaisia yllätyksiä ei enää tapahdu."
Jos oikein pilkkua haluaa vääntää, niin Devil's Canyon oli juuri tuota yllämainittua vuonna 2014:
http://ark.intel.com/products/codename/81246/Devils-Canyon
Ei vaan myyty 5xxx-sarjana, vaikka koodinimi vaihtui..
[QUOTE="laamanaator, post: 328718, member: 21"]
Ivy bridge on kylläkin 22nm 😉 :tup:[/QUOTE]
Niin on, kiitos huomiosta, korjattu :tup:
[QUOTE="Tumpo, post: 328737, member: 8948"]Artikkeli vaatii kovasti sisältöluettelon, joka vielä mieluiten rullaa sivun mukana yhdessä alaspäin.[/QUOTE]
Tulossa, tämä oli ensimmäinen julkaistu pidempi artikkeli ja nyt on hyvä työstää ulkoasua ja käyttöliittymää paremmaksi :tup:
[QUOTE="rapukala, post: 328743, member: 2382"]Yhdessä alemmista CIV VI graafeista taitaa lukea keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus vaikka kyseessä on keskimääräinen vuoronpituus sekuntteina.
Hyvä artikkeli joka vahvistaa omat ajatukseni vaikka en välttämättä itse allekirjoita väitettä: ''Käytännössä Intelin nykyarkkitehtuureilla riittää, että käytössä on neljä ydintä ja sen jälkeen suorituskyky määräytyy kellotaajuuden mukaan.''. Oman kokemuksen perusteella 4c/8t alkaa olla aika minimi jos haluaa välttää ikävät FPS dropit/kevyet stutteroinnit joissain peleissä kuten esim. Witcher 3, Forza Horizon 3 jne.
:tup:[/QUOTE]
Kiitos huomiosta, CIV VI -graafi korjattu :tup:
Tarkensin vielä tekstiin, että suurimmassa osassa pelejä. Joissain tosiaan on tuosta HT:sta hyötyä, mutta toisaalta suurin osa peleistä ei osaa hyödyntää kuin maksimissaan neljää ydintä.
[QUOTE="RintZ, post: 328763, member: 497"]Civ VI -testissä Haswell sai parhaan tuloksen, vaikka taulukossa ilmoitetaan suuremman tuloksen olevan parempi :confused:[/QUOTE]
Kiitos huomiosta, taulukossa pienempi tulos on parempi, korjattu :tup:
[QUOTE="Keketin, post: 328790, member: 1063"]"Vertailun vuoksi edellisen sukupolven neliytimisen Skylake-prosessorin piisirun pinta-ala oli 122 neliömillimetriä ja tranaistorimäärä 1,75 miljardia. Kaby Laken pinta-alan voidaan olettaa olevan noin 125 mm2 ja tranistorimäärän vajaa 2 miljardia."
:beye:[/QUOTE]
Kiitos huomiosta, korjattu :tup:
[QUOTE="nukiuchi, post: 328839, member: 1579"]Ei näköjään vielä mitään huolta päivittää Nehalemista parempaan. Vähän toki M.2 SSD tai kunnollinen Sata3 haluttaisi, mutta muuten ei näytä edelleenkään olevan järkeä päivittää.
Muiden testien perusteella Nehalemin IPC on noin 15-20% huonompi kuin Sandy Bridge, ja jos Sandy on 20-25% huonompi kuin Kaby Lake niin voi ihan huoletta odottaa vaikka Ryzenistä seuraavaa AMDtä.
Tokihan tuo i7-930 @ 3.8GHz lämmittää, mutta sehän on vain mukava näin talvella. 😀 Säästää muissa lämmityskuluissa.[/QUOTE]
Iske M.2 SSD PCI Express -adapterilla kiinni emolevyyn niin taas mennään, olihan se vähän härski fiilis, kun Sandy Bridge -kokoonpanoon iskin kiinni Samsungin 960 Pron :comp:
[QUOTE="hsalonen, post: 328843, member: 2074"]"Kaby Lake on oikeastaan olosuhteiden uhri. Se on ensimmäinen julkaisu, jossa on Intelin perinteisen Tick-Tock-kehitysstrategian sijaan käytössä olemassa olevan valmistusprosessin optimointi ilman arkkitehtuurimuutoksia. Jatkossa kuluttajien odotukset ovat mukautuneet Intelin uuteen kehityssuunnitelmaan ja vastaavanlaisia yllätyksiä ei enää tapahdu."
Jos oikein pilkkua haluaa vääntää, niin Devil's Canyon oli juuri tuota yllämainittua vuonna 2014:
http://ark.intel.com/products/codename/81246/Devils-Canyon
Ei vaan myyty 5xxx-sarjana, vaikka koodinimi vaihtui..[/QUOTE]
Joo tavallaan totta, tämä oli tosiaan poikkeuksellinen julkaisu, mutta kyseessä ei ollut yhtä laaja päivitys kuin Kaby Lake vaan enemmänkin tuotetason päivitys. Silloin ei myöskään ollut puhetta Tick-Tockista luopumisesta, vaan se tapahtui vasta vuosi sitten.
Eikö tämän tason prosessorit vaadi jo melkeen kahta näytönohjainta jotta prosessori muodostuu pullonkaulaksi? Vai satuitteko tarkastamaan nakuttiko GPU-usage 100% koko pelitestien ajan?
Kiitos kattavasta artikkelista ja korkkausta odotellessa.
Kiitos, hyvä ja informatiivinen artikkeli. Vielä odotellaan sitten ylikellotustestit. :tup:
Muutama ajatus:
-Sisältöluettelo, kuten yllä olikin jo mainittu ja vastattu.
-Pienet viilailut/tarkennukset "testikokoonpano" -osioon.
-^ Ilmeisesti testit suoritettiin avoimessa testipenkissä? Päättelin näin kuvasta ja lämpötiloista, enkä löytänyt asiaan varmistusta tekstistä.
-^ "Käyttöjärjestelmä oli asennettuna Corsairin 120 gigatavun Force GT -SSD-asemalle…" …Mikä käyttöjärjestelmä?
-En tiedä, mutta olisiko selkeämpi ilmoittaa nuo prosessorit mallinimin (2600k, 3770k, 4790k…) kuin Sandy, Ivy jne? Oletan että asiaan perehtymätön tunnistaa helpommin kasvavan numerosarjan uudemmaksi prosessoriksi kuin "tuoteperheen" nimen. Viittaan tällä kommentilla siis graafeihin, joissa vertailua.
Ehkä hieman hakemalla haettua nillitystä, mutta nuo asiat nyt osuivat omaan silmään.
Ettei ihmiset ala suoraan vertailemaan noita selaintestejä tuleviin, niin olisi hyvä ilmoittaa nyt käytetty Chromen versio.
[QUOTE="Sargo, post: 328966, member: 228"]Ettei ihmiset ala suoraan vertailemaan noita selaintestejä tuleviin, niin olisi hyvä ilmoittaa nyt käytetty Chromen versio.[/QUOTE]
Totta, päivitetty (Version 55.0.2883.87 m)
Pari typoa, joko lähtee etunojapunnerruksia? 🙂
[QUOTE="Sampsa, post: 328664, member: 2"] Neliytimisen Kaby Lake -prosessorin piisirun pinta-alaa…[/QUOTE]
.. kappaleessaa "transistori" typotettu pariin kertaan.
[QUOTE="Sampsa, post: 328664, member: 2"] CIV VI graafi[/QUOTE]
Jonka jälkeen puhutaan CIV IV:stä 🙂
[QUOTE="Keketin, post: 328947, member: 1063"]Kiitos, hyvä ja informatiivinen artikkeli. Vielä odotellaan sitten ylikellotustestit. :tup:
Muutama ajatus:
-Sisältöluettelo, kuten yllä olikin jo mainittu ja vastattu.
-Pienet viilailut/tarkennukset "testikokoonpano" -osioon.
-^ Ilmeisesti testit suoritettiin avoimessa testipenkissä? Päättelin näin kuvasta ja lämpötiloista, enkä löytänyt asiaan varmistusta tekstistä.
-^ "Käyttöjärjestelmä oli asennettuna Corsairin 120 gigatavun Force GT -SSD-asemalle…" …Mikä käyttöjärjestelmä?
-En tiedä, mutta olisiko selkeämpi ilmoittaa nuo prosessorit mallinimin (2600k, 3770k, 4790k…) kuin Sandy, Ivy jne? Oletan että asiaan perehtymätön tunnistaa helpommin kasvavan numerosarjan uudemmaksi prosessoriksi kuin "tuoteperheen" nimen. Viittaan tällä kommentilla siis graafeihin, joissa vertailua.
Ehkä hieman hakemalla haettua nillitystä, mutta nuo asiat nyt osuivat omaan silmään.[/QUOTE]
Hyviä huomioita, testikokoonpano tarkennettu avonaiseksi ja käyttöjärjestelmä 64-bittiseksi Windows 10 Proksi.
[QUOTE="Rusna, post: 329011, member: 2723"]Pari typoa, joko lähtee etunojapunnerruksia? 🙂
.. kappaleessa "transistori" typotettu pariin kertaan.
Jonka jälkeen puhutaan CIV IV:stä :)[/QUOTE]
Korjattu, kyllä tässä joutunee illalla vähän jumppaamaan.. sen verran iso urakka tämä oli :beye:
Graafit vois olla interaktiivisia näin herran vuonna 2017. Saisi valittua esim. 100% tasoa edustavan prosessorin ja näyttäis sitten muiden suhteelliset nopeuserot. Ylipäänsä suhteelliset erot kiinnostaa enemmän kuin absoluuttiset arvot.
Ja tietenkin kun kabylakea testattiin niin oishan se voinu olla korostettuna.
2018 vois katella jos vaikka optanea olis saatavana niin vois harkita IVYn päivitystä.
[QUOTE="otaar, post: 329045, member: 256"]Graafit vois olla interaktiivisia näin herran vuonna 2017. Saisi valittua esim. 100% tasoa edustavan prosessorin ja näyttäis sitten muiden suhteelliset nopeuserot. Ylipäänsä suhteelliset erot kiinnostaa enemmän kuin absoluuttiset arvot.
[/QUOTE]
Toivottavasti tulevaisuudessa saadaan tällainen toteutus, mutta kyseinen asia ei ole nyt tässä vaiheessa aivan prioriteettilistan kärjessä.
[QUOTE="otaar, post: 329045, member: 256"]Graafit vois olla interaktiivisia näin herran vuonna 2017. Saisi valittua esim. 100% tasoa edustavan prosessorin ja näyttäis sitten muiden suhteelliset nopeuserot. Ylipäänsä suhteelliset erot kiinnostaa enemmän kuin absoluuttiset arvot.
Ja tietenkin kun kabylakea testattiin niin oishan se voinu olla korostettuna.
2018 vois katella jos vaikka optanea olis saatavana niin vois harkita IVYn päivitystä.[/QUOTE]
Joo olet aivan oikeassa, täytyy kartoittaa mikä olisi järkevin tapa niiden toteuttamiseen.
Hyvä artikkeli! 🙂
Tehonkulutus-graafeissa on värit ja tekstit eri järjestyksessä kummassakin kuvassa. Toki vain kosmeettista mutta pisti silmään 🙂
Hyvä artikkeli. Onko ylikellotustesteissä mukana kaikki tässä artikkelissa esiintyneet cpu:t? Itseäni ainakin kiinnostaisi nähdä miten max stabiilikelloilla varustettu ivy bridge pärjää vastaavaa kaby lakea vastaan.
[QUOTE="Sampsa, post: 329062, member: 2"]Joo olet aivan oikeassa, täytyy kartoittaa mikä olisi järkevin tapa niiden toteuttamiseen.[/QUOTE]
Samalla olisi hyvä jotenkin yhtennäistää graafien värimaailman sivuston värien kanssa. Lähinnä sitä ettei graafien väreissä tule liikaa vaihteluja.
[QUOTE]..vertailukohtina mukana olivat vastaavat edellisen Skylake-sukupolven Core i7-6700– ja Core i5-6600K-mallit…[/QUOTE]
Pitäisikö lukea 6700K?:think:
[QUOTE="escalibur, post: 329209, member: 439"]Samalla olisi hyvä jotenkin yhtennäistää graafien värimaailman sivuston värien kanssa. Lähinnä sitä ettei graafien väreissä tule liikaa vaihteluja.
Tässä on yksi varsin tyylikäs esimerkki: http://www.techspot.com/review/1299-intel-core-kaby-lake-desktop/page4.html[/QUOTE]
Ihan hyvä idea, mutta tässä kohdassa ei ole vielä päästy ihan tuon tason hienosäätövaiheeseen 😉 Tuollaista toissijaista viilailua voi sitten harrastaa tulevien kuukausien aikana, kun muuten sadaan homma rullaamaan :comp:
[QUOTE="Imbe, post: 329244, member: 3043"]Pitäisikö lukea 6700K?:think:[/QUOTE]
Pitäisi, kiitos huomiosta, korjattu :tup:
Kiitokset artikkelista. Jätän kirjoitusvirheistä huomauttamisen muille. Zeniä odotellessa :tup::hungry:
Ensimmäisen dian skaalaus ei ilmeisesti pelitä ihan täysin firefox-johdannaisilla vaan jättää kapeammalla (1280x-)näytöllä 1007-leveyden käyttöön katkaisten rivit eikä sivuscrollibaaria ole käytettävissä.
https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2016/11/kaby-lake-dia00.jpg
[QUOTE="Bustis, post: 329287, member: 1513"]Ensimmäisen dian skaalaus ei ilmeisesti pelitä ihan täysin firefox-johdannaisilla vaan jättää kapeammalla (1280x-)näytöllä 1007-leveyden käyttöön katkaisten rivit eikä sivuscrollibaaria ole käytettävissä.
https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2016/11/kaby-lake-dia00.jpg[/QUOTE]
Testasin Firefoxilla eikä mitään ongelmaa? Voitko laittaa screenshotin vaikka tuonne palauteosiolle, kiitos.
No huh…. Ei tästä IB:stä kannata luopua. Seuraava askel on sitten suoraan 8 ydin rossu.
Lähes 80c lämpeää vakiona NH-D15 coolerilla Primessä, eli pakko melkein korkata jos haluaa kellottaa?
Mulla IE 11:lla menee artikkelissa tekstit oikeasta laidasta yli näytön reunasta ja osa kirjoituksesta jää piiloon. Näyttönä 2560×1440.
Itse artikkeli on kyllä hyvä ja asiantunteva! :hungry:
Loistava artikkeli! Asiantuntemus paistaa läpi.
Vielä kun malttaisi odottaa AMD vastausta, kun tässä ostohousuja kutittaa jo niin rajusti.
[QUOTE="Juha Kokkonen, post: 329254, member: 1197"]Ihan hyvä idea, mutta tässä kohdassa ei ole vielä päästy ihan tuon tason hienosäätövaiheeseen 😉 Tuollaista toissijaista viilailua voi sitten harrastaa tulevien kuukausien aikana, kun muuten sadaan homma rullaamaan :comp:[/QUOTE]
Nou hätää. Kaikki asiat omalla painollaan. 🙂
[QUOTE="r_vi, post: 329379, member: 4003"]Mulla IE 11:lla menee artikkelissa tekstit oikeasta laidasta yli näytön reunasta ja osa kirjoituksesta jää piiloon. Näyttönä 2560×1440.
[/QUOTE]
Kiitos huomiosta, tsekataan.
Hyvä artikkeli, selkeästi tehty ja antaa vastauksia mukavasti siihen, mitä oman koneen kanssa juuri mietin.
Tämä 2011 Asmolalta ostettu I7 2600k (4,6ghz kelloilla menty) se vaan edelleen rokkaa ja päätin katsastaa vielä tuon Ryzenin ennen päivityspäätöstä 🙂
Mitä pelaamiseen tulee, artikkeli antaa vastauksen myös siihen että hieman enemmän sijoitettu raha on tosiaan fiksuakin komponenttien hankinnassa. Aikoinaan kun pohdin halvempaa prossua, päädyin kuitenkin I7- malliin. Hyvin on kestänyt aikaa siis tämä.
Jos jotkut ihmettelee tuota BF1:n omituisuutta, niin epäilen syyn olevan muistien viiveissä. DDR3:lla huomattavasti ”kireämmät” muistiasetukset, kuin DDR4:lla, että epäilen sitä syyksi miksi SB ja IB ovat uudempien edellä, ja miksi Haswell on pohjalla.
Vaatisi hieman tutkintaa ja mainitsin asiasta myös Sampsalle jo.
Kiitos mainiosta artikkelista! Hyvää kannatti odottaa. Väkisinkin tulee verrattua tätä artikkelia siihen toisen kotimaisen sivuston vastaavaan artikkeliin. Muro saattoi voittaa julkaisunopeudessa, mutta artikkelin laatu menee iO-Techille 10-0! (y)
Erityisesti tuo IPC-vertailu lämmitti vanhan Sandyn (2500k) omistajaa kovasti. Juuri tällaisia eri prosessorisukupolvien eroja selvittäviä testejä on kaivattu. Näiden informaatioarvo on suuri meille lukuisille vanhempien prosessorien omistajille. Nyt kun sitten vielä malttaa odottaa ryzenin vastaavia testejä, niin sen jälkeen saattaapi olla viimeinkin prosessoripäivityksen paikka. 🙂
Noniin, kannatihan sitä odottaa. Mukavaa lukemista. Yllä olikin niin paljon korjausehdotuksia, ettei tosiaan mieleen tule muuta kummempaa. Tosissaan tuon pullonkaulan testaaminen olisi ihan hauska lisä, mutta ehkä kuitenkin turha.
Hassua huomata Sandyn sinnikkyys. 6 vuotta mennyt ja vanha jaksaa vielä. Mielenkiinnolla odotan kellotusosiota.
Kiitoksia artikkelista.
Ihan mukava artikkeli ja tykkään ehkä tuosta alaspäin scrollaavasta kokonaisuudesta. Toki selkeyttää jos tekee sisällysluettelon.
Nyt vain odotellaan koska Intel tuo 8C mallit halvempaan hintaluokkaan.
[QUOTE="Keketin, post: 328947, member: 1063"]
-En tiedä, mutta olisiko selkeämpi ilmoittaa nuo prosessorit mallinimin (2600k, 3770k, 4790k…) kuin Sandy, Ivy jne? Oletan että asiaan perehtymätön tunnistaa helpommin kasvavan numerosarjan uudemmaksi prosessoriksi kuin "tuoteperheen" nimen. Viittaan tällä kommentilla siis graafeihin, joissa vertailua.[/QUOTE]
Täällä on puolestaan yksi mobiilipuolen uuno, joka tunnistaa tuotenimet paremmin kuin numerosarjat. Kannetavien puolella aika usein näkee kuitenkin mainostettavan "7. sukupolven Intel Core i7 suoritin", missä jätetään sekä numerosarja että tuotenimi pois :confused2:. Tiedä sitten mikä tässä olisi loogisin tapa mutta ainakin itselle avautui hyvin. Eikös tässä kuitenkin nimenomaan tehty vertailua eri arkkitehtuurien kesken?
Speed Shift -tekniikasta olisi kiva nähdä jonkinlaista vertailua kannettavilla joskus myöhemmin aikataulun salliessa (kaukaisessa tulevaisuudessa) :).
Kiitos artikkelista. Alaspäin scrollailu oli mukavaa ja kaikki info hyvin omilla paikoillaan.
Laittaa vaan hymyilyttämään tämä, että kohta vuosikymmenen aikana 2 kiveä (Phenom II ja 8t IB), eikä edes akuuttia päivitystarvetta :nb:
Mistä syystä Battlefield 1 testissä käytitte DX12:sta? DX11 antaa paljon paremmat framit, kuin DX12. Minimeissä saattaa tulla jopa 50 fps erotus. GamersNexus:en BF1 cpu artikkelissa testasivat DX11 vs DX12 ja erot olivat todella suuret.
[QUOTE="Henriquez, post: 329698, member: 219"]Noniin, kannatihan sitä odottaa. Mukavaa lukemista. Yllä olikin niin paljon korjausehdotuksia, ettei tosiaan mieleen tule muuta kummempaa. Tosissaan tuon pullonkaulan testaaminen olisi ihan hauska lisä, mutta ehkä kuitenkin turha.
Hassua huomata Sandyn sinnikkyys. 6 vuotta mennyt ja vanha jaksaa vielä. Mielenkiinnolla odotan kellotusosiota.
Onko tuo 1080p edelleen yleisin resoluutio, joka käytössä?
Kiitoksia artikkelista.[/QUOTE]
On, yli FHD näytöt ovat edelleen marginaalituotteita valtavirrassa.
ninjaedit. Kuva steamin hardwares surveystä, otettu nnnyt
[QUOTE="IsoLuumu, post: 329917, member: 23"]On, yli FHD näytöt ovat edelleen marginaalituotteita valtavirrassa.
ninjaedit. Kuva steamin hardwares surveystä, otettu nnnyt
Ainiin. Tuoltahan sen olisi nähnyt. Kiitoksia.
Näkyy olevan jooh. Itse pelailen 1050p näytöllä vieläkin, eikä ole aikomusta suurempaan vaihtaa vielä aikoihin. Tiukka paikka kyllä itselle, että vaihtaako Sandysta nyt sitten AMD Ryzeniin vaiko Intel Kaby Lake- prossuun.
Murossa oli avauduttu tästä artikkelista, löytyy myös Techin räbästä :kahvi:
Sen verran oikeakielisyyteen liittyen, että tuo "varustettu 91 watin TDP-arvolla" on superkankea eikä oikein edes suomea. Parempi olisi esimerkiksi "Intel ilmoittaa prosessorin TDP-arvoksi 91 wattia" tjsp. Ihan vain vinkkinä 😉
[QUOTE="IsoLuumu, post: 329917, member: 23"]On, yli FHD näytöt ovat edelleen marginaalituotteita valtavirrassa.
ninjaedit. Kuva steamin hardwares surveystä, otettu nnnyt[/QUOTE]
Mä en pidä tuota Steamin hardwaresurvey lukemaa kovinkaan hyvänä lähteenä ihan jo siitä syystä että tuossa on tilastoitu jokainen kone mille Steam on asennettu ja joilla saatetaan pelata tyyliin Minecraftia tai Clash of Clansia. Halpisläppäreitä on varmaan käytössä aika paljon enemmän kuin erillisiä näyttöjä ja niiden resot ovat sitten ehkä maksimissaan sen FHD. Ei tuo edusta pelaamista varten ostettuja tai kasattuja koneita joissa on erillinen laadukas näyttö.
Väitän ihan puhtaalla mutulla että "pelikoneissa" se FHD on tällä hetkellä eniten käytetty mutta että myös 1440p näytöt alkavat olla jo suhteellisen yleisiä.