
NVIDIA esitteli 20. syyskuuta uudet Ada Lovelace -grafiikka-arkkitehtuuriin pohjautuvat GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimet ja ensimmäisenä myyntiin saapuu suorituskykyisin GeForce RTX 4090 -malli. Kaksi muuta ensimmäisessä aallossa julkaistua näytönohjainta ovat 12 ja 16 gigatavun näyttömuistilla varustetut RTX 4080 -mallit, jotka saapuvat myyntiin myöhemmin marraskuussa.
Saimme NVIDIAlta testiin yhtiön oman Founders Edition -mallin, jolla testitulokset saa julkaista tänään 11. lokakuuta eli päivää aiemmin kuin näytönohjainvalmistajien omilla 4090-malleilla. Kaikkien GeForce RTX 4090 -näytönohjaimien myynti alkaa kuitenkin testitulosten porrastamisesta huolimatta 12. lokakuuta klo 16. Tutustumme tässä artikkelissa NVIDIAn oman GeForce RTX 4090 Founders Edition -näytönohjaimen ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 3840×2160-resoluutioilla ilman säteenseurantaa ja säteenseuranta käytössä sekä kokeilussa on myös uusi DLSS 3 -ominaisuus. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Näytönohjaimen esittely
NVIDIAn oma Founders Edition -versio GeForce RTX 4090:stä ei valitettavasti tule Suomessa lainkaan myyntiin. Näytönohjain on hinnoiteltu yhtiön kotisivuilla 1999 euroon, mutta Suomessa myyntiin saapuvat ainoastaan näytönohjainvalmistajien omat mallit jälleenmyyjien kautta.
4090 Founders Edition perustuu hyvin pitkälle samaan suunnitteluun kuin RTX 30 -sarjan Founders Editionit. Näkyvimmät ulkoiset muutokset ovat hieman kuperat kyljet, pykälän isommat tuulettimet ja NVLink SLI -liittimen puuttuminen.
Näytönohjain on kolmen korttipaikan korkuinen ja 30,4 cm pitkä. Painoa on 2,19 kg ja rakenne on todella jämäkän ja laadukkaan tuntuinen metallinen kokonaisuus. Jäähdytysratkaisun molemmilla puolilla on 115 mm:n tuulettimet, jotka eivät pyöri lepotilassa.
Alapuolen tuuletin imee ilmaa näytönohjaimen etuosasta ja puhaltaa lämpimää ilmaa kotelosta ulos näyttöliittimien yläpuolelta. Takaosan tuuletin imee ilmaa näytönohjaimen läpi alhaalta ylöspäin jäähdyttäen matkalla grafiikkapiiriin kontaktissa olevasta höyrykammiosta lähteviä lämpöputkia. Takaosan tuuletin imee ilman suoraan kohti keskusmuistia ja prosessoria, mutta kotelon takaosaan sijoitetun tuulettimen pitäisi huolehtia lämpimän ilman puhaltamisesta ulos kotelosta.
Näytönohjain on varustettu yhdellä HDMI 2.1 -liittimellä ja kolmella DisplayPort 1.4a -liittimellä. Jostain syystä tuettuna ei ole jo muutama vuosi sitten esitelty DisplayPort 2.0 -standardi, joka on tuettuna Intelin Arc- ja tulee olemaan tuettuna myös AMD:n RDNA 3 -näytönohjaimissa.
4090:n TBP- eli Total Board Power -tehonkulutus on 450 wattia eli sama kuin 3090 Ti:llä. Näytönohjain on varustettu yhdellä ATX 3.0 -standardin mukaisella 16-pinnisellä PCI Express 5.0 12VHPWR-lisävirtaliittimellä. Uusimmista virtalähteistä kyseinen liitin saattaa löytyy jo vakiona, mutta vanhempien virtalähteiden omistajille mukana toimitetaan adapteri, johon liitetään neljä 8-pinnistä PCI Express -lisävirtaliitintä. Päädyn GeForce RTX -teksti on valaistu.
GeForce RTX 4090:ssä on käytössä ominaisuuksiltaan hieman karsittu AD102-grafiikkapiiri, joka valmistetaan TSMC:n optimoidulla 4 nanometrin eli N4-prosessilla. Käytössä on 16384 CUDA-ydintä, 512 teksturointiyksikköä, 512 tensoriydintä, 128 RT-ydintä ja 128 ROP-yksikköä. Grafiikkapiiri rakentuu 76,3 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 608 neliömillimetriä.
Muistiväylä on edelleen 384-bittinen ja sen jatkeena on 24 gigatavua 21,2 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6X-muistia, jonka myötä muistikaistaa on käytettävissä 1018 Gt/s.
GeForce RTX 3090 Ti:hin ja Samsungin 8 nanometrin prosessilla valmistettuun GA102-grafiikkapiiriin verrattuna AD102:ssä on jopa 48 miljardia transistoria enemmän, mutta piisirun pinta-ala on 20 neliömilliä pienempi. 4090:n karsitussa grafiikkapiirissä CUDA-ytimiä, RT-ytimiä ja Tensor-ytimiä on käytössä 52 % enemmän kuin 3090 Ti:ssä. L2-välimuistin koko on kasvanut 6 megatavusta jopa 72 megatavuun, mutta näyttömuistin määrä ja kaistanleveys on pysynyt samana.
NVIDIA on asettanut Founders Edition -mallissaan grafiikkapiirin toimimaan 3D-rasituksessa 2520 MHz:n Boost-taajuudella. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa Cyberpunk 2077 -pelissä 4k-resoluutiolla noin 2700 MHz.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä GeForce RTX 3090 -näytönohjainta verrattiin edellisen GeForce RTX 30 -sarjan suorituskykyisimpiin näytönohjaimiin eli 3090- ja 3090 TI -malleihin sekä 2080 Ti:hin. Mukana on testitulokset myös AMD:n leiristä suorituskykyisimmillä Radeon RX 6900 XT- ja 6950 XT -näytönohjaimilla.
Hintataso Suomessa 11.10.2022
- Radeon RX 6900 XT: alkaen n. 800 €
- Radeon RX 6950 XT: alkaen n. 1220 €
- GeForce RTX 3090: alkaen n. 1270 €
- GeForce RTX 3090 Ti: alkaen n. 1350 €
- GeForce RTX 4090: alkaen 1999 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi NZXT:n Kraken Z63 AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 12-ytiminen Ryzen 9 5900X -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair VIII Hero -emolevylle ja 32 gigatavua DDR4-3600-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Asuksen 1200 watin ROG Thor -virtalähde.
- AMD Ryzen 9 5900X (12/24 ydintä/säiettä, boost 4,8 GHz)
- Asus ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi (AMD X570)
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB 3600 MHz (16-18-18-36)
- Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- NZXT Kraken Z63 AIO -nestekierto
- Asus ROG Thor 1200W -virtalähde
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutiolla ilman säteenseurantaa
3DMark TimeSpy Extreme -testissä 4090:n grafiikkatulos oli 69 % parempi kuin 3090 Ti:llä.
Cyberpunk 2077:ssä parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4090:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 47 % parempi kuin 3090 Ti:llä.
Flight Simulatorissa parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4090 oli 11 % suorituskykyisempi kuin 3090.
Shadow of the Tomb Raiderissa Highest-kuvanlaatuasetuksilla 4090 oli 64 % suorituskykyisempi kuin 3090 Ti.
Dying Light 2:ssa parhailla High Quality -kuvanlaatuasetuksilla 4090 oli 59 % suorituskykyisempi kuin 3090 Ti.
Far cry 6:ssa parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4090 oli 40 % suorituskykyisempi kuin 3090 Ti.
Assanssin’s Creed Valhallan sisäänrakennetussa benchmarkissa parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla 4090 oli 45 % suorituskykyisempi kuin 3090 Ti.
Watch Dogs: Legionin sisäänrakennetussa benchmarkissa parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 4090 oli 55 % suorituskykyisempi kuin 3090 Ti.
Suorituskykytestit 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla
Cyberpunk 2077:ssä Full HD -resoluutiolla 4090 oli 9 % ja 1440p-resoluutiolla 12 % suorituskykyisempi kuin 3090 Ti. Molemmilla resoluutioilla 4090:llä Ryzen 9 5900X -prosessori oli suorituskyvyn pullonkaulana.
Counter Strike: Global Offensivessa oli Full HD -resoluutiolla käytössä alhaiset kuvanlaatuasetukset ja käytimme FPS Benchmark -testiä keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden mittaamiseen. 4090 oli 6 % suorituskykyisempi kuin 3090 Ti.
DirectX Raytracing & DLSS -suorituskyky (säteenseuranta)
3DMarkin puhtaasti säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä 4090 oli 120 % suorituskykyisempi kuin 3090 Ti.
Cyberpunk 2077:ssä Ray Tracing Ultra -kuvanlaatuasetuksilla ja DLSS Auto-asetuksella 4090 oli 4k-resoluutiolla 34 % suorituskykyisempi kuin 3090 Ti. Kuten tuloksista näkee, 4090 on DLSS päällä suorituskykynsä osalta prosessoririippuvainen, kuten myös RTX 30 -sarjalaiset 1440p- ja 1080p-resoluutioilla.
F1 22:ssä parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla on käytössä myös säteenseuranta, mutta DLSS jätettiin pois käytöstä. 4090 oli 74 % suorituskykyisempi kuin 3090 Ti.
Dying Light 2:ssa High Quality Raytracing -asetuksilla ja DLSS käytössä 4090 oli 72 % suorituskykyisempi kuin 3090 Ti.
Far Cry 6:ssa Ultra-asetuksilla ja säteenseuranta käytössä 4090 oli 40 % suorituskykyisempi kuin 3090 Ti.
DLSS 3 -testit
NVIDIA esitteli RTX 40 -sarjan näytönohjaimien julkaisun yhteydessä uuden Deep Learning Super Sampling- eli DLSS 3 -version, jossa isoin uudistus on Optical Multi Frame Generation. Alemman renderöintiresoluution ja skaalauksen lisäksi nyt DLSS myös generoi kokonaan uusia ruutuja parantamaan ruudunpäivitysnopeutta. Frame Generation käyttää NVIDIAn aiempaa järeämpää Optical Flow Accelerator -yksikköä lukeakseen ruuduista liikedataa pelimoottorin liikevektoreiden lisäksi. Sen kerrotaan pystyvän seuraamaan kuvasta esimerkiksi heijastuksia ja vastaavia pikselitasolla asti. Esiopetettu neuroverkko rakentaa näistä ongitun datan ja edeltävien ruutujen perusteella tarvittavat tiedot luodakseen täysin itsenäisesti uuden ruudun, mikä parantaa suorituskykyä sekä prosessori- että näytönohjainriippuvaisissa tilanteissa.
DLSS 3 on tuettu vain Ada Lovelace -arkkitehtuuriin perustuvilla GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimilla ja DLSS 3 -pelit tukevat automaattisesti myös NVIDIA Reflexiä varmistamaan mahdollisimman pienet viiveet. Tuki DLSS 3:lle on luvattu nyt jo 35 peliin, joista osan kohdalla kyse on nykyisen DLSS 2.0 -tuen päivittämisestä DLSS 3:een. Vaikka peliin olisi lisätty DLSS 3 -tuki, DLSS 2.0 toimii vanhemmilla näytönohjaimilla jatkossakin normaalisti.
Testasimme 4k-resoluutiolla DLSS 3 -ominaisuutta Cyberpunk 2077 -pelillä säteenseuranta päällä ja vertasimme suorituskykyä ja silmämääräisesti kuvanlaatua DLSS 2.0:aan ja kun DLSS oli pois käytöstä.
Ray Tracing Ultra -asetuksella ilman DLSS:ää 4090:n suorituskyky jäi 37 FPS:ään ja peli ei käytännössä ollut sulavasti pelattava. DLSS 2.0 paransi keskimääräistä ruudunpäivitysnopeutta 95 % yli 70 FPS:ään ja pelikokemus parani samalla miellyttävän pehmeäksi. Pelatessa ja liikkeessä DLSS 2.0:n Performance-tason kuvanlaatua oli hyvin hankala erottaa natiivista 4k-kuvasta, mutta pysäytyskuvissa esimerkiksi heijastuksissa, verkkoaidassa, ritilöissä ja tekstuureissa oli havaittavissa selkeää sumeutta, mutta toisaalta jotkin tekstit ja tekstuurit olivat DLSS:llä alkuperäistä kuvaa terävämpiä.
DLSS 3 paransi keskimääräistä ruudunpäivitysnopeutta natiiviin kuvaan verrattuna 238 % ja DLSS 2.0:aan 74 %. Peliä pelatessa ja kuvankaappauksista eroa kuvanlaadussa DLSS 2.0:n ja DLSS 3:n välillä oli mahdoton todeta pikaisella testillä silmämääräisesti. DLSS 3:n kuvanlaatua tullaan tulevaisuudessa testaamaan eri tahojen toimesta todennäköisesti tarkemmin, joten jäämme odottamaan havaintoja kuvanlaatuun ja mahdollisiin ongelmatilanteisiin liittyen.
Microsoft Flight Simulatorissa DLSS 3 paransi keskimääräistä ruudunpäivitysnopeutta natiiviin kuvaan ja DLSS 2.0:aan verrattuna noin 82 %. Flight Simulatorissa DLSS:n käyttö aiheutti selvästi näkyviä grafiikkavirheitä muun muassa tekstuurien reunoihin, lentokoneen varjoon ja reunojenpehmennykseen. Samat virheet toistuivat DLSS 2.0:aa ja DLSS 3:a käytettäessä, joten odotettavissa on todennäköisesti vielä runsaasti viilausta DLSS-tukeen.
Hyötyohjelmat ja Open CL -suorituskyky
Blender 3.3.0 Benchmarkin testeissä 4090:n tulokset olivat 63-101 % parempia kuin 3090 Ti:llä.
LuxMark 3.1:n testeissä 4090:n tulokset olivat 53-132 % parempia kuin 3090 Ti:llä.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla.
Cyberpunk 2077:llä ja säteenseuranta päällä 4090:llä tehonkulutus nousi enimillään noin 450 wattiin, mutta kokoonpanon tehonkulutus jäi noin 55 wattia alhaisemmaksi kuin Asuksen nestejäähdytetyllä ja tehdasylikellotetulla ROG Stric 3090 Ti:llä. Uuden ATX 3.0 -standardin ja 16-pinnisen PCIe 5.0 12VHPWR -virtaliittimen mahdollistama 600 watin tehonkulutus ei siis toteutunut 4090 Foundes Editionilla lähellekään.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla.
AD102-grafiikkapiiri toimi NVIDIAn omalla Founders Editionin jäähdytyksellä 70-asteisena eli lämmöt olivat suhteellisen hyvin kurissa. GDDR6X-muistit toimivat 76-asteisena.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä -peliä 4k-resoluutiolla. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
GeForce RTX 4090 Founders Edition toimi 3D-rasituksessa erittäin hiljaisena ja melutaso oli 37 desibeliä. Korvakuulolla kelojen vinkumista tai korkeataajuista sirinää ei havaittu käytännössä lainkaan.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä NVIDIAn GeForce RTX 4090 Founders Edition oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat nostettiin maksimiin eli 133 %:iin ja 88 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Power Limit on vakiona 450 wattia ja 33 % korotus maksimiin tarkoittaa noin 600 wattia.
Näytönohjain ylikellottui AD102-grafiikkapiirin osalta +225 MHz eli 2745 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli 4k-resoluutiolla noin 2950 MHz. GDDR6X-muistit venyivät vakaasti ilman negatiivista vaikutusta suorituskykyyn +1500 MHz eli 24 Gbps:n nopeudelle (1500 MHz).
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna 70 asteesta 76 asteeseen, kokoonpanon tehonkulutus nousi 630 watista 705 wattiin ja melutaso nousi 37 desibelillä 38,5 desibeliin.
Ylikellotettuna RTX 4090 Founders Editionilla 3DMark Time Spy Extremen grafiikkatulos parani 7 % ja F1 22:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus 9 %.
Loppuyhteenveto
GeForce RTX 4090 on erittäin suorituskykyinen näytönohjain ja tarjoaa jälleen ison harppauksen suorituskyvyssä eteenpäin erityisesti 4k-pelaamisessa verrattuna edelliseen RTX 30 -sarjaan. Valitettavasti huippusuorituskykyyn käsiinpäästäkseen joutuu myös venyttämään kukkaron nyörejä mallista riippuen 2000 euron verran tai enemmän. Siinä missä RTX 30 -sarjan julkaisun yhteydessä edullisia suositushintoja suhteessa suorituskykyyn jopa hämmästeltiin, on maailmantilanne muuttunut parin viime vuoden radikaalisti. NVIDIAn toimitusjohtaja Jensen Huang totesi RTX 40 -sarjan julkaisun yhteydessä suoraan, että sirujen hintojen laskeminen on menneisyyttä ja piikiekot ovat nykyään aiempaa kalliimpia.
io-techin testeissä RTX 4090 tarjosi perinteisissä peleissä ilman säteenseurantaa noin 50-70 % parempaa rasterointisuorituskykyä kuin 3090 Ti. 3DMarkin puhtaassa säteenseurantatestissä 4090 oli jopa 120 % suorituskykyisempi kuin 3090 Ti, mutta käytännössä peleissä säteenseuranta käytössä erot jäivät 40-70 %:iin.
Uusi DLSS 3 -ominaisuus ja Frame Generation eli ylimääräisten ruutujen luominen suorituskyvyn parantamiseksi toimi Cyberpunk 2077- ja Microsoft Flight Simulator -pelissä hyvin ja suorituskyky parani DLSS 2.0:aan verrattuna jopa 74-82 % ilman silmämääräisesti suurempaa vaikutusta kuvanlaatuun. RTX 4090:n suorituskyky oli jo ilman DLSS 3 -ominaisuutta niin vakuuttavalla tasolla, ettei sen käytölle nykypeleillä ollut akuuttia tarvetta, mutta sen avulla 4k-resoluutiolla ruudunpäivitysnopeudet saadaan nostettua maagisesta 60 FPS:stä yli 100 FPS:ään.
Tehonkulutus pyöri RTX 4090 Founders Editionilla suurimman osan ajasta 430-450 watin välimaastossa ja Founders Editionin kolmen korttipaikan korkuinen ja reilun parin kilon painoinen jäähdytysratkaisu hoiti hommansa erinomaisesti pitäen grafiikkapiirin ja muistien lämpötilat kurissa ja melutason miellyttävän hiljaisena. Tappiin ylikellotettuna näytönohjain haukkasi 500 wattia, grafiikkapiirin lämpötila nousi 76 asteeseen ja kokoonpanon melutaso nousi 38,5 desibeliin joka on jo selvästi kuultavissa, mutta ei vieläkään häiritsevän äänekäs. Ylikellotettuna näytönohjaimesta saatiin puristettua vielä vajaa 10 % lisää suorituskykyä.
Näytönohjainvalmistajien omien RTX 4090 -mallien testit saa julkaista huomenna. Odotettavissa on järeämpien jäähdytysratkaisuiden myötä alhaisempia lämpötiloja ja parempaa ylikellotuspotentiaalia. Näytönohjaimien myynti alkaa huomenna klo 16, mutta yli 2000 euron hinnoilla mitään järisyttävää ostoryntäystä tuskin on luvassa. AMD esittelee omat RDNA 3 -näytönohjaimensa kolmen viikon kuluttua, jolloin nähdään kuinka kilpailukykyisiä NVIDIAn RTX 4090- ja 4080-näytönohjaimien hinnat todellisuudessa ovat.
Monelta tulee huomenna AIB valmistajien testit?
’Tuhnu tuli?” Tuolla dlss 3.0 vaikuttavaa, mut siihenkö sit jääkin?
No ei, mutta aika kallis upgrade.
Kiitos arvostelusta! Testasitteko Cyberpunkissa muita DLSS-asetuksia kuin performancen?
RT:ssä ihan peto TPU:n RT testeissä aika kovaa jälkeä tekee 4090 Controlissa Cyperpunkissa ja Metro Exoduksessa. Control ja Metro pelattavissa korkeimmilla RT-asetuksilla ilman DLSS:ää.
IO-tech jostain syystä ajanut CP2077 RT testit DLSS ”auto” asetuksella, mikä paskoo tuon testin kyllä ihan täysin. 3090:lla on voinut olla DLSS ”performance” käytössä isossa osassa testiajoa, kun taas 4090:lla on voinu olla vaikka koko ajan qulity tasolla tuo DLSS
Tuo Auto asetushan niomenomaan lennossa vaihtelee DLSS laatua, sen mukaan, tarvitaanko lisää FPS:ää
"jostain syystä" eli kyseinen Auto-asetus on tuon Raytracing Ultra -presetin asettama. Ainakin ku itse testasin viimeksi niin 4k DLSS Auto oli Performance eikä mikään lennossa vaihtelee DLSS-laatua.
Mielenkiintoista olisi nähdä miten suorituskyky muuttuu, jos kortti pakotettaisiin vaikka 300W virrankulutukseen. Miten paljon viimeiset watit tuovat lisätehoa?
Eiköhän ne tule ihan 4050:aan asti kuten pascal, turing ja ampere arkkitehtuureissakin. Joudutaan tosin odottamaan, että amperet on myyty alta pois ensin. Ehkä ces:saa noisen julkaisua ainakin läppäreihin menevien mallien osalta?
Jos sen hinnan pistää hetkeksi sivuun, niin oiskohan tuo about paras näytönohjainjulkaisu mitä muistan nähneeni. Toki tuo korttien älytön koko on pitkä miinus, mutta suorituskyvyn osalta ei ole kyllä mitään lisättävää, etenkään kun meteli ei ole noussut.
Olen yllättynyt kuinka paljon löysää sieltä Nvidian reservistä joka julkaisussa löytyy.
Varmaan olisi aika päivittää prosessori vaikka 5800 X3D:hen, kun näyttää jäähän 5900X pullonkaulaksi jopa 4K resoluutiolla.
RT suorituskyky yli tuplaantunut ja hinta tällä kertaa hieman järkevämpi vs edellinen generaatio.
Vielä muutama vuosi takaperin tälläinen varsin olematon perf/€ julkistus olisi ollut Titan kamaa. Edelleen tuotteena se herättää yhtä paljon ostohaluja, kuin Titanit, mutta se on ikävä kyllä uusi sukupolvi ja uusi mallisarja.
Toivottavasti jossain vaiheessa tulee jotain oikeasti kustannustehokkaampaakin ulos. Jäämme odottamaan AMD:n vastausta.
TPU:n testissä myös 4k:lla prossu rajoitti monessa pelissä vielä 4k-resolla, eli tulevaisuudessa erot vielä kasvaa.
Näytönohjaimien testikokoonpano on tarkoitus päivittää Ryzen 9 5900X -> Core i9-13900K kunhan ne ensin julkaistaan.
Hyvät numerot ja testit, mutta joissain kohdissa olisi kiinnostanut 5900X:n sijasta nähdä ehkä 5800X3D myös tuon näyttiksen kanssa – varsinkin tuon flight simulatorin kohdalla, kun tuom vain 11% eron selittänee prossun pullonkaula.
Toki tällä saa myös hyvää dataa siitä, että kun ei ehkä ole sitä ihan kirkkainta prossua alla, niin että minkälaista suorituskykyä silti saadaan 4k resoilla jos päätyisi sen pari tonttua tommoiseen sijoittamaan siitäkin huolimatta.
Zen 4 ei ollut niin kummoinen peliprosessori, että testikokoonpano olisi tulevaisuutta ajatellen päivitetty siihen, 5800X3D:n tilalle todennäköisesti tulee pian 7800X3D ja Alder Lake tullaan reilun viikon päästä päivittämään Raptor Lakeen.
Päätettiin ajaa testit vielä vanhalla Ryzen 9 5900X -kokoonpanolla ja päivitetään Core i9-13900K:hon niin RDNA 3 -testit sitten kaikki uusiksi sillä.
Hyvä tuo Raytracing varmaan olisi lukita samaan asetukseen eri näytönohjaimilla, niin ei ainakaan jäisi mitään arvailun varaan. Itsellä tuo käyttää DLSS Balancedia 1440p resoluutiolla. Setuppina R5 3600 + RTX 3060 Ti.
Jos 4K käyttäytyy, niinkuin FHD on käyttäytynyt, niin tuo korttihan riittää seuraavan 10 vuotta, kun käy sitten loppuvaiheessa karsimaan hieman karkkeja..
Todennäköisesti seuraava konsolisukupolvi tulee jäämään tämän jalkoihin selkeästi, joten pelitkään tuskin kehittyvät kovin ihmeellisen vaativiksi..
"unfortunately, FE won’t be available to buy directly in Finland. It’s something that we’re working on so should have a solution for the Nordics soon. "
Niin käyttää koska sulla on 1440p eikä 4k. Mehän ollaan tämä erikseen testattu ja selvitetty mikä DLSS-asetus on milläkin resoluutiolla käytössä:
Testissä Cyberpunk 2077 suorituskyky (NVIDIA vs AMD) – io-tech.fi
http://www.io-tech.fi
Plääh. Tuo Foundershan olisi varsin hyvä vaihtoehto JOS tällaiseen hulluuteen rahansa laittaisi. Paljon miellyttävämpi ulkomuoto kuin AIB-korteissa, jotka näyttää lähinnä eskari-ikäisen suunnittelemilta.
Jytky, mutta todella kallis jytky 😀 no varsinainen pelisuoritus kyky on noussut jonki verran, mutta nousiko se niin paljon että suomen hinnat lähtee reilu 2000eurosta eteenpäin… Aurinko voimaa kyllä löytyy…. kaikkein hulluinta on edelleen tuo jäätävä näyttömuistin määrä mille ei ole pelaamisessa vuosiin vielä mitään käyttötarkoitusta, mutta toisille siitä on esim render render tai missä nyt käyttääkään 🙂
Nyt odotellaan niitä laimiampia kortteja siis esim 4070 ja semmosia ja sitten ennen kaikkea uusia radeon julkaisuja 🙂
Miten sitten vertautuu 739€ ja 2 v vanhaan korttiin
Eli ainoastaan resoluutio vaikuttaa tuohon, eikä esimerkiksi sijainti pelimaailmassa tai koneen komponentit? Hyvä tietää, jos näin. Redditissä oli puhetta, että esim. sisätiloissa tuo saattaisi käyttää eri asetusta, mutta tuon paikkaansapitävyydestä en tiedä.
Eipä se iso vaiva olisi lukita tuota Performance-tilaan tai laittaa graafeihin "DLSS Performance" niin jäisi nämäkin kommenteissa ihmettelyt pois. Tuo Auto kun tuo luultavasti jokaiselle mieleen sen, että peli vaihtaa tuota lennosta (kaikki ei tiedä Cyberpunkin DLSS Auto:n vaihtavan asetusta vain resoluution mukaan).
Niiden loppu käppyröissä, mis oli keskivertoparannus, ni ei näyttänyt niin kovalta toi prosenttiparannus edelliseen sukupolveen, jos ajattelee paljonko esim 3080-maksoi. no hinnat on noussu jne. Kova kortti silti.
Kyllä siinä näyttää potkua riittävän. 4K pelaaminen ja säteenseuranta on todellisuutta. 🙂
3080 on mukana sitten 4080 testeissä.
Kallis kortti, mutta kyllähän nuo nopeustestit puhuvat puolestaan ja tehoissa hyppäystä edelliseen sukupolveen on enemmän mitä muistan vähään aikaan nähneeni. Jokainen voi itse miettiä, että onko rahalle tarpeeksi vastinetta, mutta jos tuollaisen erehtyy hankkimaan, niin veikkaan että tuolla kuitenkin pelailee pitkälle tulevaisuuteen.
yes, sikanopea on ja tehonkulutus suorituskykyyn nähden erittäin kohtuullinen.
hiljainen ja tehokas ja suorituskykyinen, nvidian insinöörit tehneet hyvää työtä.
RT suorituskyky myös lyömätön.
tehonsyönti alle 350W pelatessa,erittäin hyvä. (techpowerup)
max 468W, ihan ok,tolla 3dmarkit rullaa….siellä kortteja jolla watit yli 600w..
kortti on ok,varauksin,mutta.. yes, se sikamainen hinta!
mutta jos tollaisen tarvii, saa ja pitää maksaa, nvidia on upottanut siihen satoja miljoonia.
joo,kyllä se kaupaksi menee, myydään paljon, kaikki ei oo köyhiä kuten meikäläinen,mutta tuon kanssa voi
ja kannattaa pelata vain minimi 4K pelejä, mieluiten minimi 34" näytöllä, jopa 55 tuumaisella.
ittelle,ehkä 4060,4070,4080 olis se nvidian ja tuleehan sieltä amd:n 7700,7800,7900 amd kortit.
ittellä 27" näyttö joten joku noista seuraavaksi.
niin, seuraava prossu on 13900k.. tai jos jaksaa 7nm eteor lake… jos jaksaa odottaa. eieiei..
tiedoksi vielä että kortti on rtx 4090, sitä pitää verrata siis rtx 3090:seen, ei rtx 3090 ti:n
5nm tekniikalla nvidia esittää tälläistä, katsotaan mihin amd inssit pystyvät, nyt
sitten ollan samalla viivalla. haaste on annettu.
joo,en vaan tajua,mihin tuollaista monsteri korttia tarvitaan?
hmm, nyt! max tdp tuohon 450W, ei yli! tai olisko 500W se tappi,jota ei saa ylitää!!
.. jos menee yli 500W, banni ja/tai hirveet sakot?
niin,sitten on vielä rtx 4090 ti kortti,hmm, rtx 4090 ti pitäisi bannata, 600W?.
uskallan sanoa tämän…
7900xt ei lyö sitä, johtunee amd politiikasta,myöskin,watit menisi yli 500W joten laskivat
td:n 400-420W hujakoille ja sillä ei irtoa voittoa rtx 4090:stä.
7950xtx 500W,lyönnee mutta sitten rtx 4090 ti tulee.
ja 7900 xt maksaa 1700-2000.
joo,pelottaa ajatella seuraavia malleja 5090 ja ti versiot ja amd 8900 xt mallit
500W ei oo mitään, ellei saada tehtyä 2nm tekniikalla
arvosanaksi pelkkä kortin suorituskyky, ilman hintaa 9.2, hinnan kanssa 8.5
mutta voiko köyyydestä tiputtaa hintaa, tätä kansa vaatii, koko ajan nopeammaksi, ellei 2 kertaa nopsampi, haukutaan heti
ja, mikä naurettavaa, pitää saada halvalla. huh!
no niin, sitten intelin 13900K prossun ja rx 7900 xt kortin julkaisua ja testiä odotetaan.
hyvä nvidia… paitsi hinta!
toivottavasti amd ei petä kuten 7000 sarjan prossun kanssa.
25% lisää rtx 4090:een.
on se melkoinen tehopakkaus 4K pelaamiseen jos huvittaa moisia summia maksaa, itse en maksa. Jännä nähdä miten tulevissa Unreal Engine 5 peleissä pärjäilee tämä kortti ajan kanssa.
Jeps!
Kiitos vastauksesta! Povasin tämän uuden genin olevan lippulaivalähtöinen, ja rahalla saa tehoa. Vaan sanoin että Ampere oli poikkeuksellinen geni. Upper mid-tier hinnalla sai jäätävän hyvää vastinetta (3080 10Gb)
Mun käsittääkseni DLSS auto on
Quality @1080p
Balanced @1440p
Performance @2160p
Eli mitään dynaamista resoa ei ole. En kyllä satavarma ole enkä kännykällä jaksa googlettaa.
Transient power piikit on pienempiä kuin 3090ti kortilla, joten sen takia 850w riittää mainiosti. Mutta asia on edelleen tutkinnan alla, mutta paremmalta tuo senkin suhteen näyttää kuin edellinen sukupolvi.
Olisi hyvin yllättävää jos AMD pystyisi nostamaan etenkään RT-suorituskykyä niin paljon, että se kilpailisi 4090:n kanssa noissa RT-peleissä / testeissä.
toisaalta kuka ajaa 2000€ näykkäriä satasen powerilla
toisaalta kuka ajaa 2000€ näykkäriä satasen powerilla