NVIDIAn CES-keynotessa esittelemä GeForce RTX 3050 saapuu huomenna myyntiin, mutta testitulokset saa julkaista päivää ennen. Saimme io-techin testiin Gigabyten Gaming OC -mallin, jonkta myyntihinta selviää vasta huomenna. NVIDIAn ilmoittama virallinen suositushinta Suomessa on 289 euroa ja ennakkotietojemme mukaan suomalaisilla jälleenmyyjillä, kuten Jimm’sillä ja tanskalaisella Proshopilla tulee myyntiin muutamia RTX 3050 -malleja 289 euron suositushintaan, mutta tuttuun tapaan niitä tulee saataville vain rajoitettu erä. Julkaisuerän jälkeen hintatason odotetaan nousevan 450-500 euroon.
Tutustumme artikkelissa GeForce RTX 3050:n ja Gigabyten Gaming OC -mallin ominaisuuksiin ja ajamme suorituskykytestit Full HD -resoluutiolla. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit. Ensisijaisina vertailukohtina testeissä ovat reilu pari vuotta sitten julkaistu GeForce GTX 1660 Super ja isoveli GeForce RTX 3060.
Lue artikkeli: Testissä NVIDIA GeForce RTX 3050 (GA106)
@Qwerty – Hitto. Ei sun tulokselle vaan ihan helpolla pärjää, vaikka samaa rautaa sulla näyttää olevan (oletan siis sun tunnukseksi, kun myyntipuolelta näin saman palitin myynnissä mikä itseltäkin löytyy)! Mennyt iltapäivä turhaan konetta viritellessä. Onneksi Suomi on kuitenkin edustettuna
Camoon nyt jotain rajaa… sillä itsellä oli 980TI, 1060 ja 3060 TI samaan aikaan kun tein testejä. Tietenkään 3050 korttiin en voi verrata kun sitä ei ole, mutta testien mukaan 3060TI on noin 100% nopeampi kuin 3050? ja kokeillessani 3060 TI oli noin 5-7 kertaa nopeampi kuin 980 TI (Blender renderöinti), väittäisin että paskapuhetta sanoa 980TI’n olevan edes lähellä 3050 tehoja, ellei kaikki 3050 testit valehtele hulluna.
ja jos katsotaan blenderin opendatasta renderöintiaikoja, noi antaa suuntaa (BMW scene, kaikki alustat/kaikki versiot, valittu nopeimmat)
TechPowerupin mukaan RTX3050 vastaa peleissä tehoiltaan hyvin tarkasti GTX1070, 980ti jää 12%. Toki jossain blenderissä tai muussa hyötyohjelmassa ero voi isompikin olla, aika vanha rutkuhan tuo 980ti jo on.
NVIDIA GeForce RTX 3050 8 GB Specs
http://www.techpowerup.com
Juu tämä osui myös itselleni silmään. Oma 3080 strix oc käy jopa hieman viileämpänä vakiona 62-67c väliltä ja tehonkulutuksen ollessa 340-370w. Eikä kellotettunakaan lämmöt nouse paljon yli 70c kun kulutus on max 420w
Säteenseuranta on meh, pakkosyöttöä.. Ei se tule kuitenkaan toimimaan hyvin tässä kortissa, mutta onpa mukana.
Eihän näitä voi verrata kun toiset ajettu cudalla ja toiset optixilla. Vähän sama kuin sanoisi että 3050 on äärettömästi nopeampi säteenseurannassa kun 980 ei sitä tue.
Nvidia ja AMD ei enää halua alle 300 eurolla tarjota natiivina 60fps 1080p -kortteja, sen nämä 3050 ja 6500 julkaisut osoittaa. Ehkä ne DLSS ja FSR menee keskiverto budjettipelaajille, jos nyt edes osaavat niitä kytkeä päälle. Ja ainahan sitä voi laskea grafiikka-asetuksia -> lisää FPS, ei ultra high ole mikään pelialan standardi.
Eiköhän tuo Ultra-asetuksien käyttäminen ole todettu moneen kertaan turhaksi High-tason jälkeen erot alkaa olla jo erittäin marginaalisia.
RTX 3050 olisi oikein hyvä budjettiluokan tuote jos hinnoittelu olisi samaa luokkaa kuin GTX 1050 oli julkaisussa.
Tuota, se on uudempaa tekniikkaa ja tukee uusia asioita, vai pitäisikö kaikki laskea jonkun DirectX3’n mukaan vuodelta 95′ ? Se nyt vain on että 3060 renderöi ihan törkeästi nopeammin optixilla ja se on ainoa mikä merkitsee. Joissain peleissähän kun mitataan max fpssiä voi 1070 olla jopa nopeampi, mutta toi riippuu vähän mitä tekee, mutta osassa asioista se on ihan törkeästi nopeampi.
Toki, mutta kun peleistä puhutaan niin ei se uudella teknologialla blenderin rendaus kerro mitään, tuskin CS:ssä tai Fortnitessä saa 3050:llä 7x enempi FPS:ää. Eli löytyisköhän nyt jostain pelitestejä joista näkisi että onko wanhasta huippukortista järkeä päivittää, jos tämä uusi "tuhnukortti" maksaa about saman verran kuin se wanha kortti maksoi uutena.
No joo tottahan tämä monessa pelissä monen grafiikka-asetuksen kohdalla on, sen takia kirjoitinkin loppuun:
Mulla on 3070ti ja saatan silti laskea pykälän Ultrasta alaspäin joitakin grafiikka-asetuksia, kun erittäin sulava pelikokemus eli FPS kiinnostaa enemmän kuin 5-15% visuaaliset parannukset.
Eli joo, RTX 3050 saa varmasti sulavan ja hyvän pelikokemuksen asetuksia laskemalla, mutta ei siitä mihinkään pääse että RTX 3050 on aika tuhnu hintaansa nähden. Kyllä tuon hintaiseen korttiin pitäisi saada enemmän tulevaisuusvaraa, ja 3050 tarjoaa sen lähinnä DLSS:n kanssa.
DLSS ei ihan mun papereissa mene ”natiivin korvaajana”, katsotaan se liikkeen sumennus uudestaan kun pääsen testaamaan uusimmalla DLSS-versiolla varustettua peliä kuten Dying Light 2. Ja DLSS pelituki ei ihan ole 100% edes AAA-peleissä. Parempi olisi jos AMD ja Intel saisi omat virityksensä DLSS tasolle. Sen jälkeen Nvidian poropietarit saisi mun puolesta kuolla sukupuuttoon. Avoimet ratkaisut palvelee aina pelialaa ja kuluttajia paremmin.
DLSS hyvin toteutettuna voi olla jopa natiivia parempi. Cyberpunk hyvä esimerkki (toki muuten päin persettä tehty peli).
DLSS pohjautuu tensor ytimiin. Jos sitä haluaa käyttää niin sellaiset tulee löytyä myös kortilta. AMD:n FSR on huomattavasti surkeampi ratkaisu mitä DLSS juuri tuon AI kiihdytyksen puutteen takia. Intelistä en muista, mutta tietääkseni se on lähempänä DLSS kuin FSR. Eli jokaisella valmistajalla tulee olemaan omat ratkaisunsa. Ehkä jossain vaiheessa saadaan kaikkiin kortteihin jotkut standardi tensor ytimet tai sellainen API jota pystyy kaikilla korteilla ajamaan. En kuitenkaan pidättelisi hengitystä. Ja nykyisellään se FSR on aika suoraan sanottuna roskaa verrattuna DLSS.
Mun ymmärtääkseni ei täydy, ellei NVIDIA olisi lukinnut tätä. Niitä tensoriytimen laskuja voi laskea myös ilman tensoriytimiä.
No ei "täydy", mutta ilman niitä tensor ytimiä tuo on niin hidasta että koko DLSS:n etu menisi siinä.
Enpä tiedä, AMD ja Intel ovat tekemässä tätä ihan näytönohjaimella. Tämä on tietenkin vasta tulevaisuutta, mutta sitten näkee.
No voi jo nyt heittää valistuneen arvauksen että ei pärjää DLSS silloin, eri asia onko ero kuinka havaittavaa.
Oikeastaan vain Intel on tekemässä "tätä" eli koneoppimista hyödyntävää skaalainta joka (joskus tulevaisuudessa) pyörii myös ilman spesifiä kiihdytystä. Ensimmäinen vedos tulee olemaan Intel-only koska vaatii "intelin tensorit" eli xmx-yksiköt.
AMD sen sijaan oikein käytti mainoslauseenaan että FSR 2.0:sta ei (kone)älyä löydy, joten kyse on perinteisemmästä temporaalisesta skaalausalgoritmista joita on toki ollut softapohjaisena olemassa jo hyvän aikaa muutenkin.