Testissä NVIDIAn uuden RTX 40 -sarjan suorituskykyisin GeForce RTX 4090 -näytönohjain.

NVIDIAn uusi lippulaivanäytönohjain GeForce RTX 4090 saapuu myyntiin huomenna ja sen hintataso Suomessa on alkaen 1999 eurosta ylöspäin.
Tänään testitulokset saa julkaista NVIDIAn omalla Founders Edition -mallilla, joka ei valitetettavasti tule Suomessa myyntiin. Saimme kyseisen näytönohjaimen kuitenkin NVIDIAlta testiin ja tutustumme artikkelissa GeForce RTX 4090:n ominaisuuksiin ja vertailemme sitä RTX 30 -sukupolven 3090- ja 3090 Ti -malleihin sekä AMD:n leiristä Radeon RX 6900 XT- ja 6950 XT -malleihin. Suorituskykytestien lisäksi mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Lue artikkeli: Testissä NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition
Kaikki muut valmistajat,/kilpailijat tässä näyttissukupolvessa. AMDn kortit ovat toki vielä julkaisematta, mutta niissäkin tuki tulee.
Steve on myös sitä mieltä että pelattavuuden raja menee 90fps:ssä, että siitä jo näkee miten sellaisen asenne vinoutuu kenen käsien läpi kulkee aina käytännössä ilmaiseksi paras rauta. Mielipiteenä toki täysin validi ja se hänelle suotakoon.
Ja kyllä, RT efektejä kuten muitakin voi yleensä tuunata siten että on omaan makuun riittävä fps. Ei tarvitse pelkästään euroilla säätää suprituskykyä, RT-ominaisuuksista pääsee halutessaan nauttimaan halvemmillakin korteilla kunhan unohtaa liian asenteellisuuden ja ei-optimoitujen asetusten fps lukemat mitä suurin osa arvosteluista tuottaa.
Kannattaa lukea vähän miten "hifistit" on pöhköilleet esim CD levyjen kanssa tämä on miltei sama juttu.
Osittain tuo on lähtenyt liikkeelle siitä, kun jotkut pelienginet on olleet rikki, siten että FPS on vaikuttanut esim hyppäämisen lopputulokseen. Osittain tuota ylläpitää valmistajat, jotka haluavat myydä ylihintaista, turhaa tavaraa ihmisille, jotka kuvittelevat hyötyvänsä siitä.
Todella todella harva tajuaa mitään eroa, olipa fps 120, 160, 180 tai 240. Havaittu ero voi johtua ennemminkin siitä, että on tottunut inasen pienempään pelin reaktioaikaan (frametime). Tämä on kuitenkin varmasti mitä suuremmassamäärin totuttelukysymys.
Peruspelaajan ei ole mitään järkeä sijoittaa senttiäkään enemmän johonkin kamppeeseen joka antaa yli 60 fps jossain pelissa ihan vain siksi, että saa yli 60. Peruspelaajalle on merkitystä mahdollisesti siitä, että peli näyttää paremmalta, koska karkkipalkki saa olla väännetty maksimiin, kunnon näyttiksellä ja silti menee sen 60 fps.
Tällä kortilla se on nyt mahdollista kun puskee 4K:lla asetukset tapissa samoja lukemia kuin edelliset huippumallit Fullhd tai 1440p resoilla. RTX 4090 ei todellakaan ole casual gamerin valinta, vaan tehokäyttäjän ja siksi onkin todella outoa ettei DP2.0 ole tuettuna. Kerrankin kun on sen tason kortti jolla saisi kunnolla hyötyä siitä.
Iotin testeissä ainoastaan shadow of the TR pääsi yli 120 fps. (4k) Eipä siis juurikaan merkitystä.
Kannattaa lukea niitä arvosteluja.
katso liitettä 970653
Voisi olla sellainen "power optimize", josta valittaiin esim 60 fps ja sitten pelattaisiin, ja pelin aikana se sitten tekisi näyttikselle ko pelille sopivan energiankäyttöprofiilin… Kun se tunnistaisi pelin käynnistämisen, niin se näyttäisi kyseiseen peliin liitetetyt energiaprofilit, jota voisi tehdä useita.. Toki ohjelma voisi säätää myös prossua.. Eli joku vanha peli pyörisi hyvin pienellä kulutuksella..
***
Suorituskyvyltään tämä 4090 on kyllä todella jytky. En olisi uskonut noin kovaan teholoikkaan. Nyt löytyy oikeasti kortti joka saavuttaa myös ilman DLSS n. 90-100fps monissa uusissakin peleissä.
Hinta onkin sitten korkea kuin mikä. Halotuote, ei siinä mitään, paitsi että 4080 myös kallis MSRP. No 4k ja reilut FPS huvit maksaa, ei kai tässä auta kitistä uutta normaalia vastaan
Vähän voi silti aina kuluttajat kritisoida.
Toivottavasti AMD toisi 7900xt ja 7800xt ison teholoikan maltillisilla hinnoilla. AMD ei ole kuitenkaan hinnoitellut montaa satasta Nvidian alapuolelle viime geneissäkään, joten ei kannata pidättää hengitystä.
Jahka Nvidia pääsee 3000-sarjan varastoista eroon, ja kysyntä high endissä vähenee alkuhuuman jälkeen, niin Nvidia itse varmaan joutuu leikata 4080 MSRP.
Jos siltä tuntuu niin senhän on voinut rajoittaa jo vuosia AMD:n ja NVIDIAn ajureita. Käy vain laittamassa päälle ja valitse haluamansa FPS rajan. Voi tehdä pelikohtaisia asetuksia tai globaaleja asetuksia……Prosessori voidaan rajata myös jos haluaa joko BIOS tai erillisen ohjelman kautta.
Mutta osaako nuo laskea näyttiksen kelloja ja jännitteitä, energiankulutuksen minimoimiseksi? Nyt kun nuo on riittävän suorituskykyisiä, niin noihin voisi käydä miettimään myös hommaa järkeistäviä ominaisuuksia, kuten automaattinen energiankulutuksen minimointi, kun käyttäjä on valinnut haluamansa käytttotilan esim 1440k@60 tai 1080@30 … Tietysti kait ajuri saisi tuon tiedon esim directX:n kautta?
Ei noita älyttömiä virkistystaajuuksia tarvitse, kuin niin äärettömän harva, että niihin ei ole mitään järkeä panostaa..
Tuo pitäisi saada ihan vakiotoiminnoksi ja helppokäyttöiseksi.
Pelkkä FPS rajoitus ei mitenkään optimaalisesti tiputa näyttiksen viemää energiaa. Noita säästötekniikoita voitaisiin selkeästi kehittää huomattavasti paremmaksi. Ehkä seuraavassa sukupolvessa kannattaisikin vaihteeksi paneutua vain niihin sekä prossuissa, että näyttiksissä..
Vaikka 3xxx näyttikset loppuvatkin kaupoista jossain vaiheessa, niin niitä on varmasti jonkinverran liikenteessa, kun nyt jo kryptobuumin mentyä ohi sinne on näköjään tullut uusia asiccaja, jotka pieksävät näyttismainaajat helposti, joten näyttiksillä tekee siellä siinäkin mielessä entistä vähemmän.
4xxx sarja ei ilmeisesti mainaile kovinkaan kummoisesti. Ehkä niissä on uusia rajoittimia..
Luonnollisesti kun laitat ajureista FPS liitin päälle niin kortti käyttää vain tarvitsemansa tehon. Eli teho ja jännitte laskee samalla…… Sehän on ollut jo vuosia hyvä tapa laskea peli kannettavan lämpötilaa ja meteliä. Sama toimii myös pöytäkoneen kanssa, mutta ei niin yleisessä käytössä. Nämä ovat helppoja käyttää ja ovat oikeasti olleet molemmilla jo vuosia.
Onko sulla jotain sisäpiiritietoa asiasta? Netissä tosiaan lukee vaan "…may support…" ja "…could support…" Mutta muutaman viikon päästähän tämä tosin nähdään.
Puhuit siitä, että netissä kilpailemiseen tarvitaan niitä frameja. Tällöin ei käytetä 4K-resoa vaan lasketaan sitä. Me kasuaalit sitten käytetään noita ultra-resoja ja meille riittää se 120 Hz. Tai mulle ainakin pelistä riippuen jopa 60 Hz. Mutta ei siinä, kyllähän tuota uutta standardia olisi tässäkin voitu tukea, tiedä sitten miksi ei.
Olisin aika yllättynyt jos 6000 sarjalaisten apu piirit ja 7000 sarjat cpun integroitu ovat DP 2.0 sertifioituja, mutta sitten itse GPU ei olisi.
Muistelisin että tuo olisi varmistettukin ,mutta kun en löydä lähdettä tähän hätään niin en nyt lähde vannomaan. Täytyy katsoa jos tulee vastaan.
Tää alkaa menemään jo ihan absurdille tasolle sun puolelta. Markkinoiden suorituskykyisin näytönohjain ja tämä pitäisi rajoittaa 1080p30 tilaan?
En nyt tiedä miksi edes taas vaivaudun vääntämään, mutta yleisesti tuo 120/144Hz alkaa olla vakiotaso johon pyritään. Varsinkin jos ostetaan tämän tason kortti.
240Hz alkaa olla sen verran pieni ero edellä mainittuihin että enään harva erottaa tätä.
En ole hetkeen avannut näitä Nvidian tai AMD ohjelmistoja, kun käytän pääasiassa MSI Afterburneria mutta eikö näissä kaikissa ole käytössä power target tai power limit -tyylinen säätö? Tätä ominaisuutta tarvitsee/haluaa kuitenkin pieni prosentti käyttäjäkunnasta.
Hiirellä fps pelit > 100 fps sujuvaa ja mukavaa.
Oletus että näyttö >120 hz ja gsync/freesync.
Nyt taas unohdat sen että niitä asetuksia kun oletaan tuunaamaan, niin laatu kärsii ja kohta ollaankin siinä tilanteessa että on se ja sama että onko ne RT efektit päällä vaiko ei.
Kyllä toi rajoitus ominaisuus on vaan erittäin fiksu keksintö. Esim. itse pelailen toistakymmentä vuotta vanhaa peliä ja kun aloin taas pitkästä aikaa pelaamaan niin ihmettelin kun näytönohjain pukkaa lämpöä ulos aivan tolkuttomasti. Selvisi että nykyisellä prossulla ja näyttiksellä peli pyörii luokkaa 500FPS ellei enemmänkin. Kun rajotin 120 niin nyt näyttis pyörittää peliä suunnilleen idlessä eikä CPU:n tartte myöskään vääntää core punaisena.
Huomattavasti miellyttävämpi tilanne nyt.
Fps rajoittimet eivät kuitenkaan ole mikään uusi keksintö, vaan fpst on pystynyt jo pitkän aikaa rajoittamaan suoraan ajureista ja peleistä löytyy vsync. Jos ei löydy, löytyy se ajureista (pystytahdistus).
En ole väittänytkään että olis uusi keksintö. Täällä vaan jotkun vähättelee näämmä ominaisuuden merkitystä heittelemällä älyttömiä olkikukkoja ilmoille.
Ei ole mitään järkeä pyörittää jotain ikivanhaa RTS peliä niin kovaa kuin kortti ja CPU kykenee, kun tuollekin pelille jo 60FPS olis riittävä.
No sitten rajoittaa sen FPS mihin haluaa?
Itelle riittää tuo oled telkun suoma hdmi 2.1 josta saan riittävän nopean ruudunpäivityksen 120hz gsyncik kera 4k resolla. Olen kans sitä mieltä että 100hz alkaa olee jo riittävä sulavaan menoon ehkä maks 144hz, kaikki sen jälkeen menee jo yliluonnollisuuden puolelle
Kuulostaa siltä että tässä oletetaan kaikkien asetusten olevan lineaarisia kauneusliukuja kuten esim. tekstuurien resoluutio. Näin ei ole, ei perinteisissä eikä RT asetuksissa. Kannattaa joskus testata, saattaa yllättyä mikä oikeasti vaikuttaa ja mikä ei.
Ok, sit vaan odotellaan tuloksia, kuinka tehot riittää.
Selvä homma. Sittenhän ne paremmat asetukset on täysin turhia. Ja sitä myöten myös paremmat kortit.
Samalla voisi myös tämän kuvanlaatujankutuksen lopettaa tästä kommenttiketjusta, joka koskee testattu 4090 Founders Editionia.
Jos sattuu pelaamaan jotain vanhaa peliä, jossa tarkkuus nyt on tuo ja peli on sellainen tyypiltään (esim joku 3D seikkailu), jossa FPS:llä ei juurikaan ole mitään väliä, niin kyllähän sen voisi ihanhyvin rajoittaa 1080p30 tilaan ja minimoida pelin aikana tapahtuvan energiankulutuksen. Ainankin itse pelailen hyvinkin monenlaisia pelejä ja osassa on 3D:tä, mutta 30 Hz on aivan tarpeeksi frameja ja kun sähkön hinta on mitä on ja itse sen maksaa, niin kyllä sitä silloin tulee mietittyä, törsääkö esim joku näyttis siihen energiaa siihen että puskee täysin turhaan ulos 300FPS, kun jo 30 kyseisessä tilanteessa riittää..
Nyt, kun selvästi suorituskykyä on tuossa 4090:ssa enemmän, kuin tarpeeksi, niin mielenkiinto keskittyy ainankin itsellä siihen, miten muut olennaiset ominaisuudet on ihan vakiona hanskattu.. Ei nykyään ole aikaa, eikä kiinnostusta hieroa tuollaisia asioita juurikaan. Energiansäästön pitää toimia jo valmiiksi.
Myös idle virrankulutus 3-4 näyttöä liitettynä olisi syytä olla mahdollisimman pieni.
Sehän oli juuri sellainen tuhnu kuin ajattelin toi DLSS3. Oli aika vaikeeta uskoa että nvidian lupaamat "FPS" parannukset tulis ilman sivuoireita ja latenssi on se suurin ongelma kyllä tuon kanssa. Sen jälkeen sitten artifaktit.
Siirtymisvaiheessa tosin ei haittaisi jos niillä uusimmilla ajureilla ajettaisiin testeihin nykykokoonpanolla jotkut keskiluokan näyttikset lisäksi muutamaan peliin (3060 ti ja vaikka 6700xt tms.) ja sitten uudella alustalla samat kortit myös niihin pariin peliin.
Saisi päivityspohjan että jos vaikka nykyisin 3060 kortti AM4 alustalla niin mitä tarkoittaa päivitys raptoriin tai mitä tarkoittaa päivitys raptoriin jos on 4080 kortti tms. AM4 alustalla.
Mitään massiivista pelimäärää ei ole järkevä testata, mutta toisaalta kun kerran uusi testialusta on vanhan vierellä niin muutama peli kortti toisesta toiseen koneesta toiseen vaihtamalla voisi olla ihan mielenkiintoista tietoa päivitettävyyden kannalta.
Tietty voi valita lisänäyttiksen myös sillä perusteella, jos nvidia tuo jotain refresh malleja 3000 sarjalaisista niin näkee samalla refresh mallin erot vanhaan.
Toinen jota voisi testata olisi ihan vaikka testata jollain 4k/ultrawide näytöllä korttia ns. testailuhengessä jollain pelillä. Eli jos kortin (4090,4980 mikä vaan) niin mitä optioita voi olla järkevää kytkeä päälle että saa suorituskyvyn optimaalisimmaksi. On se sitten jotain kuvan kompressiota, dlss3:sta isoilla hertsimäärillä, näyttö liitännän valintaa ja/tai vaikka vsynkkiä tai jotain rajoittamia että peli pyörii ilman repeilyä.
Sinänsä siis kiinnostaa kokemukset joidenkin uusien testiin tulevien näyttöjen kanssa (miksei vanhempienkin) ja toimiiko homma hyvin ilman isompaa DP standardiakin.
Niin Nvidia ei oikeasti myy niitä itse, vaan sitä hoitaa Digital River ihan kuin AMD:n kauppaakin, mikäli "nvidia.com" ylipäätään suoraan noita FE:tä myy.(enimmäkseen 3000 sarjan FE myynti siirtyi valituille yhteistyöketjuile, alun rähmimisen jälkeen) Toi myynnin keskittäminen muutamaan maahan on ihan loogista kerran ne kaikki menee kaupaksi muutekin. Mukavaa se toki ei ole koska vähentää mahdollisuuksia saada "MSRP" hintainen malli.