Intel julkaisi odotetusti Kaby Lake -koodinimelliset 7. sukupolven Core-prosessorit 3. tammikuuta ja saimme io-techin testiin heti tuoreeltaan suorituskykyisimmät ja kerroinlukottomat K-sarjan Core i7- ja Core i5 -mallit.
Tutustumme tässä artikkelissa Kaby Laken taustoihin ja esittelemme Core i7-7700K- ja Core i5-7600K-prosessoreiden ominaisuudet. Suorituskykymittauksissa testasimme ensin kattavasti IPC-suorituskyvyn Intelin eri arkkitehtuurien kesken clock-to-clock-testeissä 4 GHz:n kellotaajuudella. Perään ajoimme prosessori- ja 3D-testit Core i7-7700K- ja Core i5-7600K-prosessoreilla vakiotaajuuksilla ja vertailukohtina mukana olivat vastaavat edellisen Skylake-sukupolven Core i7-6700K- ja Core i5-6600K-mallit. Mukana on myös tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset.
Kaby Laken ylikellottamiseen ja Z270-piirisarjaan perustuviin emolevyihin perehdymme myöhemmin erikseen julkaistavissa artikkeleissa.
Neliytimisiä Kaby Lake-S -sarjan työpöytäprosessoreita julkaistiin yhteensä kuusi kappaletta, joista kerroinlukottomat K-sarjan Core i7-7700K- ja Core i5-7600K -mallit on varustettu 91 watin TDP-arvolla. Loput neljä mallia ovat varustettu 65 watin TDP-arvolla, ne ovat lukittu kertoimen osalta ja toimivat alhaisemmilla kellotaajuuksilla.
Core i7-7700K:n veroton hinta Yhdysvalloissa 1000 kappaleen erissä on 339 dollaria eli sama kuin Core i7-6700K:lla. Core i5-7600K:n 242 dollarin hinta on sama kuin Core i5-6600K:lla. Markkinatilanteesta kertoo se, että Skylake-prosessoreiden hinnat eivät laskeneet Kaby Laken julkaisun myötä.
Suomessa Core i7-7700K:n hinta on julkaisun yhteydessä 419 euroa ja Core i5-7600K:n 290 euroa.
Intel Processor Price List päivitetty 3.1.2017 (PDF)
Intel ilmoitti viime vuonna, että sen käyttämä Tick-Tock-kehitysmalli on tullut tiensä päätökseen. Tulevaisuudessa pienemmän valmistustekniikan (Tick) ja uuden arkkitehtuurin (Tock) rinnalle tulee valmistusprosessin optimointi, joka on ensimmäisenä käytössä edelleen 14 nanometrin viivanleveydellä valmistettavissa Kaby Lake -prosessoreissa.
Samassa yhteydessä sijoittajille suunnatussa dokumentissa Intel kertoi, että se tulee hyödyntämään 14 ja 10 nanometrin valmistusprosesseja ajallisesti aiempia prosesseja pidempään. Dokumentista löytyy myös maininta, että Kaby Lake toisi mukanaan suorituskykyyn liittyviä parannuksia Skylake-prosessoreihin verrattuna:
We also plan to introduce a third 14nm product, code-named ”Kaby Lake.” This product will have key performance enhancements as compared to our 6th generation Intel Core processor family.
Jälkikäteen yrityksen puheet on tulkittava siten, että parannettu ja optimoitu valmistusprosessi mahdollistaa korkeampien kellotaajuuksien myötä paremman suorituskyvyn.
Käytännössä ainoa konkreettinen parannus liittyen suorituskykyyn on aiempaa nopeampi Speed Shift -tekniikka, joka on vastuussa prosessorin kellotaajuuden vaihtamisesta eri Performance- eli P-tilojen välillä ja korkeimman mahdollisen Turbo-kellotaajuuden saavuttamisesta. Intel on jatkokehittänyt Skylaken yhteydessä lanseerattua Speed Shift -ominaisuutta siten, että Kaby Lakessa korkein Turbo-taajuus saavutetaan noin 15 millisekunnissa, kun Skylakella aikaa kului yli 30 millisekuntia. Nopeamman Speed Shift -tekniikan ansiosta järjestelmä voi tuntua aiempaa responsiivisemmalta erityisesti kannettavissa tietokoneissa, mutta työpöytäkoneissa käytännön vaikutus suorituskykyyn on marginaalinen.
Intel kutsuu parannettua 14 nanometrin valmistusprosessiaan 14 nm+:ksi, mutta kovinkaan tarkkoja yksityiskohtia se ei ole uudistuksista kertonut. Pintapuolisesti mainitut parannukset liittyvät 3D-transistorin evämäisen nielun profiilin sekä kanavan piiatomien käyttäytymiseen (Strained Silicon).
Kaby Laken jälkeen vuorossa on siirtyminen pienempään 10 nanometrin prosessiin Cannonlake-koodinimellisten prosessoreiden myötä, jotka julkaistaan todennäköisesti vuoden 2018 aikana.
Neliytimisen Kaby Lake -prosessorin piisirun pinta-alaa eikä transistorien lukumäärää ole toistaiseksi kerrottu. Vertailun vuoksi edellisen sukupolven neliytimisen Skylake-prosessorin piisirun pinta-ala on 122 neliömillimetriä ja transistorimäärä 1,75 miljardia. Kaby Laken pinta-alan voidaan olettaa olevan noin 125 mm2 ja transistorimäärän vajaa 2 miljardia.
Kaaviokuvasta nähdään, että prosessoriytimet ja jaettu L3-välimuisti vievät piirin pinta-alasta reilu puolet ja grafiikka- ja mediaominaisuudet haukkaavat reilun kolmanneksen.
Kaby Laken uudet mediaominaisuudet tuovat mukanaan rautapohjaisen 4K UHD HEVC 10-bit- ja VP9-videoiden dekoodauksen eli purkamisen. Skylakessa HEVC-purku toimii media enginen voimin täysin rautakiihdytettynä 8-bittiselle sisällölle, mutta 10-bittisen sisällön purkuun tarvitaan grafiikkaohjaimen apua.
Kaby Laken uusi media engine kykenee purkamaan itsenäisesti yhtä 10-bittistä 4K UHD HEVC -videota 60 FPS:n nopeudella tai kahdeksaa videostreamia 30 FPS:n nopeudella. Paremman suorituskyvyn lisäksi dedikoidun kiihdyttimen ansiosta 10-bittistä HEVC-sisältöä purkaessa lämmöntuottoa ja tehonkulutusta on saatu alhaisemmaksi, joka näkyy kannettavien tietokoneiden parempana akkukestona.
Intel HD Graphics 630 -grafiikkaohjaimen ominaisuudet Kaby Lake -prosessoreissa ovat käytännössä vastaavat kuin Skylake-prosessoreissa. Core i7- ja i5-prosessoreihin integroidussa GT2-tason grafiikkaohjaimessa on käytössä 24 suoritusyksikköä (Execution Unit) ja 3D-rasituksessa kellotaajuus nousee maksimissaan 1150 MHz:iin. Tuettuna on DirectX 12 -rajapinta, mutta kunnon pelaamiseen on syytä hankkia erillisnäytönohjain.
Prosessoreiden esittely
Core i7-7700K
Suorituskykyisin työpöytäkäyttöön tarkoitettu Kaby Lake-S -koodinimellinen -prosessori on Core i7-7700K -malli, joka on neliytiminen ja kykenee käsittelemään Hyper-Threading-ominaisuuden myötä samanaikaisesti kahdeksaa säiettä (4C/8T).
Core i7-7700K:n veroton suositushinta Yhdysvalloissa 1000 kappaleen erissä on 368 dollaria ja Suomessa hintataso on alkaen noin 400 eurosta. Io-techin testiin saapui prosessorin SR33A-s-skoodilla varustettu retail- eli myyntiversio.
Kaby Lake -prosessorit käyttävät samaa LGA 1151 -kantaa, kuin edellisen sukupolven Skylake-koodinimelliset 6. sukupolven Core -sarjan prosessorit ja toimivat Intelin 100- ja 200-sarjan piirisarjoihin perustuvilla emolevyillä. 100-sarjan piirisarjoilla varustettuihin emolevyihin täytyy kuitenkin päivittää UEFI BIOS ennen kuin Kaby Laket saadaan toimimaan niissä.
Prosessoriin integroitu kaksikanavainen DDR4/DDR3-muistiohjain on päivitetty tukemaan virallisesti DDR4-2400-nopeutta, kun edellisen sukupolven Skylaken virallinen tuettu nopeus on DDR4-2133. PCI Express 3.0 -ohjaimesta löytyy 16 linjaa, jotka on mahdollista jakaa kahden näytönohjaimen SLI- ja Crossfire-konfiguraatioille kahdeksi x8-nopeudella toimivaksi väyläksi.
Core i7-7700K:ta markkinoidaan 4,2 GHz:n perustaajuudella, mutta käytännössä Turbo Boost 2.0 -ominaisuuden myötä kellotaajuus on kaikkien ytimien rasituksessa 4,4 GHz tai yhden ytimen rasituksessa 4,5 GHz. Kaikkien ytimien rasituksessa käyttöjännite nousi 1,216 volttiin ja yhden ytimen rasituksessa vielä pykälän korkeammalle 1,232 volttiin.
Skylake-sukupolven vastaavaan Core i7-6700K -prosessoriin verrattuna Core i7-7700K toimii vakiona 300 MHz eli 7 % korkeammalla kellotaajuudella.
Core i5-7600K
Edullisempi neliytiminen Core i5-7600K on tuttuun tapaan jätetty ilman Hyper-Threading-ominaisuutta eli se kykenee käsittelemään samanaikaisesti neljää säiettä (4C/4T).
Core i5-7600K:n veroton suositushinta Yhdysvalloissa 1000 kappaleen erissä on 242 dollaria ja Suomessa hintataso on alkaen hieman vajaasta 300 eurosta. Io-techin testiin saapui prosessorin SR32V-s-skoodilla varustettu retail- eli myyntiversio.
Core i5-7600K:ta markkinoidaan 3,8 GHz:n perustaajuudella, mutta käytännössä Turbo Boost 2.0 -ominaisuuden myötä kellotaajuus on kaikkien ytimien rasituksessa 4,0 GHz tai yhden ytimen rasituksessa 4,2 GHz. Kaikkien ytimien rasituksessa käyttöjännite nousi 1,136 volttiin ja yhden ytimen rasituksessa vielä pykälän korkeammalle 1,168 volttiin.
Skylake-sukupolven vastaavaan Core i5-6600K -prosessoriin verrattuna Core i5-7600K toimii vakiona kaikkien ytimien rasituksessa 400 MHz (+11 %) ja yhden ytimen rasituksessa 300 MHz korkeammalla kellotaajuudella (+8 %).
Arkkitehtuurien välinen IPC-suorituskyky, clock-to-clock @ 4 GHz
Koska Kaby Lake ei tuo mukanaan uudistuksia prosessoriarkkitehtuuriin, vaan ainoastaan sen valmistusprosessia on optimoitu, suorituskyky on käytännössä samalla kellotaajuudella identtinen Skylaken kanssa.
- Sandy Bridge 32 nm (julkaistiin vuonna 2011)
- Ivy Bridge 22 nm (2012)
- Haswell 22 nm (2013)
- Broadwell 14 nm (2015)
- Skylake 14 nm (2015)
- Kaby Lake 14 nm (2017)
Ajoimme clock-to-clock-suorituskykymittaukset neljän gigahertsin kellotaajuudella Intelin viidellä mikroprosessoriarkkitehtuurilla Sandy Bridgestä Kaby Lakeen. Välistä puuttuu kesällä 2015 esitelty Broadwell-arkkitehtuuri, joka julkaistiin markkinoille vain pari kuukautta ennen Skylaken lanseerausta, eivätkä Broadwell-prosessoreiden työpöytäversiot koskaan yleistyneet kuluttajien keskuudessa.
Sandy Bridge ja Ivy Bridge testattiin ASRockin Z77-piirisarjaan perustuvalla Z77 Pro3 -emolevyllä ja käytössä oli kahdeksan gigatavua DDR3-muistia. Sandy Bridgen kanssa muistit toimivat DDR3-2133-nopeudella ja Ivy Bridgellä DDR3-2400-nopeudella. Sandy Bridgellä käytetty hitaampi muistitaajuus johtui siitä, ettei prosessorista löydy korkeampaa muistikerrointa.
Haswell testattiin Z97-piirisarjaan perustuvalla Asuksen Z97-A USB 3.1 -emolevyllä ja käytössä oli kahdeksan gigatavua DDR3-2400-nopeudella toimivaa muistia.
Skylake ja Kaby Lake testattiin Z270-piirisarjaan perustuvalla Asuksen ROG Maximus IX Formula -emolevyllä ja käytössä oli kahdeksan gigatavua DDR4-2400-nopeudella toimivaa muistia.
Muiden komponenttien osalta avoinaisessa testikokoonpanossa oli käytössä NVIDIAn GeForce GTX 1080 -referenssinäytönohjain ja 1920×1080- eli Full HD -resoluution näyttö. 64-bittinen Windows 10 Pro -käyttöjärjestelmä oli asennettuna Corsairin 120 gigatavun Force GT -SSD-asemalle ja pelit Samsungin 960 Pro M.2 SSD:lle. Virransyötöstä vastasi Silverstonen 750 watin Strider Gold -virtalähde.
Cinebench R15 -renderöintitesti testattiin kaikilla prosessoriytimillä ja vain yhdellä ytimellä. Tulokset skaalautuvat hyvin IPC-suorituskykyn mukaan. Skylaken ja Kaby Laken suorituskyky oli identtinen ja Sandy Bridgeen verrattuna niiden tulos on parantunut vuosien varrella 25 prosenttia.
Blender-renderöintitestissä oli käytössä AMD:n julkaisema RyzenGraphic_27-tiedosto (150 samples) ja testi skaalautui hyvin IPC-suorituskyvyn mukaan. Skylaken ja Kaby Laken suorituskyky oli identtinen ja Sandy Bridgeen verrattuna ne suoriutuivat renderöinnistä 32 % nopeammin.
Geekbench 4:n CPU Benchmark -testi antaa tulokset kaikille ytimille ja yhdelle ytimelle. Testi skaalautui hyvin IPC-suorituskyvyn mukaan. Skylaken ja Kaby Laken suorituskyky oli identtinen ja Sandy Bridgeen verrattuna niiden tulokset olivat noin 30 % paremmat.
X265 HEVC Benchmark osaa hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä ja käytössä olevia käskykantoja videon enkoodauksessa. Skylaken ja Kaby Laken suorituskyky oli identtinen, mutta Sandy Bridge ja Ivy Bridge jäivät selvästi taakse AVX2-käskyjen puuttuessa. Skylaken ja Kabylaken suorituskyky oli jopa noin 86 % parempi kuin Sandy Bridgellä.
3DMark Fire Striken fysiikkatesti käyttää Bulletin avoimen lähdekoodin fysiikkakirjastoa ja hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä simulaatioissaan. Skylaken ja Kaby Laken suorituskyky oli identtinen ja Sandy Bridgeen verrattuna niiden tulokset olivat noin 24 % paremmat.
Selain-pohjainen JetStream 1.1 -testi ajettiin läpi Chromella (Version 55.0.2883.87 m) ja se mittaa Javascript-suorituskykyä kehittyneissä webbisovelluksissa. Haswellilla, Skylakella ja Kaby Lakella JetStream-tulos oli samalla tasolla ja Sandy Bridgeen verrattuna niiden tulos oli noin 21 % parempi.
Myös selainpohjainen Octane 2.0 mittaa Javascript-suorituskykyä ja testi ajettiin Chromella (Version 55.0.2883.87 m). Tulokset ovat saman suuntaiset kuin JetStream 1.1 -testissä, mutta Skylake ja Kaby Lake ottivat pienen kaulan Haswelliin verrattuna. Skylaken ja Kaby Laken suorituskyky oli identtinen ja Sandy Bridgeen verrattuna niiden tulokset olivat JetStream-testin tavoin noin 21 % paremmat.
AIDA64:n muistitesti mittaa muistiväylän kaistanleveyttä luku-, kirjoitus- ja kopiointitesteissä. Skylake- ja Kaby Lake -prosessoreilla muistiväylän kaistanleveys oli identtinen ja Z270-emolevyllä ja DDR4-2400-muisteilla saavutettiin noin 5000 Mt/s eli noin 16-18 % parempi tulos kuin Sandy Bridgellä Z77-emolevyllä ja DDR3-2133-muisteilla.
3D-pelitestit
Testikokoonpanossa käytetylle GeForce GTX 1080 -näytönohjaimelle asennettiin uusimmat 376.33-ajurit. Peleissä käytettiin 1920×1080-resoluutiolla normaalitason kuvanlaatuasetuksia, joita myös kuluttajat todennäköisesti käyttävät.
Battlefield 1 -testi testattiin DirectX 12 -rajapinnalla ja ruudunpäivitysnopeus mitattiin OCAT-ohjelmalla. Tulokset kuvastavat hyvin niitä haasteita, joita prosessoriarkkitehtuureita testatessa peleissä kohdattiin.
Selvästi suorituskykyisimmäksi prosessoriksi Battlefield 1:ssä nousi useamman tarkistusajonkin jälkeen Ivy Bridge. Esimerkiksi Kaby Lake- ja Skylake-prosessoreilla testi pätkäsi parissa kohdassa ja ruudunpäivitysnopeus notkahti selvästi, mutta Ivy Bridgellä ilmiö ei esiintynyt niin vakavissa määrin, vaikka käytössä oli vanha Z77-emolevy ja DDR3-muistit.
Total War: Warhammerissa tulokset skaalautuivat hieman paremmin, mutta tällä kertaa Haswell nousi yllättäen suorituskykyisimmäksi ohi Kaby Laken ja Skylaken.
Civilivation VI:n AI Benchmark -testissä Kaby Lake ja Skylake suoriutuivat identtisesti, mutta Haswell suoriutui vuoroista keskimäärin tässäkin testissä nopeammin.
GTA V:n Benchmark-testissä myös Ivy Bridge nousi Kabyn Lake ja Skylaken ohi Haswellin rinnalle. Sandy Bridge jäi hieman muista jälkeen.
Pelitestien yhteenvetona voidaan todeta, että erot prosessoriarkkitehtuurien kesken ovat minimaaliset ja ne saa tarvittaessa kurottua umpeen kellotaajuutta nostamalla. Huomion arvoista on, kuinka hyvin 5-6 vuotta vanhat Sandy Bridge ja Ivy Bridge pärjäsivät pelitesteissä. Käytännössä Intelin nykyarkkitehtuureilla riittää suurimmassa osassa pelejä, että käytössä on neljä ydintä ja sen jälkeen suorituskyky määräytyy kellotaajuuden mukaan.
Core i7-7700K vs Core i5-7600K
Intelin uudet Core i7-7700K- ja Core i5-7600K -prosessorit on hinnoiteltu samoin kuin edellisen Skylake-sukupolven vastaavat mallit Core i7-6700K ja Core i5-6600K. Vaikka IPC-suorituskyky on säilynyt samana, yritys on pystynyt nostamaan Kaby Laken myötä perus- ja Turbo-kellotaajuuksia jopa 300-400 MHz paremman suorituskyvyn saavuttamiseksi.
Kaby Lake- ja Skylake-prosessoreilla käytettiin testialustana Asuksen Z270-piirisarjaan perustuvaa ROG Maximus IX Formula -emolevyä, joka on suunnattu tehokäyttäjille ja hintataso on noin 350-400 euroa.
Piirilevy on peitetty lähes kokonaan muovisuojuksella ja virransyöttö on varustettu EKWB:n kanssa yhteistyössä valmistetulla jäähdytysblokilla, josta löytyy valmius nestekierrolle. M.2 SSD -liitin on piilotettu avattavan luukun alle, joka toimii samalla jäähdytyselementtinä. Emolevy on RGB-valaistu ja I/O-liittimien suojus on kiinteästi paikoillaan.
Tutustumme emolevyyn vielä paremmin io-techin tulevassa Z270-artikkelissa.
Asus, ROG Maximus IX Formula -emolevyn tuotesivu
Cinebench R15 -testissä Core i7-7700K:n tulos oli kaikilla ytimillä noin 9 % parempi kuin Core i7-6700K:lla ja Core i5-7600K:n tulos oli noin 10 % parempi kuin Core i5-6600K:lla.
Blender-testissä Core i7-7700K:n tulos oli noin 8 % parempi kuin Core i7-6700K:lla ja Core i5-7600K:n tulos oli noin 9 % parempi kuin Core i5-6600K:lla.
X265 HEVC Benchmark -testissä Core i7-7700K:n tulos oli noin kuin 9 % parempi Core i7-6700K:lla ja Core i5-7600K:n tulos oli noin 10 % parempi kuin Core i5-6600K:lla.
Battlefield 1 -testissä Core i7-6700K:n tulos oli alle 1 % parempi kuin Core i7-7700K:lla ja Core i5 -prosessoreilla ruudunpäivitysnopeus oli tismalleen sama.
Total War: Warhammer skaalautui hienosti kellotaajuuden mukaan ja Core i7-7700K:n tulos oli noin 5 % parempi kuin Core i7-6700K:lla ja Core i5-7600K:n tulos oli noin 8 % parempi kuin Core i5-6600K:lla.
Civilization VI:n AI Benchmark -testissä Core i5-7600K:n tulos oli yllättäen koko joukon paras ja noin 8 % parempi kuin Core i5-6600K:lla. Core i7-7700K:n tulos oli noin 2,5 % parempi kuin Core i7-6700K:lla.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. Lisäksi tuloksissa on mukana Intelin oman Extreme Tuning Utility -monitorointiohjelman ilmoittama prosessorin Package TDP -lukema. Prosessoreita rasitettiin Mersennen alkulukuja etsivällä Prime95 28.9 -ohjelmalla (Small FFTs).
Huom! Prime95 hyödyntää Fourier’n muunnoksissa (FFT) Intelin erityisesti liukulukulaskentaa nopeuttavia Advanced Vector Extensions- eli AVX-käskyjä Small FFTs -rasitustesti edustaa lämmöntuotossa pahinta mahdollista skenaariota.
Prosessoriarkkitehtuurien vertailussa tehonkulutusmittausten tuloksiin kannattaa suhtautua varauksella, sillä käytössä oli kolme eri emolevyä ja kaikilla prosessoreilla käyttöjännite oli asetettu Auto-asetuksella:
- Sandy Bridge: 1,256 volttia (32 nm)
- Ivy Bridge: 1,136 volttia (22 nm)
- Haswell: 1,080 volttia (22 nm)
- Skylake: 1,245 volttia (14 nm)
- Kaby Lake: 1,120 volttia (14 nm)
Yllättäen tulokset olivat kuitenkin kohtalaisen loogisessa järjestyksessä prosessorin Package TDP:n osalta ja eri arkkitehtuurien välillä on pääsääntöisesti eroa 10-14 wattia. Ainoa isompi harppaus nähtiin Sandy Bridgen ja Ivy Bridgen välillä, kun eroa 32 ja 22 nanometrin prosessien välillä syntyi jopa 32 wattia Ivy Bridgen hyväksi.
Kaby Lake ja Skylake testattiin samalla emolevyllä ja samoilla komponenteilla ja tulosten valossa Intelin optimoitu 14 nm+ -valmistusprosessi mahdollistaa energiatehokkaammat prosessorit. Kaby Lakella prosessorin käyttöjännite oli 1,120 volttia ja Skylakella noin 11 % korkeampi eli 1,245 volttia. Kaby Lake oli prosessorin Package TDP:n osalta 14 wattia ja kokoonpanon osalta 10 wattia energiatehokkaampi kuin Skylake.
Kun tehonkulutusmittauksissa vastakkain asetettiin vakiotaajuuksilla toimivat Skylake- ja Kaby Lake Core i5 -prosessorit, niin erot tehonkulutuksessa olivat suorastaan hämmentävät. Vaikka Core i5-7600K toimi kaikkien ytimien osalta 4,0 GHz:n kellotaajuudella oli Package TDP -arvo jopa 18 wattia alhaisempi kuin 3,6 GHz:n kellotaajuudella toimineella Core i5-6600K:lla.
Core i7-7700K:n tehonkulutus 4,4 GHz:n kellotaajuudella ja kahdeksalla säikeellä Package TDP:n osalta oli 42 wattia korkeampi kuin Core i5-7600K:lla.
Lämpötilamittaukset
Lämpötilamittauksissa prosessoreita rasitettiin Mersennen alkulukuja etsivällä Prime95 28.9 -ohjelmalla (Small FFTs) ja lämpötilat mitattiin Intelin omalla Extreme Tuning Utility -monitorointiohjelmalla. Kyseessä on testin aikana mitattu lämpötilan maksimiarvo ja yksittäiset ytimet saattavat toimia muutamia asteita viileämpänä. Prosessoreita jäähdytettiin Noctuan NH-D15-coolerilla, joka oli varustettu yhdellä 140 mm:n tuulettimella.
400 MHz korkeammasta kellotaajuudesta huolimatta Core i5-7600K:n rasituslämpötila oli sama 54 astetta kuin Core i5-6600K:lla.
Core i7-7700K:n lämpötila 4,4 GHz:n kellotaajuudella ja kahdeksalla säikeellä oli 24 astetta korkeampi kuin Core i5-7600K:lla. Core i7-6700K puuttuu lämpötilamittauksista, sillä testiyksilön lämmönlevittäjä oli aiemmin korkattu eivätkä tulokset olisi vertailukelpoisia.
Loppuyhteenveto
Intelin Kaby Lake on kaksijakoinen julkaisu, joka ei toisaalta tarjoa prosessoriarkkitehtuurin osalta mitään uutta, mutta optimoidun valmistusprosessin ansiosta kellotaajuudet on saatu nostettua aiempaa korkeammalle tasolle.
Kaby Lake on oikeastaan olosuhteiden uhri. Se on ensimmäinen julkaisu, jossa on Intelin perinteisen Tick-Tock-kehitysstrategian sijaan käytössä olemassa olevan valmistusprosessin optimointi ilman arkkitehtuurimuutoksia. Jatkossa kuluttajien odotukset ovat mukautuneet Intelin uuteen kehityssuunnitelmaan ja vastaavanlaisia yllätyksiä ei enää tapahdu.
Kaby Laken prosessoriarkkitehtuuri ja clock-to-clock-suorituskyky verrattuna edellisen sukupolven Skylakeen ovat nopeasti käsitelty, sillä ne ovat identtiset.
Kun Kaby Lakea tarkastellaan arkkitehtuurin sijaan kuluttajatuotteena eli Core i7-7700K- ja Core i5-7600K-prosessorimalleina, näyttäytyy se aivan eri valossa. Io-techissä testattujen suorituskykyisimpien K-sarjan mallien kellotaajuuksia on nostettu 300-400 MHz ja suorituskyky on parantunut keskimäärin 8-10 % verrattuna Skylakeen. Samaan aikaan Core i5-7600K -prosessorilla Package TDP -tehonkulutus oli 18 wattia alhaisempi kuin Core i5-6600K:lla ja prosessorin maksimilämpötila identtinen.
Io-techin seuraavassa artikkelissa tutustutaan Kaby Laken ja optimoidun 14 nm+ -valmistusprosessin ylikellotuspotentiaaliin ja tähtäämme kohti viiden gigahertsin kellotaajuutta.
Ivy bridge on kylläkin 22nm 😉 :tup:
Artikkeli vaatii kovasti sisältöluettelon, joka vielä mieluiten rullaa sivun mukana yhdessä alaspäin.
Tällainen on suunnitteilla.
[QUOTE="laamanaator, post: 328718, member: 21"]
Ivy bridge on kylläkin 22nm 😉 :tup:[/QUOTE]
Ivy on vaikka 42nm jos sysop niin sanoo :rolleyes::geek:
Yhdessä alemmista CIV VI graafeista taitaa lukea keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus vaikka kyseessä on keskimääräinen vuoronpituus sekuntteina.
Hyvä artikkeli joka vahvistaa omat ajatukseni vaikka en välttämättä itse allekirjoita väitettä: ''Käytännössä Intelin nykyarkkitehtuureilla riittää, että käytössä on neljä ydintä ja sen jälkeen suorituskyky määräytyy kellotaajuuden mukaan.''. Oman kokemuksen perusteella 4c/8t alkaa olla aika minimi jos haluaa välttää ikävät FPS dropit/kevyet stutteroinnit joissain peleissä kuten esim. Witcher 3, Forza Horizon 3 jne.
:tup:
Civ VI -testissä Haswell sai parhaan tuloksen, vaikka taulukossa ilmoitetaan suuremman tuloksen olevan parempi :confused:
Taisi Z77 Ser3 kestää sysop testit.:comp:
"Vertailun vuoksi edellisen sukupolven neliytimisen Skylake-prosessorin piisirun pinta-ala oli 122 neliömillimetriä ja tranaistorimäärä 1,75 miljardia. Kaby Laken pinta-alan voidaan olettaa olevan noin 125 mm2 ja tranistorimäärän vajaa 2 miljardia."
:beye:
Ei näköjään vielä mitään huolta päivittää Nehalemista parempaan. Vähän toki M.2 SSD tai kunnollinen Sata3 haluttaisi, mutta muuten ei näytä edelleenkään olevan järkeä päivittää.
Muiden testien perusteella Nehalemin IPC on noin 15-20% huonompi kuin Sandy Bridge, ja jos Sandy on 20-25% huonompi kuin Kaby Lake niin voi ihan huoletta odottaa vaikka Ryzenistä seuraavaa AMDtä.
Tokihan tuo i7-930 @ 3.8GHz lämmittää, mutta sehän on vain mukava näin talvella. 😀 Säästää muissa lämmityskuluissa.
”Kaby Lake on oikeastaan olosuhteiden uhri. Se on ensimmäinen julkaisu, jossa on Intelin perinteisen Tick-Tock-kehitysstrategian sijaan käytössä olemassa olevan valmistusprosessin optimointi ilman arkkitehtuurimuutoksia. Jatkossa kuluttajien odotukset ovat mukautuneet Intelin uuteen kehityssuunnitelmaan ja vastaavanlaisia yllätyksiä ei enää tapahdu.”
Jos oikein pilkkua haluaa vääntää, niin Devil’s Canyon oli juuri tuota yllämainittua vuonna 2014:
http://ark.intel.com/products/codename/81246/Devils-Canyon
Ei vaan myyty 5xxx-sarjana, vaikka koodinimi vaihtui..
[QUOTE="laamanaator, post: 328718, member: 21"]
Ivy bridge on kylläkin 22nm 😉 :tup:[/QUOTE]
Niin on, kiitos huomiosta, korjattu :tup:
[QUOTE="Tumpo, post: 328737, member: 8948"]Artikkeli vaatii kovasti sisältöluettelon, joka vielä mieluiten rullaa sivun mukana yhdessä alaspäin.[/QUOTE]
Tulossa, tämä oli ensimmäinen julkaistu pidempi artikkeli ja nyt on hyvä työstää ulkoasua ja käyttöliittymää paremmaksi :tup:
[QUOTE="rapukala, post: 328743, member: 2382"]Yhdessä alemmista CIV VI graafeista taitaa lukea keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus vaikka kyseessä on keskimääräinen vuoronpituus sekuntteina.
Hyvä artikkeli joka vahvistaa omat ajatukseni vaikka en välttämättä itse allekirjoita väitettä: ''Käytännössä Intelin nykyarkkitehtuureilla riittää, että käytössä on neljä ydintä ja sen jälkeen suorituskyky määräytyy kellotaajuuden mukaan.''. Oman kokemuksen perusteella 4c/8t alkaa olla aika minimi jos haluaa välttää ikävät FPS dropit/kevyet stutteroinnit joissain peleissä kuten esim. Witcher 3, Forza Horizon 3 jne.
:tup:[/QUOTE]
Kiitos huomiosta, CIV VI -graafi korjattu :tup:
Tarkensin vielä tekstiin, että suurimmassa osassa pelejä. Joissain tosiaan on tuosta HT:sta hyötyä, mutta toisaalta suurin osa peleistä ei osaa hyödyntää kuin maksimissaan neljää ydintä.
[QUOTE="RintZ, post: 328763, member: 497"]Civ VI -testissä Haswell sai parhaan tuloksen, vaikka taulukossa ilmoitetaan suuremman tuloksen olevan parempi :confused:[/QUOTE]
Kiitos huomiosta, taulukossa pienempi tulos on parempi, korjattu :tup:
[QUOTE="Keketin, post: 328790, member: 1063"]"Vertailun vuoksi edellisen sukupolven neliytimisen Skylake-prosessorin piisirun pinta-ala oli 122 neliömillimetriä ja tranaistorimäärä 1,75 miljardia. Kaby Laken pinta-alan voidaan olettaa olevan noin 125 mm2 ja tranistorimäärän vajaa 2 miljardia."
:beye:[/QUOTE]
Kiitos huomiosta, korjattu :tup:
[QUOTE="nukiuchi, post: 328839, member: 1579"]Ei näköjään vielä mitään huolta päivittää Nehalemista parempaan. Vähän toki M.2 SSD tai kunnollinen Sata3 haluttaisi, mutta muuten ei näytä edelleenkään olevan järkeä päivittää.
Muiden testien perusteella Nehalemin IPC on noin 15-20% huonompi kuin Sandy Bridge, ja jos Sandy on 20-25% huonompi kuin Kaby Lake niin voi ihan huoletta odottaa vaikka Ryzenistä seuraavaa AMDtä.
Tokihan tuo i7-930 @ 3.8GHz lämmittää, mutta sehän on vain mukava näin talvella. 😀 Säästää muissa lämmityskuluissa.[/QUOTE]
Iske M.2 SSD PCI Express -adapterilla kiinni emolevyyn niin taas mennään, olihan se vähän härski fiilis, kun Sandy Bridge -kokoonpanoon iskin kiinni Samsungin 960 Pron :comp:
[QUOTE="hsalonen, post: 328843, member: 2074"]"Kaby Lake on oikeastaan olosuhteiden uhri. Se on ensimmäinen julkaisu, jossa on Intelin perinteisen Tick-Tock-kehitysstrategian sijaan käytössä olemassa olevan valmistusprosessin optimointi ilman arkkitehtuurimuutoksia. Jatkossa kuluttajien odotukset ovat mukautuneet Intelin uuteen kehityssuunnitelmaan ja vastaavanlaisia yllätyksiä ei enää tapahdu."
Jos oikein pilkkua haluaa vääntää, niin Devil's Canyon oli juuri tuota yllämainittua vuonna 2014:
http://ark.intel.com/products/codename/81246/Devils-Canyon
Ei vaan myyty 5xxx-sarjana, vaikka koodinimi vaihtui..[/QUOTE]
Joo tavallaan totta, tämä oli tosiaan poikkeuksellinen julkaisu, mutta kyseessä ei ollut yhtä laaja päivitys kuin Kaby Lake vaan enemmänkin tuotetason päivitys.
Eikö tämän tason prosessorit vaadi jo melkeen kahta näytönohjainta jotta prosessori muodostuu pullonkaulaksi? Vai satuitteko tarkastamaan nakuttiko GPU-usage 100% koko pelitestien ajan?
Kiitos kattavasta artikkelista ja korkkausta odotellessa.
Kiitos, hyvä ja informatiivinen artikkeli. Vielä odotellaan sitten ylikellotustestit. :tup:
Muutama ajatus:
-Sisältöluettelo, kuten yllä olikin jo mainittu ja vastattu.
-Pienet viilailut/tarkennukset "testikokoonpano" -osioon.
-^ Ilmeisesti testit suoritettiin avoimessa testipenkissä? Päättelin näin kuvasta ja lämpötiloista, enkä löytänyt asiaan varmistusta tekstistä.
-^ "Käyttöjärjestelmä oli asennettuna Corsairin 120 gigatavun Force GT -SSD-asemalle…" …Mikä käyttöjärjestelmä?
-En tiedä, mutta olisiko selkeämpi ilmoittaa nuo prosessorit mallinimin (2600k, 3770k, 4790k…) kuin Sandy, Ivy jne? Oletan että asiaan perehtymätön tunnistaa helpommin kasvavan numerosarjan uudemmaksi prosessoriksi kuin "tuoteperheen" nimen. Viittaan tällä kommentilla siis graafeihin, joissa vertailua.
Ehkä hieman hakemalla haettua nillitystä, mutta nuo asiat nyt osuivat omaan silmään.
Ettei ihmiset ala suoraan vertailemaan noita selaintestejä tuleviin, niin olisi hyvä ilmoittaa nyt käytetty Chromen versio.
[QUOTE="Sargo, post: 328966, member: 228"]Ettei ihmiset ala suoraan vertailemaan noita selaintestejä tuleviin, niin olisi hyvä ilmoittaa nyt käytetty Chromen versio.[/QUOTE]
Totta, päivitetty (Version 55.0.2883.87 m)
Pari typoa, joko lähtee etunojapunnerruksia? 🙂
[QUOTE="Sampsa, post: 328664, member: 2"] Neliytimisen Kaby Lake -prosessorin piisirun pinta-alaa…[/QUOTE]
.. kappaleessaa "transistori" typotettu pariin kertaan.
[QUOTE="Sampsa, post: 328664, member: 2"] CIV VI graafi[/QUOTE]
Jonka jälkeen puhutaan CIV IV:stä 🙂
[QUOTE="Keketin, post: 328947, member: 1063"]Kiitos, hyvä ja informatiivinen artikkeli. Vielä odotellaan sitten ylikellotustestit. :tup:
Muutama ajatus:
-Sisältöluettelo, kuten yllä olikin jo mainittu ja vastattu.
-Pienet viilailut/tarkennukset "testikokoonpano" -osioon.
-^ Ilmeisesti testit suoritettiin avoimessa testipenkissä? Päättelin näin kuvasta ja lämpötiloista, enkä löytänyt asiaan varmistusta tekstistä.
-^ "Käyttöjärjestelmä oli asennettuna Corsairin 120 gigatavun Force GT -SSD-asemalle…" …Mikä käyttöjärjestelmä?
-En tiedä, mutta olisiko selkeämpi ilmoittaa nuo prosessorit mallinimin (2600k, 3770k, 4790k…) kuin Sandy, Ivy jne? Oletan että asiaan perehtymätön tunnistaa helpommin kasvavan numerosarjan uudemmaksi prosessoriksi kuin "tuoteperheen" nimen. Viittaan tällä kommentilla siis graafeihin, joissa vertailua.
Ehkä hieman hakemalla haettua nillitystä, mutta nuo asiat nyt osuivat omaan silmään.[/QUOTE]
Hyviä huomioita, testikokoonpano tarkennettu avonaiseksi ja käyttöjärjestelmä 64-bittiseksi Windows 10 Proksi.
[QUOTE="Rusna, post: 329011, member: 2723"]Pari typoa, joko lähtee etunojapunnerruksia? 🙂
.. kappaleessa "transistori" typotettu pariin kertaan.
Jonka jälkeen puhutaan CIV IV:stä :)[/QUOTE]
Korjattu, kyllä tässä joutunee illalla vähän jumppaamaan.. sen verran iso urakka tämä oli :beye:
Graafit vois olla interaktiivisia näin herran vuonna 2017. Saisi valittua esim. 100% tasoa edustavan prosessorin ja näyttäis sitten muiden suhteelliset nopeuserot. Ylipäänsä suhteelliset erot kiinnostaa enemmän kuin absoluuttiset arvot.
Ja tietenkin kun kabylakea testattiin niin oishan se voinu olla korostettuna.
2018 vois katella jos vaikka optanea olis saatavana niin vois harkita IVYn päivitystä.
[QUOTE="otaar, post: 329045, member: 256"]Graafit vois olla interaktiivisia näin herran vuonna 2017. Saisi valittua esim. 100% tasoa edustavan prosessorin ja näyttäis sitten muiden suhteelliset nopeuserot. Ylipäänsä suhteelliset erot kiinnostaa enemmän kuin absoluuttiset arvot.
[/QUOTE]
Toivottavasti tulevaisuudessa saadaan tällainen toteutus, mutta kyseinen asia ei ole nyt tässä vaiheessa aivan prioriteettilistan kärjessä.
[QUOTE="otaar, post: 329045, member: 256"]Graafit vois olla interaktiivisia näin herran vuonna 2017. Saisi valittua esim. 100% tasoa edustavan prosessorin ja näyttäis sitten muiden suhteelliset nopeuserot. Ylipäänsä suhteelliset erot kiinnostaa enemmän kuin absoluuttiset arvot.
Ja tietenkin kun kabylakea testattiin niin oishan se voinu olla korostettuna.
2018 vois katella jos vaikka optanea olis saatavana niin vois harkita IVYn päivitystä.[/QUOTE]
Joo olet aivan oikeassa, täytyy kartoittaa mikä olisi järkevin tapa niiden toteuttamiseen.
Hyvä artikkeli! 🙂
Tehonkulutus-graafeissa on värit ja tekstit eri järjestyksessä kummassakin kuvassa. Toki vain kosmeettista mutta pisti silmään 🙂
Hyvä artikkeli. Onko ylikellotustesteissä mukana kaikki tässä artikkelissa esiintyneet cpu:t? Itseäni ainakin kiinnostaisi nähdä miten max stabiilikelloilla varustettu ivy bridge pärjää vastaavaa kaby lakea vastaan.
[QUOTE="Sampsa, post: 329062, member: 2"]Joo olet aivan oikeassa, täytyy kartoittaa mikä olisi järkevin tapa niiden toteuttamiseen.[/QUOTE]
Samalla olisi hyvä jotenkin yhtennäistää graafien värimaailman sivuston värien kanssa. Lähinnä sitä ettei graafien väreissä tule liikaa vaihteluja.
[QUOTE]..vertailukohtina mukana olivat vastaavat edellisen Skylake-sukupolven Core i7-6700– ja Core i5-6600K-mallit…[/QUOTE]
Pitäisikö lukea 6700K?:think:
[QUOTE="escalibur, post: 329209, member: 439"]Samalla olisi hyvä jotenkin yhtennäistää graafien värimaailman sivuston värien kanssa. Lähinnä sitä ettei graafien väreissä tule liikaa vaihteluja.
Tässä on yksi varsin tyylikäs esimerkki: http://www.techspot.com/review/1299-intel-core-kaby-lake-desktop/page4.html[/QUOTE]
Ihan hyvä idea, mutta tässä kohdassa ei ole vielä päästy ihan tuon tason hienosäätövaiheeseen 😉 Tuollaista toissijaista viilailua voi sitten harrastaa tulevien kuukausien aikana, kun muuten sadaan homma rullaamaan :comp:
[QUOTE="Imbe, post: 329244, member: 3043"]Pitäisikö lukea 6700K?:think:[/QUOTE]
Pitäisi, kiitos huomiosta, korjattu :tup:
Kiitokset artikkelista. Jätän kirjoitusvirheistä huomauttamisen muille. Zeniä odotellessa :tup::hungry:
Ensimmäisen dian skaalaus ei ilmeisesti pelitä ihan täysin firefox-johdannaisilla vaan jättää kapeammalla (1280x-)näytöllä 1007-leveyden käyttöön katkaisten rivit eikä sivuscrollibaaria ole käytettävissä.
https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2016/11/kaby-lake-dia00.jpg
[QUOTE="Bustis, post: 329287, member: 1513"]Ensimmäisen dian skaalaus ei ilmeisesti pelitä ihan täysin firefox-johdannaisilla vaan jättää kapeammalla (1280x-)näytöllä 1007-leveyden käyttöön katkaisten rivit eikä sivuscrollibaaria ole käytettävissä.
https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2016/11/kaby-lake-dia00.jpg[/QUOTE]
Testasin Firefoxilla eikä mitään ongelmaa? Voitko laittaa screenshotin vaikka tuonne palauteosiolle, kiitos.
No huh…. Ei tästä IB:stä kannata luopua. Seuraava askel on sitten suoraan 8 ydin rossu.
Lähes 80c lämpeää vakiona NH-D15 coolerilla Primessä, eli pakko melkein korkata jos haluaa kellottaa?
Mulla IE 11:lla menee artikkelissa tekstit oikeasta laidasta yli näytön reunasta ja osa kirjoituksesta jää piiloon. Näyttönä 2560×1440.
Itse artikkeli on kyllä hyvä ja asiantunteva! :hungry:
Loistava artikkeli! Asiantuntemus paistaa läpi.
Vielä kun malttaisi odottaa AMD vastausta, kun tässä ostohousuja kutittaa jo niin rajusti.
[QUOTE="Juha Kokkonen, post: 329254, member: 1197"]Ihan hyvä idea, mutta tässä kohdassa ei ole vielä päästy ihan tuon tason hienosäätövaiheeseen 😉 Tuollaista toissijaista viilailua voi sitten harrastaa tulevien kuukausien aikana, kun muuten sadaan homma rullaamaan :comp:[/QUOTE]
Nou hätää. Kaikki asiat omalla painollaan. 🙂
[QUOTE="r_vi, post: 329379, member: 4003"]Mulla IE 11:lla menee artikkelissa tekstit oikeasta laidasta yli näytön reunasta ja osa kirjoituksesta jää piiloon. Näyttönä 2560×1440.
[/QUOTE]
Kiitos huomiosta, tsekataan.
Hyvä artikkeli, selkeästi tehty ja antaa vastauksia mukavasti siihen, mitä oman koneen kanssa juuri mietin.
Tämä 2011 Asmolalta ostettu I7 2600k (4,6ghz kelloilla menty) se vaan edelleen rokkaa ja päätin katsastaa vielä tuon Ryzenin ennen päivityspäätöstä 🙂
Mitä pelaamiseen tulee, artikkeli antaa vastauksen myös siihen että hieman enemmän sijoitettu raha on tosiaan fiksuakin komponenttien hankinnassa. Aikoinaan kun pohdin halvempaa prossua, päädyin kuitenkin I7- malliin. Hyvin on kestänyt aikaa siis tämä.
Hyvä artikkeli, selkeästi tehty ja antaa vastauksia mukavasti siihen, mitä oman koneen kanssa juuri mietin.
Tämä 2011 Asmolalta ostettu I7 2600k (4,6ghz kelloilla menty) se vaan edelleen rokkaa ja päätin katsastaa vielä tuon Ryzenin ennen päivityspäätöstä 🙂
Mitä pelaamiseen tulee, artikkeli antaa vastauksen myös siihen että hieman enemmän sijoitettu raha on tosiaan fiksuakin komponenttien hankinnassa. Aikoinaan kun pohdin halvempaa prossua, päädyin kuitenkin I7- malliin. Hyvin on kestänyt aikaa siis tämä.
Jos jotkut ihmettelee tuota BF1:n omituisuutta, niin epäilen syyn olevan muistien viiveissä. DDR3:lla huomattavasti "kireämmät" muistiasetukset, kuin DDR4:lla, että epäilen sitä syyksi miksi SB ja IB ovat uudempien edellä, ja miksi Haswell on pohjalla.
Vaatisi hieman tutkintaa ja mainitsin asiasta myös Sampsalle jo.
Kiitos mainiosta artikkelista! Hyvää kannatti odottaa. Väkisinkin tulee verrattua tätä artikkelia siihen toisen kotimaisen sivuston vastaavaan artikkeliin. Muro saattoi voittaa julkaisunopeudessa, mutta artikkelin laatu menee iO-Techille 10-0! (y)
Erityisesti tuo IPC-vertailu lämmitti vanhan Sandyn (2500k) omistajaa kovasti. Juuri tällaisia eri prosessorisukupolvien eroja selvittäviä testejä on kaivattu. Näiden informaatioarvo on suuri meille lukuisille vanhempien prosessorien omistajille. Nyt kun sitten vielä malttaa odottaa ryzenin vastaavia testejä, niin sen jälkeen saattaapi olla viimeinkin prosessoripäivityksen paikka. 🙂
Noniin, kannatihan sitä odottaa. Mukavaa lukemista. Yllä olikin niin paljon korjausehdotuksia, ettei tosiaan mieleen tule muuta kummempaa. Tosissaan tuon pullonkaulan testaaminen olisi ihan hauska lisä, mutta ehkä kuitenkin turha.
Hassua huomata Sandyn sinnikkyys. 6 vuotta mennyt ja vanha jaksaa vielä. Mielenkiinnolla odotan kellotusosiota.
Kiitoksia artikkelista.
Ihan mukava artikkeli ja tykkään ehkä tuosta alaspäin scrollaavasta kokonaisuudesta. Toki selkeyttää jos tekee sisällysluettelon.
Nyt vain odotellaan koska Intel tuo 8C mallit halvempaan hintaluokkaan.
[QUOTE="Keketin, post: 328947, member: 1063"]
-En tiedä, mutta olisiko selkeämpi ilmoittaa nuo prosessorit mallinimin (2600k, 3770k, 4790k…) kuin Sandy, Ivy jne? Oletan että asiaan perehtymätön tunnistaa helpommin kasvavan numerosarjan uudemmaksi prosessoriksi kuin "tuoteperheen" nimen. Viittaan tällä kommentilla siis graafeihin, joissa vertailua.[/QUOTE]
Täällä on puolestaan yksi mobiilipuolen uuno, joka tunnistaa tuotenimet paremmin kuin numerosarjat. Kannetavien puolella aika usein näkee kuitenkin mainostettavan "7. sukupolven Intel Core i7 suoritin", missä jätetään sekä numerosarja että tuotenimi pois :confused2:. Tiedä sitten mikä tässä olisi loogisin tapa mutta ainakin itselle avautui hyvin. Eikös tässä kuitenkin nimenomaan tehty vertailua eri arkkitehtuurien kesken?
Speed Shift -tekniikasta olisi kiva nähdä jonkinlaista vertailua kannettavilla joskus myöhemmin aikataulun salliessa (kaukaisessa tulevaisuudessa) :).
Kiitos artikkelista. Alaspäin scrollailu oli mukavaa ja kaikki info hyvin omilla paikioillaan.
Laittaa vaan hymyilyttämään tämä, että kohta vuosikymmenen aikana 2 kiveä (Phenom II ja 8t IB), eikä edes akuuttia päivitystarvetta :nb:
Mistä syystä Battlefield 1 testissä käytitte DX12:sta? DX11 antaa paljon paremmat framit, kuin DX12. Minimeissä saattaa tulla jopa 50 fps erotus. GamersNexus:en BF1 cpu artikkelissa testasivat DX11 vs DX12 ja erot olivat todella suuret.
[QUOTE="Henriquez, post: 329698, member: 219"]Noniin, kannatihan sitä odottaa. Mukavaa lukemista. Yllä olikin niin paljon korjausehdotuksia, ettei tosiaan mieleen tule muuta kummempaa. Tosissaan tuon pullonkaulan testaaminen olisi ihan hauska lisä, mutta ehkä kuitenkin turha.
Hassua huomata Sandyn sinnikkyys. 6 vuotta mennyt ja vanha jaksaa vielä. Mielenkiinnolla odotan kellotusosiota.
Onko tuo 1080p edelleen yleisin resoluutio, joka käytössä?
Kiitoksia artikkelista.[/QUOTE]
On, yli FHD näytöt ovat edelleen marginaalituotteita valtavirrassa.
[QUOTE="IsoLuumu, post: 329917, member: 23"]On, yli FHD näytöt ovat edelleen marginaalituotteita valtavirrassa.
ninjaedit. Kuva steamin hardwares surveystä, otettu nnnyt
[/QUOTE]
Ainiin. Tuoltahan sen olisi nähnyt. Kiitoksia.
Näkyy olevan jooh. Itse pelailen 1050p näytöllä vieläkin, eikä ole aikomusta suurempaan vaihtaa vielä aikoihin. Tiukka paikka kyllä itselle, että vaihtaako Sandysta nyt sitten AMD Ryzeniin vaiko Intel Kaby Lake- prossuun.
Murossa oli avauduttu tästä artikkelista, löytyy myös Techin räbästä :kahvi:
Sen verran oikeakielisyyteen liittyen, että tuo "varustettu 91 watin TDP-arvolla" on superkankea eikä oikein edes suomea. Parempi olisi esimerkiksi "Intel ilmoittaa prosessorin TDP-arvoksi 91 wattia" tjsp. Ihan vain vinkkinä 😉
[QUOTE="IsoLuumu, post: 329917, member: 23"]On, yli FHD näytöt ovat edelleen marginaalituotteita valtavirrassa.
ninjaedit. Kuva steamin hardwares surveystä, otettu nnnyt[/QUOTE]
Mä en pidä tuota Steamin hardwaresurvey lukemaa kovinkaan hyvänä lähteenä ihan jo siitä syystä että tuossa on tilastoitu jokainen kone mille Steam on asennettu ja joilla saatetaan pelata tyyliin Minecraftia tai Clash of Clansia. Halpisläppäreitä on varmaan käytössä aika paljon enemmän kuin erillisiä näyttöjä ja niiden resot ovat sitten ehkä maksimissaan sen FHD. Ei tuo edusta pelaamista varten ostettuja tai kasattuja koneita joissa on erillinen laadukas näyttö.
Väitän ihan puhtaalla mutulla että "pelikoneissa" se FHD on tällä hetkellä eniten käytetty mutta että myös 1440p näytöt alkavat olla jo suhteellisen yleisiä.