NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 522.25 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien, mukaan lukien tuorein eli Ada Lovelace.
GeForce 522.25 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki tänään myyntiin tulleelle GeForce RTX 4090 -näytönohjaimelle ja merkittävät päivitykset DirectX 12 -suorituskykyyn, jotka auttavat nimenomaisesti GeForce RTX 30 -sarjan käyttäjiä. Lisäksi ajureissa on viimeisimmät päivitykset Gotham Knightsille, Uncharted: Legacy of Thieves Collectionille ja Dakar Desert Rallylle, sekä tuki ensimmäisen aallon DLSS 3 -peleille.
DirectX 12 -optimoinnit ovat keskittyneet varjostimien kääntämisen optimointiin, prosessoririippuvaisuuden karsimiseen ja uusiin pelikohtaisiin Resizable BAR -profiileihin Forza Horizon 5- ja F1 22 -peleille. Eniten optimoinneista on hyötyä prosessoririippuvaisissa tilanteissa. NVIDIAn julkaisemissa dioissa ajurit parantavat suorituskykyä Assassin’s Creed Valhallassa RTX 30 -mallista riippuen 11,5-24,6 %, Cyberpunk 2077:ssa 10,2-20,2 %, Forza Horizon 5:ssä 6,1-8,3 %, kun käytössä on RT- ja DLSS Quality niitä tukevissa peleissä, 1080p-resoluutio ja Core i9-12900K. Game Ready -artikkelista löytyvät myös muiden resoluutioiden tulokset, mutta erot ovat yleisesti pienempiä korkeammilla resoluutioilla.
Ajureihin on saatu mukaan myös korjauksia aiempien julkaisujen ongelmiin. Liiskattujen bugien listalle pääsivät tällä kertaa Teardown-pelin laskenut suorituskyky, kun MSI Afterburnerin Overlay-pinta on käytössä, Tiny Tina’s Wonderlandsin tekstuurien korruptoituminen pidemmissä pelisessioissa ja Unreal Engine 5.1:n kaatuilu otettaessa käyttöön Path Tracingia. Tiedossa olevia ongelmia ovat esimerkiksi Forza Horizon 5:n sateenkaarimaiset artifaktit, HDR:n päälle tai pois kytkemisen aiheuttama epävakaus, jos käytössä on jokin muu kuin näytön natiiviresoluutio sekä Maxonin Cinema4D:n ja Redshift3D:n kaatuilut muistiongelmiin. Voit tutustua kaikkiin muutoksiin ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF).
Ei siinä, ilmainen suorituskyky kelpaa ja onhan tuo 4090 törkeän nopea laitos ilman markkinointiosaston kikkailuakin.
Lieköhän 4090 arvosteluajurit samat kuin nyt nuo julkaistut 522.25 suorituskyvyltänsä? Ei tässä välttämättä mitään hämärää ole tapahtunut olettaen, että arvostelijat ovat käyttäneet samaa uusinta ajuria 4090 ja 30×0 testien ajamiseen. Tämä olisi nvidian edun mukaista, kun muuten niissä 4090 arvosteluissa 30×0 sarja olisi näyttänyt huonommalta versus amd:n tuotteet.
Varmasti, mutta vaikea uskoa, että noita vanhojen korttien testejä olisi ajettu arvostelua varten uusiksi uusilla ajureilla..
Pääasia, että saatiin uutta optimointia vanhojen korttien käyttäjillekin.
Se on sitten arvostelijoiden epäpätevyyttä, jos ei ole ajettu testejä samoilla ajuriversioilla. Sehän on ihan normaalia, että pelien suorituskykyä optimoidaan uudemmilla ajureilla. AMD:kin paljon saanut pelinopeutta lisää omiinsa. Ne jotka ei osta sitä 4090:aa katselee sieltä graafeista ja hinta/laadusta seuraavaa korttia. Jos olisi tarkoituksella 30×0 suorituskykyä heikennetty arvosteluihin niinse saisi amd:n kortit maistumaan paremmalta sekä suorituskyvyssä että hinta/laadussa.
Googlettelun pohjalta näyttäisi olleen 521.90 Press Driver mikä on ollut käytässä 4090:lla.Mielenkiintoista nähdä miten toi uusin ajuri vaikuttaa sitten benchmarkkeihin. Jos siellä on jotain kepulipeliä/isoja muutoksia niin klikeistä rahaa bisnesmalli kyllä takaa, että asia tongitaan ja uutisoidaan
Kaivoin monokkelin taskusta ja Gamersnexuksen arvostelussa näyttää olevan päivämäärät jokaisen kortin kohdalla, eli ovat testanneet kaikki kortit noilla pressi-ajureilla.
Tuskin siis mitään ihmeellistä ja huomioni oli väärä.