Testissä Asuksen, Gigabyten ja MSI:n omaan piirilevyyn ja jäähdytysratkaisuun pohjautuvat GeForce RTX 4090 -näytönohjaimet.

NVIDIAn uuden GeForce RTX 4090:n myynti alkoi tänään alkaen 1999 eurosta ylöspäin ja iltaan mennessä näytönohjaimet näyttäisi olevan Suomessa Jimm’sillä, Verkkokauppa.comissa ja Proshopissa loppuunmyyty.
Saimme io-techin testiin Asukselta, Gigabyteltä ja MSI:ltä yhtiöiden omiin suunnitelmiin perustuvat mallit, jotka testasimme suorituskyvyn, tehonkulutuksen, lämpötilojen ja melun osalta. Artikkelissa on mukana myös ylikellotustestit.
Lue artikkeli: Testissä GeForce RTX 4090 -custom-mallit (Asus, Gigabyte & MSI)
Jos jaksat lukea threadin aloituspostauksen ja testiartikkelin viimeiset tekstit:
Loppuyhteenveto
Artikkeli päivittyy
..niin saat ehkä vastauksen kysymykseesi.
Strix ja Tuf malleihin tulossa varmuudella blokit muut eivät vielä ole julkaistu.
NVIDIA's new driver enables "substantial" DirectX12 performance improvements for GeForce RTX GPUs – VideoCardz.com
videocardz.com
Edit: Taitaakin koskea aiempaa sukupolvea…
EK:lla on jo sivuilla blokit Strix/TUF (active backplatella) ja Gigabyten Aorus Master ja Gaming OC korteille.
Itse katellut tuota Inno3D iCHILL Frostbite vesiblokillista ja odottelen vielä, josko muilta tulisi valmiiksi blokilla olevia malleja, kun melko jäätävän hintaiseksi menee joku Strix ja siihen vielä yli 400€ blokki.
Eikä noi mahdu ainakaan omaan Lian Li O11D XL koteloonkaan kuin ehkä pystyyn ja sekin vähän hankala, kun on 60mm radi pohjassa…
Näyttäisi kyllä lujasti siltä, ettei noista valmistajien jättimäisistä jäähyistä ihan hirveästi ole iloa ja tuottavat lähinnä enemmän meteliä (kellotustuloksia odotellessa).
No ei tällä varmaan vuottakaan tuossa tapauksessa pärjää.4090ti tulee vähintään tämän ohittamaan ja mahdollisesti joku AMD:n korttikin.
Siitä vain ostamaan FE:tä!
Itse uskon että AIB:t ovat kovin kypsänä Nvidian rahanjakoon, eikä ketään juuri kiinnosta investoida. Ei EVGA ihan vitsillä lopettanut näyttishommia.
NVIDIAlla on syytä miettiä asioita tarkkaan. Omat linjat kuntoon ja riski koko ketjusta haltuun. Nyt mennään hölmöä tietä, jossa itse myydään vain jonnekin, sidotulla pricetargetilla, rajallisia eriä. Tällä sitoutetaan AIB:t tekemään typerää bisnestä.
En yllättynyt.
Pientä kritiikkiä tarjolla.
Kun kerran kortit ollut jo pitkään, lue useita päiviä, olemassa niin miksi artikkeli tulee päivitetään muodossa?
Ajurit tuskin syynä tai sitten pitää FE testit ajaa uudelleen.
Toki jos yksi vuoden isoimmista julkaisuista kiinnostaa vähemmän kun pumpum kaveripelit niin ymmärrän. Toki toisella firma pyörii ja toinen on harrastus.
Kiitos kritiikistä. 2 julkaistua artikkelia ja video aiheesta 24 tuntiin niin en nyt tiedä kiinnostuksen puutteesta. Eilinen artikkeli ja video olivat tärkeimmät, kolmen AIB-näytönohjaimen artikkeli saatiin oleellisimmalta eli testitulosten osalta julki klo 16 ja täydentäviä testejä jouduttiin esim. ylikellotusten osalta ajamaan sen verran, että pari tuntia viivästyi että homma saatiin valmiiksi. Aina voi toki parantaa, mutta varsin tyytyväinen olen meidän sisällöntuotantoon tämän julkaisun osalta.
Ja ylikellotustestit ovat melkoisia aikasyöppöjä, eikä se GPU-vaihto ole mikään 5 sekunnin homma. Multakin menee siihen kolme minuuttia.
En ymmärrä edellä esitettyä kritiikkiä. Meharia kylläkin voisi olla enemmän, kaikkialla.
Nyt kun totesin että se vaatisi uutta poweria ja emoa niin päätin, että parempi malttaa mielensä. Tällä uw-resolla ja rift-s:llä pelaamani pelit ovat pyörineet moitteitta – ennemmin odotan seuraavaa sukupolvea jolloin tod. näk. koko mylly uusiksi nopeiden DDR5-muistien kera. Mielelläni uusin tukijäsenyyden kun saittia lukemalla osasin jättää tämän tonnien rumban nyt tekemättä.
Riittääkö edes fractal design r6 koppa 4080 rtx:le? Aika psko paikka jos ei.
Nyt 1080 ti:llä mennään, ja olisi tarkoitus todellakin laajentaa GPU-laskentaa pitkästä aikaan.
PSU joka tapauksessa on pakko päivitää vanhasta. Ja pelkästään blenderin takia:)
Tästä päästään näihin G- ja V-Syncceihin, jotka taas on sidottu monitorin/näytön virkistystaajuuteen. Ja tästä edelleen sellaisiin lukemiin, joilla ei ole käytännössä mitään merkitystä kun mennään esim. 165 Hz monitorin FPS lukemissa esim. 208 FPS. Sellainen huomio kuitenkin RTX 4090:stä, että 4K pelaaminen ja 144 – 165 FPS ei näy vieläkään toteutuvan. Siksi 2K näyttö (1440p) on perusteltu ja alemman sarjan 3 000 sarjalaiset voivat riittää noihin "kunnon pelikokemuksen" 144 – 165 virkistystaajuuksiin V- ja/tai G-Syncceihin.
Kauppojen sivuilla ilmoitetaan vain itse tiileskiven koko, mutta sopivasti unohdetaan että siihen pitäisi saada tuo superjäykkä virtapiuhakin vielä kiinni. Onnistuisitteko ensimmäisenä mittamaan mitä vaaditaan kotelolta oikeasti syvyyttä että saa vielä kyljen kiinni?
Ja se graafinen lisä, mitä rahalla saa, on aika hemmetin köyhää. Koko pelisuunnittelu on jäänyt jumiin covidin takia, ja syistä x, että rahalla saa lähinnä pyöristetympiä varjojen kulmia (hieman karrikoiden).
Näinhän se on. Eletään aikaa, missä on yhä hankalampi huomata grafiikanlaadun parantumista. Ja toisaalta, kun se grafiikan laatu on enemmän artistien kuin laskentatehon käsissä niin triple a laatuisten eeppisten grafiikoiden tekeminen on törkeän kallista ja siihen pystyy vain harva taho. Ehkä unreal5 auttaa tuohon, ehkä ei.
Juurikin näin… jotakuinkin PS4-rajoitettuna mennään uusissa peleissä, eikä säteenseuranta tunnu olevan vieläkään rantautunut peleihin kunnolla niin hätääkös tässä.
4090s compared.xlsx
docs.google.com
Eikös 3000-sarjan kohdalla Nvidia varannut parhaat piirit FE-malleja varten? Eli heillä voi olla tuossa etulyöntiasema.
Mitään näyttöä en ole tämän väitteen tueksi koskaan saanut nähdä vaikka perään olen kysellyt. Taitaa olla urbaani legenda.
Onpas ruman näköisiä tiiliskiviä. Ja nuo tukihässäkät :E Siinä on custom-krääsälle markkinarako.
Ei sen näytönohjaimen kanssa sänkyyn mennä. Se laitetaan sinne PC-kotelon sisään jemmaan.
PCI Express -liitin mukaanlukien:
Asus ROG Strix: 15 cm
Gigabyte Gaming OC: 14,5 cm
MSI Suprim X: 14 cm
NVIDIA Founders Edition: 13,7 cm
Päivitetty myös artikkeliin.
GN hyvä video noista Nvidian nykyaikaisista FE-jäähyistä. Ei ole ihan simppeleintä teknik.
Ja vielä vähemmän pelikäytössä multi-GPU korteilla, frametimet maksimiin ja stutteroinnin myötä 100fps tuntuu samalta kuin 60-70fps matalammilla frametimeillä.
Tämä oli parasta antia ja paras gamersnexuksen video pitkään aikaan. Onhan tuo todella monimutkainen jäähdytysratkaisu. Mielenkiintoista kuunnella miten tuollainen suunnitellaan ja testataan ja miten esimerkiksi ne piirin hotspotit vaikuttavat jäähdytyksen toimivuuteen.
Samat kelat, että mukavan erilaista kkkontent ja tolkun hommasta, suotta vieroksumaan nykypäivän vakiojäähyjä.
’RX 7000 series will offer over 50% performance per watt uplift vs the existing RDNA 2 GPUs’
mutta, rtx 4090 omaa paremman kuin rtx 3090.
luuliko amd tosiaan että rtx 4090 vie peleissä koko ajan 425-600W tehoa.
en tiiä, kuitenkin, huhu liikku netissä ja ns. ’luotettavalta’ heh, taholta että amd:llä on suuria vaikeuksia lyödä rtx 4090 peli tehoja.
joo,vähän samaa mitä netissä on ollut jo jonkun aikaa.
amd:lla ei enää ole etua pienemmsätä viivaleveydestä,eli samalta viivalta lähdetään.
eli 7900xt tähtää n, .350-380 W ja jättää suorituskyky kruunun nvidialle.
rtx 4090 DLLS on varmasti liikaa 7900xt:lle.
ja,melkein kaikki pelit tähtää sen käyttöön, on pakko tai samaan tekniikkaan,jos ei, framet tippuu jyrkkästi ja tehonsyönti nousee vielä enemmän.
DLLS ja sen johdannaiset on tätäpäivää ja pysyy,kaikki uudet pelit tukee sitä.
huhujen mukaan rdna3:n julkaisu siirtyy joulukuuhun….
jää nähtäväksi…mutta se ei muuta asiaa jos asiassa on perää,ite.. olen varma..
tietty,mukana suola vuori….
mutta niinkuin jutussa on,vuoto on ’luotettavalta’ taholta ,ja tuolaista ei oikein helpolla laiteta etenpääin.
nooh, jokainen voi itse miettiä ja tehdä päätelmänsä.
amd ei ole laittanut mitään feedbackkiä..
ai niin, 1600$
katsotaan.
linkki:
AMD Radeon RX 7000 "RDNA 3" Graphics Cards Allegedly Launching In December, Difficult To Compete With NVIDIA's RTX 40 GPUs
wccftech.com
Underwhelming AMD Radeon RX 7000 performance estimate renders it incapable of competing with Ada Lovelace in rasterization and raytracing
Lataa
http://www.notebookcheck.net
Entä virtapiuha (adapteri) mukaan lukien? Pystytkö heittämään arviota paljonko se tuo lisää taitettuna?
Se liitin on joissain kortissa myös sisempänä kuin mitä jäähyn ulkoreuna. Ainakin Asuksen kuvasta näkee hyvin:
katso liitettä 971218
Kyllä se vaatii vielä hieman lisää tilaa, sanoisin että ainakin sentti, jos ei 2 cm.
En nyt tiedä keneen vertaat, ensin tehtiin eiliselle kirjoitettu artikkeli ja tänään perään video. Nämä muut kiinnostaneet asiat jäänee myös mysteeriksi.
Jaha. Hyvää video HU:lta dlls 3.0:sta…
https://youtu.be/GkUAGMYg5Lw
Lyhyesti sanottuna aika niche. Kandee käyttää jos päivitysnopeus on ilman sitä jo yli 120 fps ja input lagilla ei ole väliä ja peli on hidasliikkeinen.
Ei toimi hypi ja pompi peleissä, kun ajuri arvaa sen välifraimin ihan miten sattuu, samoin first person shootterit ei todellakaan sovi. Saavat parantaa tosi paljon dlls 4.0 versioon, jotta tästä tulee käyttökelpoinen. Dlls 2.0 oli/on selkeästi parempi lähes millä tahansa mittareilla. Onneksi sitä vielä tuetaan useammissa peleissä.
Mutta se mikä ällistytti oli tuo DLSS 3.0 Performance tila ja Fake Frame Generatorin tuottama inputlagi. Kun FPS:ää kasvatettiin tuossa Performance tilassa ja Fake Frame Generatorilla, niin input lagi suorastaan räjähti uusiin lukemiin. Eli mitä enemmän tuotettiin fake FPS:ää, niin sen kauheampaa oli input lagi.
Lopputulemma. Lähti vähän maku näistä 4 000 sarjan RTX näytönohjaimista. (Lue: ei tunnu niin pahalta olla köyhä).
Huhuissa yhden tubettajan (Boot Sequence) mukaan nVidia olisi keinotekoisesti lukinnut DLSS 3.0:n ja se voisi toimia esim. 3 000 sarjan näytönohjaimissakin. Hän viittasi RTX Voiceen, joka toimi jopa GTX 1080 korteillakin; omakohtainen kokemus 1080:lla ja wörkki.
Kysymys tähän loppuun. Voiko tai osaako mikään sovellus näyttää tai generoiden laskea tuota input lagia, vai onko se mitattavissa vain siihen tarkoitetuilla laitteilla? Hiiren painikkeen painallus, aseen suuliekit –> valoanturi jne. Miten esim. ajopeleissä, joissa ei ammuta?
Onko jossain kunnon testiä kopan (mesh kopan tietenkin) sisällä tehdyistä mittauksista?
Kovasti hehkutetaan taas Nvidian referenssiä, vaikka eihän tuo ole hiljaisempi + viileämpi tavallisissa testeissä kuin esim. Asusin Strix. Jos löytyy luotettava testi jossa refu on selvästi parempi kunnon kopan sisällä ajettaessa, niin sitten voi kehuakkin NVIDIAn refua.
Toinen on nuo customien hinnat "turha maksaa ekstraa", joo paitsi ettette te noita refuja tule Suomesta vielä saamaan. Customeihin pakko tyytyä, ja ne kalliimpia tietenkin kun Nvidia pystyy itse hinnoittelemaan omat refut alemmaksi, eikä customeita voi tappiolla myydä.
Strix on suunnilleen 20%/500€ kalliimpi. Hinta/laatu varmaan paras FE, tai jos onnistuu saamaan 2k€ TUF:n.
Mites nuo meidän Cooler Master COSMOS C700P -kotelon sisässä tehdyt testit?