Asus julkisti uuden ZenFone 8 -mallistonsa toukokuun puolivälissä ja tutun kääntyvällä kameralla varustetun mallin ohella päivänvalon näki uusi pienikokoisempi ZenFone. Asus kertoi halunneensa suunnitella puhelimen vähemmälle huomiolle jääneeseen markkinasegmenttiin, eli pienikokoisten high-end-puhelimien joukkoon. ZenFone 8 on varustettu 5,9-tuumaisella 120 hertsin AMOLED-näytöllä, Snapdragon 888 -järjestelmäpiirillä, LPDDR5- ja UFS 3.1-muistilla, stereokaiuttimilla, 3,5 mm kuulokeliitännällä, 12 megapikselin etukameralla, 64 + 12 megapikselin kaksoistakakameralla sekä 30 watin pikalatausta tukevalla 4000 mAh akulla.
Tässä artikkelissa tutustutaan ZenFone 8 -perusmalliin runsaan kahden viikon käyttötestijakson pohjalta. ZenFone 8 Flip testataan myöhemmin omassa artikkelissaan.
Lue artikkeli: Testissä Asus ZenFone 8
Saa nähdä jääkö tämä 11 android viimeiseksi tälle kutoselle vai jatkuuko vielä versiot.
Onkos kellään Asuksen huolloista/takuusta kokemuksia miten ovat täältä Pohjolasta onnistuneet?
Vaikuttaako tuo DC Dimming jollain tapaa kirkkaustasoon (esim. onko minimirkkaus suurempi/pienempi jos DC Dimming on päällä)?
Hakusessa puhelin jota voi katsella herkkäsilmäisenä pimeässä huoneessa.
Itsellä vituttaa oma Huawei P10 kun tuntuu olevan liian kirkas näyttö öisin, mutta jossain arvostelussa sanottiin, että tämäkin oli maltillisella tasolla minikirkkauden puolesta.
Arponut nyt tämän Zenfone 8 ja pixel 5 välillä.
Mäkin arvoin tuota pitkään kunnes ostin Galaxy S21 256:n 769 € just. Langaton lataus, Android 14 taattu / min. 4 vuoden päivitykset, parempi kamera (kuin Asus, Pixelin kans samoilla linjoilla), ei kuumene, vähä kirkkaampi näyttö, sama hinta. Muita anteroita ei tuossa kokoluokassa vastaavia juuri olekaan. Pixel sitten vähä jo ehtoopuolella kaiken muun tekniikan paitsi kameran puolesta.
Tuosta kamerasta ei niin suurta huolta tarvitse kantaa. Viime vuosina puhelin kuin puhelin on muuttunut Google kamera-softalla hyväksi, kunhan sen oikean version löytää.
Asus ei ole kiinalainen yhtiö, vaan taiwanilainen.
Testiartikkelin luettua puhelimen kuumeneminen jäi vähän mietityttämään mutta kai tuon voisi käydä hakemassa, kun sopiva tarjous tulee kohdalle. Ehtii custom ROMitkin kypsyä siihen mennessä sopivasti ja pääsee eroon Asuksen yli-innokkaasta virranhallinnasta. Ainakin OmniROMin kehitys on jo hyvällä mallilla.
XDA:n perusteella ZenFone 7 Pron Gcam porttaukset toimivat myös ZenFone 8:ssa samasta raudasta johtuen. Alla olevan vertailun perusteella Gcam porttauksella pystyy paikkaamaan mm. puhkipalamista kirkkaissa kuvaustilanteissa mutta aika usein stock kamera vetää pidemmän korren.
Tiedän toki, nytkin Asuksen 5. tabletti jo menossa ja tätäkin kirjoitan. Kiinaa niin asukkaiden kuin tuotepäivitystenkulttuurinsakin suhteen.
Tässä menee näyttö alimmillaan aika miellyttävän pimeäksi, sen puolesta ainakin itse totesin mukavaksi käyttää esimerkiksi pimeässä huoneessa. DC Dimming vaikuttaa lähinnä kuvan välkkymiseen alhaisella kirkkaudella.
Tuo ylikuumeneminen esiintyi tässäkin lähinnä noissa raskaissa grafiikkatoistotesteissä. Missään käytännön sovelluksissa tuosta ei siis esiintynyt haittaa.
Idag är det stor skillnad mellan tillverkare vad gäller hur länge de uppdaterar sina telefoner och det är inte alltid den informationen är enkel att ta reda på. Nu planerar EU att komma med en ny lag som ska tvinga tillverkarna att uppdatera sina mobiltelefoner i ett visst antal år (det verkar luta åt fem år).
Lagen kan vara på plats nästa sommar. ""
data-unfurl="true" data-result-id="192673" data-url="https://www.mobil.se/nyheter/ny-eu-lag-kan-tvinga-tillverkare-att-uppdatera-sina-mobiler" data-host="www.mobil.se" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Ny EU-lag kan tvinga tillverkare att uppdatera sina mobiler
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.mobil.se
Kannattanee hankkia kalliimpi luuri vasta tuon lain voimaantulon jälkeen?
Olisi Ruotsin TV:n mukaan vielä erityisnopealla aikataululla tehty laki: ""
EU-förslaget: Blixtsnabb lag ska förlänga livslängden på mobiltelefoner ""
data-unfurl="true" data-result-id="192674" data-url="https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mobiler-i-byraladan-tillverkarna-bestammer-livslangden-ny-lag-kan-tvinga-fram-langre-livslangd-pa-mobilerna" data-host="www.svt.se" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
EU-förslaget: Blixtsnabb lag ska förlänga livslängden på mobiltelefoner
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.svt.se
XDA:n testissä huomasivat, että ZenFone 8 alkaa thorttlaamaan kaikkein raskaimmissa peleissä dynaaminen-profiililla ja suorituskyky-profiililla puhelin kuumenee hälyttävästi. Geshin Impact pelissä ZenFone 8 sai mediaani tulokseksi 48FPS, kun ROG Phone 5 sai 59FPS (X-Modessa 60FPS).
data-xf-init="lightbox"
data-lb-single-image="1"
data-lb-container-zoom="1"
data-lb-trigger=".js-lbImage-_xfUid-1-1623069614"
data-lb-id="_xfUid-1-1623069614">
ROG Phone 5:
data-xf-init="lightbox"
data-lb-single-image="1"
data-lb-container-zoom="1"
data-lb-trigger=".js-lbImage-_xfUid-2-1623069614"
data-lb-id="_xfUid-2-1623069614">
Vertailu on tietenkin epäreilu, kun ROG Phone 5 on nimenomaan pelipuhelin toisin kuin ZenFone 8. Joka tapauksessa ZenFone 8 joutuu ajamaan SD888 piiriä ikään kuin käsijarru päällä, kun jäähdytys ottaa vastaan. Peruskäytössä ongelmia tuskin esiintyy mutta ääriesimerkeissä jonkin verran. Pitkässä juoksussa olisi tietenkin hyvä, että akku pysyisi mahdollisimman viileänä myös rasituksessa mutta pieneen kokoon ei voi tietenkään kaikkea saada.
Saattaa tosiaan esituotantoohjelmistollakin olla jotain merkitystä. XDA, AndandTech ja GsmArena ovat julkaisseet arvostelunsa 12.5. ja kaikilla on vähän samanlaisia havaintoja lämmöistä. ZenFone 8 käy kuumana benchmarkeissa mutta se on sitten eri asia, miten se näkyy käytännössä. Suurimmalla osalla ei mitenkään mutta tehokäyttäjillä ehkä vähän?
ZenFone 8:n emolevy muodostuu kahdesta interposerilla toisiinsa kytketystä osasta kaapeleilla yhdistettyjen sijaan. Tällä tavalla emolevy on saatu pakattua pienempään tilaan mutta tiiviimpi rakenne saattaa vaikuttaa myös jäähdytykseen. Lämpökuorma saattaa keskittyä pienemmälle alueelle, jolloin puhelin on hankalampi jäähdyttää?
katso liitettä 622519
katso liitettä 622520
Tuossa noita pieneen tilaan pakatun suorituskykyisen raudan haasteita juuri on. Komponentit kun on pienessä kasassa, niin jäähdytyskin muuttuu aina vain hankalammaksi.
Hemmetin kallis vaan, melko keskinkertaiseen suoritukseen nähden, noin niin kuin muuten… 888:n lämmöntuotto on isoissakin luureissa hankalaa, ei ihme että tässäkin.
Itse etsin aivan päinvastaista, eli mahdollisimman isoa näyttöä ja alan kallistumaan RedMagic 6- tai 6R-luureihin…
Vaikka en pelaakaan, niin noissa näyttäisi olevan hintapuoli paremmin kohdillaan… Tietysti, maailman paras kamera ei noissakaan ole…
Designin osalta puhelin on aika mitään sanomaton mutta sähkönsininen virta-/älypainike on piristävä yksityiskohta. Käsituntuma on hyvä, vaikka koko vaatiikin vielä totuttelu XZ1 Compactin jäljiltä. Lisäksi kamerakehystä tulee tökittyä, kun ottaa puhelimen taskusta. Käsi hakee vanhasta tottumuksesta otetta sivussa olevaa sormenjälkilukijaa ajatellen, niin etusormi tulee ojennettua suoraksi. Kaippa tuota kameraa oppii olemaan tökkimättä.
Kaiuttimet ZenFone 8:ssa on todella hyvät, kuten artikkelissakin todetaan. Varsinkin pelatessa kokemus pääsi yllättämään, kun puhelin on verrattain lähellä kuuntelijaa. Vielä ei ole tullut testattua, voiko erillisen JBL:n matkakaiuttimen jättää kotiin piknikillä.
Pelisuorituskyvyn osalta testasin muutamaa todella raskasta peliä nupit kaakossa eli parhailla kuvanlaatu asetuksilla. Kaikissa peleissä oli 60 FPS rajoitin. Shadowgun Legendsin osalta ZenFone 8:lla ei ollut mitään ongelmia mutta Star Wars Rogue Leadersissä puhelin alkoi vähän thorttlaamaan 10min pelaamisen jälkeen. Keskimäärin peli pyöri 53 FPS mutta taistelutilanteissa droppeja oli jonkin verran. Throttlatessa 60 FPS:n saavuttaminen oli haastavaa rauhallisessakin ympäristössä.
Kolmas testattu peli oli LifeAfter ja siinä ZenFone 8 kyykkäsi totaalisesti 10min pelaamisen jälkeen. Alkuun peli jaksoi pyöriä 60 FPS tuntumassa mutta thorttlatessa jäätiin välillä alle 30 FPS, kun puhelin pudotti CPU:n kellotaajuudet alas lämpenemisen johdosta. Kyseisessä pelissä pitää pudottaa grafiikoita alemmas, jos haluaa pelata 60 FPS lukemissa.
Shadowgun Legends
katso liitettä 627090
Star Wars Rogue Leader (Dolphin emulator)
katso liitettä 627091
LifeAfter
katso liitettä 627094
Pelaamista ajatellen ZenFone 8 ei ole paras vaihtoehto rajallisen jäähdytyksen vuoksi. Toisaalta en minä pelkästään pelaamista varten puhelinta ostanutkaan, vaikka älypuhelin onkin minun pääasiallinen peliväline.
Täytyypä ottaa tuo LifeAfter testilistalle tulevaisuudessa, en ole ennen moisesta pelistä edes kuullut. Mikäs tuo käytetty FPS-mittausofta on?
LifeAfter on NetEasen pari vuotta sitten julkaisema open world zombien räiskintäpeli. Ilmeisesti Kiinassa ollut hyvinkin suosittu mutta täällä päin jäänyt vähän vähemmälle huomiolle. Pelistä löytyy erittäin näyttävät "movie" grafiikat, jotka vaativat tehoja. Muistaakseni peli varoittaa lämpenemisestä, kun ne asettaa päälle.
FPS:n mittaukseen olen käyttänyt KFMARK sovellusta, kun GameBenchin community editionia ei ole enää saatavilla (tarjoavat nykyään vain medialle/yrityksille suunnattua maksullista palvelua). KFMARK käyttää käsittääkseni samaa rajapintaa kuin GameBench eli FPS:n mittaus pitää aktivoida ADB:n kautta. Siihen löytyy kuitenkin one-click aktivointityökalu PC:lle.
KFMARK:n kehitys tosin taisi jäädä vähän puolitiehen eikä sitä ole päivitetty sitten vuoden 2019. Sen käytössä on omat haasteensa/bugit eikä dataa saa ulos esimerkiksi Exceliin (ellei katso jokaista mittauspistettä manuaalisesti). Uusimmassa 1.5 versiossa voi tuoda erillisen kuvan FPS:stä mutta CPU:n kellotaajuudet pitää ottaa talteen kuvakaappauksella. Kaiken lisäksi sovellusta ei ole käännetty kuin kiinaksi.
XDA käytti ennen GameBenchiä mittaamiseen mutta nykyään niillä taitaa olla jokin oma samaan rajapintaan nojautuva viritelmä (+ MAD eli Median Absolute Deviation luku)
Asus korjasi juuri viimeisimmässä päivityksessä laajakuvakameran yötilan ja se ottaa nyt reilusti kirkkaampia kuvia polttamatta valoisimpia kohtia.
Oliko muuten kameratesteissä tuo mainittu AI-ympäristön tunnistus päällä?
Jokaisella käyttäjällä on erilaisia painotuksia vaatimuksille käyttötarpeidensa perusteella. ZenFone 8 käyttää muutenkin oletuksena automaattitilaa, jolloin virkistystaajuus on pääsääntöisesti 90Hz. Henk. koht. pidän automaattitilaa toimivana ratkaisuna. Pelatessa voi sitten laittaa 120Hz päälle, jos peli sitä sattuu tukemaan.
60Hz:n ja 120Hz:n välinen ero akun kulutuksessa on noin 10% luokkaa Tom’s Guiden testin perusteella. Esimerkiksi io-techin testissä akun kesto oli siinä kiikun kaakun, kestääkö kyseisellä käytöllä 2 päivää. Jos virkistystaajuuden pudottaa 60hz, niin päästään varmaan helpommin kaksi päivää samalla latauksella.
Sehän on vain hyvä, että laitteessa on erilaisia vaihtoehtoja käyttäjille .
Sinäänsä ei tarvetta sulavammin rullaaville verkkosivuille, kun ei ehdi lukea niin nopeasti kuin näyttöä pitäisi pyyhkiä että selvä ero tulisi. Kamera näkymä tukee vain 60 hz, suoratoistovideot tukevat enimmillään 60hz sekä DC-himmennys on käytettävissä vain 60 hz tilassa. Pystyn lataamaan akun vain 80 % ja se riittää varmasti koko päiväksi vaikka mitä tekisi.
Vielä toistaiseksi esimerkiksi suurin osa peleistä sekä kamera näkymä toimii 30-60 fps lukolla. Nämä kun/jos muuttuvat tulee virrankäyttö olemaan huomattavasti erilaista testeissäkin.
Ympäristöntunnistus oli testijaksolla pääosin käytössä, koska se oli myös oletuksena päällä.
En huomannut mitään erityistä puhelimien äänenlaadussa – ei ainakaan hyvin huono ollut, siltä osin mitä puheluita soitin.
Version WW-30.11.51.115 (3.9.)
Version WW-30.11.51.103 (10.8.)
Version WW-30.11.51.83 (15.7.)
Version WW-30.11.51.67 (23.6.)
Omassa käytössä pistin merkille, että esim. LifeAfter pelissä ruudunpäivitysnopeus putoaa nopeammin sieltä 60FPS:stä mutta pysyy kuitenkin paremmin yli 30FPS:ssä kuin aiemmin (max asetukset). Ihan kuin maksimitehon aikaa olisi lyhennetty mutta pidempi aikaista rasitusta puhelin jaksaisi paremmin. Samansuuntaisia tuloksia tuloksia tulee myös 3DMarkissa.
katso liitettä 703526
Nyt:
katso liitettä 703527
Aiemmin ZenFone 8 meni maksimiteholla pari sykliä mutta nyt vain yhden. Vakaus on kuitenkin noussut 54->60% eli heikoin tulos on parempi. Erot on loppujen lopuksi aika pieniä mutta sekä LifeAfterissa että 3DMarkissa samanlaista trendiä havaittavissa.
Osaako @Juha Kokkonen muuten sanoa, mikä laturi paketin mukana tulee? Puhelin tukee QC4.0:aa mutta onko laturi myös QC4.0? Vai joku Asuksen oma HyperCharge, mitä markkinoitu ROG Phonen kanssa? Asuksen sivuilta ei löytynyt oikeen mitään tietoa. USB PD:n kanssa se on kuitenkin yhteensopiva, kun lataa MacBookkia (mitä 18W QC3.0 laturi ei tee).
Ei ole myöskään omalla kohdalla tullut vastaan ongelmia.
Yritin kysyä asiaa Asuksen asiakaspalvelusta mutta eivät tienneet siellä yhtään mitään.
Löysin kyseisen "a299-200150u" laturin listattuna asus-accessories.com -sivulta, missä sanotaan sen olevan QC4 laturi. En kuitenkaan tiedä, onko sivusto mikään Asuksen virallinen kumppani.
Sillä olen asiaa selvitellyt, kun kotoa löytyy latausalusta puolison iPhone kamoille (puhelin, kello ja kuulokkeet). Alusta vaatii toimiakseen vähintään QC3 laturin muttei pelaa Asuksen laturin kanssa. Käsittääkseni QC4 on taaksepäin yhteensopiva QC3:n kanssa, niin QC4 laturinkin pitäisi varmaan pelata. Reissuun lähtiessä olisi näppärä ottaa vain yksi laturi ja latausalusta mukaan kaikkia laitteita varten (iPhone 11 Pro +muut kamat, MacBook ja ZenFone 8). Kodin kolmesta pikalaturista sellaista ei nyt löydy (USB PD, QC3 ja Asuksen laturi (HyperCharge?)). Tässä nyt pohtinut, että pitääkö käydä ostamassa varmuudella QC4 laturi testiä varten .
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä